Да продължа темата, като представя и друга съществена част от електрическите централизации, а именно стрелковите обръщателни апарати(СОА). У нас се срещат главно три типа обръщателни апарати:
ЕСОА-1 Широко разпространена по гарите с ЕЦ;
ЕСОА-2 Разпространена е в гарите по 3-та ЖП линия от София до Карлово;
ЕСОА-3 Модерен обръщателен апарат, производство на фирмата "Ериксон". Среща се в много гари, съоръжени с ЕЦ;
Основните елементи на електрическите стрелкови обръщателни апарати са трифазен електродвигател, маховик, задвижваща щанга, блокировъчни контакти. Според типа на ЕСОА, се срещат различни конструктивни особености, но принципа на действие е сходен и при трите типа. ЕСОА-1 е значително по - голям и тежък от ЕСОА-3 при почти еднакви характеристики и на двата.
При повреда на електрическото задвижване или замръзване, стрелковите апарати се задвижват и ръчно посредством сваляем привод, наричан "курбел".
ЕТО СНИМКИ
ЕСОА-1
ЕСОА-3
