В интерес на истината, първоначално се чудех къде точно да пусна този материал, дали тук или в темата за локомотивите на фирма "Експрес сервиз" ООД, гр. Русе. Мисля че по съдържание материала би тежал еднакво и на двете места, и тук, и там.
Желая да запозная форумците с моят дипломен проект, който защитих на 6 юли, вторник. Като се върна назад във времето, си спомням че още когато ставах студент преди 6 години и дори още по-отдавна, докато все още се опитвах да стана, си мечтаех да създам някакъв нов дизайн на локомотив. След три години под ред кандидатстване в Русенския университет за специалността Промишлен дизайн, четири години редовно обучение за ОКС Бакалавър и две години под ред отлагане на дипломирането след семестриално завършено обучение, мисля че резултата е на лице.
Ако трябва да вкарам още предистория за темата на дипломния си проект, бих написал че преди повече от 2 години (темата за дизайн на локомотив, както вече споменах, беше намислена доста преди това), лично собственика и началник на фирма „Експрес сервиз” ООД – гр. Русе, ми предостави на разположение едно задание. Не, не искам да се остава с впечатление, че съм имал някакво специално задължение към русенската локомотивна фирма, не, по-скоро го чувствах като морално задължение пред тях, пред себе си и така. Две години под ред карах летните си стажове във фирма „Експрес сервиз” и съм много доволен. Мога само да се радвам, че съм в добри отношения с всички там.
Споменатото вече задание беше от „Метрополитен” ЕАД – София за производство на маневрен дизелов локомотив за нуждите на метрото. Русенската фирма, разбира се направи такъв локомотив под серийното означение MDD3-03, който от две години вече работи там. Имах едно неофициално посещение в метродепото миналото лято, за да огледам машината отблизо, понеже когато локомотива вече е бил готов, аз бях литнал на бригада в Англия и нямах възможността да го видя в завършен вид по-рано. Бригадата на Острова беше едната причина да отложа дипломирането си през 2008 г. в срок, а втората причина беше различна от тази, когато това трябваше да стане на 26 септември м.г. Както и да е.
Аз просто използвах заданието, за да изготвя на негова база проекта си, който естествено ми трябваше само за да се дипломирам. Затова съм приложил на моя локомотив руския тип автосцепки, характерни за метрото и съм поставил емблемата на софийския метрополитен. Серийното означение, което съм изписал е MDD3-07 по две причини. Първо, защото локомотив MDD3-03 вече има и второ, понеже все пак създавах дизайн (редизайн на съществуващо решение), т.е. нещо ново и по-различно от съществуващото и произведено до момента, поставих серийно означение, което да е по-ново, все едно локомотива ще се произвежда в момента. В момента „Експрес сервиз” ООД произвеждат поредния локомотив от тяхната серия MDD3, това е MDD3-06.
От фирмата бяха така любезни да ми услужат с чертежи и други изображения на носещата конструкция, рама, ходова система, окачване и пр. на локомотивите от тяхната серия MDD3. Вида на буксовия възел и окачването също е конструирано във фирмата, а не е на прилаганите от тях преди това буксови възли от локомотиви серия 55. Това всъщност ме улесни допълнително, защото на буксов възел от серия 55 щях да се изпотя в пъти повече. Локомотива, който беше създаден за нуждите на метрото в София, беше конструиран в Русе с буксови съединения от локомотив серия 55, докато аз съм приложил другия тип окачване.
Нека след досадното многословие от моя страна, най-после да погледнете и макета. За последно искам само да уточня, че това, както ще се убедите и вие самите, НЕ Е железопътен моделизъм в истинския смисъл на думата и аз много добре го осъзнавам. Също така не искам по никакъв начин да се меря с хората, които съвсем професионално и дори непрофесионално и любителски се занимават с това. Моите уважения към тях! Аз просто съм изразил в обемна композиция идеята за редизайн (промяна и подобрение в дизайна на съществуващо вече решение). Това е. Макета на локомотива е изготвен в мащаб 1:10
1. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 5718_1.jpg
2. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 0939_2.jpg
3. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 2815_3.jpg
4. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 5584_4.jpg
5. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 9012_5.jpg
6. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 1363_6.jpg
7. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 3448_7.jpg
8. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 9923_8.jpg
9. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 6733_9.jpg
10. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 142_10.jpg
11. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 000_11.jpg
12. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 736_12.jpg
Е, да, в дипломата ще пише инженер-дизайнер, но друг е въпроса аз действително до колко се чувствам такъв.

Няма да давам отчет за това колко труд, материали и консумативи, средства и не на последно място много нерви, хвърлих по създаването на макета. Текстовата и презентационна част на дипломния проект е съвсем друг въпрос. Доста хора ми оказаха малко или много помощ при създаването на проекта, така че ще бъде твърде егоистично, ако спомена, че съм го направил единствено и само аз. Това е първи по рода си за мен проект, изключително трудоемък, обвързващ и пр. и т.н. Смятам, че е нормално да съм допуснал някои грешки, което си е в реда на нещата. Например, необходимото хоризонтално положение на специалната щанга, част от окачването, която се свързва от буксовия възел с планките отзад. Това беше грешка, която установих впоследствие и нямаше как да поправя след това. Главна цел и моя задача в случая беше да променя дизайна и ергономията на кошовете и кабината, а не да променям или създавам нещо принципно ново. Точно поради този факт, рамата и всичко по нея трябваше просто да ги направя, такива каквито са ми дадени. Релсовия път умишлено е направен с по-широки релси.
Благодаря ви за вниманието!
