В депо София благодарение на ентусиазма на двама човека:
1. Марио Евстатиев - монтьор ВС
2. Светослав Дешев - ел.монтьор и стажант монтьор ВС
през Юни 2009 г. се усвои ремонта и изпитването на един от най-редките типове кран-машинисти у нас, а именно DAKO BS2. Кран-машинистът е чешко производство, широко разпространен в Чехия и Словакия, монтиран на някои чуждестранни единици ТПС, сред които серия 219 на DB SCHENKER и ЕЛ-2 на Мини "Открит въгледобив" ЕАД - Перник и Мини "Марица Изток".
Историята започна със запитване към мен и колегата Светослав от страна на гръцка фирма за поддръжка на железен път, която има няколко локомотива CKD, съоръжени с този тип кран-машинист. След кратко съвещаване, решихме при условие, че фирмата ни предостави безвъзмездно вентилен носач(основа) за направата на стенд, ние ще опитаме да ревизираме кран-машиниста им. Така и стана. Даден ни бе чисто нов вентилен носач, който пристигна заедно с повредения кран-машинист. Започна се търсене на документация и само два дни след началото на начинанието, всичко за започване на работа бе на лице.
Стендът
По оригиналната документация направихме справка за обемите на въздушните резервоари, с които работи този тип кран-машинист и след това помолихме за помощ Локомотивно депо - София, район София. Намерен ни бе търсения изравнителен резервоар с обем 2,5 литра, време - резервоара с обем 3 л се оказа, че го имаме, останал ни от един сръбски кран-машинист и така, преминахме към проектиране на стенда. Съвместно със Светослав, точно за няколко часа, заданието бе ясно и набележихме какви елементи ни трябват. Сумарно всичко на всичко ни трябваха няколко бързи връзки FESTO, три манометъра, един спирателен кран 1/2 и посочените резервоари. Заехме се и тъй като нямахме много време направихме опростен вариант на стенда, който изглежда
така. Въпреки примитивния вид, съоръжението работеше и благодарение на него изпитахме кран-машиниста след ремонта. Предстои стенда да се развие и адаптира към съществуващя стенд за спирачни апарати в отделение "Въздушни спирачки" в депо София.
Кран-машинистите
Както споменах, първият такъв кран-машинист се ремонтира през Юни 2009 г и все още работи безпроблемно. Беше сравнително непознат за нас, но благодарение на натрупания ми опит с ремонт на "унифицирания" кран-машинист Д2 и сръбския "Оерликон", лесно разгадах и опознах монтажните и функционални особености на апарата. Оказа се, че DAKO BS2 по структура е много сходен с "Оерликон FV4", което улесни още повече усвояването на ремонта му. Първият апарат имаше проблеми в регулатора на налягане и устояване на пълнителния клапан на реле-вентила. Другото беше предимно почистване и смазване.
ето снимки на първия:
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... /bs2-1.jpg
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... t1%7E0.jpg
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... globen.jpg
Година и пет месеца по-късно се оказа, че моя и на Светльо труд не е напразен. В депо София пристигна за ремонт втори кран-машинист DAKO BS2, този път от локомотив на Мини "Открит въгледобив". Стендовата постановка веднага влезе в употреба и буквално за минути, апарата бе диагностициран и бе установено, че има сходни повреди с първия ремонтиран у нас апарат. Новото тук бе, че някой неоторизирано е отварял апарата и е изгубил двуседалищния пълнителен клапан, което наложи, временно да преустановя ремонтната работа. След вчерашните разговори с Инж. Г. Георгиев - Н-к район София, стана ясно, че МОВ ще докарат за ремонт още 7-8 апарата, като два от тях ще използваме за части за да попълним вероятни липси от неоторизирани намеси.
С това развитие, може да се каже, че в Отделение "Въздушни спирачки" в Локомотивно депо - София напук на недоимъка, кризата за материали и части и остарялата база, с желание и ентусиазъм се усвоява ремонта на все повече спирачни апарати, което значително повишава спектъра на ремонтни услуги, извършвани от Локомотивно депо - София.