Мнения: 57
Регистриран на: Нед Ное 28, 2010 2:19 pm
Местоположение: София
Бих искал да пусна тази тема,защото мисля,че е интересна. Ще се въздържа от по нататъшно изказване на моето мнение по въпроса засега,защото искам да се получи дискусия,а не монолог от моя страна
Глобален модератор
Мнения: 754
Регистриран на: Съб Фев 04, 2006 1:31 pm
Местоположение: Сф-Пл-ГО
Глобален модератор

Мнение от Tramway »

Аз също засега ще са въздържа защото ако почна ще се получи дискусия само между нас двамата, а ние с теб сме ги обсъждали тез въпроси и ще продължаваме да ги обсъждаме. За да стане дискусия тук, ще те помоля, Ице, да предоставиш малко матрЯл. Щото не са всички тук такива велики парнаджии като нас с теб :lol: :lol: :lol:

Аз ще са включа след 2-3 седмици, че сега ще пътувам.
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.
Мнения: 151
Регистриран на: Съб Сеп 12, 2009 1:54 pm
Местоположение: София

Мнение от veselintodorov »

Извинявайте че се мешам малко неподготвен но мисля все пак че локомативите с пара имат голямо бъдеще. Както самата пара за произвотство на енергия служи и сега за задвижване на електроцентрали. Самоче проблема при локомотивите с пара е в получаването на топлината за изпаряването, използваните горива са скъпи (голям разход) и замърсяват при изгаряне твърде много околната среда. Възмажно ли е някакъв вид евтино гориво например като метан
да се използва или друг вид гориво или някакъв друг начин за получаване на ефективна топлина за котела и мисля че ще има успех. :wink:
Аватар
07
Мнения: 1279
Регистриран на: Пон Фев 13, 2006 11:05 am
Местоположение: Бургас
Аватар

Мнение от 07 »

Весо, парата в последно време не се използва за главни генератори в ТЕЦ, модерните ТЕЦ на природен газ са с високообортни газовтурбинни двигатели, а парата се прави в котел утилизатори и се подава за отопление или задвижва спомагателни машини..... Парните локомотиви са незаменими при големи надморски височини където дизелите получават астма, а електрификацията е технически необоснована, отделно че парообразуването се улеснява при спадане на атмосферното налягане.... Парната машина е всеядна (с малки преустроиства може да работи с всякакви горива - от дърва до газ....) и има почти идеална тягова характеристика
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Колегата 07 се сети да подскаже за големите надморски височини. Именно това е причината по разни Азиатски височинни линии да се движат само и единствено парни машини. Китай дори има завод, който в момента произвежда съвременни парни локомотиви. Така, че парата е била и още дълго ще бъде движеща сила на влаковете в много части на Света.
Мнения: 57
Регистриран на: Нед Ное 28, 2010 2:19 pm
Местоположение: София

Мнение от misan_71 »

Ето,че започна да става много интересна дискусия. И в тази дискусия се каза нещо много важно,а именно ,че и до днес огромна част от електроенергията са получава със силата на парата в ТЕЦ,а голяма част от ТЕЦ продължават да използват въглища за гориво. Следователно парата и въглищата в никакъв случай не са загубили своето значение. За да станат нещата още по интересни ,ще ви запозная с една формула. За да не си помислите,че се правя на голям специалист по парните локомотиви,ще призная,че знам само три формули,две от които научих в четвърти клас,а третата преди 6-7 години и то все от баща ми. Нашият приятел Емил Стрезов със сигурност ги знае,но мисля,че за много колеги от форума все пак ще е интересно.
Сега ще видим как се изчислява колко струва определена работа ,извършена от парен и от дизелов локомотив
860/КПД на локомотива/калоричност на горивото = количеството на гориво в килограми ,необходими за извършването на 1 KWh полезна работа от локомотива.
Коефициента на полезно действие на парните локомотиви приемаме за 0,075( за модерен парен локомотив),а на дизелов локомотив с електрическа предавателна система е около 0,27. Приемаме ,че парния локомотив работи с въглища с калоричност 5500 ккал/кг,а дизеловото гориво е с калоричност 10 000 кал/кг.
Като направим изчисленията ,се получава,чеза 1 kwh полезна работа парния локомотив се нуждае от 2,1 кг въглища,а дизеловия 0,32 кг дизелово гориво. Скоро не съм следил цените на горивата,но нека приемем,че 1 кг донбаски въглища струва 0,25 лева,а 1 кг дизелово гориво струва 2 лв. Следователно 1kwh с парния локомотив ще струва 0,53 лева,а с дизеловия 0,64 лв. Следователно работата с дори съществуващия парен локомотив излиза малко по евтино ,отколкото с дизеловия. Обаче парните локомотиви имат по големи екпоатационни разходи,нуждаят се и от мощна водоснабдителна мрежа,така,че за сега с тези цени на въглищата и дизеловото гориво,не можем да заменим дизеловите локомотиви с парни от съществуващия вид.
Друг е въпроса,дали парния локомотив не може да се усъвършенства.
Ако се използва налягане на парата 64 кг /на кв см,температура на парата 500 градуса и двойно разширение на парата,както и междинно прегряване на парата между двете степени пак до 500 градуса,може да се стигне КПД 0,15. Сега ТЕЦ работят с даже по високи параметри на парата. В такъв случай работата с парния локомотив ще е вече два пъти по евтина от работата с дизеловите и експлоатацията им ще повече от икономически целесъобразна. Следователно трябва да се работи за създаването на целесъобразна конструкция на локомотивен парен котел за високо налягане и подобрена мазилна система,която да позволява работа с толкова висока температурна парата.
Координатор УС
Мнения: 629
Регистриран на: Пон Ное 27, 2006 3:34 pm
Местоположение: София
Аватар
Координатор УС

Мнение от stankos »

Много се извинявам , но би ли пресметнал и при горенето на мазут от парна машина ?
Нещо в момента съм "зациклил " и ми е трудно да се ориентирам , както казва един приятел : " Мисленето е интелектуален процес и не е задължителен за всички ! " :lol:
Мнения: 57
Регистриран на: Нед Ное 28, 2010 2:19 pm
Местоположение: София

Мнение от misan_71 »

С удоволствие,но трябва да проверя за цената на мазута.По принцип локомотивите работещи само на мазут не работят много добре,защото мазутът прави много лош нагар по пеща и тръбите. Затова по време на работа в пеща трябва често да се сипва пясък,които увлечен от тягата почиства пеща и тръбите. Още тази вечер ще проверя за цената на мазута.
Мнения: 57
Регистриран на: Нед Ное 28, 2010 2:19 pm
Местоположение: София

Мнение от misan_71 »

Лукойл продава мазута с всички аккизи и екотакси за 1058 лв/ тон.
Мазута има същата калоричност като дизеловото гориво,така,че като пресметнем по същия начин ще получим,че 1 киловатчас полезна работа с парен локомотив на мазут ще струва 1,2 лв,което е около два пъти по скъпо ,отколкото ако се работи с въглища.
Координатор УС
Мнения: 629
Регистриран на: Пон Ное 27, 2006 3:34 pm
Местоположение: София
Аватар
Координатор УС

Мнение от stankos »

Много благодаря за положеното усилие !
Честно казано не очаквах разликата да е толкова фрапантна ! :oops:
С извинение за отклоняването от темата бих искал да попитам изгарянето на мазута в котела става със специална горелка или по-някакъв друг начин ? До колкото си спомням при горене на мазут е необходимо същия да бъде предварително подгрят до доста висока температура , това при стационарните котли ! При парните машини как е ?
Още веднъж благодаря !
Мнения: 665
Регистриран на: Пет Юли 21, 2006 7:49 pm
Местоположение: По
Обратна връзка:

Мнение от 44-134 »

На парните локомотиви мазута също се подгрява и се вкарва в пещта посредством горелка работеща с пара.
Най-великата доблест не е в това никога да не паднеш, а да се изправиш всеки път, когато паднеш.
Аватар
07
Мнения: 1279
Регистриран на: Пон Фев 13, 2006 11:05 am
Местоположение: Бургас
Аватар

Мнение от 07 »

44-134 написа:На парните локомотиви мазута също се подгрява и се вкарва в пещта посредством горелка работеща с пара.
А въглищата ги мята будков обитател.... Интересно ми е дали някъде има парни машини работещи (или работили) на газ?
Мнения: 57
Регистриран на: Нед Ное 28, 2010 2:19 pm
Местоположение: София

Мнение от misan_71 »

Практическо използване на газ в парни локомотиви доколкото знам ,е правено сама в Аржентина . Много известния аржентински инженер Ливио Данте Порта въвежда газификация на въглищата в самата пещ. Той не пуска цялото количество въздух през скарата,а го разделя на две. Едната част преминава през скарата,а другата част се подава директно в пеща,над скарата. Поради това горенето в горащия слой въглища не е пълно и в резултат не се получава въглероден двуокис,а въглероден окис.В същото време една част от отработилата пара се подава под скарата и тя преминава през горящия слой гориво. Водните молекули се смесват с въглеродния окис и се получава така наречения воден газ. Той пък се смесва с подавания над скарата въздух и изгаря. Химията никога не ми е била силна страна,но доколкото си спомням ,беше нещо подобно. Целта на тази система е да се намялат загубите от отнесени от тягата въгленчета,която често е много голяма,поради това ,че налягането на въздуха преминаващ през горящия слой е по малко и по този начин малките въгленчета не могат да излетят от него.
Между другото ,парните локомотиви работещи по описаната система ,бяха заменени от нашите теснопътни дизелови локомотиви.
Линията е РиоТурбио-Рио Гайегос.
В началото на 50-години в СССР е преустроен парен локомотив от серия Е за работа с природен газ,като в тендера му са монтирани бутилки. Той се е използвал само за маневрена работа,защото бутилките могат да съберат малко количество сгъстен дори при високо налягане газ.А и да се гори природен газ в парен локомотив е ужасно нейкономично. Използването му в дизелов локомотив ще е приблизително пет пъти по ефективно.
Координатор УС
Мнения: 629
Регистриран на: Пон Ное 27, 2006 3:34 pm
Местоположение: София
Аватар
Координатор УС

Мнение от stankos »

Много интересно !
А дали някъде са правени опити с Пропан-Бутан все пак се съхранява много по-голямо количество при далеч по-приемливи експлоатационни условия ? И каква би била икономическата сметка ?
Лаишки си разсъждавам , че използването на такова гориво би спестило традиционния нагар по димогарните тръби и не само това ! Изгарянето на газообразно гориво би било по-добро тъй като по-добре се смесва с въздуха за горене и има далеч по-добър екологичен ефект ! Но пък се сещам и че при използването му при автомобилите се нуждае от изпарител , което може би е малък проблем при използването му в локомотиви !
Мнения: 665
Регистриран на: Пет Юли 21, 2006 7:49 pm
Местоположение: По
Обратна връзка:

Мнение от 44-134 »

При използването му в автомобили изпарителя служи едно за да превърне пропан-бутана в газообразно състояние и още за да намали налягането му тъй като в бутилките бива вкарван под 16 атмосфери, а в двигателя той влиза с около 1 атмосфера налягане. При парните локомотиви надали ще е проблема в това да бъде изпарена газта колкото в това, че там тя трябва да си е под голямо налягане. Също така не ми е ясно колко горелки трябва да бъдат в една пещ за да стига нагревната повърхност за нуждите на машината. Също така при изгарянето на пропан бутана температурата е доста висока и това рязко покачване на температурата в момента на палене на котела и после при работата му би повлиало не добре на самия котел и тръбите вътре. Точно поради тази причина и много хора отричат мазутното горене в парните локомотиви и един от тях е и инж. Димитър Деянов.
Най-великата доблест не е в това никога да не паднеш, а да се изправиш всеки път, когато паднеш.
Публикувай отговор

Обратно към “ПАРНИ ЛОКОМОТИВИ И МОТРИСИ | Steam locomotives and railcars”

Информация