lok45111 написа:Мнозина от тези, които се занимават с фотографиране на влакове поне веднъж са срещали проблеми от жп служители или Транспортна полиция, за това, че снимат в района на гара или друг жп. обект. По форумите на длъж и шир се разискваше въпроса около снимането на влакове в гари или извън тях и се посочваха редица проблеми - включително за машинист, замерил фотограф с бутилка вода и какви ли още не.
За да е приятен спотинга и да си нямате проблеми, ето и някои особено полезни съвети, ако сте решили да уплътните свободното си време, заснемайки някой и друг влак:
1. Изберете си подходящо място, от където сте сигурни, че ще се получи желания ефект - осветеност, околен пейзаж, интересни обекти на заден план.
2. Ако снимате в района на гара, желателно е да се представите пред началник - гара, дежурен ръководител и дежурния полицай, обяснявайки им каква е Вашата цел и предлагайки охотно Вашите лични данни. Това ще създаде известно доверие у тях и в много случаи могат да Ви съдействат с полезна информация;
3. Ако въпреки любезното Ви представяне, срещнете неразбиране или отказ, не се карайте и не правете опити да се заседявате на това място - отидете в съседна гара или излезте на междугарието. Понякога там ще намерите много интересни гледни точки за заснемане;
4. Не е желателно да снимате хора, които не са дали съгласието си за това - може да си навлечете най - малкото една благословия по майчина и по - далечна роднинска връзка;
5. Ако желаете да правите интериорни снимки на локомотиви и/или мотриси, любезно се представете на локомотивния машинист, споделете му, че снимката на кабината за управление не цели компрометиране или други користни цели - обикновено оказват съдействие;
6. Не е забранено снимането на подвижен жп. състав, стига той да не превозва военни товари - ешалони. Снимането на влаковете с бензин и сярна киселина не е забранено - те са конвенционални и не представляват секретен обект;
7. Ако сте решили да снимате в района на депо или друг охраняван жп. обект със специален режим на достъп, то със сигурност очаквайте проблеми. Според Заповед №484/18.06.2003 г. на Изпълнителния директор на БДЖ - ЕАД е забранено посещението и фотографирането на депа и бази без изричното писмено разрешение на отдел "ВСОД" при Централно управление. В някои депа може да срещнете разбиране и да нямате проблеми, но все пак, консултирайте се на място - желателно е да потърсите някой от ръководителите в депото или базата и да го помолите за съдействие за заснемането на даден локомотив/вагон/мотриса. Един съвет - ако не гоните нещо специално, не си навличайте неприятности;
8. За да се получи разрешение за достъп има няколко варианта: Чрез молба до Изпълнителния директор на БДЖ - ЕАД, която обикновено пак стига до отдел ВСОД. Желателно е в молбата да е опише кое депо/абаза искате да посетите, с каква цел и след това чакате - НЯМА ГАРАНЦИЯ, ЧЕ ЩЕ ВИ БЪДЕ РАЗРЕШЕН ДОСТЪП!
9. База "Долапите" е обект на Държавния резерв и до нея се допускат лица, участващи в проекти, огледи или други мероприятия, одобрени от БДЖ - ЕАД. Опити за нелегален достъп не са желателни - СТРЕЛЯ СЕ БЕЗ ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ!!!
10. Достъпът до базите "Асеново" и "Калояновец" става пак с молба до БДЖ - ЕАД. За тях обикновено не отказват достъп.
11. Ако Ви бъде разрешен достъп за посещение на депо/база, разрешителното се представя пред Директора или друг ръководител на място, който ще Ви определи придружител. Притежавайки разрешение за достъп, Вие си гарантирате пълното съдействие на персонала, както и това, че някой работник няма да си навлече неприятности задето ви е пуснал;
12. При снимане в райони на гари и междугария, спазвайте стриктно правитала за безопасност! Не се доближавайте на по - малко от 2 метра от най - близката до вас глава релса, не се качвайте по енергопреносни и енергоснабдителни съоръжения - ОПАСНО Е! Напрежението в контактната мрежа е 25 000 V и последиците от токов удар обикновено завършват фатално. При движение в междугарие се движете отстрани на железния път, ако има пътека, използвайте я;
13. Ако в рамките на пътуването бъдете допуснати в локомотивната кабина и правите снимки от там, запазете ги за себе си! Не ги публикувайте никъде, тъй като това може да донесе сериозни последици за локомотивния персонал. Пътуването в локомотив е разрешено само с карта обр. ПТПС, която се издава от БДЖ - ЕАД, Дирекция "ТПС - Локомотиви" на лица, участващи в проекти, проби и други, одобрени от Директора на Дирекция "ТПС - Локомотиви" мероприятия.
14. Снимането в гранични гари, например Свиленград, Русе, Кулата, Калотина и др. е забранено под всякакъв предлог. Не се опитвайте да проявявате героизъм - може да бъдете арестувани! Ако все пак има лица от Гранична полиция и ви разрешат да снимате дадения влак - ДЕРЗАЙТЕ! И не забравяйте след това да благодарите!
Може да съм станал досаден с този си инструктаж, но прочитайки го, в него със сигурност ще откриете отговори на много Ваши въпроси. Все пак питайте ако нещо не ви е ясно или имате конкретен въпрос, свързан със спотинга и законността му.
Ще се постараем да бъдем полезни!
Здравей Марио! Исках да попитам няколко въпроса. Пъривят е какво се има впредвид под това да дам личните си данни. Да кажа къде учя и къде живея или нещо друго. Ето,ще дам един примерен диалог отмен и молбата ми е да ми кажете дали така се прави.
Аз:"Добър Ден! Казвам се Александър Василев Лефтеров и съм член на "Български Локомотивен Форум". Ученик съм във 140 СОУ "Иван Богоров" във Обеля 2. Живея във същия квартал близо до метростанцията. Може ли да ми позволите да снимам на гарата? Имам разрешително,заповядайте!"
Благодаря ви много!
