През 1920г.,когато започва проучването и строителството на линията Саранбей(Септември)-Чепино(Велинград),жителите на Пазарджик виждат,че всички новостроящи се в съседство ж.п. линии,като Пловдив-Панагюрище,Пловдив-Пещера и Септември-Велинград отнемат области,за които Пазарджик столетия наред е пазарен и административен център.Общината и гражданите правят всичко възможно да издействат от правителството разрешение Пазарджик да се свърже при гара Варвара с ж.п.линията за Чепино.Тогавашният градоначалник смята,че без този участък градът ще се изолира,ще обеднее и западне.Всички пътн. и тов.превози ще се осъществяват чрез гара Саранбей(Септември),което може да причини големи неудобства и загуби на града.Тези съображения са взети предвид от правителството,което уважава искането на населението на Пазарджик и нарежда въз основа на Закона за разширение на железопътната мрежа от 1925г. да се построи отсечката Пзк-Вра,като за в бъдеще линията да носи названието Пазарджик-Неврокоп(Гоце Делчев) с клон Саранбей-Варвара.
Строителството на теснопътния участък започва през 1925г.,завършен и открит е в експлоатация на 27 октомври 1928г.,като се включва в новопостроената линия Саранбей-Варвара-Чепино.
Участъкът е построен с редовна и временна трудова повинност със средства от фонд "Постройка на нови ж.п.линии",събирани от заинтересованото население и с помощта на държавата,която се изразява главно в доставка на релсов материал и стрелки.
Отсечката Пазарджик-Варвара е дълга 16,703км,с минимален радиус на хоризонталните криви 75м и максимален наклон 15 промила.Преди спирането на пътническото движение по нея,се е обслужвала от локомотивите серии 75-00 и 77-00 за междурелсие 760мм на депо Септември.Веднъж пробно пътуване по маршрут Сп-Вра-Пзк направи и машината 76006-6 на депо Чб,като моментът е отразен тук. Днес,участъкът вече не съществува.
В приложението съм сканирал последното разписание в участъка от график 2001/2002-ра:
Пазарджик - Варвара;
Варвара - Пазарджик.
Снимки от тази линия:
заминаването на влака от теснопътна гара Септември:

пред табелата на вагона:

пристигането на влакa на гара Пазарджик при едно мое пътуване по линията на 5-ти декември 1998-ма:

пак същия влак , само че заснет през април 1998-ма:

Информация и снимки на съвременното състояние на линията Пазарджик - Варвара към дата 25-ти април 2007-ма , съм пуснал в един пътепис "По пътя на изчезналата теснолинейка".Линкът към него е ТОЗИ.