Наръчник на спотъра(или някои важни неща за снимането)
Публикувано на: Сря Авг 12, 2009 7:58 pm
Мнозина от тези, които се занимават с фотографиране на влакове поне веднъж са срещали проблеми от жп служители или Транспортна полиция, за това, че снимат в района на гара или друг жп. обект. По форумите на длъж и шир се разискваше въпроса около снимането на влакове в гари или извън тях и се посочваха редица проблеми - включително за машинист, замерил фотограф с бутилка вода и какви ли още не.
За да е приятен спотинга и да си нямате проблеми, ето и някои особено полезни съвети, ако сте решили да уплътните свободното си време, заснемайки някой и друг влак:
1. Изберете си подходящо място, от където сте сигурни, че ще се получи желания ефект - осветеност, околен пейзаж, интересни обекти на заден план.
2. Ако снимате в района на гара, желателно е да се представите пред началник - гара, дежурен ръководител и дежурния полицай, обяснявайки им каква е Вашата цел и предлагайки охотно Вашите лични данни. Това ще създаде известно доверие у тях и в много случаи могат да Ви съдействат с полезна информация;
3. Ако въпреки любезното Ви представяне, срещнете неразбиране или отказ, не се карайте и не правете опити да се заседявате на това място - отидете в съседна гара или излезте на междугарието. Понякога там ще намерите много интересни гледни точки за заснемане;
4. Не е желателно да снимате хора, които не са дали съгласието си за това - може да си навлечете най - малкото една благословия по майчина и по - далечна роднинска връзка;
5. Ако желаете да правите интериорни снимки на локомотиви и/или мотриси, любезно се представете на локомотивния машинист, споделете му, че снимката на кабината за управление не цели компрометиране или други користни цели - обикновено оказват съдействие;
6. Не е забранено снимането на подвижен жп. състав, стига той да не превозва военни товари - ешалони. Снимането на влаковете с бензин и сярна киселина не е забранено - те са конвенционални и не представляват секретен обект;
7. Ако сте решили да снимате в района на депо или друг охраняван жп. обект със специален режим на достъп, то със сигурност очаквайте проблеми. Според Заповед №484/18.06.2003 г. на Изпълнителния директор на БДЖ - ЕАД е забранено посещението и фотографирането на депа и бази без изричното писмено разрешение на отдел "ВСОД" при Централно управление. В някои депа може да срещнете разбиране и да нямате проблеми, но все пак, консултирайте се на място - желателно е да потърсите някой от ръководителите в депото или базата и да го помолите за съдействие за заснемането на даден локомотив/вагон/мотриса. Един съвет - ако не гоните нещо специално, не си навличайте неприятности;
8. За да се получи разрешение за достъп има няколко варианта: Чрез молба до Изпълнителния директор на БДЖ - ЕАД, която обикновено пак стига до отдел ВСОД. Желателно е в молбата да е опише кое депо/абаза искате да посетите, с каква цел и след това чакате - НЯМА ГАРАНЦИЯ, ЧЕ ЩЕ ВИ БЪДЕ РАЗРЕШЕН ДОСТЪП!
9. База "Долапите" е обект на Държавния резерв и до нея се допускат лица, участващи в проекти, огледи или други мероприятия, одобрени от БДЖ - ЕАД. Опити за нелегален достъп не са желателни - СТРЕЛЯ СЕ БЕЗ ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ!!!
10. Достъпът до базите "Асеново" и "Калояновец" става пак с молба до БДЖ - ЕАД. За тях обикновено не отказват достъп.
11. Ако Ви бъде разрешен достъп за посещение на депо/база, разрешителното се представя пред Директора или друг ръководител на място, който ще Ви определи придружител. Притежавайки разрешение за достъп, Вие си гарантирате пълното съдействие на персонала, както и това, че някой работник няма да си навлече неприятности задето ви е пуснал;
12. При снимане в райони на гари и междугария, спазвайте стриктно правитала за безопасност! Не се доближавайте на по - малко от 2 метра от най - близката до вас глава релса, не се качвайте по енергопреносни и енергоснабдителни съоръжения - ОПАСНО Е! Напрежението в контактната мрежа е 25 000 V и последиците от токов удар обикновено завършват фатално. При движение в междугарие се движете отстрани на железния път, ако има пътека, използвайте я;
13. Ако в рамките на пътуването бъдете допуснати в локомотивната кабина и правите снимки от там, запазете ги за себе си! Не ги публикувайте никъде, тъй като това може да донесе сериозни последици за локомотивния персонал. Пътуването в локомотив е разрешено само с карта обр. ПТПС, която се издава от БДЖ - ЕАД, Дирекция "ТПС - Локомотиви" на лица, участващи в проекти, проби и други, одобрени от Директора на Дирекция "ТПС - Локомотиви" мероприятия.
14. Снимането в гранични гари, например Свиленград, Русе, Кулата, Калотина и др. е забранено под всякакъв предлог. Не се опитвайте да проявявате героизъм - може да бъдете арестувани! Ако все пак има лица от Гранична полиция и ви разрешат да снимате дадения влак - ДЕРЗАЙТЕ! И не забравяйте след това да благодарите!
Може да съм станал досаден с този си инструктаж, но прочитайки го, в него със сигурност ще откриете отговори на много Ваши въпроси. Все пак питайте ако нещо не ви е ясно или имате конкретен въпрос, свързан със спотинга и законността му.
Ще се постараем да бъдем полезни!
За да е приятен спотинга и да си нямате проблеми, ето и някои особено полезни съвети, ако сте решили да уплътните свободното си време, заснемайки някой и друг влак:
1. Изберете си подходящо място, от където сте сигурни, че ще се получи желания ефект - осветеност, околен пейзаж, интересни обекти на заден план.
2. Ако снимате в района на гара, желателно е да се представите пред началник - гара, дежурен ръководител и дежурния полицай, обяснявайки им каква е Вашата цел и предлагайки охотно Вашите лични данни. Това ще създаде известно доверие у тях и в много случаи могат да Ви съдействат с полезна информация;
3. Ако въпреки любезното Ви представяне, срещнете неразбиране или отказ, не се карайте и не правете опити да се заседявате на това място - отидете в съседна гара или излезте на междугарието. Понякога там ще намерите много интересни гледни точки за заснемане;
4. Не е желателно да снимате хора, които не са дали съгласието си за това - може да си навлечете най - малкото една благословия по майчина и по - далечна роднинска връзка;
5. Ако желаете да правите интериорни снимки на локомотиви и/или мотриси, любезно се представете на локомотивния машинист, споделете му, че снимката на кабината за управление не цели компрометиране или други користни цели - обикновено оказват съдействие;
6. Не е забранено снимането на подвижен жп. състав, стига той да не превозва военни товари - ешалони. Снимането на влаковете с бензин и сярна киселина не е забранено - те са конвенционални и не представляват секретен обект;
7. Ако сте решили да снимате в района на депо или друг охраняван жп. обект със специален режим на достъп, то със сигурност очаквайте проблеми. Според Заповед №484/18.06.2003 г. на Изпълнителния директор на БДЖ - ЕАД е забранено посещението и фотографирането на депа и бази без изричното писмено разрешение на отдел "ВСОД" при Централно управление. В някои депа може да срещнете разбиране и да нямате проблеми, но все пак, консултирайте се на място - желателно е да потърсите някой от ръководителите в депото или базата и да го помолите за съдействие за заснемането на даден локомотив/вагон/мотриса. Един съвет - ако не гоните нещо специално, не си навличайте неприятности;
8. За да се получи разрешение за достъп има няколко варианта: Чрез молба до Изпълнителния директор на БДЖ - ЕАД, която обикновено пак стига до отдел ВСОД. Желателно е в молбата да е опише кое депо/абаза искате да посетите, с каква цел и след това чакате - НЯМА ГАРАНЦИЯ, ЧЕ ЩЕ ВИ БЪДЕ РАЗРЕШЕН ДОСТЪП!
9. База "Долапите" е обект на Държавния резерв и до нея се допускат лица, участващи в проекти, огледи или други мероприятия, одобрени от БДЖ - ЕАД. Опити за нелегален достъп не са желателни - СТРЕЛЯ СЕ БЕЗ ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ!!!
10. Достъпът до базите "Асеново" и "Калояновец" става пак с молба до БДЖ - ЕАД. За тях обикновено не отказват достъп.
11. Ако Ви бъде разрешен достъп за посещение на депо/база, разрешителното се представя пред Директора или друг ръководител на място, който ще Ви определи придружител. Притежавайки разрешение за достъп, Вие си гарантирате пълното съдействие на персонала, както и това, че някой работник няма да си навлече неприятности задето ви е пуснал;
12. При снимане в райони на гари и междугария, спазвайте стриктно правитала за безопасност! Не се доближавайте на по - малко от 2 метра от най - близката до вас глава релса, не се качвайте по енергопреносни и енергоснабдителни съоръжения - ОПАСНО Е! Напрежението в контактната мрежа е 25 000 V и последиците от токов удар обикновено завършват фатално. При движение в междугарие се движете отстрани на железния път, ако има пътека, използвайте я;
13. Ако в рамките на пътуването бъдете допуснати в локомотивната кабина и правите снимки от там, запазете ги за себе си! Не ги публикувайте никъде, тъй като това може да донесе сериозни последици за локомотивния персонал. Пътуването в локомотив е разрешено само с карта обр. ПТПС, която се издава от БДЖ - ЕАД, Дирекция "ТПС - Локомотиви" на лица, участващи в проекти, проби и други, одобрени от Директора на Дирекция "ТПС - Локомотиви" мероприятия.
14. Снимането в гранични гари, например Свиленград, Русе, Кулата, Калотина и др. е забранено под всякакъв предлог. Не се опитвайте да проявявате героизъм - може да бъдете арестувани! Ако все пак има лица от Гранична полиция и ви разрешат да снимате дадения влак - ДЕРЗАЙТЕ! И не забравяйте след това да благодарите!
Може да съм станал досаден с този си инструктаж, но прочитайки го, в него със сигурност ще откриете отговори на много Ваши въпроси. Все пак питайте ако нещо не ви е ясно или имате конкретен въпрос, свързан със спотинга и законността му.
Ще се постараем да бъдем полезни!