
Администратор
В БДЖ единствената серия парни мотриси е доставена в периода 1905-1908 г. от унгарската фирма "Ганц - Будапеща".
Първата панрна мотриса пристига у нас по предложение на завода - производител с цел да бъдат проведени изпитания. Мотрисата е двуосна с мощнвост на парната машина 50 к.с., с котел система DION BOUTON, приспособен за изгаряне на дървени въглища. Мотрисата е развивала скорост до 50 км/час.
Мотрисата има следното разположение. В челната част на вагона се намира отделението за машиниста, в което са ситуирани парният котел, арматурата за управление и контрол, както и експлоатационните запаси от гориво. Следва отделение за багаж и колети, от което през една въртяща се врата се попада в отделението за пътници ІІ-ра класа с 10 места, разположени по схемата 2+3. От това отделение отново през въртяща се врата се влиза в салона ІІІ-та класа, който разполага с 30 места за сядане, отново разположени в схемата 2+3. Всички седящи места са изпълнени с дървени лакирани пейки. След третокласното отделение се намира задната платформа на вагона, където е разположено отделението за кондуктора и началник - влака, а срещу него санитарния възел.
Парната машина система COMPOUND е двуцилиндрова с вграден редуктор за бърз и бавен ход.
Мотрисата е закупена през 1906 г., а на завода производител е възложена доставката на още 4 бр. мотриси от същия тип, но с увеличена мощност на парната машина - 80 к.с.
При новодоставените мотриси, парната машина задвижва не първата(под отделението на машиниста колоос), а втората - под пътническото отделение. Това се налага поради нуждата от намаляване разликата в натоварването на двете колооси. Уравновесяване е постигнато, но се създава значително неудобство от по - дългите паропроводи.
И тук парната машина е система COMPOUND, но тук е премахнат редуктора за бавен и бърз ход.
Коша на мотрисата е удължен със 150 мм, което се налага поради необходимостта от повече място в отделението за машиниста. Разположението на салона е както при първата мотриса.
Парните мотриси с №202-205 са доставени през 1907 г. - 2 бр. и през 1908 г. - 3бр. Извършват превози на пътници по линиите Сомовит - Плевен, СОфия - Новоселци(Елин Пелин), София - Сливница и София - Лакатник. Парните мотриси работят редовно в продължение на 8-10 години, след което поради настъпването на войната и тежкото икономическо състояние, съпроводени с редицата дефекти, които показват, същите са постепенно извадени от експлоатация през 20-те години на 20-ти век.
Днес няма запазен нито един образец от тази уникална серия парни мотриси, единствени по рода си, използвани в Българските железници.
Първата панрна мотриса пристига у нас по предложение на завода - производител с цел да бъдат проведени изпитания. Мотрисата е двуосна с мощнвост на парната машина 50 к.с., с котел система DION BOUTON, приспособен за изгаряне на дървени въглища. Мотрисата е развивала скорост до 50 км/час.
Мотрисата има следното разположение. В челната част на вагона се намира отделението за машиниста, в което са ситуирани парният котел, арматурата за управление и контрол, както и експлоатационните запаси от гориво. Следва отделение за багаж и колети, от което през една въртяща се врата се попада в отделението за пътници ІІ-ра класа с 10 места, разположени по схемата 2+3. От това отделение отново през въртяща се врата се влиза в салона ІІІ-та класа, който разполага с 30 места за сядане, отново разположени в схемата 2+3. Всички седящи места са изпълнени с дървени лакирани пейки. След третокласното отделение се намира задната платформа на вагона, където е разположено отделението за кондуктора и началник - влака, а срещу него санитарния възел.
Парната машина система COMPOUND е двуцилиндрова с вграден редуктор за бърз и бавен ход.
Мотрисата е закупена през 1906 г., а на завода производител е възложена доставката на още 4 бр. мотриси от същия тип, но с увеличена мощност на парната машина - 80 к.с.
При новодоставените мотриси, парната машина задвижва не първата(под отделението на машиниста колоос), а втората - под пътническото отделение. Това се налага поради нуждата от намаляване разликата в натоварването на двете колооси. Уравновесяване е постигнато, но се създава значително неудобство от по - дългите паропроводи.
И тук парната машина е система COMPOUND, но тук е премахнат редуктора за бавен и бърз ход.
Коша на мотрисата е удължен със 150 мм, което се налага поради необходимостта от повече място в отделението за машиниста. Разположението на салона е както при първата мотриса.
Парните мотриси с №202-205 са доставени през 1907 г. - 2 бр. и през 1908 г. - 3бр. Извършват превози на пътници по линиите Сомовит - Плевен, СОфия - Новоселци(Елин Пелин), София - Сливница и София - Лакатник. Парните мотриси работят редовно в продължение на 8-10 години, след което поради настъпването на войната и тежкото икономическо състояние, съпроводени с редицата дефекти, които показват, същите са постепенно извадени от експлоатация през 20-те години на 20-ти век.
Днес няма запазен нито един образец от тази уникална серия парни мотриси, единствени по рода си, използвани в Българските железници.
64.19
Интересно Ще търсим някакви снимки на мотрисата дано е останало нещо как е изглеждала. А да разбираме ли значи че самият котел е бил в помещението на машиниста и запасът със гориво също.
Става вътре малко пренаселено в този случаи на малка площ е имало помещиние втора и трета класа и кабина за машиниста, двигателите заемат ли част от някое помещение.

Става вътре малко пренаселено в този случаи на малка площ е имало помещиние втора и трета класа и кабина за машиниста, двигателите заемат ли част от някое помещение.


Спомням си като малък една рубрика във вестник Труд , озаглавена "Днешната ни столица в старите снимки" , където всяка седмица пускаха интересни моменти от някогашна София. Оттам се сещам за една снимка , носеща названието "Парна мотриса РААБ на гара Горня Баня" , на която снимка се виждаха няколко души , застанали странично на мотрисата , а на табелата на гарата действително пишеше "ГорнЯ баня".
За съжаление само това ми е останало като спомен.
За съжаление само това ми е останало като спомен.

Администратор
Котела е вертикално стоящ в отделението на машиниста, ситуирано в предната част на мотрисата. В действителност е било наистина тясно вътре, но все пак говорим за стара конструкция подвижен ЖП състав. "двигателите"(всъщност парната машина) не заемат помещенията, тя е разположена под коша на мотрисата.veselintodorov написа:Интересно Ще търсим някакви снимки на мотрисата дано е останало нещо как е изглеждала. А да разбираме ли значи че самият котел е бил в помещението на машиниста и запасът със гориво също.
Става вътре малко пренаселено в този случаи на малка площ е имало помещиние втора и трета класа и кабина за машиниста, двигателите заемат ли част от някое помещение.![]()
64.19
Незнам за такива снимки публикувани във вестник. А и снимки не можах да открия на мотрисата как е изглеждала мисля че трябва да е наподобявала нещо такова тъй като е двуосна.
Котелът е вертикален Марио а колко ли е дължината междо буферите, тогава ще е по ясна площа на мотрисата
http://pics.data.bg/categories/1/%d0%be ... am_railcar

Котелът е вертикален Марио а колко ли е дължината междо буферите, тогава ще е по ясна площа на мотрисата
http://pics.data.bg/categories/1/%d0%be ... am_railcar
Последно промяна от veselintodorov на Съб Окт 10, 2009 4:18 pm, променено общо 1 път.

Мнения: 1990
Регистриран на: Вто Дек 26, 2006 1:40 pm

Администратор
С една кабина и един котел е да. Това е най - интересното, че при движение назад се разчита на началник - влака на челната платформа и камбаната, с която той подава сигнали. Иначе нашата мотриса е била по - дълга от показаната, но в общи линии бегло наподобява това, което сме имали ние.Labros написа:Нещо ми е неясно- в описанието е дадена една кабина и един котел. А е мотриса... В такъв случай трябва да има две кабини и един котел.
На снимката е много малка. Едва ли тая ще може да побере 40 пътника...
64.19

Администратор
В албума на инж. Димитър Деянов са поместени снимки и чертежи на въпросните мотриси, които за прегледност на темата ще приложа и тук за да се дискутира, от тези, които нямат този албум.
Сами ще видите на схемата разпределението на мотрисата, както и незначителните разлики между първата мотриса с №201 и мотрисите с №№202-205.
При пробите в гара Горна Баня

Схема на мотриса №201

Схема на мотриси 202-205

Сами ще видите на схемата разпределението на мотрисата, както и незначителните разлики между първата мотриса с №201 и мотрисите с №№202-205.
При пробите в гара Горна Баня

Схема на мотриса №201

Схема на мотриси 202-205

64.19

Мнения: 1990
Регистриран на: Вто Дек 26, 2006 1:40 pm

Администратор
Между доставките има и друга разлика - отделението на машиниста е удължено със 150 мм, вентилационните тръби са разположени странично, арната машина, както споменах задвижва 2-ра колоос. Освен това, разликата между двете доставки не свършва до там - при 201 скоростта е 50 км/час, а при 202-205, скростта е увеличена на 60 км/час.Labros написа:За времето си е било новост и са вършили отлична работа на къси разстояния. На чертежите откривам разлика в "комина". При първата доставка е бил правоъгълен, а при втората кръгъл.
64.19

Мнения: 1990
Регистриран на: Вто Дек 26, 2006 1:40 pm

Администратор
Комина не е съществена разлика, освен ако не е направено подобрение за увеличаване на тягата на котела, Тодор и 44-134 могат да обяснят за какво приспособление имам в предвид. Като цяло да - мотрисите са вършели работа на къси разстояния, но още в първите години от експлоатацията са започнали да дават редица дефекти в парната машина и по арматурата, което ги е направило нерентабилни по време на войната и са извадени поетапно, след което нарязани.Labros написа:Labros написа:За времето си е било новост и са вършили отлична работа на къси разстояния. На чертежите откривам разлика в системата за извеждане на дима. При първата доставка е бил правоъгълен, а при втората кръгъл.
64.19
Информация
Модератори