Невръстни крадци задигат части от влакове в движение (видео)
14 Февруари 2008
От 5 до 6 млн. лева годишно са загубите на БДЖ от кражби на метални елементи, кабели и агрегати от локомотивите и вагоните. Въпреки че купуването и продаването на части от влакове в пунктовете за вторични суровини е криминализирано, БДЖ е донор на цяло общество крадци на желязо.
Репортерът на bTV Стоян Георгиев работи под прикритие, за да провери как върви търговията с краденото имущество на държавната железница (вж. видео със скритата камера).
Вагонното депо в столичния квартал "Христо Ботев" е един от донорите на крадците на метали. Въпреки че са инвестирали във висока стена, работниците в депото не могат да спасят имуществото. Кражбите са ежедневие.
Жп служителите твърдят, че крадците осребряват желязната стока в специално създадени два пункта за вторични суровини, намиращи се непосредствена близост до депото. Жепейците не искат да застанат от камера.
Страх ги е от саморазправа
Със съгласието на жп служителите репортерът взема току-що рециклиран важен детайл от вагонна композиция, който се краде поголовно.
"Винтовият спяг - това е едно съоръжение, което служи за прикачване на вагоните помежду си и най-вече за прикачване на локомотива за състава на влака", обяснява Юри Георгиев. Стойността на винтовия спяг е горе-долу в порядъка 270-300 лв.
Стоян се пазари за каруца с хора от квартала и кара струващата 300 лева рециклирана кука в близкия пункт за старо желязо. Оборудван със скрита камера, влиза в пункта за вторични суровини.
Оказва се, че служителят в пункта си знае работата и с един поглед разбира какво му се носи. Опитът за предаване на подобен детайл е престъпление и хората в пункта добре знаят това. Вместо да извикат полиция, момчетата качват жп куката за кантара. Получава 11,90 стотинки за чисто новата кука, която струва на държавната железница 300 лева.
Точно по същия начин тонове работещи метални части от БДЖ всекидневно се предават за скраб и се претопяват. Така
безмилостно се краде и унищожава техника за милиони левове
Вместо да се развива като железниците в европейските страни, БДЖ буксува и се бори да спаси имуществото си.
"Другите части, които са обект на кражби и посегателства са калотките, или т. нар. "спирателни обувки", функционални вентили, както и буксови капачки, но най-вече това е кражбата на силови кабели от пътническите вагони", разказва Юри Георгиев.
Проблемът е сериозен, защото всички тези части са свързани със сигурността на движението на влаковете и това е един голям проблем, защото кражбата на всяка една такава част може да доведе след себе си до непредсказуеми неща, допълва той. Според служители от локомотивното депо в кв. "Христо Ботев"
малки деца от близкото гето са специализирани в демонтажа
и изнасянето на тежките метални части. Докато децата крадат и изнасят, възрастните от външната страната на оградата обстрелват служителите с камъни. Затова всички прозорци на депото са изпочупени.
Невръстните крадци няма как да бъдат задържани и наказани. Малчуганите били толкова специализирани в жп кражбите, че понякога успяват да демонтират детайлите в движение, докато композициите минават през квартала с ниска скорост на път към депото.
Предаването и изкупуването на части от жп транспорта са криминални деяния. Икономическа полиция контролира и наказва с административни наказания и глоби собствениците на пунктове за вторични суровини, които приемат части от влакове. Хората, които носят материалите за продаване могат да бъдат наказани още по-строго - като максималната санкция е затвор до 3 години.
Въпреки предвидените наказания, кражбите стават все по-нагли, а бизнесът с вторични суровини процъфтява. Така вместо да се конкурира с въздушния транспорт, както е в Европа, българската железница крета като каруца, натоварена със скраб.
След излъчването на репортажа за незаконната търговия с части от БДЖ тази сутрин, от Българската асоциация по рециклиране съобщиха за bTV, че пунктът който ви показахме е нелицензиран за търговия с метали, въпреки че функционира необезпокояван от властите.
Междувременно кметът на София Бойко Борисов изпрати писмо до министъра на икономиката Петър Димитров, в което иска преразглеждане на лицензионния режим на тези пунктове.
Според Борисов, липсата на ефективен контрол по отношение на изкупуването на метали нанася загуби на общината. Борисов напомня, че в голямата си част изкупуваните метали са решетки, мантинели, капаци и други части от инфраструктурата на София.
Източник:bTV
http://btv.bg/news/?magic=bulgaria&story=63772