По 03-12 се работи паралелно, но нямам време да ида до ГО за да покажа снимки, иначе там са на етап затваряне на котела вече.b_alexandrov написа:Мръдна ли нещо по 03.12 в последно време? На фона на добрите новини от 05.01 няма ли нещо като остър заразен ентусиазъм или влияние със спортно-състезателен елемент?

Администратор
Последно промяна от Mario Evstatiev на Съб Дек 11, 2010 8:12 pm, променено общо 1 път.

Глобален модератор


Глобален модератор
Информационното затъмнение по ремонта на 03.12 не е по наша вина. Трудно е омазани до уши, държейки гаечни ключове, ракети и други инструменти, ежедневно да правим снимки и да ги качваме. Все пак сме направили някоя и друга снимка.
Ето кратък разказ в картинки как върви работата по машината. Извинявам са за лошото качество на снимките.
Тъй изглеждаше 03.12 преди започването на ремонта:





След издаването на дългоочакваната заповед за възстановяването й, в януарския студ на 2009г машината видя слънце след 35 годишен престой в здрача на дизелов цех 2.

И отново на тъмно, вече в парния цех и без тендер.

Започва демонтажа на детайли.


Някои от тях са възстановяват в домашни условия.




Чак през пролетта на 2010г започна истинския ремонт. Машината е закарана пред дизелов цех 1 и разсъблечена. Започва стъргането на ръжда и боя и миене с пароструйка.


Дотук със събарянето. Започва изграждане. Машината е вкарана в цеха.
Направена е специална платформа за да може да се завари кръпка на мястото на изрязаното парче от котела за металографско изследване и якостни изпитания.

През дупката са виждат котелните тръби – чисто нови са!

Буталата са извадени от цилиндрите. Пръстените са нови, работната повърхност на цилиндрите обточена, няма хлабини, няма корозия. След КР машината въобще не е вървяла.

Някои елементи от обшивката са изчукват и изправят, други са изработват нови.

Подновяват са детайли от арматурата

Спирачните цилиндри

Динамото и челния прожектор.


Кноровата помпа е ревизирана, изпробвана и готова за качване. Зад нея са готовите прегревателни елементи.

Пещта отвътре. Сводът има нужда от подмазване тук-там.

Будката и крилата са остъргани грубо и закарани пред парния цех за пясъкоструене заедно с тендера.

Ето я изпясъкоструена и готова за кърпене и друга тенекиджийска работа. С пясък са минати и крилата, обшивките и други ламаринени части.


Всичко туй беше свършено до средата на юли 2010г. Следва продължение.
Ето кратък разказ в картинки как върви работата по машината. Извинявам са за лошото качество на снимките.
Тъй изглеждаше 03.12 преди започването на ремонта:









След издаването на дългоочакваната заповед за възстановяването й, в януарския студ на 2009г машината видя слънце след 35 годишен престой в здрача на дизелов цех 2.


И отново на тъмно, вече в парния цех и без тендер.

Започва демонтажа на детайли.



Някои от тях са възстановяват в домашни условия.







Чак през пролетта на 2010г започна истинския ремонт. Машината е закарана пред дизелов цех 1 и разсъблечена. Започва стъргането на ръжда и боя и миене с пароструйка.




Дотук със събарянето. Започва изграждане. Машината е вкарана в цеха.
Направена е специална платформа за да може да се завари кръпка на мястото на изрязаното парче от котела за металографско изследване и якостни изпитания.


През дупката са виждат котелните тръби – чисто нови са!


Буталата са извадени от цилиндрите. Пръстените са нови, работната повърхност на цилиндрите обточена, няма хлабини, няма корозия. След КР машината въобще не е вървяла.


Някои елементи от обшивката са изчукват и изправят, други са изработват нови.


Подновяват са детайли от арматурата


Спирачните цилиндри


Динамото и челния прожектор.




Кноровата помпа е ревизирана, изпробвана и готова за качване. Зад нея са готовите прегревателни елементи.

Пещта отвътре. Сводът има нужда от подмазване тук-там.


Будката и крилата са остъргани грубо и закарани пред парния цех за пясъкоструене заедно с тендера.

Ето я изпясъкоструена и готова за кърпене и друга тенекиджийска работа. С пясък са минати и крилата, обшивките и други ламаринени части.




Всичко туй беше свършено до средата на юли 2010г. Следва продължение.
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.

Извинявайте за невежеството ми, но съм пълен гьон в познанието за парните машини. Въпреки това ми стана много интересно и ще ви помоля да ми отговори някой компетентен на въпросите.
- 1. Изрязаното парче за анализ от най-натовареното на котела място ли е?
2. На една от снимките е снимана дупката централно и си личи изпилен кант около нея. Толкова колкото канта ли ще е застъпването спрямо изрязания отвор при заваряването на новото парче?
3. Кръпката от друг котел ли е изрязана или е произведено ново парче? Какъв е радиуса на закръгление?
4. Каква е марката на стоманата котел/кръпка?
5. Какви са данните от металографския анализ и якостните изпитания?

«Charioteer» & «Fleetwood» - 1948 г. - 133 bombs
«Dropshot» & «Trojan» - 1949г. - 150 bombs

Глобален модератор
На въпроса на Дидо:
1. В ПЛС 302 е указано от къде да са реже парче. А именно, от първия барабан на цилиндричния котел след димната камера, на 60° спрямо хоризонталната равнина, минаваща през оста на котела. Размер на парчето 400 х 350 мм. Таз част на котела търпи по-малки термични разширения и заварките по-лесно ги понасят. А мястото по вертикала е определено за по-лесно извършване на заварката.
2. Новото парче са напасва да влезе в отвора и да са изравни с околната повърхност. Ръбовете на парчето и на отвора са крайцват за да са получи V-образен канал, който са запълва със заваръчен материал.
3. Кръпките са от нова ламарина и огънати по радиуса на котела. След заваряването и шлайфането са прави УЗК и при установяване на дефект (шупли или пукнатини) лошото място са изчиства и заварява наново. След водната проба ако заварката не даде теч или сълзене, върху кръпката са поставя още едно парче, по-голямо от първото с по 100 мм от всякъде, и са заварява за котела с ъглова заварка. Чак тогава котелът е готов за боядисване и обличане.
4. Котелната стомана е от тип St38.5
5. От парчето са изрязват няколко надлъжни и напречни продълговати проби. Якостните изпитания е описано точно как са правят в ПЛС 302, както и критериите за годност/негодност (не ги помня наизуст). Металографското изследване е въвъдено едва преди десет години и има за цел да установи структурата на метала, хомогенността на кристалната решетка и евентуално разслояване.
На въпроса на Ники:
Тръбите са чисто нови. Туй което виждаш с ръжда и люспички накип е регулаторната тръба, а тя както знаеш не участва в парообразуването.
1. В ПЛС 302 е указано от къде да са реже парче. А именно, от първия барабан на цилиндричния котел след димната камера, на 60° спрямо хоризонталната равнина, минаваща през оста на котела. Размер на парчето 400 х 350 мм. Таз част на котела търпи по-малки термични разширения и заварките по-лесно ги понасят. А мястото по вертикала е определено за по-лесно извършване на заварката.
2. Новото парче са напасва да влезе в отвора и да са изравни с околната повърхност. Ръбовете на парчето и на отвора са крайцват за да са получи V-образен канал, който са запълва със заваръчен материал.
3. Кръпките са от нова ламарина и огънати по радиуса на котела. След заваряването и шлайфането са прави УЗК и при установяване на дефект (шупли или пукнатини) лошото място са изчиства и заварява наново. След водната проба ако заварката не даде теч или сълзене, върху кръпката са поставя още едно парче, по-голямо от първото с по 100 мм от всякъде, и са заварява за котела с ъглова заварка. Чак тогава котелът е готов за боядисване и обличане.
4. Котелната стомана е от тип St38.5
5. От парчето са изрязват няколко надлъжни и напречни продълговати проби. Якостните изпитания е описано точно как са правят в ПЛС 302, както и критериите за годност/негодност (не ги помня наизуст). Металографското изследване е въвъдено едва преди десет години и има за цел да установи структурата на метала, хомогенността на кристалната решетка и евентуално разслояване.
На въпроса на Ники:
Тръбите са чисто нови. Туй което виждаш с ръжда и люспички накип е регулаторната тръба, а тя както знаеш не участва в парообразуването.
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.

Администратор
Вчера посетих Локомотивно депо Горна Оряховица с основна цел "Фотозаснемане на хода на възстановителните работи по парен локомотив 03-12". След като бях посрещнат от съответните хора, отидохме при самата машина, където старши машинистът и Алберт Иванов пое щафетата и с охота показа и обясни до къде е стигнала работата. Ето и фоторепортажа ми:
1. Машината - будката и котела са боядисани, има още шлосерска работа, чака се и шатунен лагер. Докато бях там, положиха димоповдигащите щитове на дървени летви, където бригадата ще ги доочисти от останалите парчета стара боя след песъкоструйката, след което ще се грундират и боядисат. Паралелно се работеше по тръбната арматура.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... _07-91.JPG
2. Първи поглед в будката - личи си, че всичко е изпипано със старание и, че се гони максимална оригиналност. Непознаващ трудно би разбрал, че това е стара машина, а не новопроизведена реплика.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... budka1.jpg
3. Гербът и табелите - естествено също на ниво! Интересно е да се каже, че някои табели бяха изработени по модел, взет от 01-23, тъй като липсваха. Не можеш да познаеш обаче оригинал или реплика са.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... tabeli.jpg
4. Както казах, всички елементи на арматурата са така прецизно възстановени, че трудно ще разбереш нови ли са или не. Обърнато е внимание на всяка бурмичка, на всяка табелка, указателче и дръжчица. В резултат на което се е получила визия, достойна за международно изложение. Предпазните ламарини на водомерните стъкла са месингови и много ефектни. Алберт бая си е поиграл да полира до съвършенство доста детайли.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... tura_2.jpg
5. Един поглед и към кран-машинистите. Лично аз като ги видях, просто онемях. Подобно и на нашата възстановка в София, кран-машиниста за автоматичната спирачка е разглобяван до основи, сваляна е нацяло старата боя и е боядисван наново. Тук Алберт е проявил творческа мисъл и старателно е изчистил зъбния ринг, който се е оказал никелиран и е успял да спаси никела, така, че да не се боядисва. Полирана е и ръкохватката, както и месинговата шапковидна гайка. Директната спирачка също е преминала подобно възстановяване.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... ira4ki.jpg
6. Манометрите - на двойния манометър за ГВР/ГВП е изработена нова скала по модел на оригиналната. Проект и реализация: Емил Стрезов, Алберт Иванов.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... ometri.jpg
7. Поглед към пещната врата Marcotty и арматурата - на пещната врата е сложена дори оригиналната табелка.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... atura1.jpg
1. Машината - будката и котела са боядисани, има още шлосерска работа, чака се и шатунен лагер. Докато бях там, положиха димоповдигащите щитове на дървени летви, където бригадата ще ги доочисти от останалите парчета стара боя след песъкоструйката, след което ще се грундират и боядисат. Паралелно се работеше по тръбната арматура.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... _07-91.JPG
2. Първи поглед в будката - личи си, че всичко е изпипано със старание и, че се гони максимална оригиналност. Непознаващ трудно би разбрал, че това е стара машина, а не новопроизведена реплика.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... budka1.jpg
3. Гербът и табелите - естествено също на ниво! Интересно е да се каже, че някои табели бяха изработени по модел, взет от 01-23, тъй като липсваха. Не можеш да познаеш обаче оригинал или реплика са.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... tabeli.jpg
4. Както казах, всички елементи на арматурата са така прецизно възстановени, че трудно ще разбереш нови ли са или не. Обърнато е внимание на всяка бурмичка, на всяка табелка, указателче и дръжчица. В резултат на което се е получила визия, достойна за международно изложение. Предпазните ламарини на водомерните стъкла са месингови и много ефектни. Алберт бая си е поиграл да полира до съвършенство доста детайли.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... tura_2.jpg
5. Един поглед и към кран-машинистите. Лично аз като ги видях, просто онемях. Подобно и на нашата възстановка в София, кран-машиниста за автоматичната спирачка е разглобяван до основи, сваляна е нацяло старата боя и е боядисван наново. Тук Алберт е проявил творческа мисъл и старателно е изчистил зъбния ринг, който се е оказал никелиран и е успял да спаси никела, така, че да не се боядисва. Полирана е и ръкохватката, както и месинговата шапковидна гайка. Директната спирачка също е преминала подобно възстановяване.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... ira4ki.jpg
6. Манометрите - на двойния манометър за ГВР/ГВП е изработена нова скала по модел на оригиналната. Проект и реализация: Емил Стрезов, Алберт Иванов.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... ometri.jpg
7. Поглед към пещната врата Marcotty и арматурата - на пещната врата е сложена дори оригиналната табелка.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... atura1.jpg
Мнения: 1131
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 7:26 pm
БРАВО!!!
Да благодарим на ГОСПОД , а и не само на него , че има такива хора и са на точното място за да свършат тази чудесна работа !
БЛАГОДАРЯ на хората възстановили част от историята и им пожелавам много атракционни влакове теглени от новите попълнения !
Надявам се тези прекрасни машини да радват не само чужденците ,а и нас през новата 2011 година !
Шапка ви свалям господин Иванов и на вас господин Стрезов !
Да благодарим на ГОСПОД , а и не само на него , че има такива хора и са на точното място за да свършат тази чудесна работа !
БЛАГОДАРЯ на хората възстановили част от историята и им пожелавам много атракционни влакове теглени от новите попълнения !
Надявам се тези прекрасни машини да радват не само чужденците ,а и нас през новата 2011 година !
Шапка ви свалям господин Иванов и на вас господин Стрезов !
Информация
Модератори