

Искам да разбера какво е кръгов огън при електрическите локомотиви.И нашите серии 44\45 имат ли защита против такова нещо 

Кръговия огън е явление, което се проявява при колекторните електродвигатели. Проблема е свързан с комутацията на тяговия ток между четките и колектора. При голяма скорост и високо напрежение върху двигателя се създават условия за запалване на електрическа дъга между отделните пластини на колектора. Получава се лавинообразен процес при който появата на първата дъга между две пластини от колектора шунтира съответната намотка между тях и това предизвиква увеличаване на напрежението върху другите намотки. Така се подпомага запалването на дъги и между техните пластини и така за миг се запалват много малки дъги по целия колектор на двигателя. Колектора буквално светва целия, а дъгите с температура от около 6000 градуса стопяват пластините, но ако захранването се изключи навреме щетите са минимални.
При повечето електрически локомотиви в статора на тяговите двигатели има монтирани т. нар. допълнителни полюси, чиято задача е да намаляват индуцираните в котвената намотка обратни напрежения, които са причина за запалването на дъга между пластините на колектора. Въпреки това не е изключено възникването на кръгов огън, като основната причина за това е намаляване на съпротивлението на изолацията между пластините на колектора, причинено от замърсяване или овлажняване. В този случай почти винаги задейства максималнотоковата защита на локомотива, защото кръговия огън практически свързва котвата накъсо.
При повечето електрически локомотиви в статора на тяговите двигатели има монтирани т. нар. допълнителни полюси, чиято задача е да намаляват индуцираните в котвената намотка обратни напрежения, които са причина за запалването на дъга между пластините на колектора. Въпреки това не е изключено възникването на кръгов огън, като основната причина за това е намаляване на съпротивлението на изолацията между пластините на колектора, причинено от замърсяване или овлажняване. В този случай почти винаги задейства максималнотоковата защита на локомотива, защото кръговия огън практически свързва котвата накъсо.

Точно така, bdz46 е прав. Освен на локомотивите серии 44/45 такава защита е монтирана на всички останали електрически локомотиви. Причина за появата на кръгов оган може да бъде използването на графитни четки с некачествена изработка или много мек графит (при една такава сделка на БДЖ с производител на графитни четки се е установило че масовата поява на кръгов огън са монтираните некачествените четки, които били направени от прекалено мек графит и получаващият се графитен прах се задържал в пространството между отделните ламели на колектора и така много често се получавал кръгов огън). Другата честа причина за появата на кръгов огън при движението на локомотива е съчетанието между високо напрежение и малък ампераж на тяговия двигател. Пример: при обслужване на влак с голяма скорост и подаденото напрежение към тяговите двигатели е високо, съответно и консумираният от тях ток е голям понеже локомотива реализира теглителна сила, но в един момент локомотива навлиза в място където сцеплението между колелата и релсите е намалено (сенчесто място със слана, разкалян прелез и др.) в този момент при голяма тяга има вероятност колелата да избоксуват. По този начин реализираната теглителна сила ще намалее рязко съответно и консумираният ток ще намалее (т.е. ампеража ще е малък) но подаденото напрежение си остава високо - точно това съчетание може да доведе до поява на кръгов огън. В този случай по преценка на машинистът трабва предварително да бъдат намалени тяговите позиции преди навлизането на локомотива в мястото с намалено сцепление.

При това положение ако се опиташ по някакъв начин на укажеш някакво съпротивление или натоварване на моторчето (т.е. да не се върти свободно) ще видиш, че кръговият огън ще изчезне.


Администратор
В кръговия огън няма нищо страшно. Той настъпва мигновено и понякога дори и не разбираш какво става. Задейства защита и изключва ГВП(при някои видове електровози само ЛК). В някои случай се чува гръм като от пиратка, в други направо задейства защитата.Тони_Казичане написа:Това ми се вижда леко страшно и не искам да съм там когато стане(да чукна на дърво(на бюрото),да не чуе господ и да не дава)![]()
64.19

Администратор
Ами за теб не е зле, но за тяговия двигател може да бъде пагубно. Принципно не е задължително след кръгов огън, двигателят да "даде фира", но при по - тежки режими, съчетани с влага и т.н. може да стане мазало. Изпитвал съм кръгов огън на лок. 441, като отдолу се чу само "тряс" и изключи тяговата верига. Противно на очакванията ми, след като обезточих защитата и възобнових теглителен режим, двигателят рабоеше напълно нормално.Тони_Казичане написа:Eeee,сега вече не ми се вижда толкова зле![]()
64.19
Днес за първи път разглеждах по-стари теми и попаднах на тази за кръгов огън.На 06-00 също при такива условия се получава кръгов огън,но тук допълнително може да се получи и на главния генератор,ако шунтовете за отслабване на електромагнитното поле не включат,което е често явление и трябва принудително да се включват тези контактори.Заради такава повреда 06-14 ,която беше дадена в Перник ,я бракуваха и нарязаха.
Информация
Модератори