Тук ще се опитам да представя разликите между 4тактовите и двутактовите дизелови двигатели, и са ваша помощ да направим едно сравнение между тях!
4 тактови които се отличават по начина на подаване на горивото ( директно впръскване, вихрокамерни, предкамерни)
2 тактови, които се отличават по схема на продухване ( при тях почти без изключение впръскването е директно)
За утре ще се опитам намеря време и да сканирам (заснема) схеми и чертежи и да си припомня всички предимства и недостатъци на всеки един вид!
4 тактови които се отличават по начина на подаване на горивото ( директно впръскване, вихрокамерни, предкамерни)
2 тактови, които се отличават по схема на продухване ( при тях почти без изключение впръскването е директно)
За утре ще се опитам намеря време и да сканирам (заснема) схеми и чертежи и да си припомня всички предимства и недостатъци на всеки един вид!

Глобален модератор
Хубава тема!!!, ще си позволя да поставя един два въпроса, с мисълта за някаква насока в темата!:. Кой двигател е по ефективен?, двутактовия или четиритактовия!?!?. В кой диапазон на оборотите си одават пълната си мощност?. Какъв е моторесурса (живота) на единия и на другия?. В кои свери на машиностроенето има превес за използване на двутактови дизели, и в кои са предпочитани четиритактовите?. Защо Американците през 1995г за пръв път отпочват мотирането на четиратоктови ДВГ, а днес връщат крачка назад и отново усъвършенстват двутактовите си локомотиви?.




В спора се ражда истината!. - А тя боли!!!. http://fedya.snimka.bg/daily/lokomotivi ... 9.18147603

Глобален модератор
Сметката не е такава. Кпд-то е само един от факторите, от които зависи мощността. Нека колегата 07, който е специалист по ДВГ да даде информация за дву и четиритактовите дизели, и тогава ще коментираме.44-134 написа:Относно ДД не съм сигурен но тъй като принципа е горе-долу един и същ знам че при една и съща кубатура на двигателя двутактовите имат по-високо КПД и от там веднага идва и по-голяма мощност
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.
Именно такъв ми е замисъла, но в момента страдам от хроничен недостиг на време да отворя книгите и да си припомня всички подробности дори и наи-малките! Между другото ще издам информация от кухнята - в един от показателите за сравнение ако се задълбаем ще се озовем в затворен кръг! Та двутактовите дизели нямат нищо общо с бензиновите си събратя, но много трудно се пускат в действие (в сравнение с 4-тактовите), някои от тях въпреки че са двутактови имат клапани и неотстъпват по-сложност на 4 тактовите си събратя, други пък имат по 2 бутала в цилиндър, други имат и по 2 колянови вала, някои са с по 2 и повече трубокомпресора (общото между тях че всички имат принудително подаване на въздух иначе не могат да дишат), други използват компресори с независимо задвижване, а изгорелите газове пак задвижват турбини за други цели - допълнителна мощност към коляновия вал, задвижване на спомагателни агрегати (ел. генератори и хидравлични помпи, лубрикатори) Като цяло двутактовите дизелови двигатели имат голямо и интересно семейство водено от една идея - по голям брои работни цикли за брои завъртяния на коляновия(те) вал(лове), наи сериозната пречка за това е сложната газодинамика на процесите пълнене и изпускане на отработилите газове! Именно различните пътища за заобикаляне на тази пречка са довели до многообразието в семеиството на двутактовите дизелови двигатели!

За постигането на изискванията за минимален специфичен разход на гориво, намаляване на вредните съставки на отработилите газове и увеличаване на литровата мощност при висока надежност на работа на дизеловия двигател от съществено значение е да се подобри смесообразуването му.
Основните фактори, който влияят на смесообразуването са:
Параметрите на впръсканото гориво:налягане и скорост на впръскване,брой, направление и форма на горивните факли, визкозитет и фракционене състав на горивото.
Термичните параметри на въздуха и сместа участващи в смесообразуването.налягане температура и особено организираното вихрово движение.
Вида на горивната камера и начина на смесообразуването.
То може да бъде:
- с непосредствено впръскване,неразделна горивна камера
-разделни горивни камери
Основните фактори, който влияят на смесообразуването са:
Параметрите на впръсканото гориво:налягане и скорост на впръскване,брой, направление и форма на горивните факли, визкозитет и фракционене състав на горивото.
Термичните параметри на въздуха и сместа участващи в смесообразуването.налягане температура и особено организираното вихрово движение.
Вида на горивната камера и начина на смесообразуването.
То може да бъде:
- с непосредствено впръскване,неразделна горивна камера
-разделни горивни камери
депо подуяне

Пример за ДД използван в локомотивите на БДЖ 07 серия е 5Д49
Ето и неговите основни параметри:
тактност 4
степен на сгъстяване 14,5
степен на повишаване на налягането 1,8
степен на преварителното разширение 1,4
коефициент на механични загуби 0,8
коефициент на линейни загуби 0,6
налягане в началото на сгъстяването 240000 Ра
отношение между диаметъраи хода на буталото 1
ефективна мощноист 2250 KW
честота на вътене на коляновия вал 1000, 1/мин
Ето и неговите основни параметри:
тактност 4
степен на сгъстяване 14,5
степен на повишаване на налягането 1,8
степен на преварителното разширение 1,4
коефициент на механични загуби 0,8
коефициент на линейни загуби 0,6
налягане в началото на сгъстяването 240000 Ра
отношение между диаметъраи хода на буталото 1
ефективна мощноист 2250 KW
честота на вътене на коляновия вал 1000, 1/мин
депо подуяне
Това е дизел-генераторната група двигателя се води 16 ЧН 26/26mitko_pz написа:Пример за ДД използван в локомотивите на БДЖ 07 серия е 5Д49
Брой цилидри, тактност (ч - четиритактови д-двутактови Н-със свръх пълнене (А за без свръхпълнене) 26/26 ход на буталото/диаметър на цилиндъра в см)
Опазил господ да е вярноmitko_pz написа:коефициент на механични загуби 0,8

Митко, вярно е че се бавя с обещаната "лекция" но това е защото нямам никакво време! Замисълът беше:
1 въведение в терминологията
2 въведение в теорията
3 Устроиство на 4 тактовите и 2 тактовите
4 Влияние на различните конструктивни особености върху мощностно икономическите и др. показатели на ДВГ
5 сравнение на 2тактови и 4тактови ДВГ, Сравнение между двигатели с директно впръскване и предкамерни (вихрокамерни не се използват в локомотивите ,а въздушнокамерните събират прах по рафтовете на историята)
5 представяне на различни конструкции ДВГ
6 тенденции в развитието и използване на алтернативни горива в дизеловите двигатели
Нека които неиска да ме чака- да кара по този ред за да може всички да получат представа за дизеловите двигатели (не всички тук сме специалисти по ДВГ и трябва да се съобразяваме с това)
Преди да започна със същинското разнищване на локомотивните дизелови двигатели желая да започна с кратко въведение в терминологията и съкращенията, които неминуемо ще използваме! В началото на някои може да им се стори скучно, но повярваите ми никак няма да е приятно когато стигнем до сравнение на четритактови и двутактови ДВГ да прексъваме дискусията за да обясняваме кои термин и съкращение какво означава.....
Най-общо всеки бутален ДВГ е съвкупност от 2 механизма
Коляно-мотовилков механизъм ( КММ )
Поема налягането на разширяващите се газове и преобразува възвратно постапателното движение на буталото във въртеливо движение на коляновия вал. Към този механизъм спадат цилиндрите, буталата, буталните пръстени (сегменти) буталният болт, мотовилка, колянов вал и маховик
Газоразпределителен механизъм (ГРМ) Среща се при четиритактовите и при някои двутактови двигатели.Своевременно отваря пълнителните и изпускателните клапани (отвори, прозорци) разпределя въздуха (при бензиновите двигатели гориво въздушната смес) по отделните цилиндри и отвежда от тях изгорелите газове Към него спадат: Разпределителен(гърбичен) вал, повдигачи, кобилици, клапани и клапанни пружини...
И най-важното за да работи двигателя е необходимо КММ и ГРМ да работят в пълен синхрон
Основни понятия и определения
Горна мъртва точка (ГМТ) Това положение на буталото при което то е най отдалечено от оста на коляновия вал
Долна мъртва точка (ДМТ) Това положение на буталото при което то е най близо до оста на коляновия вал
Работен цикъл на ДВГ се нарича съвкупността от
процеси, поватарящи се периодично във всеки цилиндър и осигуряващи преобразуването на топлинната енергия на горивото в механична работа
Такт се нарича частта от работния цикъл, която се извършва в цилиндъра за един ход на буталото
Обем на горивната камера се нарича обемът затворен между буталото, когато то се намира в ГМТ и капакът на цилиндъра (цилиндровата глава)
Работен (ходов) обем се нарича обемът които освобождава буталото при движението си от ГМТ към ДМТ
Пълен обем на двигателя - сумата от ходовият обем и обема на горивната камера
Степен на сгъстяване - отношението на на пълния обем към обема на горивната камера
Горивна смес -сместа необходима за работата на двигателя (според това къде се формира тя двигателите се делят на двигатели с външно смесообразуване - бензинови и газови при тях сместа се образува във пълнителния тръбопровод и двигатели с вътрешно смесообразуване дизелови и бензинови с впръскване на горивото в цилиндъра)
Остатъчни газове - продукти на горенето които след края на изпускането не са напуснали цилиндъра........
Средно индикаторно налягане Такова условно налягане, което действа на буталото и извършва работа, равна на работата на газовете в цилиндъра за 1 цикъл
Индикаторен коефициент на полезно действие се нарича отношението на количеството топлина преобразувано в индикаторна работа на двигателя и цялото количество топлина изразходвано за тази работа - за дизелови двигатели като цяло стоиностите са между 0,38 и 0,55 като по високите стоиности (над 0,45 са за корабни и локомотивни двигатели)
Ефективна мощност Това е мощността която се предава към работната машина. Ефективната мощност винаги е по малка от индикаторната тъй като част от нея се използва са преодоляване на триенето на движещите се части и за задвижване на спомагателните устроиства (маслени водни и горивни помпи вентилатори генератори.)
Отношението на ефективната мощност към индикаторната се нарича механичен КПД има стойности от 0,7 до 0,9
специфичен разход на гориво Използва се за оценяване икономичността на двигателя, представлява отношението на часовия разход на гориво към ефективната мощност и се измерва в gr/kWh. Дефакто това е един от най-важните показатели по които се сравняват двигателите с вътрешно горене!
Най-общо всеки бутален ДВГ е съвкупност от 2 механизма
Коляно-мотовилков механизъм ( КММ )
Поема налягането на разширяващите се газове и преобразува възвратно постапателното движение на буталото във въртеливо движение на коляновия вал. Към този механизъм спадат цилиндрите, буталата, буталните пръстени (сегменти) буталният болт, мотовилка, колянов вал и маховик
Газоразпределителен механизъм (ГРМ) Среща се при четиритактовите и при някои двутактови двигатели.Своевременно отваря пълнителните и изпускателните клапани (отвори, прозорци) разпределя въздуха (при бензиновите двигатели гориво въздушната смес) по отделните цилиндри и отвежда от тях изгорелите газове Към него спадат: Разпределителен(гърбичен) вал, повдигачи, кобилици, клапани и клапанни пружини...
И най-важното за да работи двигателя е необходимо КММ и ГРМ да работят в пълен синхрон
Основни понятия и определения
Горна мъртва точка (ГМТ) Това положение на буталото при което то е най отдалечено от оста на коляновия вал
Долна мъртва точка (ДМТ) Това положение на буталото при което то е най близо до оста на коляновия вал
Работен цикъл на ДВГ се нарича съвкупността от
процеси, поватарящи се периодично във всеки цилиндър и осигуряващи преобразуването на топлинната енергия на горивото в механична работа
Такт се нарича частта от работния цикъл, която се извършва в цилиндъра за един ход на буталото
Обем на горивната камера се нарича обемът затворен между буталото, когато то се намира в ГМТ и капакът на цилиндъра (цилиндровата глава)
Работен (ходов) обем се нарича обемът които освобождава буталото при движението си от ГМТ към ДМТ
Пълен обем на двигателя - сумата от ходовият обем и обема на горивната камера
Степен на сгъстяване - отношението на на пълния обем към обема на горивната камера
Горивна смес -сместа необходима за работата на двигателя (според това къде се формира тя двигателите се делят на двигатели с външно смесообразуване - бензинови и газови при тях сместа се образува във пълнителния тръбопровод и двигатели с вътрешно смесообразуване дизелови и бензинови с впръскване на горивото в цилиндъра)
Остатъчни газове - продукти на горенето които след края на изпускането не са напуснали цилиндъра........
Средно индикаторно налягане Такова условно налягане, което действа на буталото и извършва работа, равна на работата на газовете в цилиндъра за 1 цикъл
Индикаторен коефициент на полезно действие се нарича отношението на количеството топлина преобразувано в индикаторна работа на двигателя и цялото количество топлина изразходвано за тази работа - за дизелови двигатели като цяло стоиностите са между 0,38 и 0,55 като по високите стоиности (над 0,45 са за корабни и локомотивни двигатели)
Ефективна мощност Това е мощността която се предава към работната машина. Ефективната мощност винаги е по малка от индикаторната тъй като част от нея се използва са преодоляване на триенето на движещите се части и за задвижване на спомагателните устроиства (маслени водни и горивни помпи вентилатори генератори.)
Отношението на ефективната мощност към индикаторната се нарича механичен КПД има стойности от 0,7 до 0,9
специфичен разход на гориво Използва се за оценяване икономичността на двигателя, представлява отношението на часовия разход на гориво към ефективната мощност и се измерва в gr/kWh. Дефакто това е един от най-важните показатели по които се сравняват двигателите с вътрешно горене!
За съжаление току що започнал и се налага да прекъсна - искам съвет: Тъй като е невъзможно да продължа без да напиша нито една формула, някои може ли да ми каже как да напиша форумула с числител и знаменател? Въобще възможно ли е? Или да пиша в MathCAD и после paste? Или да снимам странниците или част от тях от книгите?

Глобален модератор
Мисля че дори ще се получи " позоваване на безпорен " източник!. 

В спора се ражда истината!. - А тя боли!!!. http://fedya.snimka.bg/daily/lokomotivi ... 9.18147603
Мисля че като ще вършим нещо да го свършим като хората! Един виден български инженер, беше казал: ....Една картинка замества 1000 думи....
А дори и да пропуснем формулите(макар че поне една няма как да се пропусне), обяснението на принципа на работа на различните видове двутактови дизели без схеми е немислимо ( не че без схеми може да се обяснят разликите между "директно впръскване" и "предкамерно впръскване")!
А дори и да пропуснем формулите(макар че поне една няма как да се пропусне), обяснението на принципа на работа на различните видове двутактови дизели без схеми е немислимо ( не че без схеми може да се обяснят разликите между "директно впръскване" и "предкамерно впръскване")!

Мнения: 1990
Регистриран на: Вто Дек 26, 2006 1:40 pm
Информация
Модератори