Глобален модератор
Мнения: 754
Регистриран на: Съб Фев 04, 2006 1:31 pm
Местоположение: Сф-Пл-ГО
Глобален модератор
Локомотиви серия 14.00

Мнение от Tramway »

KRAKOMOBILA написа:Серия 50
Пътнически парни локомотиви с колоосна формула 1'E h2 или 1-5-0.
Започнали производство през 1939 година и са произведени 3164 броя за максимална скорост 80 км/ч с тендери 2'2' T 26 и 2'2' T 30
У нас познати като серия 14.00.
През 1941г докарана една машина за проба, през 1942 купени още 29бр. През 1959 купени на старо от CSD още 20, с което цялата серия става 50 машини. Произведени са в най-различни заводи: Henschel, Schwarzkopf, Krauss-Maffei, Borsig, Schichau, Krupp,Eslinger, AWR-Jung - Германия, WLF - Австрия и Skoda - Чехия.
14.01 през 1952г е изпратен в Германия и преустроен за изгаряне на въглищен прах по система "Wendler". Изпитанията продължават 4 години, но се оказва, че въглищата у нас са крайно неподходящи за прахообразно горене и през 1956г машината е преустроена за смесено мазутно-въглищно горене, както впрочем и всички останали от серията.
Повечето от живота им минава в депо Пловдив, където по стара пловдивска традиция им са свалени димоповдигащите щитове Wagner. Имат много спокоен ход, много лесни за обслужване и ремонт, въобще супер машинки. Имал съм удоволствието да пътувам с тях. Тендерът е най-нова конструкция с талиги с двойно ресорно окачване и вози по-меко от пътнишки вагон. "Чехкините" (14.31-14.50) бяха оборудвани с разни допълнителни и много полезни екстри, които нашенци постепенно съсипаха и махнаха. Работят до средата на 80-те години, макар че бяха в много добро състояние и можеха да работят и досега.

Машина 14.25 като най-запазена и с най-малко кражби е закарана от база Калояновец в депо Стара Загора и започна подготовката за възстановяване и пускане в движение. Взета е "биопсия" (изрязване на парче) от цилиндричния котел за дефектоскопски анализ с цел установяване на якостта на стоманата.
Състоянието на машината е сравнително добро заради съхранението й в халето на базата. Естествено не може без липси, но те не са фатални и могат да се попълнят от други машини:

1. Липсват димоповдигащите щитове Wagner защото машината е работила в депо Пловдив както повечето от 14-та серия, а там отвратителната традиция повелява на всяка постъпила машина, дори и временно, да се свалят димоповдигащите щитове независимо дали са Wagner или Witte. Могат да се вземат щитове от 14.41
2. Липсват двата инжектора.
3. Липсва плугът на машината.

Липсват още част от котелната арматура и други дребни детайли, но те са лесно възстановими. Бандажите на сцепните колооси са последна стружка. Тендерните също, но по преценка може да се вземе целия тендер на 14.05, който е с нови бандажи.

Машината е произведена през 1940г от WLF-Виена.

За съжаление в депо СЗ машината е оставена безпризорна и на 24-часово разположение на циганорите.


Изображение
Изображение
Изображение

Ето мястото, откъдето е взето парче от котела за металографски анализ, който показа отлично състояние на котелната стомана. Лошото е, че мястото на изрязване е в противоречие с изискванията на наредбата и на заварчиците ще им се отели вола докато го закърпят:

Изображение
Глобален модератор
Мнения: 754
Регистриран на: Съб Фев 04, 2006 1:31 pm
Местоположение: Сф-Пл-ГО
Глобален модератор

Мнение от Tramway »

Първо, искам да се извиня, че пуснах сведението за серия 14.00 не където му е мястото. Съжалявам.
Второ, последната информация, която получих миналата седмица от Германия, сочи, че там в експлоатация се намират около 2200 (две хиляди и двеста) парни машини. Голяма част от тях са включени в редовния график и обслужват редовни влакове. Така който иска да съчетае пътуването си с удоволствие, плаща малко повече и се качва на влак с парна машина. Почти като у нас, нали?
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.
Глобален модератор
Мнения: 754
Регистриран на: Съб Фев 04, 2006 1:31 pm
Местоположение: Сф-Пл-ГО
Глобален модератор

Мнение от Tramway »

Допълнение: серия 14.00 са единствените локомотиви, доставени извън стандартизационната програма на БДЖ, които най-близко отговарят на експлоатационните условия на нашите железници. Всички останали серии, взети за запълване на острия недостиг на машини по време на войната и след това, са повече или по-малко непригодни както за експлоатация така и за поддръжка у нас. Такива са серии 12, 13, 15, 16, 20 и 50. От тях конструктивно най-далеч от нас стои серия 20, строени в Шкода по поръчка и спецификация на Манджурските железници в Китай.
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.
Глобален модератор
Мнения: 754
Регистриран на: Съб Фев 04, 2006 1:31 pm
Местоположение: Сф-Пл-ГО
Глобален модератор

Мнение от Tramway »

Още малко информация за серия 14:

След проваляне поради войната на доставките по стандартизационната програма след дълги преговори между ръководството на БДЖ и Министерството на икономиката и военното производство на Германия се решава да се отпуснат локомотими от парка на DR за задоволяване на острите транспортни нужди на България. По предварителни проучвания БДЖ предлага това да са машини от серия 50. Първата от тях, 50.1669, пристига от Виена на 27.06.1942г и от 01.07 започват изпитанията с динамометричен вагон и товарни и пътнишки влакове по всички главни линии. След 15 дена специалната комисия дава оценка, че локомотивът може да вози влакове по нормите на БДЖ в участъци с наклони до 28‰ и на 15.09.1942г с KRUPP, представляващ всички германски локомотивостроителни предприятия е подписан договор за 30 машини от КР. Локомотивите пристигат на групи по 2-3 броя в периода от 20.09.1942 до 21.10.1943г и са приети в депо Сф, където комисия на отдел "Машинен" ги преглежда един по един и оформя документите за въвеждане в експлоатация. Зачислени са така: в депо София 16 бр., в депо Подуяне 2 бр. и в депо Сараньово (сега Септември) 12 бр.
След войната външнотърговско дружество "Металимпорт" преговаря с DR за доставка на още 20 машини, но това достига до ушите на Сталин и веднага последва забрана от КПСС и нейното мекере БКП не само за сделки, но и въобще за контакти със Западна Германия. Затова се започват преговори с Чехословакия през 1959г и през 1960г от там са доставени 20-те последни за серията машини, които са разпределени между депата Пловдив, Карлово, Стара загора и Димитровград. От 1975 започва постепенната им замяна с дизелови локомотиви и изваждането им в резерв. Работят до 1985г, когато последната голяма партида е угасена. Някои машини са предадени на мини Марица-Изток и Перник, където работят като предавателни маневри до 90-те години, когато са бракувани в много лошо състояние. Оставените в студен резерв машини са бракувани наведнъж през 1997г.

Следващият път очаквайте таблица с фабричните номера, години на производство и фирма, дати на приемане и експлоатационни номера на всичките 50 машини.
Глобален модератор
Мнения: 687
Регистриран на: Съб Юли 15, 2006 4:49 pm
Местоположение: Пловдив
Глобален модератор
серия 14 на бдж

Мнение от choveka_vlak »

=D> =D> =D> !!!. На хубавото лошо не можеш да кажеш!.
В спора се ражда истината!. - А тя боли!!!. http://fedya.snimka.bg/daily/lokomotivi ... 9.18147603
Глобален модератор
Мнения: 754
Регистриран на: Съб Фев 04, 2006 1:31 pm
Местоположение: Сф-Пл-ГО
Глобален модератор
Re: серия 14 на бдж

Мнение от Tramway »

choveka_vlak написа:=D> =D> =D> !!!. На хубавото лошо не можеш да кажеш!.
Наистина, много хубави машинки! Известни в Германия под прозвището "Medschen für Alles" (Момиче за всичко) заради тяхната универсалност и работоспособност.

Ето и обещаната информация:

БДЖ №..DR №.....Ф. №......Произв., год. .........Приет в БДЖ

14.01.....50.054....24674....Henschel.....1939.....16.10.1943
14.02.....50.057....24677....Henschel.....1939.....28.11.1943
14.03.....50.059....24679....Henschel.....1939.....22.11.1943
14.04.....50.063....24683....Henschel.....1939.....15.10.1943
14.05.....50.084....24704....Henschel.....1939.....18.10.1943
14.06.....50.176....2042......Krupp.........1939.....16.10.1943
14.07.....50.215....2081......Krupp.........1939.....18.10.1943
14.08.....50.239....15758....Kr.Maffei.....1939.....28.10.1943
14.09.....50.243....15762....Kr.Maffei.....1939.....28.09.1943
14.10.....50.244....15763....Kr.Maffei.....1939.....22.09.1943
14.11.....50.258....15777....Kr.Maffei.....1939.....18.09.1943
14.12.....50.274....3284......WLF............1939.....28.09.1943
14.13.....50.283....3293......WLF............1939.....28.09.1943
14.14.....50.284....3294......WLF............1939.....28.09.1943
14.15.....50.293....3303......WLF............1939.....18.09.1943
14.16.....50.128....14859....Borsig.........1940.....22.09.1943
14.17.....50.315....3325......WLF............1940.....22.09.1940
14.18.....50.352....24986....Henschel.....1940.....28.09.1943
14.19.....50.363....24997....Henschel.....1940.....24.09.1943
14.20.....50.391....2166......Krupp.........1940.....28.09.1943
14.21.....50.427....11425....BMAG.........1940.....15.10.1943
14.22.....50.429....11427....BMAG.........1940.....15.10.1943
14.23.....50.442....3404......Schichau.....1940.....16.10.1943
14.24.....50.447....3409......Elbing.........1940.....15.10.1943
14.25.....50.463....3328......WLF............1940.....22.09.1943
14.26.....50.530....25749....Henschel.....1939.....28.09.1943
14.27.....50.574....25793....Henschel.....1940.....13.09.1943
14.28.....50.649....3369......Krupp.........1940.....24.10.1943
14.29.....50.2555..11805.....BMAG.........1941.....16.10.1943
14.30.....50.1669..15777.....Kr.Maffei.....1941.....27.04.1942

Чехкините, закупени на трета ръка от Чехия и доставени през 1960г са:

14.31.....50.1101..1180......Skoda.........1941.....12.06.1960
14.32.....50.1166..1245......Skoda.........1942.....12.06.1960
14.33.....50.1175..1254......Skoda.........1942.....12.06.1960
14.34.....50.625....25844....Henschel.....1941.....12.06.1960
14.35.....50.1756..13657....O&Koppel....1941.....12.06.1960
14.36.....50.292....3302......WLF............1939.....24.06.1960
14.37.....50.1600..9823......Jung............1941.....24.06.1960
14.38.....50.1616..9987......Jung............1942.....30.06.1960
14.39.....50.037....24657....Henschel.....1939.....30.06.1960
14.40.....50.444....3406......Schichau.....1940.....30.06.1960
14.41.....50.798....25882....Henschel.....1941.....30.06.1960
14.42.....50.275....3285......WLF............1939.....01.07.1960
14.43.....50.986....2351......Krupp.........1941.....01.07.1960
14.44.....50.224....2090......Krupp.........1939.....01.07.1960
14.45.....50.2826..16343.....Kr.Maffei.....1942.....01.07.1960
14.46.....50.1311..11425.....BMAG.........1941.....05.07.1960
14.47.....50.1678..16221.....Kr.Maffei.....1942.....05.07.1960
14.48.....50.2675..4487.......Esslingen.....1942....05.07.1960
14.49.....50.1541...26351....Henschel.....1941.....05.07.1960
14.50.....50.861....1670......Kr.Maffei.....1941.....10.08.1960

Двадесетте машини, договорени, но попаднали под комунистическа забрана, са:
50.087, 134, 136, 436, 588, 1357, 1447, 1479, 1518, 1804, 1866, 2295, 2342, 2355, 2445, 2452, 2581, 2602, 2689 и 2765.

Производители:
BMAG - Berliner Maschininbau AG (бивш L. Schwarzkopff) - Berlin
O & Koppel - MBA
Jung - Jugenthal
Henschel & Sohn - Kassel
WLF - Wiener Lokomotiv Fabrik - Floridsdorf - Wien
Schichau - Elbing
Krupp - Essen
Krauss-Maffei - München
Esslingen - Esslingen
Skoda - Plzen

В предния постинг съм допуснал грешка: машините са доставени от Германия от 20.09.1943 до 21.10.1943г.
Глобален модератор
Мнения: 687
Регистриран на: Съб Юли 15, 2006 4:49 pm
Местоположение: Пловдив
Глобален модератор
серия 14 на бдж

Мнение от choveka_vlak »

Ще си позволя да приканя, много-уважавания, ни колега и съфорумец!, Г-н Трамвая ,да се опита ако иска в отделна тема, да развие и ни разкаже, как точно става паро- разпределението?, на какъв принцип?,са произведени колоосите на парните локомотиви?, колко градуса е отстоянието м/у кривошипите на дадена колоос?, и защо?, какво представлява локомотивната кола?, защо при повече, сцепни колооси се допуска, както разлика в размера на дебилината на ребордите, така и бандажи без реборд???,. Каква е разликата м/у л-тиви за пътническо, и л-ти за товарно движение,(парни)-разбирасе!?!. Тъй като изключително висок е неговия рейтинг в тази сфера, мисля ще бъде доста любознателно, за по-младите ни съфорумци да научат, именно някой от тези подробности, а те както знаем са цяла наука!. :)
В спора се ражда истината!. - А тя боли!!!. http://fedya.snimka.bg/daily/lokomotivi ... 9.18147603
Глобален модератор
Мнения: 754
Регистриран на: Съб Фев 04, 2006 1:31 pm
Местоположение: Сф-Пл-ГО
Глобален модератор
Re: серия 14 на бдж

Мнение от Tramway »

choveka_vlak написа:Ще си позволя да приканя, много-уважавания, ни колега и съфорумец!, Г-н Трамвая ,да се опита ако иска в отделна тема, да развие и ни разкаже, как точно става паро- разпределението?, на какъв принцип?,са произведени колоосите на парните локомотиви?, колко градуса е отстоянието м/у кривошипите на дадена колоос?, и защо?, какво представлява локомотивната кола?, защо при повече, сцепни колооси се допуска, както разлика в размера на дебилината на ребордите, така и бандажи без реборд???,. Каква е разликата м/у л-тиви за пътническо, и л-ти за товарно движение,(парни)-разбирасе!?!. Тъй като изключително висок е неговия рейтинг в тази сфера, мисля ще бъде доста любознателно, за по-младите ни съфорумци да научат, именно някой от тези подробности, а те както знаем са цяла наука!. :)
Колега, благодаря ти за комплимента, но не заслужавам такава висока оценка. Най-големият специалист по парни локомотиви в България е инж. Димитър Деянов, аз съм негов ученик.
Наистина теорията на парната машина е цяла наука, включваща в себе си физика, химия, топлотехника, хидравлика и пневматика, съпромат, статика, динамика, аеродинамика и много, много математика. Аз ще се опитам да обясня в отделна тема устройството на парния локомотив и принципите на действие на отделните му възли - от пещта до буферите, без да навлизам в подробности като например топлотехнически изчисления на котела. Но първо трябва да се подготвя с нагледни материали - чертежи, диаграми и др., за което ще ми трябва време.

Между другото имам още материали по темата за серия 14, но трябва да сканирам известно количество снимки, за да ги покажа. Кажете дали са ви интересни данни като тези, които дадох досега, за да знам доколко подробно да представям информациите за различните серии.
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Давай, Траме. На мен лично ми е интересно, имайки в предвид, че не познавам устройството на парния локомотив, а ме интересува!
64.19
Глобален модератор
Мнения: 687
Регистриран на: Съб Юли 15, 2006 4:49 pm
Местоположение: Пловдив
Глобален модератор
серия 14 на бдж

Мнение от choveka_vlak »

Разбира се че не са ни нужни научни изледвания и доказателсва, изчислени с формоли, достатъчно да ни се обясни принципа на дествие!!!. :wink:
В спора се ражда истината!. - А тя боли!!!. http://fedya.snimka.bg/daily/lokomotivi ... 9.18147603
Мнения: 1990
Регистриран на: Вто Дек 26, 2006 1:40 pm

Мнение от Labros »

Информацията е много интересна и се научават доста работи.Така че ще чакаме още описания и снимки :wink:
Мнения: 151
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2009 1:54 pm
Местоположение: София

Мнение от veselintodorov »

Айде нешто ново да научим за миналото, как работи парния котел знае се толкова малко за тези парни локомотиви само това което се вижда отвън :?
Мнения: 47
Регистриран на: Пет Авг 18, 2006 1:42 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:

Мнение от Vlado »

Колеги, темата за възстановяването на 14.25 е заключена и затова си позволявам да попитам тук за същата машина, но принципен въпрос:
И така, работя отново по моя модел в мащаб Н0 на бг парен локомотив с номер 14.41. За интересуващите се, преди няколко години преправих с помощта на приятели-хобисти една BR 50 на наша 14-ка. Сега, вече понатрупал опит, отново се върнах към този проект, като намеренията ми са да направя почти 100% подобие на и сега съхраняваната в Калояновец машина с номер 14.41.
Въпросът ми е най-вече към тези хора, които имат някакви данни в какъв вид е щяла да бъде възстановена в депо Пловдив 14.25.
Въпросът: Дали щеше да се маха мазутната инсталация на машината или локомотивът щеше да запази вида си, както го знаем от снимките плюс Вагнер крила, примерно?
Предварително благодаря за отговорите! :)
Мнения: 665
Регистриран на: Пет Юли 21, 2006 7:49 pm
Местоположение: По
Обратна връзка:

Мнение от 44-134 »

Идеята беше да се остави полумазутка, да се направят димповдигащи щитове или да се вземат от калояновец от 14.41. За жалост всичко остана само идея...
Най-великата доблест не е в това никога да не паднеш, а да се изправиш всеки път, когато паднеш.
Мнения: 47
Регистриран на: Пет Авг 18, 2006 1:42 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:

Мнение от Vlado »

44-134, много благодаря за отговора! :)

А случайно някой да знае дали 14.41 е била полумазутка? Вчера ходих до Стефан Стоичков, откъдето взех доста снимки на 14-ки в и извън Калояновец, включително и на 14.41, но, уви, нито една снимка не показваше същата машина откъм тендера. Мазутка ли е била? Не е ли била... кой ще ми каже...? :wink:
Публикувай отговор

Обратно към “ПАРНИ ЛОКОМОТИВИ И МОТРИСИ | Steam locomotives and railcars”

Информация