ПУЛТОВЕ ЗА УПРАВЛЕНИЕ
Общи сведения и конструкция
Електрическите локомотиви серия 44/45 са съоръжени с принципно еднакви по оборудване пултове за управление. Пултът е метална рамка, на която са монтирани съответните панели с оборудването. Контролерът за управление ляга в специални държачи на пулта, а отгоре се затваря с два капака. На капаците на контролера са монтирани указателни табелки за реверсора и контролера(скала за положенията му). Отляво на контролера се намира
централната част на пулта, на която са монтирани ключове и бутони за управление на различни възли от локомотива. При серия 45 на този панел заводски е бил монтиран
многостепенен ключ за електрическите стъклочистачки, който в последствие е заменен с обикновен двупозиционен от типа це-ка. На централния панел са монтирани и четири броя сигнални лампи за сигнализиране мазенето на компресорите, отворена врата на блокиран шкаф или коридор и опасност от пожар. Тук са монтирани и магнитните указатели за контролиране положението на ГВП на собствения и управлявания(по СМЕ) локомотив.
На локомотиви серия 44 над №130 над централния панел, върху панела с измерителни уреди се намират лампите на
допълнителната сигнализация във веригите за контрол на вентилацията, която се състои от осем сигнални лампи, имащи следното значение:
406 - Лампа, сигнализираща изключване на време - релето за контрол на вентилацията;
493, 494 - Лампа, сигнализираща неработещ или със слаб дебит вентилатор за охлаждане на спирачните резистори;
220 - Сигнализира невключило реле В8 на блок 220;
221 - Сигнализира невключило реле В8 на блок 221;
461 - Спрял или с недостатъчен дебит 1-ви вертикален вентилатор;
462 - Спрял или с недостатъчен дебит 1-ви хоризонтален вентилатор;
463 - Спрял или с недостатъчен дебит 2-ри хоризонтален вентилатор;
464 - Спрял или с недостатъчен дебит 2-ри вертикален вентилатор;
На същия панел отдясно на сигналните лампи са монтирани три бр. измервателни уреди - амперметър за ток на влаковото отопление, амперметър за ток на заряд/разряд на АБ и селсин - приемникът(указател на степените).
Другият панел с измервателни уреди съдържа волтметър за напрежението в КМ, волтметър за напрежението на ТД, два амперметъра за ток на ТД и ел. скоростомер. Под него се намира рамка с осем сигнални лампи, разделени на две групи. В
първата група се намират лампите(от ляво на дясно):
-Тотман;
-Задействала защита от шкаф 830;
-Нулева позиция;
-Междинна позиция;
На някои локомотиви в депата са приели номерът на машината да се изписва на лампата за "Нулева позиция", въпреки, че това е рядко е необходимо да бъде споменато. Нормално изображението е кръг, изобразяващ условна нула. Във
втората група са лампите:
020 - Пробил диод от токоизправител 020;
022 - Пробил диод от токоизправител 022;
220/221 - Пробил диод или повреда в спомагателните токоизправители 220/221;
021 - Повреда в тиристорния регулатор на спирачната сила 021;
Отляво на тази рамка със сигнални лампи има още една, също с 8 бр. сигнални лампи. На нея също на две групи са разделени следните сигнали:
-
Първите четири лампи(от ляво на дясно):
1. Филтър
2. Боксуване, Пясъкоподаване;
3. Газ в трансформатора - първа степен на защитата от газ в казана на трансформатора;
4.Помощен компресор включен;
-
Вторите четири лампи(от ляво на дясно):
1. Висока температура на трансформаторното масло;
2. Земно съединение в главната силова верига;
3. Недостатъчна вентилация;
4. Няма циркулация на трансформаторното масло - спрели двигател - помпи;
Отдясно на контролера се намира
панел, на който е монтиран 15 степенният реостатен контролер и бутоните за включване на 1-ви шунт на задната талига и устройството за бдителност. Вдясно от този панел са ламаринена основа са монтирани:
-Магнитен указатнел за режима на работа на локомотива(тяга - спирачка);
-Два бутона за пясъкоподаване под 1-ва и 3-та колоос по посока на движението;
До тази стойка се намира кранмашинистът тип Д-2 за автоматичната спирачка.
Пултът за управление е свързан електрически посредством многополюсни конектори с веригите за управление. Закрепването в кабината става посредством една колона, на която са монтирани ключ за управление, ключ за калориферите, ключ за СМЕ и два бр. контакти за 48V и 220V. От страната на кранмашиниста посредством два болта, пултът е захванат за рамка от винкели.
Пултът, напълно окомплектован с контролер за управление и колоната му има маса 136 кг. Рамата на пулта без оборудване и колона тежи 48 кг.