Страница 1 от 2

Теснопътни дизелови локомотиви серия 81

Публикувано на: Сря Май 02, 2007 6:27 pm
от Nikola VS
От доста време търся нещичко за тази серия, но в интернет не намирам информация. Затова Ви питам Вас, който знае повече за тази серия локомотиви, нека сподели. Кога са доставени, кой завод ги е произвел, технически данни.







Благодаря! :o

Публикувано на: Сря Май 02, 2007 8:24 pm
от 44-134
Еднокабинни дизелхидравлични локомотиви с колоосна формула B'-B'. Имат 12 цилиндров V образен двигател с мощност 400 Конски сили. Строени са през 1981г в КМЗ(Камбарский Машиностроительньй завод
B-760mm
V-50 km/h
N-400PS
T-хидравлична

Публикувано на: Сря Май 02, 2007 8:27 pm
от bdz46
Интересна подробност е, че въпросния дизелов двигателе бил доста несполучлив. по тази причина всичките локомотиви серия 81 в депо Червен бряг, както и закупените от предприятия са бракувани преждевременно. Сега останалите две машини в движение 81 002 и 81 008 са с двигатели от дизеловите мотриси серия 22-00, които също са рано бракувани поради конструктивни дефекти, докато двигателите им са били отлично запазени.

Публикувано на: Сря Май 02, 2007 8:39 pm
от Nikola VS
Само два ли локомотива от серията работят??? Колко са били доставени първоначално?

Публикувано на: Сря Май 02, 2007 8:40 pm
от bdz46
10бр май бяха. Сега само два работят и един е изолация. Имаше и един преди години в Разлог, но сигурно са го нарязали.

Публикувано на: Сря Май 02, 2007 8:49 pm
от 44-134
Общо са доставени 10 локомотива като 4 са разпределени за заводите за целуозно-хартиената промишленост в Мизия и Разлог а 6 остават за БДЖ по 3 в депата Червен бряг и септември

Публикувано на: Сря Май 02, 2007 10:24 pm
от VESO
Локомотивите от серия 81-00 са произведени първоначално за маневрените нужди по линията Септември - Добринище и чак след това от северната теснолинейка са се сетили,че все пак маневрената дейност не може да се върши само от магистралните дизели.Какво е било преди:

В Южна България депо СП е разполагало само с един маневрен дизелов локомотив - 80001-1,започнал работа през 1967г,но още тогава се е чувствала нуждата от маневрени машини не само за гарата,но и такива райони като Велинград и нуждите на ЗХФД в гр.Разлог.В онези времена усилена маневрена дейност се е извършвала в гарите Якоруда и Банско.На гара Варвара се композирали и разкомпозирали тов.влакове,идващи от Пзк,возещи главно цистерни от петролната база.От книгата на Деянов "ТР.П.С. на БДЖ" част II,знаем,че на гара Вг е работила дневна маневра,извършвана от малки минни влекачи (92-01 и 92-02),преоборудвани за такива цели,които в последствие се оказали несполучливи и маломощни.

В Северна България нещата са били идентични.Депо ЧБ са извършвали маневрата основно с магистралните локомотиви,но е било очевидно,че това положение не може да продължава дълго.За предприятията в Кнежа е било невъзможно да се чака магистрален локомотив,защото така се забавя работния процес,за Целуозно - хартиения завод в Букьовци (Мизия) и пристанище Оряхово се е налагало постоянно присъствие на локомотив,който да композира тов.влакове,заминаващи за ЧБ.Поради нарастващите нужди,се е наложило да се извършва маневра и на гара Бяла Слатина.

Всички тези събития накарали Главната дирекция на железниците да предприеме по-сериозни действия и от руската фабрика "Камбарка" през 1982г. са доставени общо 10 броя локомотиви,които идвайки у нас,получават серия 81-00.Разпределени са били между 2-те теснопътни депа както следва: за БДЖ остават 6 броя: 002 , 005 и 008 в СП , 004 , 009 и 010 в Чб,докато 4 са предназначени за промишлеността: 006 и 007 в Разлог и 001 и 003 в Мизия.

Със спадането на пътн.превози по 2-те линии в началото на 90-те години и намаляване обема на превозваната продукция,по-голяма част от маневрения подвижен състав бездейства.Случва се определени локомотиви да не излизат от депото по седмица,две,просто защото няма какво да работят.Към това се прибавят и множеството фабрични дефекти в двигателите,които дават локомотивите и ситуацията коренно се изменя.

В Южна България първи започват да проявяват дефектите си локомотивите в ЗХФД в гр.Разлог,главно поради липсата на компетентни знания и недостатъчния персонал в депо Банско,който ги обслужва,затова машините (006 и 007) са бракувани и се е наложила доставката на нов подвижен състав - локомотивите серия 93-00 (подробности за тях в "ТР.П.С. на БДЖ" част II).В депо Сп малко по-късно се усещат,но навреме успяват да сменят двигателите на своите 3 машини и да ги спасят.На 002 , 005 и 008 са монтирани двигатели от вече бракуваните мотриси серия 22 за междурелсие 760мм и положението остава донякъде непроменено.

В Северна България нещата са много по-сериозни.Частичните опити да се спасят поне част от маневрените дизели са безплодни.Мизия първа бракува своите 001 и 003 заради горепосочените дефекти и поради факта,че персонала,който ги поддържа,идва чак от Чб.Неуспешни остават и усилията на депо Червен бряг да запази поне един от локомотивите и така 004 , 009 и 010 си заминават безславно.Интерес остава факта защо не са им сменени двигателите,в онзи участък също са се движили диз.мотриси,но въпреки това нищо не е направено.Затова маневрата до последно там се е извършвала от магистралните машини.

И така равносметката до днес: В депо СП след минаването в изолация на 005,който се използва за рез.части,в движение остават два локомотива от тази серия - това са 002 и 008,съвестно изпълняващи задълженията си.Тези от вас,които са минавали през гарата,навярно са виждали малките дизелчета да щъкат с пътн. вагони и да ги откачат след пристигането на някой влак.Тези колоритни по своята същност локомотивчета са единствените оцелели,понеже другите им "събратя" са безжалостно и безмилостно нарязани на парчета.

Списък на локомотивите серия 81-00:
81001-0-Мизия-нарязан
81002-8-Септември
81003-6-Мизия-нарязан
81004-4-Ч.Бряг-нарязан
81005-1-Септември - закупен от аржентинска компания "YCRT Rail"
81006-9-Разлог-нарязан
81007-7-Разлог-нарязан
81008-5-Септември
81009-3-Ч.Бряг-нарязан
81010-1-Ч.Бряг-нарязан

Галерия на локомотивите в Европейския ж.п.сървър може да видите ТУК.

От мен е това.Надявам се да съм задоволил поне отчасти любопиството на автора на темата и аудиторията от форума. :D

серия 81

Публикувано на: Чет Май 03, 2007 5:39 am
от choveka_vlak
=D> :thumbleft: =D> :) Браво!!!, така се постига професионализиъм!.

Публикувано на: Чет Май 17, 2007 3:15 pm
от SGP
Да добавим - двигателите, които са сменили оригиналните са Wola-1416 - полски лиценз на немски двигатели, които първоначално са закупени, както се каза по-горе за подмяна на двигателите на мотриси серия 22-00. Поради факта, че мотрисите са били със силно износени скоростни кутии, на които не е могла да се намери алтернатива, са били бракувани с почти неизползвани двигатели. Същите по-късно са сложени на серия 81.

Публикувано на: Сря Сеп 12, 2007 11:50 am
от 07019
А каде мога да намеря снимки на тази серия ? :?:

Публикувано на: Пет Сеп 11, 2009 11:00 am
от Mario Evstatiev
В момента 81 008.5 е ТП в Септември. Днес форумна "бригада" я посети и се направи подробно заснемане на оборудването в кабината.

Актуално състояние на серия 81 на депо Септември:

81 001 - БРАК
81 002 - ЕКСПЛОАТАЦИЯ
81 003 - БРАК
81 004 - БРАК
81 005 - Продадена на фирма "Бонан" Аржентина
81 006 - БРАК
81 007 - БРАК
81 008 - ЕКСПЛОАТАЦИЯ

Публикувано на: Нед Сеп 13, 2009 10:21 pm
от VESO
Искаш да кажеш , че 81005-1 ще сподели съдбата на онези 77-00-ци , които заминаха за южноамериканската държава?

Публикувано на: Пон Сеп 14, 2009 5:37 am
от Mario Evstatiev
VESO написа:Искаш да кажеш , че 81005-1 ще сподели съдбата на онези 77-00-ци , които заминаха за южноамериканската държава?
Именно! В момента на машината се извършва ремонт в депо Септември, след което ще бъде натоварена на вагон и откарана в порт Бургас, от където с кораб ще поеме към Аржентина.

Публикувано на: Пон Сеп 14, 2009 10:58 am
от Labros
А тая фирма същата ли е, която купи 77-ците :?:

Публикувано на: Пон Сеп 14, 2009 12:31 pm
от Mario Evstatiev
Labros написа:А тая фирма същата ли е, която купи 77-ците :?:
Същата фирма е.

Днес 81 002 извършва маневра теснопътна гара Сп.