Страница 1 от 3

Дизелови двигатели

Публикувано на: Сря Апр 25, 2007 11:16 pm
от 07
Тук ще се опитам да представя разликите между 4тактовите и двутактовите дизелови двигатели, и са ваша помощ да направим едно сравнение между тях!
4 тактови които се отличават по начина на подаване на горивото ( директно впръскване, вихрокамерни, предкамерни)
2 тактови, които се отличават по схема на продухване ( при тях почти без изключение впръскването е директно)
За утре ще се опитам намеря време и да сканирам (заснема) схеми и чертежи и да си припомня всички предимства и недостатъци на всеки един вид!

дизелови двигатели

Публикувано на: Пет Апр 27, 2007 6:13 am
от choveka_vlak
Хубава тема!!!, ще си позволя да поставя един два въпроса, с мисълта за някаква насока в темата!:. Кой двигател е по ефективен?, двутактовия или четиритактовия!?!?. В кой диапазон на оборотите си одават пълната си мощност?. Какъв е моторесурса (живота) на единия и на другия?. В кои свери на машиностроенето има превес за използване на двутактови дизели, и в кои са предпочитани четиритактовите?. Защо Американците през 1995г за пръв път отпочват мотирането на четиратоктови ДВГ, а днес връщат крачка назад и отново усъвършенстват двутактовите си локомотиви?. :cry: :wink: :)

Публикувано на: Пет Апр 27, 2007 1:11 pm
от 44-134
Относно ДД не съм сигурен но тъй като принципа е горе-долу един и същ знам че при една и съща кубатура на двигателя двутактовите имат по-високо КПД и от там веднага идва и по-голяма мощност

Публикувано на: Пет Апр 27, 2007 1:57 pm
от Tramway
44-134 написа:Относно ДД не съм сигурен но тъй като принципа е горе-долу един и същ знам че при една и съща кубатура на двигателя двутактовите имат по-високо КПД и от там веднага идва и по-голяма мощност
Сметката не е такава. Кпд-то е само един от факторите, от които зависи мощността. Нека колегата 07, който е специалист по ДВГ да даде информация за дву и четиритактовите дизели, и тогава ще коментираме.

Публикувано на: Пет Апр 27, 2007 6:18 pm
от 07
Именно такъв ми е замисъла, но в момента страдам от хроничен недостиг на време да отворя книгите и да си припомня всички подробности дори и наи-малките! Между другото ще издам информация от кухнята - в един от показателите за сравнение ако се задълбаем ще се озовем в затворен кръг! Та двутактовите дизели нямат нищо общо с бензиновите си събратя, но много трудно се пускат в действие (в сравнение с 4-тактовите), някои от тях въпреки че са двутактови имат клапани и неотстъпват по-сложност на 4 тактовите си събратя, други пък имат по 2 бутала в цилиндър, други имат и по 2 колянови вала, някои са с по 2 и повече трубокомпресора (общото между тях че всички имат принудително подаване на въздух иначе не могат да дишат), други използват компресори с независимо задвижване, а изгорелите газове пак задвижват турбини за други цели - допълнителна мощност към коляновия вал, задвижване на спомагателни агрегати (ел. генератори и хидравлични помпи, лубрикатори) Като цяло двутактовите дизелови двигатели имат голямо и интересно семейство водено от една идея - по голям брои работни цикли за брои завъртяния на коляновия(те) вал(лове), наи сериозната пречка за това е сложната газодинамика на процесите пълнене и изпускане на отработилите газове! Именно различните пътища за заобикаляне на тази пречка са довели до многообразието в семеиството на двутактовите дизелови двигатели!

Публикувано на: Пон Апр 30, 2007 10:33 am
от mitko_pz
За постигането на изискванията за минимален специфичен разход на гориво, намаляване на вредните съставки на отработилите газове и увеличаване на литровата мощност при висока надежност на работа на дизеловия двигател от съществено значение е да се подобри смесообразуването му.
Основните фактори, който влияят на смесообразуването са:
Параметрите на впръсканото гориво:налягане и скорост на впръскване,брой, направление и форма на горивните факли, визкозитет и фракционене състав на горивото.
Термичните параметри на въздуха и сместа участващи в смесообразуването.налягане температура и особено организираното вихрово движение.
Вида на горивната камера и начина на смесообразуването.
То може да бъде:
- с непосредствено впръскване,неразделна горивна камера
-разделни горивни камери

Публикувано на: Пон Апр 30, 2007 10:40 am
от mitko_pz
Пример за ДД използван в локомотивите на БДЖ 07 серия е 5Д49
Ето и неговите основни параметри:
тактност 4
степен на сгъстяване 14,5
степен на повишаване на налягането 1,8
степен на преварителното разширение 1,4
коефициент на механични загуби 0,8
коефициент на линейни загуби 0,6
налягане в началото на сгъстяването 240000 Ра
отношение между диаметъраи хода на буталото 1
ефективна мощноист 2250 KW
честота на вътене на коляновия вал 1000, 1/мин

Публикувано на: Пон Апр 30, 2007 3:19 pm
от 07
mitko_pz написа:Пример за ДД използван в локомотивите на БДЖ 07 серия е 5Д49
Това е дизел-генераторната група двигателя се води 16 ЧН 26/26
Брой цилидри, тактност (ч - четиритактови д-двутактови Н-със свръх пълнене (А за без свръхпълнене) 26/26 ход на буталото/диаметър на цилиндъра в см)
mitko_pz написа:коефициент на механични загуби 0,8
Опазил господ да е вярно :twisted: тази стойност подхожда за механичният КПД!
Митко, вярно е че се бавя с обещаната "лекция" но това е защото нямам никакво време! Замисълът беше:
1 въведение в терминологията
2 въведение в теорията
3 Устроиство на 4 тактовите и 2 тактовите

4 Влияние на различните конструктивни особености върху мощностно икономическите и др. показатели на ДВГ
5 сравнение на 2тактови и 4тактови ДВГ, Сравнение между двигатели с директно впръскване и предкамерни (вихрокамерни не се използват в локомотивите ,а въздушнокамерните събират прах по рафтовете на историята)
5 представяне на различни конструкции ДВГ
6 тенденции в развитието и използване на алтернативни горива в дизеловите двигатели
Нека които неиска да ме чака- да кара по този ред за да може всички да получат представа за дизеловите двигатели (не всички тук сме специалисти по ДВГ и трябва да се съобразяваме с това)

Публикувано на: Пон Апр 30, 2007 10:00 pm
от 07
Преди да започна със същинското разнищване на локомотивните дизелови двигатели желая да започна с кратко въведение в терминологията и съкращенията, които неминуемо ще използваме! В началото на някои може да им се стори скучно, но повярваите ми никак няма да е приятно когато стигнем до сравнение на четритактови и двутактови ДВГ да прексъваме дискусията за да обясняваме кои термин и съкращение какво означава.....
Най-общо всеки бутален ДВГ е съвкупност от 2 механизма
Коляно-мотовилков механизъм ( КММ )
Поема налягането на разширяващите се газове и преобразува възвратно постапателното движение на буталото във въртеливо движение на коляновия вал. Към този механизъм спадат цилиндрите, буталата, буталните пръстени (сегменти) буталният болт, мотовилка, колянов вал и маховик
Газоразпределителен механизъм (ГРМ) Среща се при четиритактовите и при някои двутактови двигатели.Своевременно отваря пълнителните и изпускателните клапани (отвори, прозорци) разпределя въздуха (при бензиновите двигатели гориво въздушната смес) по отделните цилиндри и отвежда от тях изгорелите газове Към него спадат: Разпределителен(гърбичен) вал, повдигачи, кобилици, клапани и клапанни пружини...
И най-важното за да работи двигателя е необходимо КММ и ГРМ да работят в пълен синхрон
Основни понятия и определения
Горна мъртва точка (ГМТ) Това положение на буталото при което то е най отдалечено от оста на коляновия вал
Долна мъртва точка (ДМТ) Това положение на буталото при което то е най близо до оста на коляновия вал
Работен цикъл на ДВГ се нарича съвкупността от
процеси, поватарящи се периодично във всеки цилиндър и осигуряващи преобразуването на топлинната енергия на горивото в механична работа
Такт се нарича частта от работния цикъл, която се извършва в цилиндъра за един ход на буталото
Обем на горивната камера се нарича обемът затворен между буталото, когато то се намира в ГМТ и капакът на цилиндъра (цилиндровата глава)
Работен (ходов) обем се нарича обемът които освобождава буталото при движението си от ГМТ към ДМТ
Пълен обем на двигателя - сумата от ходовият обем и обема на горивната камера
Степен на сгъстяване - отношението на на пълния обем към обема на горивната камера
Горивна смес -сместа необходима за работата на двигателя (според това къде се формира тя двигателите се делят на двигатели с външно смесообразуване - бензинови и газови при тях сместа се образува във пълнителния тръбопровод и двигатели с вътрешно смесообразуване дизелови и бензинови с впръскване на горивото в цилиндъра)
Остатъчни газове - продукти на горенето които след края на изпускането не са напуснали цилиндъра........

Средно индикаторно налягане Такова условно налягане, което действа на буталото и извършва работа, равна на работата на газовете в цилиндъра за 1 цикъл
Индикаторен коефициент на полезно действие се нарича отношението на количеството топлина преобразувано в индикаторна работа на двигателя и цялото количество топлина изразходвано за тази работа - за дизелови двигатели като цяло стоиностите са между 0,38 и 0,55 като по високите стоиности (над 0,45 са за корабни и локомотивни двигатели)
Ефективна мощност Това е мощността която се предава към работната машина. Ефективната мощност винаги е по малка от индикаторната тъй като част от нея се използва са преодоляване на триенето на движещите се части и за задвижване на спомагателните устроиства (маслени водни и горивни помпи вентилатори генератори.)
Отношението на ефективната мощност към индикаторната се нарича механичен КПД има стойности от 0,7 до 0,9
специфичен разход на гориво Използва се за оценяване икономичността на двигателя, представлява отношението на часовия разход на гориво към ефективната мощност и се измерва в gr/kWh. Дефакто това е един от най-важните показатели по които се сравняват двигателите с вътрешно горене!

Публикувано на: Чет Май 03, 2007 11:12 pm
от 07
За съжаление току що започнал и се налага да прекъсна - искам съвет: Тъй като е невъзможно да продължа без да напиша нито една формула, някои може ли да ми каже как да напиша форумула с числител и знаменател? Въобще възможно ли е? Или да пиша в MathCAD и после paste? Или да снимам странниците или част от тях от книгите?

дизелови двигатели

Публикувано на: Пет Май 04, 2007 12:15 pm
от choveka_vlak
Мисля че дори ще се получи " позоваване на безпорен " източник!. :wink:

Публикувано на: Пет Май 04, 2007 7:16 pm
от 07
Мисля че като ще вършим нещо да го свършим като хората! Един виден български инженер, беше казал: ....Една картинка замества 1000 думи....
А дори и да пропуснем формулите(макар че поне една няма как да се пропусне), обяснението на принципа на работа на различните видове двутактови дизели без схеми е немислимо ( не че без схеми може да се обяснят разликите между "директно впръскване" и "предкамерно впръскване")!

Публикувано на: Пет Май 04, 2007 7:23 pm
от bdz46
Стига празни приказки, пускайте каквото трябва, че ми е интересно.

Публикувано на: Пет Май 04, 2007 7:42 pm
от 07
bdz46 написа:Стига празни приказки, пускайте каквото трябва, че ми е интересно.
Ок ще сложа каруцата пред коня! Ще снимам със фотоапарат от книгите.....

Публикувано на: Пет Май 04, 2007 7:58 pm
от Labros
Ами значи ще чакаме... :wink: с нарастващо нетърпение...