
Под колелото 6 виждаме колелото 13 с щифт 11 и един гумен тампон 12:


Щифта на колело 6 влиза между щифта 11 на колелото 13 и гумения тампон 12. Последният служи да омекоти удара на щифта на колело 6 при връщането на последното в изходно положение.
При първия етап от измервателния цикъл, при завъртането на колело 6, неговия щифт опира в щифта 11 и така завърта колело 13 на същия ъгъл, на който се е завъртяло колелото 6 (който ъгъл съответства на скоростта на движение). Колело 13 има зъби, но те не се използват. Към него е свързано колело 14, което е зацепено към храповото зъбно колело 15. В последното е зацепен храповия език 16, задвижван чрез лоста 17 от една гърбица на управляващия вал 7 (непоказан на последната снимка). Храповия език 16 позволява на колелата 13, 14 и 15 да се движат само в една посока (в посока към по-голяма скорост) и не позволява на пружината 18 да ги върне в изходно положение. Стрелката на скоростомера и писеца на лентата са свързани към оста на колелата 13 и 14. След като колело 6 завърти колела 13 и 14 на определен ъгъл, стрелката също се завърта на този ъгъл и показва скоростта на движение. Благодарение на езика 16, стрелката остава блокирана на същото положение, докато колело 6 се връща в изходно положение. Ако в първия етап на цикъла скоростта е по-голяма от тази при предишния цикъл, колело 6 ще се завърти на по-голям ъгъл от предишния път и посредством щифта ще избута колела 13 и 14 на новия по-голям ъгъл и ще отмести стрелката към по-голямо показание. Ако скоростта е по-малка от предишния цикъл, колело 6 ще се завърти на по-малък ъгъл и неговия щифт няма да стигне до щифта 11 на колело 13, който е отместен на ъгъла от предишното измерване (когато скоростта е било по-голяма). В този момент е от значение вторият етап от цикъла. Гърбицата на вала 7, посредством лоста 17 отцепва езика 16 от храповото колело 15. Това освобождава блокираните до този момент колела 13 и 14 и под действието на пружината 18 те се връщат към изходното положение (към 0 км/ч) В този момент колелата 5 и 6 все още са блокирани и щифта на колело 6 ограничава връщането на колело 13 до новият по-малък ъгъл, съответстващ на по-малката измерена скорост. Преди колела 5 и 6 да се върнат в изходно положение, езика 16 отново е блокирал колела 13 и 14. Третия етап от цикъла е празен ход и не се извършва полезна работа.