Доколкото си спомням , преди години имаше и линия към ръчния ходообръщател на гара Якоруда , но от една твоя снимка видях , че са извадени.Дано поне ходообръщателят се запази.bdz46 написа:На гара Раз след сегашните 3-4 коловоза имаше оше толкова.
Когато клона работеше, по тези коловози се правеше активно маневра с товарните влакове.

Администратор
Вчера скромна форумна група направи неофициален проект по фотозаснемането и установяване на актуалното състояние на мотриса №82-01.
Групата пристигна с ПВ 16103 на Банско и след като обядвахме набързо отидохме при Деломайстора, от който поисках разрешение за достъп до мотрисата. Човека беше много любезен и дори дойде с нас да окаже евентуално съдействие по отварянето на вратите, но те се оказаха отворени.
Още на пръв поглед си личи, че мотрисата е много запусната. Изпод сивия спрей, с който графитаджиите са се опитали да възстановят оцветяването и, се вижда олюспената стара боя. Около и вътре в мотрисата гъмжеше от оси, но това не попречи на групата по заснемането да се качи и да извърши огледа.
Салонът: Салонното оборудване е третокласно с дървени пейки, които си бяха на мястото. Прозорците бяха счупени, а вратата към кабината сритана и заклинила в неестествено положение. Вътре в салона се търкаляше богат асортимент от пиянско - сексуални атрибути, дунапрен, ползван за дюшек, вестник от преди няколко дни и т.н. Това показва ясно, че групи вероятно младежи се "забавляват" вечер в мотрисата. Слава Богу без да унищожават и без това унищоженото оборудване.
Кабини: И двете кабини са частично запазени - липсват сваляемите ръкохватки от контролера и кран - машиниста, но като цяло всичко друго си е там. Дървената облицовка се е раздула. В кабината страна Добринище е поникнало дърво и има немалко осило.
Моторно и багажно помещение: Двигателят, скоростната кутия и предавателните механизми са си на мястото, от тдигателя липсват само капаците на главите. В багажния отсек липси няма, но дървенията се е раздула от влагата.
Тоалетна: Плна е с отпадъци, но оборудването в нея е на мястото си;
Служебно купе: Оборудването е на мястото си, но и тук дървенията доста се е понадула.
Механична част: Талигите са добре консервирани, няма липси, бандажите са в норма. При евентуално възстановяване, ремонта по тях не би бил особено тежък и скъпо струващ.
След направения оглед се стигна до общата преценка, че:
Евентуално възстановяване за движение е възможно след транспортиране на мотрисата до ВРЗ-99 АД гр. Септември, където същата да се разкомплектова и коша да премине обработка с песъкоструен апарат. Салонното оборудване може да се възстанови без особени капиталовложения. В кабините е необходимо възстановяване на облицовката, пулта и набавяне на ръкохватки за командните апарати.
По - особено стои въпроса с двигателя - най - удачно е мотрисата да се ремоторизира с нов или втора употреба мотор, който да е по - малък на размери, с по - малък разход и сходна мощност. Двигател от камион идеално би паснал.
Оборудването в багажния отсек, тоалетната и служебното купе може да се изпълни по нов начин, в съответствие с възможностите.
При евентуално възстановяване, мотрисата би могла да се включва в атракционни пътувания по 16-та жп. линия с туристи, фирмени групи и др. по цени, съгласно наредбата за Музейните пътувания по БДЖ.
Ето снимките от огледа:
1. Отвън

2. Общ вид

3. Коридор покрай моторното към служебното помещение и кабина 1

4. Багажно - моторен отсек

5. Пътнически салон

6. Пулт за управление в кабина 2

7. Буксов възел(произведен 1941 г)

Групата пристигна с ПВ 16103 на Банско и след като обядвахме набързо отидохме при Деломайстора, от който поисках разрешение за достъп до мотрисата. Човека беше много любезен и дори дойде с нас да окаже евентуално съдействие по отварянето на вратите, но те се оказаха отворени.
Още на пръв поглед си личи, че мотрисата е много запусната. Изпод сивия спрей, с който графитаджиите са се опитали да възстановят оцветяването и, се вижда олюспената стара боя. Около и вътре в мотрисата гъмжеше от оси, но това не попречи на групата по заснемането да се качи и да извърши огледа.
Салонът: Салонното оборудване е третокласно с дървени пейки, които си бяха на мястото. Прозорците бяха счупени, а вратата към кабината сритана и заклинила в неестествено положение. Вътре в салона се търкаляше богат асортимент от пиянско - сексуални атрибути, дунапрен, ползван за дюшек, вестник от преди няколко дни и т.н. Това показва ясно, че групи вероятно младежи се "забавляват" вечер в мотрисата. Слава Богу без да унищожават и без това унищоженото оборудване.
Кабини: И двете кабини са частично запазени - липсват сваляемите ръкохватки от контролера и кран - машиниста, но като цяло всичко друго си е там. Дървената облицовка се е раздула. В кабината страна Добринище е поникнало дърво и има немалко осило.
Моторно и багажно помещение: Двигателят, скоростната кутия и предавателните механизми са си на мястото, от тдигателя липсват само капаците на главите. В багажния отсек липси няма, но дървенията се е раздула от влагата.
Тоалетна: Плна е с отпадъци, но оборудването в нея е на мястото си;
Служебно купе: Оборудването е на мястото си, но и тук дървенията доста се е понадула.
Механична част: Талигите са добре консервирани, няма липси, бандажите са в норма. При евентуално възстановяване, ремонта по тях не би бил особено тежък и скъпо струващ.
След направения оглед се стигна до общата преценка, че:
Евентуално възстановяване за движение е възможно след транспортиране на мотрисата до ВРЗ-99 АД гр. Септември, където същата да се разкомплектова и коша да премине обработка с песъкоструен апарат. Салонното оборудване може да се възстанови без особени капиталовложения. В кабините е необходимо възстановяване на облицовката, пулта и набавяне на ръкохватки за командните апарати.
По - особено стои въпроса с двигателя - най - удачно е мотрисата да се ремоторизира с нов или втора употреба мотор, който да е по - малък на размери, с по - малък разход и сходна мощност. Двигател от камион идеално би паснал.
Оборудването в багажния отсек, тоалетната и служебното купе може да се изпълни по нов начин, в съответствие с възможностите.
При евентуално възстановяване, мотрисата би могла да се включва в атракционни пътувания по 16-та жп. линия с туристи, фирмени групи и др. по цени, съгласно наредбата за Музейните пътувания по БДЖ.
Ето снимките от огледа:
1. Отвън

2. Общ вид

3. Коридор покрай моторното към служебното помещение и кабина 1

4. Багажно - моторен отсек

5. Пътнически салон

6. Пулт за управление в кабина 2

7. Буксов възел(произведен 1941 г)

64.19

Администратор
Драсканиците по мотрисата са най - малкия проблем. ДА не кажа никакъв. По - голям проблем ще е това, как да се запази този музеен експонат?! Дали като стационарно изложен експонат с напълно възстановен интериор, но без тягово оборудване или като действащ експонат.je7way написа:Като гледам пак (фенове на) EAK са драскали.. каквото и да е това...
Иначе ще е супер да бъде възстановена
При първия вариант: Мотрисата се възстановява козметично и външно и вътрешно, кабините за управление се оборудват с всички елементи по тях, салона, багажно - моторното, тоалетната, служебния отсек също се възстановяват. Мотрисата се излага на предгаровия площад в Банско и срещу символична такса, събирана от деж. ръководител или друго лице от гаровия персонал, вътре в нея се допускат лица и групи да разгледат и заснемат. Този вариант е най - лесно осъществим и би имал възвръщаемост;
При втория вариант: Мотрисата се възстановява напълно и в работоспособно състояние. Предлага се на тупистически групи за атракционни пътувания. Този вариант е скъп, но също би имал възвръщаемост и би привлекъл туристически поток, който и без това не отсъства.
Има и трети вариант: Мотрисата се възстановява напълно за експлоатация и обслужва излетни влакове;
64.19
Поздравления за интересната информация , която сте донесли от Банско!
Имам въпрос - с колко места разполага мотрисата и колко биха могли да бъдат те при евентуален ремонт? Все пак туристическите чуждестранни групи не са малко хора и при пътувания , биват настанявани понякога в 3 теснопътни вагона.Евентуално и да се направи сметка при атракционите колко души би побрала една възстановена и реновирана мотриса.
Имам въпрос - с колко места разполага мотрисата и колко биха могли да бъдат те при евентуален ремонт? Все пак туристическите чуждестранни групи не са малко хора и при пътувания , биват настанявани понякога в 3 теснопътни вагона.Евентуално и да се направи сметка при атракционите колко души би побрала една възстановена и реновирана мотриса.

Администратор
При реновиране е възможно да се постигне вместимост от 40 пътника в основния салон, 4-ма пътници из мотрисата на клапи - седалки и превозна бригада в служебното купе. Освен това, в кабините има по още едно място освен това за машиниста, което може да се използва от оператор, фотограф или служебно лице.
64.19
Малко да раздвижа темата.
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Eg#t=1422s
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... Eg#t=1422s
и клипа горе-долу къде е заснет все пак е 1961 

Информация
Модератори