Модератор
Мнения: 7683
Регистриран на: Вто Яну 31, 2006 5:49 pm
Местоположение: Пловдив
Аватар
Модератор

Мнение от VESO »

bdz46 написа:На гара Раз след сегашните 3-4 коловоза имаше оше толкова.
Когато клона работеше, по тези коловози се правеше активно маневра с товарните влакове.
Доколкото си спомням , преди години имаше и линия към ръчния ходообръщател на гара Якоруда , но от една твоя снимка видях , че са извадени.Дано поне ходообръщателят се запази.
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Вчера скромна форумна група направи неофициален проект по фотозаснемането и установяване на актуалното състояние на мотриса №82-01.

Групата пристигна с ПВ 16103 на Банско и след като обядвахме набързо отидохме при Деломайстора, от който поисках разрешение за достъп до мотрисата. Човека беше много любезен и дори дойде с нас да окаже евентуално съдействие по отварянето на вратите, но те се оказаха отворени.

Още на пръв поглед си личи, че мотрисата е много запусната. Изпод сивия спрей, с който графитаджиите са се опитали да възстановят оцветяването и, се вижда олюспената стара боя. Около и вътре в мотрисата гъмжеше от оси, но това не попречи на групата по заснемането да се качи и да извърши огледа.

Салонът: Салонното оборудване е третокласно с дървени пейки, които си бяха на мястото. Прозорците бяха счупени, а вратата към кабината сритана и заклинила в неестествено положение. Вътре в салона се търкаляше богат асортимент от пиянско - сексуални атрибути, дунапрен, ползван за дюшек, вестник от преди няколко дни и т.н. Това показва ясно, че групи вероятно младежи се "забавляват" вечер в мотрисата. Слава Богу без да унищожават и без това унищоженото оборудване.

Кабини: И двете кабини са частично запазени - липсват сваляемите ръкохватки от контролера и кран - машиниста, но като цяло всичко друго си е там. Дървената облицовка се е раздула. В кабината страна Добринище е поникнало дърво и има немалко осило.

Моторно и багажно помещение: Двигателят, скоростната кутия и предавателните механизми са си на мястото, от тдигателя липсват само капаците на главите. В багажния отсек липси няма, но дървенията се е раздула от влагата.

Тоалетна: Плна е с отпадъци, но оборудването в нея е на мястото си;

Служебно купе: Оборудването е на мястото си, но и тук дървенията доста се е понадула.

Механична част: Талигите са добре консервирани, няма липси, бандажите са в норма. При евентуално възстановяване, ремонта по тях не би бил особено тежък и скъпо струващ.

След направения оглед се стигна до общата преценка, че:

Евентуално възстановяване за движение е възможно след транспортиране на мотрисата до ВРЗ-99 АД гр. Септември, където същата да се разкомплектова и коша да премине обработка с песъкоструен апарат. Салонното оборудване може да се възстанови без особени капиталовложения. В кабините е необходимо възстановяване на облицовката, пулта и набавяне на ръкохватки за командните апарати.

По - особено стои въпроса с двигателя - най - удачно е мотрисата да се ремоторизира с нов или втора употреба мотор, който да е по - малък на размери, с по - малък разход и сходна мощност. Двигател от камион идеално би паснал.

Оборудването в багажния отсек, тоалетната и служебното купе може да се изпълни по нов начин, в съответствие с възможностите.

При евентуално възстановяване, мотрисата би могла да се включва в атракционни пътувания по 16-та жп. линия с туристи, фирмени групи и др. по цени, съгласно наредбата за Музейните пътувания по БДЖ.

Ето снимките от огледа:

1. Отвън
Изображение

2. Общ вид
Изображение

3. Коридор покрай моторното към служебното помещение и кабина 1
Изображение

4. Багажно - моторен отсек
Изображение

5. Пътнически салон
Изображение

6. Пулт за управление в кабина 2
Изображение

7. Буксов възел(произведен 1941 г)
Изображение
64.19
Мнения: 32
Регистриран на: Съб Ное 10, 2007 4:50 pm
Местоположение: Варна
Обратна връзка:

Мнение от je7way »

Като гледам пак (фенове на) EAK са драскали.. каквото и да е това...
Иначе ще е супер да бъде възстановена :)
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

je7way написа:Като гледам пак (фенове на) EAK са драскали.. каквото и да е това...
Иначе ще е супер да бъде възстановена :)
Драсканиците по мотрисата са най - малкия проблем. ДА не кажа никакъв. По - голям проблем ще е това, как да се запази този музеен експонат?! Дали като стационарно изложен експонат с напълно възстановен интериор, но без тягово оборудване или като действащ експонат.

При първия вариант: Мотрисата се възстановява козметично и външно и вътрешно, кабините за управление се оборудват с всички елементи по тях, салона, багажно - моторното, тоалетната, служебния отсек също се възстановяват. Мотрисата се излага на предгаровия площад в Банско и срещу символична такса, събирана от деж. ръководител или друго лице от гаровия персонал, вътре в нея се допускат лица и групи да разгледат и заснемат. Този вариант е най - лесно осъществим и би имал възвръщаемост;

При втория вариант: Мотрисата се възстановява напълно и в работоспособно състояние. Предлага се на тупистически групи за атракционни пътувания. Този вариант е скъп, но също би имал възвръщаемост и би привлекъл туристически поток, който и без това не отсъства.

Има и трети вариант: Мотрисата се възстановява напълно за експлоатация и обслужва излетни влакове;
64.19
Модератор
Мнения: 7683
Регистриран на: Вто Яну 31, 2006 5:49 pm
Местоположение: Пловдив
Аватар
Модератор

Мнение от VESO »

Поздравления за интересната информация , която сте донесли от Банско!
Имам въпрос - с колко места разполага мотрисата и колко биха могли да бъдат те при евентуален ремонт? Все пак туристическите чуждестранни групи не са малко хора и при пътувания , биват настанявани понякога в 3 теснопътни вагона.Евентуално и да се направи сметка при атракционите колко души би побрала една възстановена и реновирана мотриса.
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

При реновиране е възможно да се постигне вместимост от 40 пътника в основния салон, 4-ма пътници из мотрисата на клапи - седалки и превозна бригада в служебното купе. Освен това, в кабините има по още едно място освен това за машиниста, което може да се използва от оператор, фотограф или служебно лице.
64.19
Мнения: 173
Регистриран на: Сря Юни 04, 2008 4:21 pm
Местоположение: София, България

Мнение от assen5 »

Малко да раздвижа темата.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Eg#t=1422s
Акредитиран фотограф
Мнения: 1239
Регистриран на: Сря Яну 27, 2010 9:00 pm
Местоположение: Стара Загора
Обратна връзка:
Аватар
Акредитиран фотограф

Мнение от bobara_e_tuk »

и клипа горе-долу къде е заснет все пак е 1961 :roll:
Мнения: 173
Регистриран на: Сря Юни 04, 2008 4:21 pm
Местоположение: София, България

Мнение от assen5 »

Според мен е бившата вече гара Цепина посока Велинград.
Сега прочетох, че мотрисите са били по линията Септември - Добринище и Варвара - Пазарджик до 1966 след това са ги преместили на Червен Бряг- Оряхово където са изкара още 10г. явно до появата на 76 серия.
Техник
Мнения: 4170
Регистриран на: Пет Фев 25, 2005 8:36 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:
Аватар
Техник

Мнение от bdz46 »

Точно Цепина е.

И това май е първият видеоматериал с тази мотриси. Аз и цветни снимки не съм виждал до сега.
Публикувай отговор

Обратно към “Исторически дизелов и електрически подвижен състав | Historic diesel and electrical rolling stock”

Информация