SKODA 109E - От чертожната дъска към реалността
Публикувано на: Чет Фев 02, 2006 12:32 am
Екипът на форум "Локомотиви" благодари на колегата lok43r за превода от чешки и за селекцията на текста!
Проектът 109Е
Електрическият локомотив ŠKODA 109E е разработен на базата на електрическия локомотив 85Е001. Той е четириосен с две климатизирани кабини за управление и един централен проходен коридор в машинното отделение, в който се влиза през врата от всяка кабина. Здравината на кабините е сертифицирана по международния стандарт TSI. Челните стъкла са изпълнени със специално покритие срещу надраскване и напукване. Механичната част е принципно нова, разчетена за скорост 220 км/ч. И двете степени на окачването са изпълнени чрез винтови пружини, чиите колебания се погасяват с хидравлични амортисьори. В централното окачване са използвани пружини тип "FlexiCoil", отличаващи се с отлични динамични качества и осигуряващи добро обресоряване на коша на електрическия локомотив. Пневматичната система е осигурена със съвременен винтов компресор "Atmos SE 120 Lok". Задвижването на компресора се осъществява от трифазен асинхронен двигател. Тяговият трансформатор е поместен под локомотивната рама между двете талиги. Предвидени са изводи за влаково отопление както и за спомагателните машини и съоръжения в електрическия локомотив. Мощността на локомотива се подсигурява от четири трифазни асинхронни тягови двигателя, производство на ŠKODA Electric тип ML 4550 K/6. Охлаждането им е осъществено от аксиални вентилатори, задвижвани от малогабаритни асинхронни електромотори с голяма мощност. Спомагателните машини (вентилатори и компресори) работят с трифазен ток с напрежение 570V. Електродинамичната спирачка има два режима на работа - електросъпротивителен и рекуперативен. На локомотива е инсталирана модерна микропроцесорна система за управление, даваща информация за състоянието на всички възли и агрегати, включваща възможност за автоматично подържане на зададена скорост и осигуряване на автоматично управление за движението на влака. Съществуват три режима на работа с локомотива - ръчен, при който машинистът субективно контролира параметрите на движение на влака; режим при автоматично поддържане на скоростта (ARR) - машинистът задава максималната текуща скорост на движение; режим на автоматично влаково управление (AVV) осъществявано чрез отчитане на показанията на датчиците разположени на пътя. На пулта за управление са монтирани два LCD дисплея, на единия от които се подава графична информация за състоянието на машината а на другия се изписват текущите параметри и показания в режим пътуване.
Електрическият локомотив е съоръжен със система за безопасност по европейския стандарт ERTMS - ETCS Level 2 с модули GSM-R. Инсталирани са и системи за автоматична локомотивна сигнализация
LS 90 (за ČD и ZSSK), LZB 80E (PZB 90 Indusi) - за DB и ÖBB, EDA 3 - PKP и EVM 120 - MÁV.
Производител ŠKODA Transportation
Заводско означение 109 E
Години на производство 2006-2009
Завка, бр. 20
Работно напрежение в КМ 3 kVss; 25 kV~50 Hz, 15 kV~16 2/3 Hz
Дължина с буферите 18 000 mm
Дължина на коша 16 700 mm
Широчина 3 070 mm
Височина със свален пантограф 4 280 mm
База на талигата 2 500 mm
База на локомотива 8 700 mm
Минимален радиус на вписване в крива 120 m
Колоосна формула Bo'Bo'
Служебна маса 86 t
Диаметър на колелото при нов бандаж 1 250 mm
Междурелсие 1 435 mm
Предавателно число ---
Тип на ТД ML 4550 K/6
Трайна теглителна сила 213 kN
Часова теглителна сила 274 kN
Максимална спирачна сила на електросъпротивителната спирачка 226 kN
Регулиране на напражението IGBТ-Модули
Трайна мощност 6 400 kW
Часова мощност 7 400 kW
Мощност на електросъпротивителната спирачка 4 700 kW
Мощност на рекуперативната спирачка 6 963 kW
Трайна скорост 102 km/h
Максимална скорост 200 km/h
Проектът 109Е
Електрическият локомотив ŠKODA 109E е разработен на базата на електрическия локомотив 85Е001. Той е четириосен с две климатизирани кабини за управление и един централен проходен коридор в машинното отделение, в който се влиза през врата от всяка кабина. Здравината на кабините е сертифицирана по международния стандарт TSI. Челните стъкла са изпълнени със специално покритие срещу надраскване и напукване. Механичната част е принципно нова, разчетена за скорост 220 км/ч. И двете степени на окачването са изпълнени чрез винтови пружини, чиите колебания се погасяват с хидравлични амортисьори. В централното окачване са използвани пружини тип "FlexiCoil", отличаващи се с отлични динамични качества и осигуряващи добро обресоряване на коша на електрическия локомотив. Пневматичната система е осигурена със съвременен винтов компресор "Atmos SE 120 Lok". Задвижването на компресора се осъществява от трифазен асинхронен двигател. Тяговият трансформатор е поместен под локомотивната рама между двете талиги. Предвидени са изводи за влаково отопление както и за спомагателните машини и съоръжения в електрическия локомотив. Мощността на локомотива се подсигурява от четири трифазни асинхронни тягови двигателя, производство на ŠKODA Electric тип ML 4550 K/6. Охлаждането им е осъществено от аксиални вентилатори, задвижвани от малогабаритни асинхронни електромотори с голяма мощност. Спомагателните машини (вентилатори и компресори) работят с трифазен ток с напрежение 570V. Електродинамичната спирачка има два режима на работа - електросъпротивителен и рекуперативен. На локомотива е инсталирана модерна микропроцесорна система за управление, даваща информация за състоянието на всички възли и агрегати, включваща възможност за автоматично подържане на зададена скорост и осигуряване на автоматично управление за движението на влака. Съществуват три режима на работа с локомотива - ръчен, при който машинистът субективно контролира параметрите на движение на влака; режим при автоматично поддържане на скоростта (ARR) - машинистът задава максималната текуща скорост на движение; режим на автоматично влаково управление (AVV) осъществявано чрез отчитане на показанията на датчиците разположени на пътя. На пулта за управление са монтирани два LCD дисплея, на единия от които се подава графична информация за състоянието на машината а на другия се изписват текущите параметри и показания в режим пътуване.
Електрическият локомотив е съоръжен със система за безопасност по европейския стандарт ERTMS - ETCS Level 2 с модули GSM-R. Инсталирани са и системи за автоматична локомотивна сигнализация
LS 90 (за ČD и ZSSK), LZB 80E (PZB 90 Indusi) - за DB и ÖBB, EDA 3 - PKP и EVM 120 - MÁV.
Производител ŠKODA Transportation
Заводско означение 109 E
Години на производство 2006-2009
Завка, бр. 20
Работно напрежение в КМ 3 kVss; 25 kV~50 Hz, 15 kV~16 2/3 Hz
Дължина с буферите 18 000 mm
Дължина на коша 16 700 mm
Широчина 3 070 mm
Височина със свален пантограф 4 280 mm
База на талигата 2 500 mm
База на локомотива 8 700 mm
Минимален радиус на вписване в крива 120 m
Колоосна формула Bo'Bo'
Служебна маса 86 t
Диаметър на колелото при нов бандаж 1 250 mm
Междурелсие 1 435 mm
Предавателно число ---
Тип на ТД ML 4550 K/6
Трайна теглителна сила 213 kN
Часова теглителна сила 274 kN
Максимална спирачна сила на електросъпротивителната спирачка 226 kN
Регулиране на напражението IGBТ-Модули
Трайна мощност 6 400 kW
Часова мощност 7 400 kW
Мощност на електросъпротивителната спирачка 4 700 kW
Мощност на рекуперативната спирачка 6 963 kW
Трайна скорост 102 km/h
Максимална скорост 200 km/h