Мнения: 316
Регистриран на: Чет Юни 08, 2006 12:06 pm
Местоположение: Русе
Здраве желая!
В интерес на истината, първоначално се чудех къде точно да пусна този материал, дали тук или в темата за локомотивите на фирма "Експрес сервиз" ООД, гр. Русе. Мисля че по съдържание материала би тежал еднакво и на двете места, и тук, и там.
Желая да запозная форумците с моят дипломен проект, който защитих на 6 юли, вторник. Като се върна назад във времето, си спомням че още когато ставах студент преди 6 години и дори още по-отдавна, докато все още се опитвах да стана, си мечтаех да създам някакъв нов дизайн на локомотив. След три години под ред кандидатстване в Русенския университет за специалността Промишлен дизайн, четири години редовно обучение за ОКС Бакалавър и две години под ред отлагане на дипломирането след семестриално завършено обучение, мисля че резултата е на лице.
Ако трябва да вкарам още предистория за темата на дипломния си проект, бих написал че преди повече от 2 години (темата за дизайн на локомотив, както вече споменах, беше намислена доста преди това), лично собственика и началник на фирма „Експрес сервиз” ООД – гр. Русе, ми предостави на разположение едно задание. Не, не искам да се остава с впечатление, че съм имал някакво специално задължение към русенската локомотивна фирма, не, по-скоро го чувствах като морално задължение пред тях, пред себе си и така. Две години под ред карах летните си стажове във фирма „Експрес сервиз” и съм много доволен. Мога само да се радвам, че съм в добри отношения с всички там.
Споменатото вече задание беше от „Метрополитен” ЕАД – София за производство на маневрен дизелов локомотив за нуждите на метрото. Русенската фирма, разбира се направи такъв локомотив под серийното означение MDD3-03, който от две години вече работи там. Имах едно неофициално посещение в метродепото миналото лято, за да огледам машината отблизо, понеже когато локомотива вече е бил готов, аз бях литнал на бригада в Англия и нямах възможността да го видя в завършен вид по-рано. Бригадата на Острова беше едната причина да отложа дипломирането си през 2008 г. в срок, а втората причина беше различна от тази, когато това трябваше да стане на 26 септември м.г. Както и да е.
Аз просто използвах заданието, за да изготвя на негова база проекта си, който естествено ми трябваше само за да се дипломирам. Затова съм приложил на моя локомотив руския тип автосцепки, характерни за метрото и съм поставил емблемата на софийския метрополитен. Серийното означение, което съм изписал е MDD3-07 по две причини. Първо, защото локомотив MDD3-03 вече има и второ, понеже все пак създавах дизайн (редизайн на съществуващо решение), т.е. нещо ново и по-различно от съществуващото и произведено до момента, поставих серийно означение, което да е по-ново, все едно локомотива ще се произвежда в момента. В момента „Експрес сервиз” ООД произвеждат поредния локомотив от тяхната серия MDD3, това е MDD3-06.
От фирмата бяха така любезни да ми услужат с чертежи и други изображения на носещата конструкция, рама, ходова система, окачване и пр. на локомотивите от тяхната серия MDD3. Вида на буксовия възел и окачването също е конструирано във фирмата, а не е на прилаганите от тях преди това буксови възли от локомотиви серия 55. Това всъщност ме улесни допълнително, защото на буксов възел от серия 55 щях да се изпотя в пъти повече. Локомотива, който беше създаден за нуждите на метрото в София, беше конструиран в Русе с буксови съединения от локомотив серия 55, докато аз съм приложил другия тип окачване.
Нека след досадното многословие от моя страна, най-после да погледнете и макета. За последно искам само да уточня, че това, както ще се убедите и вие самите, НЕ Е железопътен моделизъм в истинския смисъл на думата и аз много добре го осъзнавам. Също така не искам по никакъв начин да се меря с хората, които съвсем професионално и дори непрофесионално и любителски се занимават с това. Моите уважения към тях! Аз просто съм изразил в обемна композиция идеята за редизайн (промяна и подобрение в дизайна на съществуващо вече решение). Това е. Макета на локомотива е изготвен в мащаб 1:10

1. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 5718_1.jpg
2. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 0939_2.jpg
3. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 2815_3.jpg
4. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 5584_4.jpg
5. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 9012_5.jpg
6. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 1363_6.jpg
7. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 3448_7.jpg
8. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 9923_8.jpg
9. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 6733_9.jpg
10. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 142_10.jpg
11. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 000_11.jpg
12. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 736_12.jpg

Е, да, в дипломата ще пише инженер-дизайнер, но друг е въпроса аз действително до колко се чувствам такъв. :)
Няма да давам отчет за това колко труд, материали и консумативи, средства и не на последно място много нерви, хвърлих по създаването на макета. Текстовата и презентационна част на дипломния проект е съвсем друг въпрос. Доста хора ми оказаха малко или много помощ при създаването на проекта, така че ще бъде твърде егоистично, ако спомена, че съм го направил единствено и само аз. Това е първи по рода си за мен проект, изключително трудоемък, обвързващ и пр. и т.н. Смятам, че е нормално да съм допуснал някои грешки, което си е в реда на нещата. Например, необходимото хоризонтално положение на специалната щанга, част от окачването, която се свързва от буксовия възел с планките отзад. Това беше грешка, която установих впоследствие и нямаше как да поправя след това. Главна цел и моя задача в случая беше да променя дизайна и ергономията на кошовете и кабината, а не да променям или създавам нещо принципно ново. Точно поради този факт, рамата и всичко по нея трябваше просто да ги направя, такива каквито са ми дадени. Релсовия път умишлено е направен с по-широки релси.
Благодаря ви за вниманието!
:wink:
Върху две гуми или върху две талиги по две релси!
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Интересна идея, отлично изпълнена при това. Браво, дано за това получиш отлична оценка.
Мнения: 316
Регистриран на: Чет Юни 08, 2006 12:06 pm
Местоположение: Русе

Мнение от Railroader »

Върху две гуми или върху две талиги по две релси!
Мнения: 49
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 12:54 pm
Местоположение: София

Мнение от emm_1968 »

Уважаеми колега,
Като Ви честитя дипломирането и отлично подготвения Дипломен проект, най-искрено Ви пожелавам да имате щастието в скоро време да реализирате ВАШ реален проект. От личен опит знам, че щастието да видиш своето творение произведено и внедрено в практиката е неописуемо. Пожелавам го и на Вас!
Координатор УС
Мнения: 629
Регистриран на: Пон Ное 27, 2006 3:34 pm
Местоположение: София
Аватар
Координатор УС

Мнение от stankos »

Браво ! :hello1:
Аватар
gzo
Мнения: 146
Регистриран на: Нед Яну 03, 2010 11:27 am
Местоположение: В. Търново
Аватар

Мнение от gzo »

Браво майсторе !
Честито дипломиране, радвам се че виждам хора дипломиращи се по специалност която е в кръвта им.
Мнения: 255
Регистриран на: Сря Мар 19, 2008 2:23 pm
Местоположение: Варна
Обратна връзка:

Мнение от vesko7 »

Браво !!! Отлично си се справил !!!
Powered by Mac OS X 10.7.3 /Lion/ & Safari 5.1.2

Изображение
Мнения: 98
Регистриран на: Нед Юли 04, 2010 4:41 pm
Местоположение: Пловдив
Обратна връзка:

Мнение от DamianKanev »

Леле браво!!!Ако това плъзне по магазините и 1.000 лева да е ще го купа. :) :) :)
Мнения: 316
Регистриран на: Чет Юни 08, 2006 12:06 pm
Местоположение: Русе

Мнение от Railroader »

Благодаря много на всички за отзивите! :) Ако има някой с допълнително въпроси по проекта, може да заповяда.

П. С.
Забравих да вметна, че в скоро време ще бъде изготвен презентационен 3D клип на този локомотив с движение на машината, разбира се работещ двигател, евентуално звукови сигнали с клаксон или тифон, включени светлини и прочие екстри.
Върху две гуми или върху две талиги по две релси!
Координатор УС
Мнения: 486
Регистриран на: Пет Юли 24, 2009 7:42 pm
Местоположение: Wien / Sofia
Обратна връзка:
Аватар
Координатор УС

Мнение от NiGhtPiSH »

Много интересен проект! Надявам се да го видим в движение скоро време (да бъде откупен) и пожелавам професионални успехи!
"Бирата е най-великото изобретение. Колелото също не е зле, но не върви с пържени картофки."
Мнения: 49
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 12:54 pm
Местоположение: София

Мнение от emm_1968 »

Railroader написа: .............
Ако има някой с допълнително въпроси по проекта, може да заповяда.
...............
Не е по този проект, а по друг ...

Какво мислиш за дизаин на трамвайна мотриса?
Мнения: 236
Регистриран на: Чет Мар 22, 2007 10:47 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:

Мнение от shotik »

[quote="Railroader"]Благодаря много на всички за отзивите! :) Ако има някой с допълнително въпроси по проекта, може да заповяда.

От професионална гледна точка те съветвам да сложиш степенки и от двете страни,защото често се случва да се прикачва локомотива назад и тогава няма къде да се качи маневреният работник.
За предложената конфигурация мога да кажа ,че е добра с големи прозорци и добра видимост.Над прозорците до машиниста трябва да предвидиш сенници,които ще пазят машиниста от слънце и дъжд,защото при маневра почти през цялото време се гледа отстрани.Погледни маневрените машини и ще видиш че само на 52 серия има заводски и на всички от тях са удължавани от бригадите.В Русе на ганцовете погледни и ще видиш ,че са прикрепвани допълнително.Те трябва да са в габаритния размер според правилника.
Интересува ме дали ти ще трябва да определяш начина на поставяне на табло и командните ръчки в кабината.
Не виждам как е предвидено качването на машиниста на площадките ,за да се обслужват агрегатите .
Ако искаш да поговорим или пишем съм готов за диалог ,пиши на лични за уточнение.
Мнения: 107
Регистриран на: Пет Юни 04, 2010 7:44 pm
Местоположение: България

Мнение от EuroSprinter »

61 серия също имат фабрични сенници.
Мнения: 316
Регистриран на: Чет Юни 08, 2006 12:06 pm
Местоположение: Русе

Мнение от Railroader »

Към NiGhtPiSH:
Аз лично съм резервиран по въпроса за откупуването и вкарването в производство, колега, но ще видим. :)
....................................................................................................................................................................................................................
Към emm_1968:
Защо не? :) В интерес на истината, трябва да напиша, че първоначално ръководител на дипломния ми проект щеше да бъде един български дизайнер, който човек беше с 30-годишен стаж и един от пионерите на дизайна в България. Казваше се Петко Мишев. За съжаление още преди да завърша семестриално преди две години, той внезапно почина. :( П. Мишев има множество проекти в дългогодишната си практика като дизайнер, вкл. на транспортни средства и машини, като напр. на трамваи "София", някои от които все още са в експлоатация.
Върху две гуми или върху две талиги по две релси!
Мнения: 49
Регистриран на: Вто Ное 24, 2009 12:54 pm
Местоположение: София

Мнение от emm_1968 »

Railroader написа: ...
Към emm_1968:
Защо не? :)
...
Предполагам, че ще е предизвикателство за теб - ще те потърся като го докараме до там.
Публикувай отговор

Обратно към “Да си поговорим за железници | Let's talk about railways”

Информация