
Администратор
Мнозина от тези, които се занимават с фотографиране на влакове поне веднъж са срещали проблеми от жп служители или Транспортна полиция, за това, че снимат в района на гара или друг жп. обект. По форумите на длъж и шир се разискваше въпроса около снимането на влакове в гари или извън тях и се посочваха редица проблеми - включително за машинист, замерил фотограф с бутилка вода и какви ли още не.
За да е приятен спотинга и да си нямате проблеми, ето и някои особено полезни съвети, ако сте решили да уплътните свободното си време, заснемайки някой и друг влак:
1. Изберете си подходящо място, от където сте сигурни, че ще се получи желания ефект - осветеност, околен пейзаж, интересни обекти на заден план.
2. Ако снимате в района на гара, желателно е да се представите пред началник - гара, дежурен ръководител и дежурния полицай, обяснявайки им каква е Вашата цел и предлагайки охотно Вашите лични данни. Това ще създаде известно доверие у тях и в много случаи могат да Ви съдействат с полезна информация;
3. Ако въпреки любезното Ви представяне, срещнете неразбиране или отказ, не се карайте и не правете опити да се заседявате на това място - отидете в съседна гара или излезте на междугарието. Понякога там ще намерите много интересни гледни точки за заснемане;
4. Не е желателно да снимате хора, които не са дали съгласието си за това - може да си навлечете най - малкото една благословия по майчина и по - далечна роднинска връзка;
5. Ако желаете да правите интериорни снимки на локомотиви и/или мотриси, любезно се представете на локомотивния машинист, споделете му, че снимката на кабината за управление не цели компрометиране или други користни цели - обикновено оказват съдействие;
6. Не е забранено снимането на подвижен жп. състав, стига той да не превозва военни товари - ешалони. Снимането на влаковете с бензин и сярна киселина не е забранено - те са конвенционални и не представляват секретен обект;
7. Ако сте решили да снимате в района на депо или друг охраняван жп. обект със специален режим на достъп, то със сигурност очаквайте проблеми. Според Заповед №484/18.06.2003 г. на Изпълнителния директор на БДЖ - ЕАД е забранено посещението и фотографирането на депа и бази без изричното писмено разрешение на отдел "ВСОД" при Централно управление. В някои депа може да срещнете разбиране и да нямате проблеми, но все пак, консултирайте се на място - желателно е да потърсите някой от ръководителите в депото или базата и да го помолите за съдействие за заснемането на даден локомотив/вагон/мотриса. Един съвет - ако не гоните нещо специално, не си навличайте неприятности;
8. За да се получи разрешение за достъп има няколко варианта: Чрез молба до Изпълнителния директор на БДЖ - ЕАД, която обикновено пак стига до отдел ВСОД. Желателно е в молбата да е опише кое депо/абаза искате да посетите, с каква цел и след това чакате - НЯМА ГАРАНЦИЯ, ЧЕ ЩЕ ВИ БЪДЕ РАЗРЕШЕН ДОСТЪП!
9. База "Долапите" е обект на Държавния резерв и до нея се допускат лица, участващи в проекти, огледи или други мероприятия, одобрени от БДЖ - ЕАД. Опити за нелегален достъп не са желателни - СТРЕЛЯ СЕ БЕЗ ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ!!!
10. Достъпът до базите "Асеново" и "Калояновец" става пак с молба до БДЖ - ЕАД. За тях обикновено не отказват достъп.
11. Ако Ви бъде разрешен достъп за посещение на депо/база, разрешителното се представя пред Директора или друг ръководител на място, който ще Ви определи придружител. Притежавайки разрешение за достъп, Вие си гарантирате пълното съдействие на персонала, както и това, че някой работник няма да си навлече неприятности задето ви е пуснал;
12. При снимане в райони на гари и междугария, спазвайте стриктно правитала за безопасност! Не се доближавайте на по - малко от 2 метра от най - близката до вас глава релса, не се качвайте по енергопреносни и енергоснабдителни съоръжения - ОПАСНО Е! Напрежението в контактната мрежа е 25 000 V и последиците от токов удар обикновено завършват фатално. При движение в междугарие се движете отстрани на железния път, ако има пътека, използвайте я;
13. Ако в рамките на пътуването бъдете допуснати в локомотивната кабина и правите снимки от там, запазете ги за себе си! Не ги публикувайте никъде, тъй като това може да донесе сериозни последици за локомотивния персонал. Пътуването в локомотив е разрешено само с карта обр. ПТПС, която се издава от БДЖ - ЕАД, Дирекция "ТПС - Локомотиви" на лица, участващи в проекти, проби и други, одобрени от Директора на Дирекция "ТПС - Локомотиви" мероприятия.
14. Снимането в гранични гари, например Свиленград, Русе, Кулата, Калотина и др. е забранено под всякакъв предлог. Не се опитвайте да проявявате героизъм - може да бъдете арестувани! Ако все пак има лица от Гранична полиция и ви разрешат да снимате дадения влак - ДЕРЗАЙТЕ! И не забравяйте след това да благодарите!
Може да съм станал досаден с този си инструктаж, но прочитайки го, в него със сигурност ще откриете отговори на много Ваши въпроси. Все пак питайте ако нещо не ви е ясно или имате конкретен въпрос, свързан със спотинга и законността му.
Ще се постараем да бъдем полезни!
За да е приятен спотинга и да си нямате проблеми, ето и някои особено полезни съвети, ако сте решили да уплътните свободното си време, заснемайки някой и друг влак:
1. Изберете си подходящо място, от където сте сигурни, че ще се получи желания ефект - осветеност, околен пейзаж, интересни обекти на заден план.
2. Ако снимате в района на гара, желателно е да се представите пред началник - гара, дежурен ръководител и дежурния полицай, обяснявайки им каква е Вашата цел и предлагайки охотно Вашите лични данни. Това ще създаде известно доверие у тях и в много случаи могат да Ви съдействат с полезна информация;
3. Ако въпреки любезното Ви представяне, срещнете неразбиране или отказ, не се карайте и не правете опити да се заседявате на това място - отидете в съседна гара или излезте на междугарието. Понякога там ще намерите много интересни гледни точки за заснемане;
4. Не е желателно да снимате хора, които не са дали съгласието си за това - може да си навлечете най - малкото една благословия по майчина и по - далечна роднинска връзка;
5. Ако желаете да правите интериорни снимки на локомотиви и/или мотриси, любезно се представете на локомотивния машинист, споделете му, че снимката на кабината за управление не цели компрометиране или други користни цели - обикновено оказват съдействие;
6. Не е забранено снимането на подвижен жп. състав, стига той да не превозва военни товари - ешалони. Снимането на влаковете с бензин и сярна киселина не е забранено - те са конвенционални и не представляват секретен обект;
7. Ако сте решили да снимате в района на депо или друг охраняван жп. обект със специален режим на достъп, то със сигурност очаквайте проблеми. Според Заповед №484/18.06.2003 г. на Изпълнителния директор на БДЖ - ЕАД е забранено посещението и фотографирането на депа и бази без изричното писмено разрешение на отдел "ВСОД" при Централно управление. В някои депа може да срещнете разбиране и да нямате проблеми, но все пак, консултирайте се на място - желателно е да потърсите някой от ръководителите в депото или базата и да го помолите за съдействие за заснемането на даден локомотив/вагон/мотриса. Един съвет - ако не гоните нещо специално, не си навличайте неприятности;
8. За да се получи разрешение за достъп има няколко варианта: Чрез молба до Изпълнителния директор на БДЖ - ЕАД, която обикновено пак стига до отдел ВСОД. Желателно е в молбата да е опише кое депо/абаза искате да посетите, с каква цел и след това чакате - НЯМА ГАРАНЦИЯ, ЧЕ ЩЕ ВИ БЪДЕ РАЗРЕШЕН ДОСТЪП!
9. База "Долапите" е обект на Държавния резерв и до нея се допускат лица, участващи в проекти, огледи или други мероприятия, одобрени от БДЖ - ЕАД. Опити за нелегален достъп не са желателни - СТРЕЛЯ СЕ БЕЗ ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ!!!
10. Достъпът до базите "Асеново" и "Калояновец" става пак с молба до БДЖ - ЕАД. За тях обикновено не отказват достъп.
11. Ако Ви бъде разрешен достъп за посещение на депо/база, разрешителното се представя пред Директора или друг ръководител на място, който ще Ви определи придружител. Притежавайки разрешение за достъп, Вие си гарантирате пълното съдействие на персонала, както и това, че някой работник няма да си навлече неприятности задето ви е пуснал;
12. При снимане в райони на гари и междугария, спазвайте стриктно правитала за безопасност! Не се доближавайте на по - малко от 2 метра от най - близката до вас глава релса, не се качвайте по енергопреносни и енергоснабдителни съоръжения - ОПАСНО Е! Напрежението в контактната мрежа е 25 000 V и последиците от токов удар обикновено завършват фатално. При движение в междугарие се движете отстрани на железния път, ако има пътека, използвайте я;
13. Ако в рамките на пътуването бъдете допуснати в локомотивната кабина и правите снимки от там, запазете ги за себе си! Не ги публикувайте никъде, тъй като това може да донесе сериозни последици за локомотивния персонал. Пътуването в локомотив е разрешено само с карта обр. ПТПС, която се издава от БДЖ - ЕАД, Дирекция "ТПС - Локомотиви" на лица, участващи в проекти, проби и други, одобрени от Директора на Дирекция "ТПС - Локомотиви" мероприятия.
14. Снимането в гранични гари, например Свиленград, Русе, Кулата, Калотина и др. е забранено под всякакъв предлог. Не се опитвайте да проявявате героизъм - може да бъдете арестувани! Ако все пак има лица от Гранична полиция и ви разрешат да снимате дадения влак - ДЕРЗАЙТЕ! И не забравяйте след това да благодарите!
Може да съм станал досаден с този си инструктаж, но прочитайки го, в него със сигурност ще откриете отговори на много Ваши въпроси. Все пак питайте ако нещо не ви е ясно или имате конкретен въпрос, свързан със спотинга и законността му.
Ще се постараем да бъдем полезни!
64.19

Мнения: 198
Регистриран на: Вто Дек 30, 2008 1:06 pm
Наистина едно голямо "Благодаря" за този инструктаж, ще ми бъде много полезен. А например, мога ли да подам молба за заповед, с която ми се разрешава заснемането на всякакъв вид ТПС на Български държавни железници, със срок на действие, да кажем 2 или повече години, защото ми се е случвало да снимам дизелов локомотив и веднага да тръгне срещу мен разярен машинист, защо съм снимал, какво съм правел, като чели машината крада... 


Администратор
Молба за разрешително може да подаде всеки пълнолетен гражданин. Молбата трябва да е прикрепена с описание на това, какъв вид фотографска дейност ще извършваш и с каква цел. Обаче, разрешението ще ти важи за посещение на депа и бази на БДЖ, на гарата пак не си "застрахован" - там е владение на НК "ЖИ".БДЖ написа:Наистина едно голямо "Благодаря" за този инструктаж, ще ми бъде много полезен. А например, мога ли да подам молба за заповед, с която ми се разрешава заснемането на всякакъв вид ТПС на Български държавни железници, със срок на действие, да кажем 2 или повече години, защото ми се е случвало да снимам дизелов локомотив и веднага да тръгне срещу мен разярен машинист, защо съм снимал, какво съм правел, като чели машината крада...
64.19



Много важно! Много! Нарушаването на това правило - в Германия поне - се брои за "застрашаване на операцията на железниците", което е престъпление.lok45111 написа: 12. При снимане в райони на гари и междугария, спазвайте стриктно правитала за безопасност! Не се доближавайте на по - малко от 2 метра от най - близката до вас глава релса, не се качвайте по енергопреносни и енергоснабдителни съоръжения - ОПАСНО Е! Напрежението в контактната мрежа е 25 000 V и последиците от токов удар обикновено завършват фатално. При движение в междугарие се движете отстрани на железния път, ако има пътека, използвайте я;
Чух че допустимото разтояние зависи от максималната допустима скорост на линията, но това са подробности, по-важeн от тях са човешкия разум и той да се използва на място. Че като гледам някои снимки направо ми настръхват косите, съжалявам ги машинистите, сигурно не са спали следващата нощ след като е правена съответната снимка...

Администратор
Веско,
много от "екстремните" снимки са нагласени. Поне аз имам не една и две такива, при които е работено изцяло по сценарий и абсолютна координация между машиниста и фотографа(фотографите). Това говоря за снимки от България. За чужбина не знам как стоят нещата, но всеки фотограф си има глава на раменете и преценява доколко може да рискува при заснемане на дадена сцена.
много от "екстремните" снимки са нагласени. Поне аз имам не една и две такива, при които е работено изцяло по сценарий и абсолютна координация между машиниста и фотографа(фотографите). Това говоря за снимки от България. За чужбина не знам как стоят нещата, но всеки фотограф си има глава на раменете и преценява доколко може да рискува при заснемане на дадена сцена.
64.19


Администратор
Във връзка с възникнал спор:
За лицата, акредитирани от ДП "НКЖИ" и снимащи ОСИГУРИТЕЛНИ ИНСТАЛАЦИИ:
1. Заснемане на ОИ се извършва само след изрично допускане от дежурен ръководител(началник гара)
2. Снимки се правят в период, когато няма приемане/изпращане на влакове, освен ако дежурният ръководител изрично не ви уведоми, че можете да извършвате дейността си без да го смущавате
3. Заснемане на ОИ в гари, на които влак има престой се прави ако престоя позволява ненапрегнато запознаване на дежурното лице с обстоятелствата. Тоест, да имате време спокойно да се представите и легитимирате, дежурното лице да има време да обмисли ситуацията, да има достатъчно време (около 2-3 мин) за заснемане преди да предстои изпращане или приемане на влак или интензивна маневра!
За спазването на тези ще се следи!
За лицата, акредитирани от ДП "НКЖИ" и снимащи ОСИГУРИТЕЛНИ ИНСТАЛАЦИИ:
1. Заснемане на ОИ се извършва само след изрично допускане от дежурен ръководител(началник гара)
2. Снимки се правят в период, когато няма приемане/изпращане на влакове, освен ако дежурният ръководител изрично не ви уведоми, че можете да извършвате дейността си без да го смущавате
3. Заснемане на ОИ в гари, на които влак има престой се прави ако престоя позволява ненапрегнато запознаване на дежурното лице с обстоятелствата. Тоест, да имате време спокойно да се представите и легитимирате, дежурното лице да има време да обмисли ситуацията, да има достатъчно време (около 2-3 мин) за заснемане преди да предстои изпращане или приемане на влак или интензивна маневра!
За спазването на тези ще се следи!


Администратор
Това обясних. За нормален диалог и последващо заснемане на ОИ на дадена гара трябват МИНИМУМ 7 минути! За по - малко не можеш се представи въобще и само ще стресираш обстановката. Според мен, ако ти се снима конкретната инсталация на гара еди коя си, слизаш си спокойно, влак друг има, снимаш си ОИ, отиваш някъде да се почерпиш за свършената работа и така.Nikss написа:Това трябва един спотър да го знае и без инструктаж. То е ясно, че не трябва да се смущава работата на хората и да не се прекалява.


Информация
Модератори