Мнения: 3359
Регистриран на: Сря Фев 15, 2006 10:28 pm
Местоположение: Костинброд, София
ЖП Справочник

Мнение от rexkos »

Един малък речник относно железопътната тематика. Тук ще дам обяснения на повечето абревиатури (като БДЖ, ТПС и т.н.), които често можем да срещнем. Допълвайте ме. :wink:

Железопътни компании
БДЖ - Български Държавни Железници. Всички го знаем. :wink:
БЖК - Българска Железопътна Компания

Типове ТПС
ЕМВ - Електрически Мотрисен Влак
ДМВ - Дизелов Мотрисен Влак

Видове ремонти
ГПР - Голям Периодичен Ремонт
МПР - Малък Периодичен Ремонт
СР - Среден Ремонт
ВР - Възстановителен Ремонт
КР - Капитален Ремонт *
ТП - Технически Преглед

Инфраструктура, сигнализации и други
ВДРВ - Влакова Диспечерска Радиовръзка
КМ - Контактна Мрежа
ДЦ - Диспечерска Централизация
ЦДР - Централно Диспечерско Ръководство
ЦДУ - Централно Диспечерско Управление
МРЦ - Маршрутно-релейна Централизация
ЕМЦ - Електромеханична Централизация
ЕЦ-М - Електрическа Централизация за малки гари
РУКЗ - Релейна Уредба за Ключови Зависимости
ПС - Предупредителен Сигнал (светофор)

Видове влакове, според тяхната категория
КПВ - Крайградски Пътнически Влак (до 100 km)
ПВ - Пътнически Влак (над 100 km)
БВ - Бърз Влак
УБВ - Ускорен Бърз Влак
ТСВ - Трудово Служебен Влак
РВ - Работен Влак
ЛТВ - Локален Товарен Влак
МВ - Маневрен Влак
СВ - Смесен Влак (от 10.12.2006 такива не съществуват)
МДТВ - Международен Директен Товарен Влак
ИзЛ - Изолиран Локомотив

Графици и планове
ПКВ - План за Композиране на Влаковете
ГДВ - График за Движение на Влаковете

* КР още е и книжка разписание
Техник
Мнения: 4170
Регистриран на: Пет Фев 25, 2005 8:36 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:
Аватар
Техник

Мнение от bdz46 »

ЕВ - експресен влак;
ИС - интерсити влак;
Такива влакове няма в ГДВ, но категориите си съществуват и са регламентирани.
МБВ - Международен бърз влак

АБ - автоблокировка;
ПАБ - полуавтоматична блокировка;
ПР - подемен ремонт;
КСАУДВ - Комплексна Система за Автоматично Управление на Движението на Влаковете
Мнения: 665
Регистриран на: Пет Юли 21, 2006 7:49 pm
Местоположение: По
Обратна връзка:

Мнение от 44-134 »

Сл.Р.- Случаен ремонт
Най-великата доблест не е в това никога да не паднеш, а да се изправиш всеки път, когато паднеш.
Мнения: 261
Регистриран на: Пет Ное 03, 2006 7:02 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:

Мнение от Nikola VS »

Моля за всечки видове ремонтни дейности!

ЕДИТ: Мерси, че допълнихте и тях!
Мнения: 665
Регистриран на: Пет Юли 21, 2006 7:49 pm
Местоположение: По
Обратна връзка:

Мнение от 44-134 »

АБ - автоблокировка;
АБ също в деломайсторските листове се пише и като Акумулаторна Батерия(при локомотиви със слаби АБ)
Най-великата доблест не е в това никога да не паднеш, а да се изправиш всеки път, когато паднеш.
Мнения: 3359
Регистриран на: Сря Фев 15, 2006 10:28 pm
Местоположение: Костинброд, София

Мнение от rexkos »

Номериране на ЖП линиите

:arrow: Линиите отбелязани в червено са изцяло електрифицирани. Тези които са в синьо са частично електрифицирани и в черно са тези които са изцяло
неелектрифицирани.


Главни:

№ 1 - Калотина запад-Свиленград; **
№ 2 - София-Горна Оряховица-Варна;
№ 3 - Илиянци-Карлово-Карнобат-Синдел-разпределителна-Варна фериботна;
№ 4 - Русе север-Стара Загора-Подкова; ***
№ 5 - София-Владая-Кулата;
№ 6 - Волуяк-Перник-Гюешево; ****
№ 7 - Мездра-Видин;
№ 8 - Пловдив-Филипово-Бургас;
№ 9 - Русе запад-Каспичан;


Отклонителни:

№ 11 - Калотина-Станянци;
№ 12 - Алдомировци-Бели брег;
№ 13 - София-Банкя;
№ 14 - Подуяне разпределителна-Биримирци-Волуяк;
№ 15 - Вакарел-Чукурово;
№ 16 - Септември-Добринище; (760 mm)
№ 17 - Пазарджик-Варвара; (закрита и демонтирана, 760 mm)
№ 18 - Стамболийски-Пещера;
№ 19 - Крумово-Асеновград;
№ 21 - Червен бряг-Оряхово; (закрита и демонтирана, 760 mm)
№ 22 - Червен бряг-Златна Панега;
№ 23 - Ясен-Черквица;
№ 24 - Левски-Свищов; *
№ 25 - Левски-Троян; *
№ 26 - Хан Крум-Преслав; (закрита)
№ 27 - Шумен-Комунари;
№ 28 - Каспичан-Нови пазар (закрита)
№ 29 - Разделна-Кардам;
№ 31 - Световрачене-Курило;
№ 32 - Kремиковци-Обединена-Яна-Мусачево;
№ 33 - Столник-Казичене;
№ 34 - Юнак-Старо Оряхово;
№ 35 - Варна фериботна-Разделна;
№ 41 - Горна Оряховица-Елена; (закрита)
№ 42 - Царева ливада-Габрово;
№ 51 - Дупница-Бобов дол;
№ 52 - Генерал Тодоров-Петрич;
№ 61 - Разменна-Батановци;
№ 71 - Бойчиновци-Берковица;
№ 72 - Брусарци-Лом;
№ 73 - Видин-Кошава; (закрита)
№ 81 - Филипово-Панагюрище;
№ 82 - Филипово-Карлово;
№ 82.1 - Долна махала-Хисаря;
№ 83 - Нова Загора-Симеоновград;
№ 84 - Ямбол-Елхово;
№ 85 - Скутаре-Тракия-Пловдив разпределителна;
№ 86 - Владимир Павлов-Поморие; (закрита от Сарафово до Поморие)
№ 91 - Самуил-Силистра

Източник: http://bgrail.info/

За тези които не знаят как се номерират отклонителните (второстепенните) жп линии!
Номерът на всяка второстепенна отсечка се състои от 2 цифри. Първата е номерът на главната линия, от която се отклонява. Втората цифра е поредният номер на отклонението от главната жп линия. Като за пример ще вземем 1-ва линия Калотина запад - Свиленград. Простира се от запад на изток, следователно номерирането на всяко последователно отклонение става от запад на изток. Ето например 11-та линия Калотина-Станянци - най-западното отклонение от 1 линия. Следващото отклонение (в посока изток) е Алдомировци-Бели брег, следователно линията е 12-та. И тъй нататък, докато се стигне до последното (най-източното отклонение) - 19-та линия Пловдив-Асеновград. Аналогичен е случаят и с другите линии. Примерно 51 линия Дупница-Бобов дол е първото отклонение, а следващото е от Генерал Тодоров до Петрич (52-ра линия). Тук последователното номериране на второстепенните участъци (отклоненията) е от север-юг, тъй като от север-юг се простира главната 5-та жп линия.

* От 10.12.2006 е прието да се смятат 24-та и 25-та линия за една обща (24-та) с маршрут Свищов-Троян. В такъв случай всяко железопътно отклонение, което се намира на изток от гара Левски, носи номер, който е с 1 по-малък спрямо този, който беше преди. Например 29-та линия Повеляново-Кардам вече се води 28-ма линия. Според мен сливането на 24-та и 25-та линия в една не много правилно решение, понеже така излиза че тази линия е някаква си, която просто пресича главната (2-ра).

** 1-ва линия е електрифицирана само между Калотина-запад и Крумово.

*** 4-та линия е електрифицирана само между Русе и Димитровград.

**** 6-та линия е електрифицирана само между Волуяк и Радомир.
Мнения: 3359
Регистриран на: Сря Фев 15, 2006 10:28 pm
Местоположение: Костинброд, София

Мнение от rexkos »

Система за сериино означение на дизеловия и електрическия тягов подвижен състав в сила от 1988г.

Според тази система номера се състои от шест цифри. Първите две показват серията, определна според сериините групи, дадени по-долу. Следващите три цифри показват поредния номер на единицата ТПС в серията и со отделени с интервал от серията. Последната цифра е контролна (отделена от поредния номер с точка и с по-малки размери) и служи за проверка за правилното изписване на номера при компютърна обработка на статистическите дании.

Допуска се различни разновидности или групи от локомотиви или мотрисни влакове от една серия да се означават с различни подсерии, като за целта първата цифра от поредния номер сеизползва за отбелязване на подсерията. Чрез същата цифра се отбелязва и типа на вагоните в състава на мотрисните влакове, както е дадено по-долу.

Примерни номера са 45 198.9, 44 111.3, 07 055.7, 32 145.5


Изчисляване на контролната цифра:
1. Подчертават се цифрите на номера през една, като се започне от първата;
2. Подчертаните цифри се умножават по 2, а останалите по 1;
3. Резултатите от умножението се събират, като ако има получени двуцифрени числа цифрите им се събират по отделно (т. е. събират се цифрите на всички резултати по отделно);
4. Цифрата, която допълва полученото при събирането число до следващата пълна десетица е контролната цифра.


Серийни групи:

01-09 Магистрални дизелови локомотиви
10-19 Дизелови мотристи влакове и дизелови мотриси
20-29 Високоскоростен електрически подвижен състав
30-39 Електрически мотрисни влакове и мотриси
40-49 Магистрални електрически локомотиви
50-59 Маневрени дизелови локомотиви
60-69 Маневрени електрически локомотиви
70-79 Магистрални дизелови теснопътни локомотиви
80-89 Маневрени дизелови теснопътни локомотиви
90-99 Специализиран тягов подвижен състав

Стандартни подсерии за вагоните на ЕМВ и ДМВ*:

0 и 1 Машинен (моторен) вагон (мотриса)
2 и 3 Междинен вагон с тягово оборудване
4 и 5 Междинен вагон без тягово оборудване
6 Специален междинен вагон
7 и 8 Команден вагон
9 Вагон-салон

http://bgrail.info/site/index.php?page=serii
Техник
Мнения: 4170
Регистриран на: Пет Фев 25, 2005 8:36 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:
Аватар
Техник

Мнение от bdz46 »

Принципите за номериране на влаковете са регламентирани в Наредба №45 на министрерство на транспорта. Абревиатурите ПВ, БВ, и т. н. не са част от номера на влака. Ако някой му се изучават подробно принципите за номериране ето линк към наредбата: http://law.dir.bg/reference.php?f=n45mts01

Освен познатите ни категории пътнически влакове, има и ИС - високоскоростен интерсити влак и ЕВ - експресен пътнически влак.

При ИС влаковете, номерата се формират по различен начин и са трицифрени - първата цифра е 5 или 6 за ежедневно движещи се влакове, 7 за движещи се в определени дни влакове и 8 за сезонни влакове, втората цифра показва номера на главната линия, по която се движи влака, а третата цифра показва поредния номер и посоката на движение - нечетна цифра означава Север --> Юг или Запад --> Изток и обратното. За извънредни ИС влакове се ползват номерата от 910 до 999. ИС влакове в момента няма.

При ЕВ (ЕВ също няма в момента) втората цифра от четирицифрения номер е 5, докато при бързите влакове втората цифра е 6. Първата цифра от четирицифрения номер е главната линия по която се движи влака. Третата цифра е от 0 до 6 за ежедневно движещи се влакове, 7 за движещи се в определени дни от седмицата влакове, 8 за сезонни влакове и 9 за извънредни влакове. Четвъртата цифра показва поредния номер и посоката на движение - нечетна цифра означава Север --> Юг или Запад --> Изток и обратното. Например: 8501 - експрес по 8-ма линия в посока Изток; 8687 - бърз влак по 8-ма линия в посока Изток, движещ се в определен сезон; 1622 - бърз влак по 1-ва линия в посока Запад.
По отношение на номерацията УБВ се приравнява с БВ.

При обикновените пътнически влакове номера е петцифрен. Първата и втората цифра показват номера на линията, по която се движи влака - за главните линии втората цифра е 0. Третата цифра показва вида на влака - 1 за влакове на дълги разстояния, 2 за крайградски влакове и 3 за трудово-служебни и смесени влакове. Четвъртата цифра е от 0 до 6 за ежедневно движещи се влакове, 7 за движещи се в определени дни от седмицата влакове, 8 за сезонни влакове и 9 за извънредни влакове. Петата цифра показва поредния номер и посоката на движение - нечетна цифра означава Север --> Юг или Запад --> Изток и обратното. Например: 23201 - крайградски пътнически влак по 23-та линия в посока юг, 10110 - пътнически влак по 1-ва линия в посока запад, 60301 - трудово-служебен влак по 6-та линия в посока юг.

При товарните влакове третата цифра от петцифрения номер е 4, 5, 6, 7 или 8. При изолираните машини, които се движат като влак, третата цифра е 9. Четвъртата цифра е от 0 до 8 за редовни влакове и 9 за извънредни влакове.
Мнения: 3359
Регистриран на: Сря Фев 15, 2006 10:28 pm
Местоположение: Костинброд, София

Мнение от rexkos »

Горе написаното е много интересно. Искам само да допълня няколко неща.
1. Номерът на УБВ-тата сега е абсолютно приравнен към този на БВ-тата. Втората цифра е 6 (например: УБВ 2601). Третата цифра задължително е 0, а четвъртата както bdz46 се изрази, показва поредния номер и посоката на движение. При БВ 3-тата цифра е от 1-6 за ежедневно движещи се влакове (например: 2611), 7 е за движещи се в определени дни на седмицата (например: 9671), 8 е за сезонни (например: 8686) и 9 за извънредни (например: 2691). E това е. Подобно е на УБВ и БВ.

2. Всеки номер на влак, чията цифра завършва на 6 и 7, това означава, че е нощен. Ето и примери: БВ 2627, БВ 3636, БВ 4647. :wink:
Техник
Мнения: 4170
Регистриран на: Пет Фев 25, 2005 8:36 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:
Аватар
Техник

Мнение от bdz46 »

rexkos написа:2. Всеки номер на влак, чията цифра завършва на 6 и 7, това означава, че е нощен. Ето и примери: БВ 2627, БВ 3636, БВ 4647. :wink:
Това не е задължително, но според наредбата влаковете могат да се групират в номерни групи според направлението, маршрута и др. Така например, за нощните влакове е възприето да завършват на 6 и 7. Същото се отнася и за ПВ, при които има голямо разнообразие от маршрути. Най-масово се използват номера завършващи на 2Х за групиране на по-къси влакове, например 1022Х за София - Костенец (10222, 10224), 1012Х за София - Септември (10121, 10122, 10125, 10127), 2022Х за София - Лакатник (20220, 20221, 20222, 20223, 20224) и т. н. Използват се и други номерни групи, например 1025Х за влаковете между Костенец и Пловдив (10251, 10252, 10254) или 1026Х за влаковете между Септември и Пловдив (10261, 10263). За влаковете по 1-ва линия след Пловдив (към Свиленград и Димитровград) се използват други групи номера.
Целта е по номера да може да се определи освен категорията, посоката и характера на движение, също и от къде до къде се движи.

Номера на УБВ е абсолютно идентичен с БВ. Историята помни и УБВ с втора цифра различна от 0. Просто УБВ са твърде малко на брой, за да се свършат цифрите от 1 до 9.
Аватар
07
Мнения: 1279
Регистриран на: Пон Фев 13, 2006 11:05 am
Местоположение: Бургас
Аватар

Мнение от 07 »

Относно номерацията на линии-те и по специално отклонителните:
Юнак - Ст.Оряхово - несъществува физически - даже и баласта го няма!
Вл.Павлов - Поморие - съществува има движение до ВинПром Поморие и до мина Черно Море и двете са след Сарафово! Или линията се води до Сарафово а след това индустирален клон?
Мнения: 236
Регистриран на: Чет Мар 22, 2007 10:47 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:
разписания

Мнение от shotik »

Момчета ,моля да ми подскажете къде да търся разписанието на влаковете и по-точно на обикновените пътнически,за да се подсетя за имената на някои спирки.В сайт на БЖК/БДЖ/не може да се отвори.
Мнения: 30
Регистриран на: Чет Фев 09, 2006 10:40 am
Местоположение: София

Мнение от 42-55 »

В сайта на БДЖ http://www.bdz.bg го има, обаче понякога не се отваря, така че трябва малко търпение, ако ползваш него.
Гост
Гост

Мнение от Гост »

Извинете че се отклонявам,но моя приятел от Габрово е заснел смесена композиция /СВ/ - http://media.snimka.bg/0179/006613611-big.jpg
И аз немога да повярвам... :)
Техник
Мнения: 4170
Регистриран на: Пет Фев 25, 2005 8:36 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:
Аватар
Техник

Мнение от bdz46 »

Лъчо написа:Извинете че се отклонявам,но моя приятел от Габрово е заснел смесена композиция /СВ/ - http://media.snimka.bg/0179/006613611-big.jpg
И аз немога да повярвам... :)
Това не е смесена композиция, а кантарен влак. Използва се за калибриране на вагонните кантари по гарите.
Вагонът с трите части е с еталонна маса и чрез него се настройват кантарите да мерят точно.
Смесени влакове вече не се движат. Често могат да се видят пътнически вагони в състава на товарни влакове, но те или ползват трасе празни, или в тях пътува охраната на влака.
Публикувай отговор

Обратно към “Да си поговорим за железници | Let's talk about railways”

Информация