
Заглавието на темата е свързано с една разпространена в миналото приказка, която русенци са знаели, разбира се и не само те. Идва от там, че в завода се е извършвал много извънреден труд, работило се е в събота, неделя, нощни смени и пр. и т.н. Това, естествено, не се отнася само за тази фабрика. Реших да напиша в съкратен вариант, за да не стане прекалено скучно за четене, нещо като спомен за ЛВЗ - Русе, тъй като и моят живот до някъде е свързан с фабриката. Баща ми изкара целия си 35-годишен трудов стаж там, от 1971 г, когато завършва 46 випуск на ПЖИ "Тодор Каблешков", до 25 август 2006, когато се пенсионира. Доста пъти съм ходил с него в завода, разхождал съм се из халетата, качвал съм се, както по разглобени, така и да се возя по локомотиви и електрички, които са излизали на проба.
Тук завода има и сайт:
http://www.lwz-bg.com/
http://www.lwz-bg.com/gallery.html
Основан като Железопътна работилница през 1866 г. за извършване на ремонт на подвижния железопътен състав, доставен за обслужване на първата ЖП линия в България Русе-Варна, завода постепенно се развива и се увеличава площта на ремотните халета и маневрени коловози на територията на фабриката. Аз разполагам с по-подробна информация основно от времето, когато баща ми е работил/работеше в завода, т.е. годините м/у 1971 и 2006. Аз също съм останал с много лични впечатления от посещенията ми в завода. Първите ми такива са от учебната 1989 - 1990 г, когато ме водиха на детска градина на територията на ЛВЗ. Децата много обичахме да си играем на парното локомотивче, което до ден днешен стои като експонат в близост до портала.

http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 486488.jpg - Фотография: Марио Евстатиев
Впоследствие закриха детската градина и сградата остана да се използва като административна част на фабриката.
Това са фотографии от ЛВЗ "Васил Коларов", които презаснех в траспортния музей:
1. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... C12016.JPG
2. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... C12017.JPG
3. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... C12018.JPG
А това са няколко снимки с бригадата на баща ми:
1. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... C12075.JPG
2. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... _55169.jpg
Маневрения локомотив на завода, 52 075.9, т.н. "лимонка":
1. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... 081_52.jpg
2. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... C11029.JPG
3. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... C11030.JPG
4. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... C11041.JPG
5. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... C11040.JPG
Само искам да отметна и за другите големи ЖП заводи в България. Предполагам, че няма човек, който да не знае, че в ЛВЗ - Русе са се извършвали капитални ремонти на дизелови локомотиви. Подобен завод, но за електровози, беше, нарочно ще го напиша със старото му име, ЖПЗ "Георги Димитров" в София. Вероятно също няма човек, който да не е чувал. Да не забравяме Вагоностроителен завод "Червено знаме", за товарни вагони - гр. Бургас, дн. "Трансвагон" АД, също завод с дълга традиция, от 1890 г. Вагоностроителен завод "Андрей Жданов", гр. Дряново, днес вагонен завод ИНТЕРКОМ ООД. Да не забравяме и вагоноремонтните заводи в градовете Септември, Левски и "Тракция" АД, гара Самуил.
Какви години само за били за тази ЛВЗ - Русе!...

Пътническите вагони за нуждите на БДЖ са се произвеждали в завода като за заминавали на собствен ход за ЖП завод "Андрей Жданов" - гр. Дряново, където се е изпълнявало вътрешното обзавеждане и интериора на всеки един от вагоните. В последствие в ЛВЗ - Русе остават да се произвеждат само талигите УТ 72, когато след още известно време цялото производство на пътнически вагони се прехвърля изцяло в Дряново.
Товарните талиги БТ 4, БТ 6 (модернизирана по френски образец) за нуждите на БДЖ сащо са се произвеждали в ЛВЗ "Васил Коларов". А производството на калодки също изцяло за нуждите на БДЖ?... Ами цеха за резервни части, ЦРЧ, който се намира непосредствено до завода и разпределителна гара и който е снабдявал с резервни части за локомотиви и вагони, както ЛВЗ-то, така и други поделения на железопътния транспорт в България!...

Мога да изреждам още, но започвам да се питам дали е необходимо, след като повечето от това, което изброих до момента вече почти го няма. Нещата за ЛВЗ - Русе тръгнаха стремглаво надолу след като правителството на Иван Костов дойде на власт през 1997 г. Тогава фабриката стана ЛВЗ АД - Русе, после и ЕАД.
Това представлява ЛВЗ или това, което е останало от него в момента:
1. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... NP0006.JPG
2. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... NP0004.JPG
3. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... NP0002.JPG
4. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... C12110.JPG
5. http://photo-zona.net/images/user49144/ ... C12103.JPG
Няма значение, че снимките са от няколко години, положението със сигурност не се подобрило до момента и просто този завод само дето не е ликвидиран официално. Няма ги многото работници, които щъкат постоянно в цеховете и между тях, няма ги локомотивите и вагоните, чакащи за ремонт на коловоза до оградата, няма го живота във фабриката.
Хубавото в случая е това, че фирма като Експрес сервиз ООД - Русе продължава традицията на ЛВЗ "Васил Коларов".
