Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Главният въздушен прекъсвач е предназначен за включване и изключване на първичната силова верига 25 kV на електрическите локомотиви. Превключванията могат да бъдат, както оперативни(изключване и включване при нормални работни условия), така и аварийни(изключване на ток на късо съединение и др.). Поради тази причина, изискванията към ГВП са много високи - да може да изключи под товар токове от порядъка да няколко kA.

На електрическите локомотиви серия 46, доставени през 1986 г. от заводите "ЕЛЕКТРОПУТЕРЕ - Крайова" Румъния, е монтиран главен прекъсвач с въздушно гасене на дъгата . По - важните му технически данни са:
-Номинално напрежение: 25 kV 50 Hz
-Номинален ток: 630А
-Време за изключване: 0,04 сек
-Време за включване: 0,07 сек
-Пълен ход на подвижния контакт: 53 - 57 мм
-Ход със съединени контакти: 7 мм
-Номинално налягане на захранващия въздух: 10 bar
-Маса на ГВП(окомплектован): 235 кг
-Номинално напрежение във веригите за управление: 110 V
-Мощност на включващата и изключващата бобини: 180 W
-Мощност на удържащата бобина: 20 W
-Производител: ELECTROPUTERE Craiova

Изображение
фиг.1 Общ вид на ГВП IAC25/630

Конструкция на ГВП

Общ вид на ГВП е даден на фиг.1. Конструкцията се носи от металната плоча 6, която се закрепва на покрива на локомотива. Кухият подпорен изолатор 5 носи дъгогасителната камера 2. През него преминава основния въздушен поток, необходим за управление и гасене на дъгата. Двата разединителя на пантографите 17, които се задействат ръчно от машинното отделение с лостовете 7 служат за видимо изолиране на неработния или повредения пантограф. Контактните им ножове 3 контактуват въху неподвижните контакти 1 на задната част на дъгогасителната камера. Разединителите се носят от въртящите се подпорни изолатори 4. Към дъгогасителната камера 2, с помощта на четири шпилки 12 е прикрепен командният цилиндър 14, който задвижва подвижния контакт. Под кухия изолатор 5 се намира въздушният резервоар 10, в който се съхранява необходимия за изключване и включване въздух. РЕзервоарът 10 има продухвателен кран 11 на основата си. Под носещата плоча 6 на ГВП се намира задвижващият и контролен механизъм 8, монтиран в метална кутия, захваната за долната част на плочата 6. Под плочата е и входната въздушна тръба 9, на която е монтиран спирателният кран аз изолиране на ГВП при нужда. На челната капачка на ДК е клемата 16, която се явява извода 25 kV към трансформатора на локомотива. Входящо напрежение се подава през разединителите 17 от двата пантографа.

Командното устройство 8 включва в себе си механичната, електрическата и пневматичната система за управление на ГВП. Там се намират електроматнитите 6.1, 6.2 и 6.3, пакета с блок контакти за контрол положението на ГВП, манометър за показване налягането в системата на ГВП и указател за положението.

Окомплектованият ГВП може да се монтира и демонтира от локомотива с помощта на телфер, благодарение на ушите 13, заварени към носещата плоча 6. Разглобяването на ДК става през шпилките 12.

Принцип на действие на ГВП, пневмачитна схема

Изображение
фиг.2 Пневматична схема на ГВП

на фиг.2 е показана пневматичната схема на ГВП. Тя е показана в положение на подготовка за включване. Въздухът за захранване на ГВП, преминавайки през отворения кран 9(фиг.2), филтъра 24, еднопосочния вентил 30 ще постъпи в резервоара на ГВП. Едновременно с това, въздух попада и в ляво на буталото за въздушно налягане 21. В следствие на това, цялата лостова система на релето се придвижва надясно и блок - контактите 22 и 23 се включват. В това време, въздухът, преминавайки през устройството за изсушаване 27, ще постъпи в ДК.

Когато в пневматичната уредба на локомотива има сгъстен въздух с достатъчно налягане за да включи ГВП, релето S7.17 ще затвори своите контакти и ако реверсивната ръкохватка F1.1:1 І(ІІ) е в положение "Назад", "0" или "Напред", захранен е един от вентилите 51(ляв или десен), ще е възможно от кабината да се включи ГВП. Условията за включването му са следните:

1. Да е включен ключът S7.30:25 "Акумулаторна батерия" и да има достатъчно напрежение в нея;
2. Да е включен ключа S7.30:27 "Командни вериги" и на пр. MS1 и MS2 да има 110V;
3. Реверсивната ръкохватка F1.1:1 І(ІІ) да е на положение, зазлично от "Блокирано";
4. Да е вдигнат пантографа;
5. Бутон F1.2:1 "Вдигане пантограф/Включване ГВП" да е отпуснат;
6. Релето S7.36:13 да е изключило;
7. Да са затворени контактите на обезопасяващите блокировки S7.68 и S8.42;
8. Да няма външно захранване на 2-ри ТД от контакт 23;
9. Линейните контактори S1 - S6.1 да са изключени;
10. Да има налягане, по - голямо от 5,8 bar в системата на ГВП(реле S7.17 ще е включило);
11. Да няма задействала защита;

След като са изпълнени тези условия, а задържащата намотка 6.3 е захранена, с повторно натискане на бутона F1.2:1 се подава импул към включващата намотка 6.1(20) от клеми В1 - А2 на клемореда на ГВП. Котвата на електромагнита 20 се придвижва нагоре и измества буталото на десния захранващ вентил 29. Отваря се клапанът 4 и въздухът постъпва покрай оста на буталото 29 в пространството на буталото на десния главен вентил за изключване 33, а по канала надолу отива и под буталото 29, за да поддържа клапана 4, дори и ако електромагнитът 20 загуби захранване. Поради по - голямото лице на диференциалното бутало, десният главен вентил за изключване 33 отваря горното си лице, преодолявайки силата на пружината и налягането на въздуха, с което се дава възможност, въздух от командния въздухопровод 15 да постъпи покрай оста на диференциалното бутало в камерата на левия изключващ вентил 33 и от там да излезе в атмосферата. Налягането на въздуха в лявата страна на буталото 28 намалява, с което буталният прът 1 на подвижния контакт на ДК се придвижва наляво. Клапанът 8 се затваря и прекратява изтичането на въздух от камерата на ГВП в атмосферата. Подвижният контакт се премества бързо наляво и се свързна с неподвижния контакт 12. ГВП е включил.

Когато въздухът от командния въздухопровод 15 напълно изтече в атмосферата, диференциалните бутала на двата изключващи вентила 33 се затварят под действието на пружините, с което проценъст на включване на ГВП завършва напълно. Едновременно с това е изтекъл и въздухът отляво на буталото на указателя на положението 3, поради което цялата система се премества в крайно ляво положение и на указателната табела са появява надпис "Включен". Левият блок - контактот 16 се отваря и прекъсва захранването на намотката 20(6.1). По този начин, дори и да е натиснат повторно и/или продължително бутонът F1.2:1, включващата бобина 20 няма да е под напрежение и няма опасност да изгори. Затварянето на десния контакт 16 подготвя веригата на изключващата бобина 19(6.2). За контролиране работата на ГВП е монтирано релето за въздушно налягане 21 с два блок - контакта 22 и 23. При намаляване на налягането на въздуха под 4,2 bar, буталото на релето се премества наляво и контактите 22 и 23 се отварят, като прекъсват захранването на удържащата бобина 6.3 и предизвикват изключване на ГВП.
64.19

Обратно към “ТЕХНИЧЕСКА КОНСУЛТАЦИЯ | Technical Consultation”

Информация