Локомотивите от серия 81-00 са произведени първоначално за маневрените нужди по линията Септември - Добринище и чак след това от северната теснолинейка са се сетили,че все пак маневрената дейност не може да се върши само от магистралните дизели.Какво е било преди:
В Южна България депо СП е разполагало само с един маневрен дизелов локомотив - 80001-1,започнал работа през 1967г,но още тогава се е чувствала нуждата от маневрени машини не само за гарата,но и такива райони като Велинград и нуждите на ЗХФД в гр.Разлог.В онези времена усилена маневрена дейност се е извършвала в гарите Якоруда и Банско.На гара Варвара се композирали и разкомпозирали тов.влакове,идващи от Пзк,возещи главно цистерни от петролната база.От книгата на Деянов "ТР.П.С. на БДЖ" част II,знаем,че на гара Вг е работила дневна маневра,извършвана от малки минни влекачи (92-01 и 92-02),преоборудвани за такива цели,които в последствие се оказали несполучливи и маломощни.
В Северна България нещата са били идентични.Депо ЧБ са извършвали маневрата основно с магистралните локомотиви,но е било очевидно,че това положение не може да продължава дълго.За предприятията в Кнежа е било невъзможно да се чака магистрален локомотив,защото така се забавя работния процес,за Целуозно - хартиения завод в Букьовци (Мизия) и пристанище Оряхово се е налагало постоянно присъствие на локомотив,който да композира тов.влакове,заминаващи за ЧБ.Поради нарастващите нужди,се е наложило да се извършва маневра и на гара Бяла Слатина.
Всички тези събития накарали Главната дирекция на железниците да предприеме по-сериозни действия и от руската фабрика "Камбарка" през 1982г. са доставени общо 10 броя локомотиви,които идвайки у нас,получават серия 81-00.Разпределени са били между 2-те теснопътни депа както следва: за БДЖ остават 6 броя: 002 , 005 и 008 в СП , 004 , 009 и 010 в Чб,докато 4 са предназначени за промишлеността: 006 и 007 в Разлог и 001 и 003 в Мизия.
Със спадането на пътн.превози по 2-те линии в началото на 90-те години и намаляване обема на превозваната продукция,по-голяма част от маневрения подвижен състав бездейства.Случва се определени локомотиви да не излизат от депото по седмица,две,просто защото няма какво да работят.Към това се прибавят и множеството фабрични дефекти в двигателите,които дават локомотивите и ситуацията коренно се изменя.
В Южна България първи започват да проявяват дефектите си локомотивите в ЗХФД в гр.Разлог,главно поради липсата на компетентни знания и недостатъчния персонал в депо Банско,който ги обслужва,затова машините (006 и 007) са бракувани и се е наложила доставката на нов подвижен състав - локомотивите серия 93-00 (подробности за тях в "ТР.П.С. на БДЖ" част II).В депо Сп малко по-късно се усещат,но навреме успяват да сменят двигателите на своите 3 машини и да ги спасят.На 002 , 005 и 008 са монтирани двигатели от вече бракуваните мотриси серия 22 за междурелсие 760мм и положението остава донякъде непроменено.
В Северна България нещата са много по-сериозни.Частичните опити да се спасят поне част от маневрените дизели са безплодни.Мизия първа бракува своите 001 и 003 заради горепосочените дефекти и поради факта,че персонала,който ги поддържа,идва чак от Чб.Неуспешни остават и усилията на депо Червен бряг да запази поне един от локомотивите и така 004 , 009 и 010 си заминават безславно.Интерес остава факта защо не са им сменени двигателите,в онзи участък също са се движили диз.мотриси,но въпреки това нищо не е направено.Затова маневрата до последно там се е извършвала от магистралните машини.
И така равносметката до днес: В депо СП след минаването в изолация на 005,който се използва за рез.части,в движение остават два локомотива от тази серия - това са 002 и 008,съвестно изпълняващи задълженията си.Тези от вас,които са минавали през гарата,навярно са виждали малките дизелчета да щъкат с пътн. вагони и да ги откачат след пристигането на някой влак.Тези колоритни по своята същност локомотивчета са единствените оцелели,понеже другите им "събратя" са безжалостно и безмилостно нарязани на парчета.
Списък на локомотивите серия 81-00:
81001-0-Мизия-нарязан
81002-8-Септември
81003-6-Мизия-нарязан
81004-4-Ч.Бряг-нарязан
81005-1-Септември - закупен от аржентинска компания "YCRT Rail"
81006-9-Разлог-нарязан
81007-7-Разлог-нарязан
81008-5-Септември
81009-3-Ч.Бряг-нарязан
81010-1-Ч.Бряг-нарязан
Галерия на локомотивите в Европейския ж.п.сървър може да видите
ТУК.
От мен е това.Надявам се да съм задоволил поне отчасти любопиството на автора на темата и аудиторията от форума.

Последно промяна от VESO на Пон Ное 16, 2009 8:53 pm, променено общо 5 пъти.