Пневматични вериги на директната спирачка на локомотиви серия 46200
След като разгледахме веригите на директната спирачка при серия 46 000/100, то нека разгледаме и схемата на същата, но на модернизираните в "Кончар" - Загреб локомотиви, получили подсерия 46 200.
В увод ще спомена, че за максимално лесно разчитане на схемите, "Кончар" са запазили някои от означенията в пневматичната част и дори в повечето вериги ще се убедите, че номерацията напълно отговаря.
Директната спирачка на серия 46200(схема 2) се захранва по същия начин както при серия 46. През филтъра 37 и спирателните кранове 105, сгъстен въздух от провода за високо налягане пристига до кранмашиниста 27.
При задържане, въздух от кранмашиниста 27 ще премине през двойноотбивачния вентил 22(за разделяне на двата кранмашиниста), от там ще постъпи в СV камерата на преводача на налягането 108, който след като отвори големите си клапани ще свърже камерата R с камерата С до тогава, докато стойността на налягането в предкамерното пространство С не се изравни с това, зададено с кранмашиниста в камерата СV. Когато това стане, клапанът на преводача се затваря и въздух повече не постъпва. Тъй като в СЦ има загуби, налягането в предкамерното пространство С ще започне да спада и тогава под влиянието на зададеното в СV налягане, клапанът на преводача ще се отвори и ще допълни загубата в СЦ. Този процес ще се повтаря непрекъснато докато спирачката не бъде разхлабена.
От преводача 108, налягането към СЦ преминава към втората двойка двойноотбивачни вентили 22(туке първата разлика със серия 46), които разделят захранването на СЦ от директната спирачка с това от автоматичната. Нека отбележа, че тук индексите І, ІІ и т.н. ги няма и двойноотбивачните вентили са означени просто като 22. Освен това промяна има и в по - нататъшния път на въздуха. Спирателните кранове 63 изолират захранването на СЦ от АВС, но не и от директната спирачка, което при серия 46 е групирано. От двойноотбивачните вентили 22, въздухът ще премине през вентила 65 на противобоксувачната и противоплъзгаща защита, който при задействането и, свързва СЦ с атмосферата. От там през гъвкавите връзки 49 ще захрани съответните спирачни цилиндри.
Разхлабването на спирачката може да стане по два начина. В първия случай, връщайки КМ 27 в положение "Разхлабено", ние ще свържем камерата СV на преводача 108 с атмосферата и мембраната ще се премести в крайно положение, като през кухия стержен на двуседалищния клапан ще свърже камерата С с атмосферата. Въздухът от СЦ ще излезе през нея и спирачката ще се разхлаби;
При втория начин, когато е задържана спирачката на локомотива и настъпи плъзгане, системата против плъзгане и боксуване ще включи ЕПВ 65, който ще захрани пневмовентил, съставна част от него и ще свърже директно СЦ с атмосферата. Вентила ще е отворен докато не престане плъзгането.
Схема 2 ДИректна спирачка на локомотив серия 46200
