pach написа:Изключително полезна информация!
Работата описана от професионалист, книгата като заглавие (или учебник) - въобще ...всичко е много интересно!!!
Благодарско!
Thank you people! Изкара 2 бири.
pach написа:Имаше един експлоадирал парен локомотив (в книгите на Деянов) но по спомен не мога да назова нито серията, нито годината, нито дори линията по която е станало, май беше преди ВСВ все пак...
Та ако се сещаш за тази история - ти си по-млад, от времето на експлозията, но може да знаеш каква е била причината?
Благодаря!
Наистина съм малко по-млад. Ако искаш информация от първа ръка, питай Лили Иванова.
Годината е 1933, машината 45.01, тогава 4001, мястото участъка Бл-Ксц. Машината е помощна на товарен влак, влакова е една 19-ка, тогава серия 900 (не й помня номера), но още при потеглянето от Сараньово (дн. Сп) й са къса челния тегличен прът и са налага двете машини да си разменят местата, тъй че 4001 става втора. Помощник е младо и неопитно момче, което не познава профила, а и забравя да следи нивото на водата. След Бл има изкачване, в стъклото са вижда вода, макар и ниско. Следва надолнище, водата са отдръпва напред, оголва тавана, и както огънят е здраво форсиран, пещта са напича яко. Отново нагорнище (мястото са нарича "Камилата" заради двата баира), водата залива насвятканата пещ, почва убийствено парообразуване, и - БААААУУУ!!! - котелът са откъсва от рамата, лети като ракета 30-40 м в небето, и са сгромолясва напряко на линията. От ударната вълна предната машина е изстреляна далеч напред, но за щастие не изпада от релсите и по нея няма съществени поражения. Машинистът на 4001 загива на място, помощникът е силно обгорен и натрошен и умира на път за болницата. Тъй като котелът е прекалено тежък, линията разрушена и не са имали технически средства да го вдигнат, за да възстановят движението са направили варианта, заобикаляща котела. По-късно е бил вдигнат и заедно с другите остатъци пренесен до Главната жп работилница (по-късно ЖПЗ София), където машината е била ремонтирана и отново пусната в движение. Туй е доколкото знам единствената тежка експлозия на локомотивен котел у нас. Ставали са макар и много рядко и други експлозии, но последиците са били само разкъсване на тръби, рядко на стени на вътрешната пещ, но без нарушаване цялостта на котела и без човешки жертви.
pach написа:Имам скица на парен локомотив (третираща последователност на операциите)който току що се прибира към депото и (по немските ...предписания) вече е заредил въглища, следващата операция какво предполага, преди да "изтръска" скарите (не съм сигурен така ли е, но машиниста "ровичка отдолу и отвън под пеща) стои със отворен преден люк (не знам как се казва всъщност) кръглият капак който затваря котела от към димната камера.
Та...
1. въглища е заредил.
2.Капака е отворен .......(каква е тази операция)
3.тръска скарата (може би).
4.зарежда вода.
5.зарежда пясък
6. влиза в закрито депо за.....
Такава (или подобна последователност е при немците) последователност ли е правилната ????
Може ли да опишеш реда на тези операции при влизане в депо за престой до следващо пътуване и съответно реда на операцийте при излизане за път.
Би било интересно как е било (и сега) у нас, най-малкото, че ще знаем как (моделистите) да си редим съоръженията по коловозите водещи към депото.
Благодаря предварително!
(ако си намеря материалите утре ща ги кача тук за яснота)
При прибиране от път:
1. Вземане на въглища и чистене на димната камера от мусор.
2. Чистене и оправяне на огън.
3. Вземане на вода и мазане.
4. Вземане на пясък и преглед на машината, причукване, притягане.
5. Измиване на машината външно и в будката.
6. Вземане на мазут, изписване на масло и допълване на тенекиите и маслянките.
7. Оправяне на пътни листове и скоростомерни ленти, при констатирани нередности и неизправности докладване на деломайстора, който разпорежда вкарване в съответен цех за ремонт.
8. Баня
9. Прибиране у дома.
При излизане за влак:
1. Явяване при деломайстора, вземане на пътен лист, запознаване с телеграми, заповеди и др. документи.
2. Предпътен медицински преглед.
3. Оглед на машината отгоре, отдолу, отвсякъде.
4. Оправяне на огъня, при необходимост притръскване.
5. Зареждане с масло на помпите за централно мазане парната машина и на кноровата помпа.
6. Засилване на огъня, прогряване на котела, вдигане на работно налягане (при излизане в гарата или 15-20 мин. преди потегляне на влака). Пускане на кноровата помпа, пускане на динамото.
7. Излизане в гарата, прикачане на влака, спирачна проба, купуване на кафе, закуски, вода и цигари. Закачане на кондукторки, продавачки и други каки.