Благодаря
Мнения: 1990
Регистриран на: Вто Дек 26, 2006 1:40 pm
Парни локомотиви от коя серия /или серии/ са се движили по закритата вече линия Кочериново-Рилски монастир
Дали ще има техническата възможност да се онагледят с някакви снимки
Благодаря
Благодаря
Последно промяна от rexkos на Нед Май 27, 2007 5:30 pm, променено общо 1 път.
Глобален модератор
У нас дековилно междурелсие (600mm) е имало много, не само Кочериново - Рилски монастир. Експлоатирано е от 1912 до 1969г, като дължината му непрекъснато се изменя. Но за това друг път.Labros написа:Парни локомотиви от коя серия /или серии/ са се движили по закритата вече линия Кочериново-Рилски монастирДали ще има техническата възможност да се онагледят с някакви снимки
![]()
Благодаря
Локомотивите за междурелсие 600mm, експлоатирани от БДЖ са серии 0160, 20060, 30060 и 40060. Интересното за тях е, че:
- Серия 0160 (6 бр.) са единствените локомотиви американско производство, работили у нас;
- Конструктивната скорост на серии 20060 и 30060 е само 10км/ч.
Ще кача някои снимки, но първо да ги сканирам.
Това прозвище беше лепнато на линията от разни форумци. Никой досега никога не я е наричал така.Великата Рилска железница по времето на нейната експлоатация!
Глобален модератор
Хубава и любопитна тема!, Браво! и веднага ще помоля Всички съфорумци да издирят и поместят, информация за проекта за въстановяване. Май изпадна в забвение!. 
В спора се ражда истината!. - А тя боли!!!. http://fedya.snimka.bg/daily/lokomotivi ... 9.18147603
В България е имало много теснолинеики със междурелсие 600мм те са строени предимно за военно снабдяване за извозване на дървен материл за транспортно снабдяване междо два по голями града но са ползвани и за превоз на пътници, общо в километри теснолинейните пътища 600мм са били около 800км.
Тези теснолинейки са закрити поетапно, вече още в края на шейсетте години но трасетата на места са доста запазени все още, незнам дали някой ги е проучвал,
единствено край Бургас може да се види действаща теснолинейка със дизелова тягя за превоз на сол. Ето някои Теснолинейни линии които вече са закрити даже демонтирани отдавна.
"Бургас - Поморие"
"Радомир - Кулата"
"Генерал Тодоров - Петрич"
"Кочериново - Рилски Манастир"
"Каспичан - Крайна"
"Раковски - Хасково"
"Ахтопол - село Кости"
"Ямбол - Елхово: с вагони теглени от коне"
"Ружица - Каолиново"
Строителството на теснолинейки започва около 1912 година главно за военно снабдяване и нарастващата нужда от превози. На места релсовият път е строен от готови зглобени релси с метални траверси даже полагани директно върху коларски пътища кадето е възможно.
За обслужването тези теснолинеики са внесени нод сто парни локомотиви в България от различни държави за междурелсие 600мм. едни от, които са Американски "Болдуин" №590
4-6-0, произведни 1917 годна във фабриката във Филаделфия. Незнам по горе написаното от "tramway" дали става въпрос за същите локомотиви. Технически параметри на такъв локомотив не успях да намеря е поне намерих снимки как е изглиждал.


Тези теснолинейки са закрити поетапно, вече още в края на шейсетте години но трасетата на места са доста запазени все още, незнам дали някой ги е проучвал,
единствено край Бургас може да се види действаща теснолинейка със дизелова тягя за превоз на сол. Ето някои Теснолинейни линии които вече са закрити даже демонтирани отдавна.
"Бургас - Поморие"
"Радомир - Кулата"
"Генерал Тодоров - Петрич"
"Кочериново - Рилски Манастир"
"Каспичан - Крайна"
"Раковски - Хасково"
"Ахтопол - село Кости"
"Ямбол - Елхово: с вагони теглени от коне"
"Ружица - Каолиново"
Строителството на теснолинейки започва около 1912 година главно за военно снабдяване и нарастващата нужда от превози. На места релсовият път е строен от готови зглобени релси с метални траверси даже полагани директно върху коларски пътища кадето е възможно.
За обслужването тези теснолинеики са внесени нод сто парни локомотиви в България от различни държави за междурелсие 600мм. едни от, които са Американски "Болдуин" №590
4-6-0, произведни 1917 годна във фабриката във Филаделфия. Незнам по горе написаното от "tramway" дали става въпрос за същите локомотиви. Технически параметри на такъв локомотив не успях да намеря е поне намерих снимки как е изглиждал.


Последно промяна от veselintodorov на Пон Ное 08, 2010 11:30 pm, променено общо 7 пъти.
Последно промяна от veselintodorov на Пет Ное 05, 2010 5:58 pm, променено общо 9 пъти.
В България е прието колоосната формула да се дава като 2-3-0veselintodorov написа: За обслужването тези теснолинеики са внесени нод сто парни локомотиви в България от различни държави за междурелсие 600мм. едни от, които са Американски "Болдуин" №590
4-6-0, произведни 1917 годна във фабриката във Филаделфия.
Техническите параметри са следните
макс.скорост 25 км/ч
диаметър на парните цилиндри 2х230 мм
ход на буталата на парните машини 300мм
Диаметър на сцепните колооси 600мм
макс.котелно налягане 12 атмосфери
скарна повърхност на пещта 0.5 м2
Обща изпарителна повърхност на котела 22м2
маса при пълни запаси 15 т
воден запас на резервоарите 1.7 м3
макс. въглищен запас 0.7 т
Най-великата доблест не е в това никога да не паднеш, а да се изправиш всеки път, когато паднеш.
Мерси за пояснението на колоосната формула, интерисно за тези железници с междурелсие 600мм. че са преодолявали доста силен наклон мисля че над 18 промила. А дали Американските локомотивчета са били с по добри технически показатели в експлатация от останалите. Ако някой има архивни снимки на тези железници със вагоните, каквито и да са вървяли някога в България. ще помоля да ги сподели.

Из книгата "Железопътният транспорт в България 1866-1983, ДИ "Техника", С.,1987 г, стр. 67 и 69 ":
" За обслужване на построените през време на войните 1912 - 1918 г. теснопътни железопътни линии в началото се доставят 3 двуосни и 9 триосни локомотива с малка мощност и ниска конструктивна скорост - 10 km/h. По - късно се оформя голяма серия от четириосни тендерни локомотива серия 426 60.
Въпреки че се доставят от различни германски фабрики, локомотивите нямат съществени конструктивни различия. Котлите им са обикновен тип за суха наситена пара и налягане 15 kg/cm2 (1.5 MN/m2). Парната машина е двуцилиндрова система "Цвилинг" с плоски пароразпределители. Конструктивната им скорост е 20 km/h. Ведуща е третата свързана колоос. Първата и четвъртата колоос са свързани с устройство за напречна подвижност. То позволява на локомотивите да преминават криви с радиус 20 m."

А ето и една словесна "снимка" на влакчето по Рилската железница, направена от големия наш поет Валери Петров, когато е бил участъков лекар в този край през годините 1946-1947.
ВЛАКЧЕТО
Отвръх чардачето резбато
тъй синьо е небето днес
и мед, ръжда и вехто злато
се смесват в есенния лес.
А щом човек добре се втренчи,
ще види, сякаш в дивен сън
как през гората лази тренче
от времето на Стивънсън.
То ту е там, ту гледаш: де го?
Тук пак черней сред есента
и всичко вижда се по него
с далекогледна яснота.
То пуфка и пълзи полечка
с двете вагончета насам,
подобно чайник по пътечка,
от печката побягнал сам.
"Ще сгазя някого, ей богу! -
гневи се то. - Сторете път!"
И ситни, без да бързат много,
траверсни клечки се редят.
А щом достигне до баира,
горкото, свирка и пуфти
и тук-таме дори запира
пред божиите красоти.
Пуфти, напъва се на место
и свири: "Иида ей сега!"
И пак стои. И пуща често
масло с размесена дъга.
И тръгва пак. И смей се бука
с благословия във гласа.
И викат му:"Добра сполука!"-
пчели и гъби от леса.
И пойно пиле в пъстри дрехи
му пуща къдраво листо.
И катеричката орехи
му слага, да ги чупи то.
А то все тъй нослето вири,
разсмяло гъсталака цял,
и свиири, и баири дири,
и бълва кълбест облак бял.
" За обслужване на построените през време на войните 1912 - 1918 г. теснопътни железопътни линии в началото се доставят 3 двуосни и 9 триосни локомотива с малка мощност и ниска конструктивна скорост - 10 km/h. По - късно се оформя голяма серия от четириосни тендерни локомотива серия 426 60.
Въпреки че се доставят от различни германски фабрики, локомотивите нямат съществени конструктивни различия. Котлите им са обикновен тип за суха наситена пара и налягане 15 kg/cm2 (1.5 MN/m2). Парната машина е двуцилиндрова система "Цвилинг" с плоски пароразпределители. Конструктивната им скорост е 20 km/h. Ведуща е третата свързана колоос. Първата и четвъртата колоос са свързани с устройство за напречна подвижност. То позволява на локомотивите да преминават криви с радиус 20 m."

А ето и една словесна "снимка" на влакчето по Рилската железница, направена от големия наш поет Валери Петров, когато е бил участъков лекар в този край през годините 1946-1947.
ВЛАКЧЕТО
Отвръх чардачето резбато
тъй синьо е небето днес
и мед, ръжда и вехто злато
се смесват в есенния лес.
А щом човек добре се втренчи,
ще види, сякаш в дивен сън
как през гората лази тренче
от времето на Стивънсън.
То ту е там, ту гледаш: де го?
Тук пак черней сред есента
и всичко вижда се по него
с далекогледна яснота.
То пуфка и пълзи полечка
с двете вагончета насам,
подобно чайник по пътечка,
от печката побягнал сам.
"Ще сгазя някого, ей богу! -
гневи се то. - Сторете път!"
И ситни, без да бързат много,
траверсни клечки се редят.
А щом достигне до баира,
горкото, свирка и пуфти
и тук-таме дори запира
пред божиите красоти.
Пуфти, напъва се на место
и свири: "Иида ей сега!"
И пак стои. И пуща често
масло с размесена дъга.
И тръгва пак. И смей се бука
с благословия във гласа.
И викат му:"Добра сполука!"-
пчели и гъби от леса.
И пойно пиле в пъстри дрехи
му пуща къдраво листо.
И катеричката орехи
му слага, да ги чупи то.
А то все тъй нослето вири,
разсмяло гъсталака цял,
и свиири, и баири дири,
и бълва кълбест облак бял.
Здравейте!
Нов съм за този форум. Надявам се да не досадя на съфорумците тука, с въпроса си, на който предполагам не е даван отговор в някоя друга тема. Знам, че е неприятно да занимаваш хората с нещо, за което е ставало вече дума.
Та по същество- интересувам се от теснолинейката за Рилския манастир. Бих се радвал, ако има колеги които да споделят снимки от нея, няма значение стари или нови. Предупреждавам, че съм претърсил интернет за снимки и съм свалил това което е в мрежата. Всичко по темата, което все още не е пускано ще е от интерес за мене.
Благодаря предварително!
Нов съм за този форум. Надявам се да не досадя на съфорумците тука, с въпроса си, на който предполагам не е даван отговор в някоя друга тема. Знам, че е неприятно да занимаваш хората с нещо, за което е ставало вече дума.
Та по същество- интересувам се от теснолинейката за Рилския манастир. Бих се радвал, ако има колеги които да споделят снимки от нея, няма значение стари или нови. Предупреждавам, че съм претърсил интернет за снимки и съм свалил това което е в мрежата. Всичко по темата, което все още не е пускано ще е от интерес за мене.
Благодаря предварително!
Здравейте,искам да публикувам на страниците на форума няколко снимки от дековилката за Рилския манастир.Но не знам дали ще представляват интерес защото виждам че отдавна не е писано нищо за нея.Снимките са от моя архив.Някои не са с добро качество,но вината не е моя.Тогава не е имало фотошоп за да се преправят.Всичко е било в ръцете на самодейни фотографи.Но въпреки това историята и без фокус пак е история.Само че проблема ми е ,че не знам реда стъпка по стъпка как да ги кача във форумния албум.Не съм първа младост и тази техника ми е непозната.Ако някои ми обясни с думи прости какво да направя се надявам да ви изненадам с много снимки не само от дековилката а и от локомотивната история на българските железници.
Администратор
Информация
Модератори