Преди броени минути в ръцете ми попадна една архивна книжка , озаглавена "Основни правила за работа на железопътните гари" , издание СП "Реклама", ДПОП "Офсетграфик" София 1977 г. Мисля , че ще бъде интересно за някои какво пише вътре.
Книжката е одобрена от тогавашния министър на транспорта В. Цанов и върху началната страница е сложена датата 26-ти октомври 1977 г.
Общи положения.
1. Железопътната гара е основно производствено звено за организиране превоза на пътници и товари.Дейността и се осъществява в съответствие с технологическата и специализация.
По своя характер железопътната гара съчетава дейности от трите ешелона на техологическата специализация на Националния транспортен комплекс в областта на железопътния транспорт , насочени към максимална унификация и комплексна механизация на товаро - разтоварната дейност , дейност , комплексно обслужване на пътници , унифицирани превозни единици , развитие на материално - техническата база и организация на првозния процес.
В железопътните гари се осъществяват сложни взаимоотношения между пътници , клиенти , товародатели , товарополучатели и други организации.
2. По своето предназначение и характер на работа , железопътните гари се делят на:
- пътнически;
- товарни;
- разпределителни;
- участъкови;
- посредни.
3. В зависимост от обема и сложността на работата , гарите се делят на категории , определени по специалиен ред в Наредбата за категориризиране.
4. Откриването и закриването на гарите за изпълнение на всички видове дейности или на някои от тях се извършва от СО "БДЖ" в порядък , предвиден от Устава на железниците и Правилника за техническа експлоатация.
За сега е това , в следващите дни ще подам още информация от тази книжка.
Книжката е одобрена от тогавашния министър на транспорта В. Цанов и върху началната страница е сложена датата 26-ти октомври 1977 г.
Общи положения.
1. Железопътната гара е основно производствено звено за организиране превоза на пътници и товари.Дейността и се осъществява в съответствие с технологическата и специализация.
По своя характер железопътната гара съчетава дейности от трите ешелона на техологическата специализация на Националния транспортен комплекс в областта на железопътния транспорт , насочени към максимална унификация и комплексна механизация на товаро - разтоварната дейност , дейност , комплексно обслужване на пътници , унифицирани превозни единици , развитие на материално - техническата база и организация на првозния процес.
В железопътните гари се осъществяват сложни взаимоотношения между пътници , клиенти , товародатели , товарополучатели и други организации.
2. По своето предназначение и характер на работа , железопътните гари се делят на:
- пътнически;
- товарни;
- разпределителни;
- участъкови;
- посредни.
3. В зависимост от обема и сложността на работата , гарите се делят на категории , определени по специалиен ред в Наредбата за категориризиране.
4. Откриването и закриването на гарите за изпълнение на всички видове дейности или на някои от тях се извършва от СО "БДЖ" в порядък , предвиден от Устава на железниците и Правилника за техническа експлоатация.
За сега е това , в следващите дни ще подам още информация от тази книжка.
Последно промяна от VESO на Сря Мар 02, 2011 10:05 pm, променено общо 1 път.
като гледам май книжката изглежда интересна 

Продължавам с информацията , съдържаща се в книжката.
Железопътните гари и тяхното предназначение.
1. пътнически гари.
Основната дейност на пътническите гари е обслужването на пътниците.В тези гари се организира още и: културно - масово обслужване , снабдяване на пътниците с билети и карти , приемане , съхраняване , изпращане и предаване на багажите им , информация на пътниците за тяхното пътуване и превозване на багажите им , композиране и своевременно подаване на пътническите композиции на приемно - отправните коловози , изпращане и приемането им по график , обезпечаване на безопасно качване и слизане на пътниците от пътническите влакове , техническа и санитарна обработка и екипировка на пътническите композиции.
2. товарни гари.
Към тях се отнасят гарите , в които товарно - разтоварните и търговските операции , свързани с превоза на дребни вагонни и контейнерни пратки преобладават над останалите видове работа.
Основните задачи на товарните гари са: приемане на превоз на товари във вагони и контейнери , мерене , опазване , товарене и разтоварване , подреждане и предаване на товарите , оформяне на превозните им документи , приемане , композиране , разкомпозиране и изпращане на товарни влакове , извършване на маневрена дейност по подаване и изваждане на вагоните по товарно - разтоварните фронтове и обслужване на индустриалните железнични клонове и контейнерните гари и терминали.
3. разпределелителни гари.
Това са гарите , основната работа на които се състои в разкомпозиране и композиране на влакове по назначения , извършване на технически и търговски преглед , ремонт на вагоните , проба на автоматичната спирачка и изпращане на готови влакови състави.
4. участъкови гари.
Към тях се отнасят гарите , в които освен пътнически и товаро - разтоварни операции , приемане , пропускане и изпращане на влаковете се извършва технически преглед и ремонт на вагоните , смяна на превозни и локомотивни бригади , на локомотиви , композиране и разкомпозиране на влакови състави.
5. посредни гари.
Това са експлотационните пунктове , предназначени за приемане , пропускане и изпращане на влакове , приемане и предаване на товари и контейнери , обслужване на пътници , а при наличието на необходимите условия и за композиране на влакови състави и извършване на търговски и технически операции.
В зависимост от характера и обема на извършваната работа , железопътните гари трябва да имат съответното коловозно развитие и устройство за обслужване на пътниците , за приемане , предаване , товарене , разтоварване , опазване и подреждане на товарите , за приемане , разкомпозиране и композиране и изпращане на влаковете за обработка и ремонт на подвижния състав (локомотиви и вагони) , устройства по СЦБ , съобщенията и електрическото захранване , устройства за осветление , водоснабдяване и противопожарна безопасност и други съоръжения , свързани с тяхната дейност.
Железопътните гари и тяхното предназначение.
1. пътнически гари.
Основната дейност на пътническите гари е обслужването на пътниците.В тези гари се организира още и: културно - масово обслужване , снабдяване на пътниците с билети и карти , приемане , съхраняване , изпращане и предаване на багажите им , информация на пътниците за тяхното пътуване и превозване на багажите им , композиране и своевременно подаване на пътническите композиции на приемно - отправните коловози , изпращане и приемането им по график , обезпечаване на безопасно качване и слизане на пътниците от пътническите влакове , техническа и санитарна обработка и екипировка на пътническите композиции.
2. товарни гари.
Към тях се отнасят гарите , в които товарно - разтоварните и търговските операции , свързани с превоза на дребни вагонни и контейнерни пратки преобладават над останалите видове работа.
Основните задачи на товарните гари са: приемане на превоз на товари във вагони и контейнери , мерене , опазване , товарене и разтоварване , подреждане и предаване на товарите , оформяне на превозните им документи , приемане , композиране , разкомпозиране и изпращане на товарни влакове , извършване на маневрена дейност по подаване и изваждане на вагоните по товарно - разтоварните фронтове и обслужване на индустриалните железнични клонове и контейнерните гари и терминали.
3. разпределелителни гари.
Това са гарите , основната работа на които се състои в разкомпозиране и композиране на влакове по назначения , извършване на технически и търговски преглед , ремонт на вагоните , проба на автоматичната спирачка и изпращане на готови влакови състави.
4. участъкови гари.
Към тях се отнасят гарите , в които освен пътнически и товаро - разтоварни операции , приемане , пропускане и изпращане на влаковете се извършва технически преглед и ремонт на вагоните , смяна на превозни и локомотивни бригади , на локомотиви , композиране и разкомпозиране на влакови състави.
5. посредни гари.
Това са експлотационните пунктове , предназначени за приемане , пропускане и изпращане на влакове , приемане и предаване на товари и контейнери , обслужване на пътници , а при наличието на необходимите условия и за композиране на влакови състави и извършване на търговски и технически операции.
В зависимост от характера и обема на извършваната работа , железопътните гари трябва да имат съответното коловозно развитие и устройство за обслужване на пътниците , за приемане , предаване , товарене , разтоварване , опазване и подреждане на товарите , за приемане , разкомпозиране и композиране и изпращане на влаковете за обработка и ремонт на подвижния състав (локомотиви и вагони) , устройства по СЦБ , съобщенията и електрическото захранване , устройства за осветление , водоснабдяване и противопожарна безопасност и други съоръжения , свързани с тяхната дейност.
Производствено - стопанска дейност на гарите
Производствено - стопанската дейност на железопътната гара се извършва при рационално използване на трудовите , материалните и финансовите ресурси и съществуващите технически съоръжения и вътрешностопански резерви с оглед снижаване на себестойността на превозите и повишаване рентабилността на производството.
В гарите се осигурява изпълнение на възложените задачи в съответствие с Устава на железниците , заповеди , нареждания и указания от Министерството на транспорта , СО "БДЖ" , ж.п. управленията и секциите по експлотационна и товаро - разтоварна дейност.
Работата в гарите се организира на базата на графика за движението и плана за композирането на влаковете при оптимален технологичен процес , обезпечаващ ефективното използване на техническите съоръжения и ускоряване оборота на вагоните и локомотивите , при внедряване на нови почини и организиране на най - добро обслужване на пътниците , товародателите и товарополучателите.
Технологичният процес за работа на гарите се разработва въз основа на научна организация на труда в съответствие с Правилника за техническа експлоатация и инструкциите към него , графика за движение и плана за композиране на влаковете и осигуряване изпълнението на плана по обем и технико - икономически показатели при пълна безопасност на движението на влаковете.
Технологичният процес за работата в гарата се разработва от началника на гарата с участието на представители на всички стопанства , участващи в превозния процес на територията на гарата.Същият се одобрява от началника на ж.п. управление за гари от 1-ва , 2-ра и 3-та категория и от началника на отдел "Движение" за останалите гари.Основните категории длъжностни лица работят по одобрени длъжностни инструкции.
Организацията и редът за ползване на техничеките устройства в гарата се определят с ТРА (Техническо Разпоредителен Акт) , който регламентира всички операции по приемане , изпращане и пропускане на влаковете , по извършване на маневрената работа при пълна сигурност и безопасност на движението.
Редът , определен в ТРА е задължителен за работниците от всички звена , участващи в превозния процес.Актът се съставя от началника на гарата в съответствие с Правилника за техническа експлоатация и инструкциите към него и заповедите на СО "БДЖ".ТРА на гари от 1-ва , 2-ра и 3-та категория се одобрява от началника на ж.п. управление , а на останалите - от началника на отдел "Движение".Към ТРА се прилагат мащабна схема на гарата и в зависимост от местните условия необходимите инструкции , а също така схемите за захранване и секциониране на контактната мрежа.
Оперативното планиране на влаковата , маневрената и товаро - разтоварната работа се извършва въз основа на ежедневните и сменните задачи , поставяни от ж.п. управления , положението в гарата и информацията за подхода на влаковете и товарите.Оперативният план за работата на смяната в гарата се утвърждава от началника на гарата или негов заместник.С плана се поставят основни задачи - план по приемане , изпращане , разкомпозиране и композиране на влаковете , план за натоварване и разтоварване и други задачи във връзка с цялостната организация на работата в гарите.
Планът за предстоящата работа и оперативните задачи за смяната се довеждат до знанието на всички работници и служители на инструктаж преди постъпване на дежурство.Отделни раздели от плана са довеждат до знанието на работници от другите звена , участващи в изпълнението на общия план.
гарата полага грици за ускоряване на автоматизацията и механизацията на трудоемките процеси , осигурява своевременно овладяване и поддържане на новата техника , насърчава развитието и внедряването на изобретенията и рационализаторските предложения , поощрява новаторите в производството.
Всички съоръжения и технически устройства и организацията на маневрената дейност на гарата трябва да обезпечават пълно опазване на вагонни парк при извършване на товаро - разтоварните операции.
Производствено - стопанската дейност на железопътната гара се извършва при рационално използване на трудовите , материалните и финансовите ресурси и съществуващите технически съоръжения и вътрешностопански резерви с оглед снижаване на себестойността на превозите и повишаване рентабилността на производството.
В гарите се осигурява изпълнение на възложените задачи в съответствие с Устава на железниците , заповеди , нареждания и указания от Министерството на транспорта , СО "БДЖ" , ж.п. управленията и секциите по експлотационна и товаро - разтоварна дейност.
Работата в гарите се организира на базата на графика за движението и плана за композирането на влаковете при оптимален технологичен процес , обезпечаващ ефективното използване на техническите съоръжения и ускоряване оборота на вагоните и локомотивите , при внедряване на нови почини и организиране на най - добро обслужване на пътниците , товародателите и товарополучателите.
Технологичният процес за работа на гарите се разработва въз основа на научна организация на труда в съответствие с Правилника за техническа експлоатация и инструкциите към него , графика за движение и плана за композиране на влаковете и осигуряване изпълнението на плана по обем и технико - икономически показатели при пълна безопасност на движението на влаковете.
Технологичният процес за работата в гарата се разработва от началника на гарата с участието на представители на всички стопанства , участващи в превозния процес на територията на гарата.Същият се одобрява от началника на ж.п. управление за гари от 1-ва , 2-ра и 3-та категория и от началника на отдел "Движение" за останалите гари.Основните категории длъжностни лица работят по одобрени длъжностни инструкции.
Организацията и редът за ползване на техничеките устройства в гарата се определят с ТРА (Техническо Разпоредителен Акт) , който регламентира всички операции по приемане , изпращане и пропускане на влаковете , по извършване на маневрената работа при пълна сигурност и безопасност на движението.
Редът , определен в ТРА е задължителен за работниците от всички звена , участващи в превозния процес.Актът се съставя от началника на гарата в съответствие с Правилника за техническа експлоатация и инструкциите към него и заповедите на СО "БДЖ".ТРА на гари от 1-ва , 2-ра и 3-та категория се одобрява от началника на ж.п. управление , а на останалите - от началника на отдел "Движение".Към ТРА се прилагат мащабна схема на гарата и в зависимост от местните условия необходимите инструкции , а също така схемите за захранване и секциониране на контактната мрежа.
Оперативното планиране на влаковата , маневрената и товаро - разтоварната работа се извършва въз основа на ежедневните и сменните задачи , поставяни от ж.п. управления , положението в гарата и информацията за подхода на влаковете и товарите.Оперативният план за работата на смяната в гарата се утвърждава от началника на гарата или негов заместник.С плана се поставят основни задачи - план по приемане , изпращане , разкомпозиране и композиране на влаковете , план за натоварване и разтоварване и други задачи във връзка с цялостната организация на работата в гарите.
Планът за предстоящата работа и оперативните задачи за смяната се довеждат до знанието на всички работници и служители на инструктаж преди постъпване на дежурство.Отделни раздели от плана са довеждат до знанието на работници от другите звена , участващи в изпълнението на общия план.
гарата полага грици за ускоряване на автоматизацията и механизацията на трудоемките процеси , осигурява своевременно овладяване и поддържане на новата техника , насърчава развитието и внедряването на изобретенията и рационализаторските предложения , поощрява новаторите в производството.
Всички съоръжения и технически устройства и организацията на маневрената дейност на гарата трябва да обезпечават пълно опазване на вагонни парк при извършване на товаро - разтоварните операции.
Поддържане на гаровите съоръжения и устройства и материално - техническо осигуряване на железопътните гари.
Съоръженията и устройствата в гарите трябва да бъдат в постоянна изправност и чистота.Ремонтът и поддържането на гаровите устройства и материално - техническото осигуряване се осъществяват от съответното стопанско звено на железопътното управление.Началникът на гарата провежда постоянен контрол за изправността и поддържането на всички гарови съоръжения.
На гарата се възлага:
- поддържането и чистотата на приемното сдание и гапрровите служебно - технически и складови помещения , почистването на гаровия район и на всички съоръжения от сняг , лед , отпадъци и други замърсяващи предмети;
- осигуряването на изправността и чистотата на сигналните и осветителните неелектрически тела;
- осигуряването на своевременно и непрекъснато осветяване на сигналите и указателите в района на гарата;
На пътническите гари , освен това се възлага още и:
- правилното разположение и осигуряване на нормална работа на автоматизираните устройства , свръзани с обслужването на пътниците , осветяването на тези места и поставяне на необходимите пояснителни указатели.
На секциите по ремонт и поддържане на железния път се възлага:
- ремонтът и текущото поддържане на гаровите и деповските коловози , на коловозите в разтоварищата , тяговите подстанции , коловозите на подрайоните по контактната мрежа и другите участъци на енергоснабдяването , стрелковите обръщатели , баластровите призми и фенерите за края на коловоз , а така също и проходните мостчета и настилките на преходите;
- почистването на всички гарови коловози от сняг , лед , сгурия , трева и други замърсяващи предмети;
- поддържането на чистотата на пешеходните мостчета и подходите към тях;
- ремонтът и поддържането на стрелковите механизми и заключалки (несвързани с устройствата на СЦБ) , устройствата за изхвърляне на спирателни обувки при посрещане на вагоните , указатели за коловозите;
- поддържането в техническа изправност на релсовите крепителни връзки , проводите за централизираните стрелки.
Поставянето , ремонтът и поддържането в пълна изправност на всички устройства за сигнализация , централизация и блокировка , телефонните и радиовръзките на гарите , поддържането и ремонтът на устройствата за електроснабдяване на сигналите и другите устройства , захранващи се от високо напрежение , поставянето , ремонът и поддържането на часовниците на пероните , в помещенията на гарите , поддържането на устройствата за зареждане на акумулаторите , ремонтът , почистването и поддържането автоматизираните и механизираните гърбици , вагонозадържателите , централизираните стрелки на гърбиците , пневмопощата за пренасяне на документите , а така също техническото поддържане , ремонтът и монтажът на автоматите за продажба на билети , на багажните касетки , електрическите компресори , информационно - справочните и други автоматизирани устройства по обсслужването на пътниците и автоматичните справочници се извършват от електротехническата секция.
Текущото поддържане и ремонтът на устройствата за електрическо захранване на влаковете , непрекъснатото захранване с електроенергия на всички консуматори в района на гарата в рамките на определения им лимит , а така също поставянето , ремонтът и поддържането в изправност на външните устройства за осветяване района на гарите е извършват от енергосекцията.
Снабдяването с гориво за отопление на служебно - техническите помещения на гарите се извършва от секциите по експлоатацията и товаро - разтоварната дейност , освен в гарите на самостоятелна стопанска сметка.
Ремонтът на приемното сдание на гарата , на служебно - техническите помещения на гарите , общежитията и другите гарови помещения се извършва от ремонтните ж.п. секции.
Поставянето , ремонтът и поддържането на товаро - разтоварната механизация на общите разтоварища се извършват от екциите по екплоатацията и товаро - разтоварната дейност.
Оигуряването на гарите с машини , автомати , механизми , мебели и други материали , необходими за културното обслужване на пътниците , се извършва от секциите по експлоатацията и товаро - разтоварната дейност , освен в гарите на самостоятелна стопанска сметка.
Ремонтът на машините и механизмите за почитване на гаровите помещения и пероните , ремонтът на ръчните колички за пренос на багаж , на механичните компостьори , а също така оигуряването на резервни частиза тези машини се извършват от секцията по екплоатация и товаро - разтоварната дейност.
Всички формуляри , образци и канцеларски материали , необходими за водене и отчитане работата в гарата , е оигуряват от секцията по експоатация и товаро - разтоварната дейност.
Поддържането на санитарните пунктове в гарите , дезинфекцията на помещенията и композициите на вагоните се извършват от санитарните органи към ж.п. управления в окръжните транспортни болници.
За да се обезпечи непрекъснато и безопасно движение на влаковете и на маневрената работа на гарата , на всички съоръжения и устройсват , а така също и на служебно - техническите помещения , е извършва преглед в сроковете , определени в ПТЕ и съответните инструкции.
Отгворност за състоянието на съоръженията и устройствата носят работниците , които непосредствено ги обслужват , началниците на гари , депа , електросекции и секциите по ремонт на железния път.
Всеки месец комисия под ръководството на началника на гарата извършва преглед на коловозното развитие и на гаровите съоръжения , съгласно Правилника за техническа експлоатация.
Съоръженията и устройствата в гарите трябва да бъдат в постоянна изправност и чистота.Ремонтът и поддържането на гаровите устройства и материално - техническото осигуряване се осъществяват от съответното стопанско звено на железопътното управление.Началникът на гарата провежда постоянен контрол за изправността и поддържането на всички гарови съоръжения.
На гарата се възлага:
- поддържането и чистотата на приемното сдание и гапрровите служебно - технически и складови помещения , почистването на гаровия район и на всички съоръжения от сняг , лед , отпадъци и други замърсяващи предмети;
- осигуряването на изправността и чистотата на сигналните и осветителните неелектрически тела;
- осигуряването на своевременно и непрекъснато осветяване на сигналите и указателите в района на гарата;
На пътническите гари , освен това се възлага още и:
- правилното разположение и осигуряване на нормална работа на автоматизираните устройства , свръзани с обслужването на пътниците , осветяването на тези места и поставяне на необходимите пояснителни указатели.
На секциите по ремонт и поддържане на железния път се възлага:
- ремонтът и текущото поддържане на гаровите и деповските коловози , на коловозите в разтоварищата , тяговите подстанции , коловозите на подрайоните по контактната мрежа и другите участъци на енергоснабдяването , стрелковите обръщатели , баластровите призми и фенерите за края на коловоз , а така също и проходните мостчета и настилките на преходите;
- почистването на всички гарови коловози от сняг , лед , сгурия , трева и други замърсяващи предмети;
- поддържането на чистотата на пешеходните мостчета и подходите към тях;
- ремонтът и поддържането на стрелковите механизми и заключалки (несвързани с устройствата на СЦБ) , устройствата за изхвърляне на спирателни обувки при посрещане на вагоните , указатели за коловозите;
- поддържането в техническа изправност на релсовите крепителни връзки , проводите за централизираните стрелки.
Поставянето , ремонтът и поддържането в пълна изправност на всички устройства за сигнализация , централизация и блокировка , телефонните и радиовръзките на гарите , поддържането и ремонтът на устройствата за електроснабдяване на сигналите и другите устройства , захранващи се от високо напрежение , поставянето , ремонът и поддържането на часовниците на пероните , в помещенията на гарите , поддържането на устройствата за зареждане на акумулаторите , ремонтът , почистването и поддържането автоматизираните и механизираните гърбици , вагонозадържателите , централизираните стрелки на гърбиците , пневмопощата за пренасяне на документите , а така също техническото поддържане , ремонтът и монтажът на автоматите за продажба на билети , на багажните касетки , електрическите компресори , информационно - справочните и други автоматизирани устройства по обсслужването на пътниците и автоматичните справочници се извършват от електротехническата секция.
Текущото поддържане и ремонтът на устройствата за електрическо захранване на влаковете , непрекъснатото захранване с електроенергия на всички консуматори в района на гарата в рамките на определения им лимит , а така също поставянето , ремонтът и поддържането в изправност на външните устройства за осветяване района на гарите е извършват от енергосекцията.
Снабдяването с гориво за отопление на служебно - техническите помещения на гарите се извършва от секциите по експлоатацията и товаро - разтоварната дейност , освен в гарите на самостоятелна стопанска сметка.
Ремонтът на приемното сдание на гарата , на служебно - техническите помещения на гарите , общежитията и другите гарови помещения се извършва от ремонтните ж.п. секции.
Поставянето , ремонтът и поддържането на товаро - разтоварната механизация на общите разтоварища се извършват от екциите по екплоатацията и товаро - разтоварната дейност.
Оигуряването на гарите с машини , автомати , механизми , мебели и други материали , необходими за културното обслужване на пътниците , се извършва от секциите по експлоатацията и товаро - разтоварната дейност , освен в гарите на самостоятелна стопанска сметка.
Ремонтът на машините и механизмите за почитване на гаровите помещения и пероните , ремонтът на ръчните колички за пренос на багаж , на механичните компостьори , а също така оигуряването на резервни частиза тези машини се извършват от секцията по екплоатация и товаро - разтоварната дейност.
Всички формуляри , образци и канцеларски материали , необходими за водене и отчитане работата в гарата , е оигуряват от секцията по експоатация и товаро - разтоварната дейност.
Поддържането на санитарните пунктове в гарите , дезинфекцията на помещенията и композициите на вагоните се извършват от санитарните органи към ж.п. управления в окръжните транспортни болници.
За да се обезпечи непрекъснато и безопасно движение на влаковете и на маневрената работа на гарата , на всички съоръжения и устройсват , а така също и на служебно - техническите помещения , е извършва преглед в сроковете , определени в ПТЕ и съответните инструкции.
Отгворност за състоянието на съоръженията и устройствата носят работниците , които непосредствено ги обслужват , началниците на гари , депа , електросекции и секциите по ремонт на железния път.
Всеки месец комисия под ръководството на началника на гарата извършва преглед на коловозното развитие и на гаровите съоръжения , съгласно Правилника за техническа експлоатация.
Финансово състояние , отчетност и ревизии на железопътните гари.
Железопътните гари , които са на вътрешностопанска сметка , се финансират от ж.п. управления в зависимост от изпълнението на плана по обем и технико - икономически показатели. Планът за приходите и разходите на тези гари се определя от началника на ж.п. управление.
Плановите показатели и експлоатационните разходи на гарите , които не са на вътрешностопанска сметка , се влкючват в плана на секциите по експлоатационна и товаро - разтоварна дейност.
Гарите , които са на стопанска сметка , имат самостоятелен баланс и отделна разчетна сметка в БНБ.На разпореждане на тези гари постъпват средства от изпълнението на експлоатационната дейност , местните приходи и други средства , предвидени във финансовия план.
Всички железопътни гари , които не са на вътрешностопанска сметка , в зависимост от категорията на гарата , могат да имат постоянни суми в допустими рамки за закупуване на малоценни и малотрайни предмети и материали , а също и за извършване на незначителни ремонти.Постояният аванс се съхранява в специална каса по текуща сметка на началника на гарата , а където няма такава , в железната каса на гарата.Когато разходите за тези цели надвишават допустимите рамки на сумата , годишният им размер се разрешава от началника на секцията по експлоатация и товаро - разтоварна дейност.
Гарите на вътрешностопанска сметка се отчитат пред ж.п. управленията , водят счетоводна , статистическа и оперативна отчетност , а останалите - статистическа и оперативна.Всички видове отчети се съставят по утвърдени форми и се изпращат на съответните органи в определени срокове.Ревизии на производствената и финансово - стопанската дейност се извършват по установения за това ред.
Железопътните гари , които са на вътрешностопанска сметка , се финансират от ж.п. управления в зависимост от изпълнението на плана по обем и технико - икономически показатели. Планът за приходите и разходите на тези гари се определя от началника на ж.п. управление.
Плановите показатели и експлоатационните разходи на гарите , които не са на вътрешностопанска сметка , се влкючват в плана на секциите по експлоатационна и товаро - разтоварна дейност.
Гарите , които са на стопанска сметка , имат самостоятелен баланс и отделна разчетна сметка в БНБ.На разпореждане на тези гари постъпват средства от изпълнението на експлоатационната дейност , местните приходи и други средства , предвидени във финансовия план.
Всички железопътни гари , които не са на вътрешностопанска сметка , в зависимост от категорията на гарата , могат да имат постоянни суми в допустими рамки за закупуване на малоценни и малотрайни предмети и материали , а също и за извършване на незначителни ремонти.Постояният аванс се съхранява в специална каса по текуща сметка на началника на гарата , а където няма такава , в железната каса на гарата.Когато разходите за тези цели надвишават допустимите рамки на сумата , годишният им размер се разрешава от началника на секцията по експлоатация и товаро - разтоварна дейност.
Гарите на вътрешностопанска сметка се отчитат пред ж.п. управленията , водят счетоводна , статистическа и оперативна отчетност , а останалите - статистическа и оперативна.Всички видове отчети се съставят по утвърдени форми и се изпращат на съответните органи в определени срокове.Ревизии на производствената и финансово - стопанската дейност се извършват по установения за това ред.
Права и задължения на началника на гарата.
Началникът на гарата е ръководител , организатор и единоначалник на територията на гарата. Той представлява гарата пред държавните и обществените учереждения и организации , пред другите физически и юридически лица.Назначаването и уволняването на началниците на гарите се извършва от началника на съответното ж.п. управление.За гари с особено значение , това става от генералния директор на СО "БДЖ" по предложение на началника на съответното ж.п. управление.
Началникът на гарата има право:
- в съответствие с трудовото законодателство и номенклатура , одобрена от генералния директор на СО "БДЖ" да назначава , поощрява , наказва и уволнява работниците и служителите на гарата , да осъществява пряко материално стимулиране;
- да изисква безусловно спазване на Правилника за техническа експлоатация и инструкциите към него , Правилника по охрана на труда и техническата безопасност , както и Устава на железниците;
- да дава разпореждания по въпросите , свързани с осигуряване на нормална работа в гарата , на всички работници от други служби , работещи на територията на гарата , като: технически ръководител , пом.технически ръководител по железния път , старши майстор и монтьор по контактната мрежа , началник вагоноревизорски участък , дежурен по техническата експлоатация на вагоните , локомотивни и пом.локомотивни машинисти , служители от системата на управление за организация и кординация на транспортната дейност , дежурен по техническа експлоатация и електромонтьор по СЦБ , телефонни техници и др.;
- в случай на нарушение или неизпълнение разпорежданията на началника на гарата от длъжностни лица от други служби , работещи на територията на гарата , началникът на гарата прави предложение за налагане на дисциплинарни наказания до съответния ръководител , който в 10-дневен срок разглежда случая и уведомява за резултата началника на гарата;
- в изключителни случаи при застрашаване сигурността на движението на влаковете и маневрената работа или при нарушение на правилата по охрана на труда , техническата безопасност и санитарно - хигиенните изисквания , както и при други груби нарушения на дисциплината , да отстранява от работа в района на гарата работници от всички служби , както от системата на железниците , така и външни работници с незабавно уведомяване за това съответния ръководител;
- да проверява състоянието на безопасността на движението на влаковете в индустриалните ж.п. клонове , обслужвани от гарата.При откриване на неизправности , застрашаващи сигурността на движението или опазването на вагонния парк , да изисква тяхното незабавно отстраняване и може да преустанови подаването на вагони до отстраняване на неизправностите;
- да контролира качеството на транспортното обслужване на пътниците в района на гарата , състоянието на санитарните възли , ресторантите , бюфетите и другите заведения за обслужване на пътуващите , да дава задължителни оперативни разпореждания и да търси отговорност от техните ръководители в случай на нарушение на установените изисквания и правила в железопътния транспорт;
- да организира комисии и свиква съвещания за работата на гарата с представители на други служби , участващи в работата на гарата и клонопритежателите;
- да ползва безплатна служебна квартира в района на гарата и служебен телефон.
Началникът на гарата носи пълна отговорност за:
- цялостната работа на гарата и за създаване на образцова организация на труда;
- разработването и изпълнението на насрещния план по техническите , финансово - икономическите и социалните показатели;
- внедряването на техническия прогрес и рационализаторската дейност;
- подготовка и квалификация на подчинените му кадри;
- състоянието на трудовата дисциплина , правилното носене на униформеното облекло и осигуряването на безусловно изпълнение на законите , разпоредбите и правилниците и неговите лични указания от всички , работещи в района на гарата;
- внедряването на прогресивни почини и организиране на социалистическото съревнование;
- партийно - възпитателната работа сред трудовите колективи;
- осигуряване на изпълнението на настоящите правила.
Материалното стимулиране на началника на гарата се осъщестява от изпълнението на технико - икономическите показатели по реда , установен от непосредствените ръководители на производствените колективи.
Това беше и последната статия от книжката със заглавие "Основни правила за работа на железопътните гари".Надявам се информацията да е била интересна за всички , които са стигнали до тук.При първи удобен случай на попадане на други такива архивни материали , ще гледам колкото е възможно да ги публикувам тук и да станат достояние на форумната аудитория.
Благодаря за вниманието!
Началникът на гарата е ръководител , организатор и единоначалник на територията на гарата. Той представлява гарата пред държавните и обществените учереждения и организации , пред другите физически и юридически лица.Назначаването и уволняването на началниците на гарите се извършва от началника на съответното ж.п. управление.За гари с особено значение , това става от генералния директор на СО "БДЖ" по предложение на началника на съответното ж.п. управление.
Началникът на гарата има право:
- в съответствие с трудовото законодателство и номенклатура , одобрена от генералния директор на СО "БДЖ" да назначава , поощрява , наказва и уволнява работниците и служителите на гарата , да осъществява пряко материално стимулиране;
- да изисква безусловно спазване на Правилника за техническа експлоатация и инструкциите към него , Правилника по охрана на труда и техническата безопасност , както и Устава на железниците;
- да дава разпореждания по въпросите , свързани с осигуряване на нормална работа в гарата , на всички работници от други служби , работещи на територията на гарата , като: технически ръководител , пом.технически ръководител по железния път , старши майстор и монтьор по контактната мрежа , началник вагоноревизорски участък , дежурен по техническата експлоатация на вагоните , локомотивни и пом.локомотивни машинисти , служители от системата на управление за организация и кординация на транспортната дейност , дежурен по техническа експлоатация и електромонтьор по СЦБ , телефонни техници и др.;
- в случай на нарушение или неизпълнение разпорежданията на началника на гарата от длъжностни лица от други служби , работещи на територията на гарата , началникът на гарата прави предложение за налагане на дисциплинарни наказания до съответния ръководител , който в 10-дневен срок разглежда случая и уведомява за резултата началника на гарата;
- в изключителни случаи при застрашаване сигурността на движението на влаковете и маневрената работа или при нарушение на правилата по охрана на труда , техническата безопасност и санитарно - хигиенните изисквания , както и при други груби нарушения на дисциплината , да отстранява от работа в района на гарата работници от всички служби , както от системата на железниците , така и външни работници с незабавно уведомяване за това съответния ръководител;
- да проверява състоянието на безопасността на движението на влаковете в индустриалните ж.п. клонове , обслужвани от гарата.При откриване на неизправности , застрашаващи сигурността на движението или опазването на вагонния парк , да изисква тяхното незабавно отстраняване и може да преустанови подаването на вагони до отстраняване на неизправностите;
- да контролира качеството на транспортното обслужване на пътниците в района на гарата , състоянието на санитарните възли , ресторантите , бюфетите и другите заведения за обслужване на пътуващите , да дава задължителни оперативни разпореждания и да търси отговорност от техните ръководители в случай на нарушение на установените изисквания и правила в железопътния транспорт;
- да организира комисии и свиква съвещания за работата на гарата с представители на други служби , участващи в работата на гарата и клонопритежателите;
- да ползва безплатна служебна квартира в района на гарата и служебен телефон.
Началникът на гарата носи пълна отговорност за:
- цялостната работа на гарата и за създаване на образцова организация на труда;
- разработването и изпълнението на насрещния план по техническите , финансово - икономическите и социалните показатели;
- внедряването на техническия прогрес и рационализаторската дейност;
- подготовка и квалификация на подчинените му кадри;
- състоянието на трудовата дисциплина , правилното носене на униформеното облекло и осигуряването на безусловно изпълнение на законите , разпоредбите и правилниците и неговите лични указания от всички , работещи в района на гарата;
- внедряването на прогресивни почини и организиране на социалистическото съревнование;
- партийно - възпитателната работа сред трудовите колективи;
- осигуряване на изпълнението на настоящите правила.
Материалното стимулиране на началника на гарата се осъщестява от изпълнението на технико - икономическите показатели по реда , установен от непосредствените ръководители на производствените колективи.
Това беше и последната статия от книжката със заглавие "Основни правила за работа на железопътните гари".Надявам се информацията да е била интересна за всички , които са стигнали до тук.При първи удобен случай на попадане на други такива архивни материали , ще гледам колкото е възможно да ги публикувам тук и да станат достояние на форумната аудитория.
Благодаря за вниманието!
Информация
Модератори