Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

b_alexandrov написа:Мръдна ли нещо по 03.12 в последно време? На фона на добрите новини от 05.01 няма ли нещо като остър заразен ентусиазъм или влияние със спортно-състезателен елемент? :cry:
По 03-12 се работи паралелно, но нямам време да ида до ГО за да покажа снимки, иначе там са на етап затваряне на котела вече.
Глобален модератор
Мнения: 754
Регистриран на: Съб Фев 04, 2006 1:31 pm
Местоположение: Сф-Пл-ГО
Глобален модератор

Мнение от Tramway »

Работи са усилено, но не се пише, защото няма кой. Има още много работа. И на мен ми са иска да върви по-бързо, но няма как.
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.
Мнения: 1791
Регистриран на: Пет Авг 14, 2009 12:29 pm
Местоположение: Габрово
Обратна връзка:

Мнение от Saruman »

Тендера на 03.12 в едно от халетата в ГО:

Изображение
Координатор УС
Мнения: 486
Регистриран на: Пет Юли 24, 2009 7:42 pm
Местоположение: Wien / Sofia
Обратна връзка:
Аватар
Координатор УС

Мнение от NiGhtPiSH »

След като 05.01 излезе в пълния си блясък, сега се надявам същата съдба да сполети скоро 03.12 и някоя тендерна машина по възможност дрилинговата Баба Меца - 46.13, а защо не и 36.10 :)
"Бирата е най-великото изобретение. Колелото също не е зле, но не върви с пържени картофки."
Мнения: 665
Регистриран на: Пет Юли 21, 2006 7:49 pm
Местоположение: По
Обратна връзка:

Мнение от 44-134 »

До колкото разбрах 03.12 я гласят ако не им мине Голфче път около май месец.
Най-великата доблест не е в това никога да не паднеш, а да се изправиш всеки път, когато паднеш.
Глобален модератор
Мнения: 754
Регистриран на: Съб Фев 04, 2006 1:31 pm
Местоположение: Сф-Пл-ГО
Глобален модератор

Мнение от Tramway »

Информационното затъмнение по ремонта на 03.12 не е по наша вина. Трудно е омазани до уши, държейки гаечни ключове, ракети и други инструменти, ежедневно да правим снимки и да ги качваме. Все пак сме направили някоя и друга снимка.
Ето кратък разказ в картинки как върви работата по машината. Извинявам са за лошото качество на снимките.

Тъй изглеждаше 03.12 преди започването на ремонта:

Изображение Изображение
Изображение Изображение
Изображение Изображение
Изображение Изображение
Изображение

След издаването на дългоочакваната заповед за възстановяването й, в януарския студ на 2009г машината видя слънце след 35 годишен престой в здрача на дизелов цех 2.

Изображение Изображение

И отново на тъмно, вече в парния цех и без тендер.

Изображение

Започва демонтажа на детайли.

Изображение Изображение
Изображение

Някои от тях са възстановяват в домашни условия.

Изображение Изображение
Изображение Изображение
Изображение Изображение
Изображение

Чак през пролетта на 2010г започна истинския ремонт. Машината е закарана пред дизелов цех 1 и разсъблечена. Започва стъргането на ръжда и боя и миене с пароструйка.

Изображение Изображение
Изображение Изображение

Дотук със събарянето. Започва изграждане. Машината е вкарана в цеха.

Направена е специална платформа за да може да се завари кръпка на мястото на изрязаното парче от котела за металографско изследване и якостни изпитания.

Изображение Изображение

През дупката са виждат котелните тръби – чисто нови са!

Изображение Изображение

Буталата са извадени от цилиндрите. Пръстените са нови, работната повърхност на цилиндрите обточена, няма хлабини, няма корозия. След КР машината въобще не е вървяла.

Изображение Изображение

Някои елементи от обшивката са изчукват и изправят, други са изработват нови.

Изображение Изображение

Подновяват са детайли от арматурата

Изображение Изображение

Спирачните цилиндри

Изображение Изображение

Динамото и челния прожектор.

Изображение Изображение
Изображение Изображение

Кноровата помпа е ревизирана, изпробвана и готова за качване. Зад нея са готовите прегревателни елементи.

Изображение

Пещта отвътре. Сводът има нужда от подмазване тук-там.

Изображение Изображение

Будката и крилата са остъргани грубо и закарани пред парния цех за пясъкоструене заедно с тендера.

Изображение

Ето я изпясъкоструена и готова за кърпене и друга тенекиджийска работа. С пясък са минати и крилата, обшивките и други ламаринени части.

Изображение Изображение
Изображение Изображение

Всичко туй беше свършено до средата на юли 2010г. Следва продължение.
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.
Мнения: 1004
Регистриран на: Пет Фев 03, 2006 8:08 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:

Мнение от dido73 »

Извинявайте за невежеството ми, но съм пълен гьон в познанието за парните машини. Въпреки това ми стана много интересно и ще ви помоля да ми отговори някой компетентен на въпросите.
  1. 1. Изрязаното парче за анализ от най-натовареното на котела място ли е?
    2. На една от снимките е снимана дупката централно и си личи изпилен кант около нея. Толкова колкото канта ли ще е застъпването спрямо изрязания отвор при заваряването на новото парче?
    3. Кръпката от друг котел ли е изрязана или е произведено ново парче? Какъв е радиуса на закръгление?
    4. Каква е марката на стоманата котел/кръпка?
    5. Какви са данните от металографския анализ и якостните изпитания?
Изображение - Директива № 432/Д - несбъднатият холокост
«Charioteer» & «Fleetwood» - 1948 г. - 133 bombs
«Dropshot» & «Trojan» - 1949г. - 150 bombs
Аватар
07
Мнения: 1279
Регистриран на: Пон Фев 13, 2006 11:05 am
Местоположение: Бургас
Аватар

Мнение от 07 »

Котелната "ламарина" се бележи с буква К и число означаващо дебелината на листа - примерно К-18 е котелна стомана с дебелина на листа 18мм.... парчето което се заварява е малко по-малко от отвора, за да може да "избие" провар, би трябвало заварката да мине и рентген.....
Мнения: 151
Регистриран на: Сря Апр 21, 2010 8:15 pm
Местоположение: Пирдоп,София

Мнение от Petko Ivanov »

Благодарности на Емо за интересните снимки! На мен лично 03 ми харесва повече от 05 и много бих се радвал да я видим под пара през идващата 2011 г. Великолепна гледка биха били двете Driling машини 03 и 05 заедно начело на влак :wink:
Мнения: 665
Регистриран на: Пет Юли 21, 2006 7:49 pm
Местоположение: По
Обратна връзка:

Мнение от 44-134 »

Бае струва ли ми се или около димогарните тръби под пламъчните има накип?
Най-великата доблест не е в това никога да не паднеш, а да се изправиш всеки път, когато паднеш.
Глобален модератор
Мнения: 754
Регистриран на: Съб Фев 04, 2006 1:31 pm
Местоположение: Сф-Пл-ГО
Глобален модератор

Мнение от Tramway »

На въпроса на Дидо:
1. В ПЛС 302 е указано от къде да са реже парче. А именно, от първия барабан на цилиндричния котел след димната камера, на 60° спрямо хоризонталната равнина, минаваща през оста на котела. Размер на парчето 400 х 350 мм. Таз част на котела търпи по-малки термични разширения и заварките по-лесно ги понасят. А мястото по вертикала е определено за по-лесно извършване на заварката.
2. Новото парче са напасва да влезе в отвора и да са изравни с околната повърхност. Ръбовете на парчето и на отвора са крайцват за да са получи V-образен канал, който са запълва със заваръчен материал.
3. Кръпките са от нова ламарина и огънати по радиуса на котела. След заваряването и шлайфането са прави УЗК и при установяване на дефект (шупли или пукнатини) лошото място са изчиства и заварява наново. След водната проба ако заварката не даде теч или сълзене, върху кръпката са поставя още едно парче, по-голямо от първото с по 100 мм от всякъде, и са заварява за котела с ъглова заварка. Чак тогава котелът е готов за боядисване и обличане.
4. Котелната стомана е от тип St38.5
5. От парчето са изрязват няколко надлъжни и напречни продълговати проби. Якостните изпитания е описано точно как са правят в ПЛС 302, както и критериите за годност/негодност (не ги помня наизуст). Металографското изследване е въвъдено едва преди десет години и има за цел да установи структурата на метала, хомогенността на кристалната решетка и евентуално разслояване.

На въпроса на Ники:
Тръбите са чисто нови. Туй което виждаш с ръжда и люспички накип е регулаторната тръба, а тя както знаеш не участва в парообразуването.
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Вчера посетих Локомотивно депо Горна Оряховица с основна цел "Фотозаснемане на хода на възстановителните работи по парен локомотив 03-12". След като бях посрещнат от съответните хора, отидохме при самата машина, където старши машинистът и Алберт Иванов пое щафетата и с охота показа и обясни до къде е стигнала работата. Ето и фоторепортажа ми:

1. Машината - будката и котела са боядисани, има още шлосерска работа, чака се и шатунен лагер. Докато бях там, положиха димоповдигащите щитове на дървени летви, където бригадата ще ги доочисти от останалите парчета стара боя след песъкоструйката, след което ще се грундират и боядисат. Паралелно се работеше по тръбната арматура.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... _07-91.JPG

2. Първи поглед в будката - личи си, че всичко е изпипано със старание и, че се гони максимална оригиналност. Непознаващ трудно би разбрал, че това е стара машина, а не новопроизведена реплика.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... budka1.jpg

3. Гербът и табелите - естествено също на ниво! Интересно е да се каже, че някои табели бяха изработени по модел, взет от 01-23, тъй като липсваха. Не можеш да познаеш обаче оригинал или реплика са.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... tabeli.jpg

4. Както казах, всички елементи на арматурата са така прецизно възстановени, че трудно ще разбереш нови ли са или не. Обърнато е внимание на всяка бурмичка, на всяка табелка, указателче и дръжчица. В резултат на което се е получила визия, достойна за международно изложение. Предпазните ламарини на водомерните стъкла са месингови и много ефектни. Алберт бая си е поиграл да полира до съвършенство доста детайли.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... tura_2.jpg

5. Един поглед и към кран-машинистите. Лично аз като ги видях, просто онемях. Подобно и на нашата възстановка в София, кран-машиниста за автоматичната спирачка е разглобяван до основи, сваляна е нацяло старата боя и е боядисван наново. Тук Алберт е проявил творческа мисъл и старателно е изчистил зъбния ринг, който се е оказал никелиран и е успял да спаси никела, така, че да не се боядисва. Полирана е и ръкохватката, както и месинговата шапковидна гайка. Директната спирачка също е преминала подобно възстановяване.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... ira4ki.jpg

6. Манометрите - на двойния манометър за ГВР/ГВП е изработена нова скала по модел на оригиналната. Проект и реализация: Емил Стрезов, Алберт Иванов.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... ometri.jpg

7. Поглед към пещната врата Marcotty и арматурата - на пещната врата е сложена дори оригиналната табелка.
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... atura1.jpg
Мнения: 665
Регистриран на: Пет Юли 21, 2006 7:49 pm
Местоположение: По
Обратна връзка:

Мнение от 44-134 »

Евала наистина на труда на Алберт, Баето и компания! Машината става точно като излезла от завод. Надявам се другата седмица да успея да отида до там и да ги "инспектирам" :)
Най-великата доблест не е в това никога да не паднеш, а да се изправиш всеки път, когато паднеш.
Мнения: 1131
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 7:26 pm

Мнение от 43.309 »

Като е възстановяване, ще е възстановяване! БРАВО!
Координатор УС
Мнения: 629
Регистриран на: Пон Ное 27, 2006 3:34 pm
Местоположение: София
Аватар
Координатор УС

Мнение от stankos »

БРАВО!!!
Да благодарим на ГОСПОД , а и не само на него , че има такива хора и са на точното място за да свършат тази чудесна работа !
БЛАГОДАРЯ на хората възстановили част от историята и им пожелавам много атракционни влакове теглени от новите попълнения !
Надявам се тези прекрасни машини да радват не само чужденците ,а и нас през новата 2011 година !
Шапка ви свалям господин Иванов и на вас господин Стрезов !
Публикувай отговор

Обратно към “ПАРНИ ЛОКОМОТИВИ И МОТРИСИ | Steam locomotives and railcars”

Информация