Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
По -долу ще бъде поместена систематизирана информация за локомотивите серия 441 и 444, както и за локомотиви от същия тип, работещи по мрежата на Турските, Босненските, Хърватските и Румънските железници.

Като автор на това описание, селектирано и преведено от сръбски език в продължение на месеци приемам критики, мнения и препоръки към материалите, като при възможност ще внеса веднага корекции или ще допълня темата с желаната от вас информация.

За подготвянето на материала "Електрически локомотиви серия JŽ 441 - Теоритичен курс" съм използвал множество материали, направил съм наблюдения в експлоатация, като вниманието си насочих към работата на по - важните възли и агрегати като АТП, компресор, сигнализация и защити и др.

През време на наблюденията в редовна експлоатация беше добита и информация относно редица конструктивни особености и разликите в подсериите, които не са отразени в техническата литература. Тези особености бяха вмъкнати като допълнение към превода на описанието и по този начи може да се смята, че това техническо описание за момента е най - подбробното и най - ново и обхваща целия диапазон от изменения по конструкцията, модификации и модернизации.

Същото може да послужи на студентите във ВТУ "Т. Каблешков" като помагало по дисциплините "Електрически локомотиви", "Електрообзавеждане на ЕТПС" и "Влакови спирачки".

С уважение:
Марио Г. Евстатиев
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

1.1.1. Общо описание на локомотивите серия 441

Локомотивите JŽ 441 са произведени в завода “Končar – Električne locomotive” – Zagreb по лиценз на шведското дружество “Traction – UNION”, което е съставено от фирмите ASEA – Schweden; Secheron – Sc-hwitzerland и ELIN – Union от Австрия.
Електрическите локомотиви JŽ 441 са диодни, променливотокови за на-прежение 25 кV 50 Hz с часова мощност 4080 kW. Те са четириосни, талигови с опорно – рамно окачване на тяговите двигатели. Регулирането на напрежението на ТД става на първичната намотка на главния трансформатор чрез автотрансформаторна намотка и автотрансфор-маторен превключвател на 41 степени.

По - важни технически данни на локомотива:

Изображение

Локомотивите серия 441 са разделени на няколко подсерии, в които са групирани локомотиви, произведени както от АЕСА, така и от РАДЕ-КОНЧАР. Освен това има известни разлики в тези подсерии, описани по - долу както следва:

1.1.2. Локомотиви "Основна конструкция" и лицензни локомотиви

Локомотивите серия 441 са усъвършенствани в процеса на производство, което довежда до редица конструктивни и схемни разлики при отделните партиди. Това различие довежда до приемане от JŽ на практиката, локомотивите да се разделят на подсерии. Локомотивите серия 441 се състоят от следните подсерии. със следните характерни особености:

441 - 000:Локомотиви основна конструкция, произведени от АСЕА. На локомотивите не е монтирана система “Много единици”, система за мазане на ребордите. Не е монтирана реостатна спирачка;
441 - 100:Локомотиви, произведени от “РАДЕ - Кончар” по лиценз на АСЕА. Съоръжени са със система “Много единици” и система за мазане на ребордите. При тези локомотиви отново не е монтирана реостатна спирачка;
441 - 300:Локомотиви, произведени от АСЕА. Съоръжени със система “Много единици” и реостатна спирачка;
441 - 400:Също произведени от АСЕА. Разликата в сравнение с 441 – 300 е, че на тези локомотиви е монтирана и система за мазане на ребордите;
441 - 500:Локомотивите са без реостатна спирачка, също произведени от АСЕА. Съоръжени са със система “Много единици” и система за мазане на ребордите;
441 - 600:Лицензни локомотиви, произведени от “РАДЕ – Кончар”. Аналогични са на локомотивите 441 – 500. Разликата тук е, че тези локомотиви са с колоосни редуктори за максимална скорост 140 км/ч;

1.1.3. Лицензни локомотиви и локомотиви "Подобрена конструкция"

441 - 200:Това са тиристоризирани локомотиви, изградени на базата на локомотиви серия HŽ 1 142. На локомотивите е монтирано микропроцесорно управление, монтирани са нови ергономични пултове за управление, заменени са редица възли и агрегати. Монтиран е винтов компресор тип S35-10 на фирмата Bauer, монтиран е нов статичен преобразувател за спомагателните машини тип RK PJUT 135, монтирани са нови тиристорни изправители за ТД, производство на КОНЧАР тип GEMP - 1143. От тези локомотиви са произведени 10 броя, като сега тези първи 10 машини работят в Турските железници. На базата на тази подсерия се произвежда локомотива HŽ 1 141 - 300, както и по - късно локомотивите серия 444 - 000 за Железнице Србиje, които представляват продължение на тази малка, но успешна подсерия. Искам в допълнение да вмъкна, като човек, занимавал се задълбочено с изучаване историята на локомотивите серия 441, че подсерията 441 - 200 е била предназначена за Босна и Херцеговина, но тогава по ред причини машините работят там много малко и биват продадени на Турските железници. Едва години по - късно, в началото на тази година, от Железнице Босна и Херцеговина решават да получат отново от тези локомотиви, но вече като подсерия 441 - 900, което решение на практика е много интересно, защото вместо да запълнят празната подсерия 200, те продължават да трупат подсерии. Същото се отнася и за сърбите, които вместо да групират модернизираните си локомотиви в празната сера подсерия 200 им дават цяла нова серия, но до тук ще спра, защото историята на многото подсерии в общата серия 441 е дълга и необятна все още в някои си части. При иучаването на тази история открих много "бели петна" което пречи за пълното систематизиране и развой на серията.

441 - 700: Това са локомотиви, на които са заменени една част от старите и ненадеждни възли и агрегати. Локомотиви без реостатна спирачка, без система "Много единици", с редуктори за скорост 140 км/час;
441 - 800: Локомотиви "Подобрена конструкция", изпълнени частично както серия 441 - 200 през 1989 год.
441 - 00: Локомотиви, произведени за ТЕНТ - Никола Тесла - Обреновац. Сходни със подсерия 441 - 400;

1.1.4. Модифицирани локомотиви

Появата на локомотивите “подобрена конструкция” припомня на предприятията по експлоатация на тракцията (ŽТР), че трябва да се изготви и реализира частична модернизация на локомотивите серия 441 от основна и лицензна конструкция. По предварително изготвено и одобрено техническо задание, в процес на капитален ремонт, завода “РАДЕ – Кончар” извършва частична модернизация на електроапа-ратната и електромашинна част на локомотивите, както и извършва промени по веригите за управление с цел повишаване на сигурността в експлоатация на локомотивите. При описанието на веригите за упра-вление ще бъде отделено специално място за този тип локомотиви.

1.1.5. Тиристоризирани локомотиви

В този раздел влизат локомотивите, преминали капитален ремонт със съпътстваща всеобхватна модернизация, извършена в няколко главни насоки:
-Промяна на схемата за регулиране на напрежението на ТД чрез монтаж на полууправляеми тиристорни токоизправители, при което се премахва автотрансформаторната намотка от главния трансфор-матор, премахва се превключвателят на степените с преходни резис-тори и др.
-Замяна на всички релета от веригите за управление на локомотива с нов микропроцесорен блок за управление в тягов и спирачен режим;
-Нова система за сигнализация и защита, реализирана чрез блока на микропроцесора;
-Замяна на буталния компресор с нов винтов компресор;
-Замяна на пултовете за управление със съпътстваща модификация на кабините на машиниста;
-Монтаж на климатични инсталации в кабините за управление;
-Замяна на главния въздушен прекъсвач с нов вакуумен прекъсвач с дълготраен живот;
-Нови модулни шкафове в машинното помещение;
-Замяна на възли по механичната част;
-Нови столове за локомотивния машинист в кабините;
Тези и още други модернизации правят локомотивите от този тип - серия 441 – 200 или 444 – 000, изключително надеждни, леки за поддръжка и ремонт и предпочитани от локомотивния персонал поради удобството при работа. Предвижда се през такава модернизация да преминат 90% от локомотивите на JŽ.

Приложения за тиристорни локомотиви:

1. Общ вид и диспозиция на локомотив серия 441-200(444)
2. Силова схема на тяговите двигатели
3. Силова схема на спомагателните машини
4. Схематично изображение на пулта


Приложения за локомотиви серия 441:

1. Разположение на съоръженията в лок. 441
2. Общ вид на пулта и челната стена на кабината - лок. 441-700
3. Общ вид на шкаф S4 от оборудването на ТД

1.2 Разположение на оборудването

1.2.1 Разположение на оборудването в машинното помещение

В машинното помещение са монтирани следните по – важни блокове:

S1 ÷ S4 – Блокове за захранване и управление на ТД М1 – М4;
S5 – Блок с контактори, релета и защитни апарати от веригите за управление на локомотива. На вратите на този блок са монтирани и пакетни прекъсвачи от веригите за управление;
S6 – Блок със спирачни резистори;
S7 – Блок със спирачни резистори;
T – Главен трансформатор с превключвател на степените;
K – Охлаждащ блок на главния трансформатор, включващ един двигател – вентилатор и маслен радиатор. В този блок са поместени и изглаждащите реактори на ТД;
P – Блок с пневматично, електропневматично и спирачно оборудване;
N25 – Блок на главния компресор, включващ сушител на въздуха, маслоотделител, междинен охладите, компресорен агрегат и др.;

На модифицираните локомотиви са направени промени в разположението на контакторната, релейната и защитна апаратура. Тук тези апарати са разделени в три блока: S5, S9 и S10.

Новият блок S9 е метален шкаф, във вътрешността на който е поместен тиристорен преобразувател на еднофазното напрежение в трифазно (инвертор). В този шкаф са монтирани и защитните апарати на инвертора, както и дроселите му. Инвертора тип PJUT 135 RK служи за захранване на трифазните двигатели на спомагателните машини.

Пневмотаблото на локомотива е монтирано зад компресора и е достъпно откъм коридора зад кабина “В” . На него са монтирани всички пневматични и електропневматични уреди от спирачната система, вентилите и крановете за управление на пантографите, редуцир – вентили, еднопосочни клапани и др., участващи във веригата за пренасяне и регулиране на налягането на сгъстения въздух.

Блокът на главния трасформатор “Т”, обединяващ в себе си трансформатора с превключвателя на степените (АТП), преходни резистори на АТП и др., е монтиран в средата на машинното помещение, като превключвателят на степените е ограден със защитни решетки срещу неволно допиране на части под високо напрежение.

Охлаждащият блок на главния трансформатор “К” е монтиран зад блок “Т” и както бе споменато по- горе, в този блок са монтирани и изглаждащите реактори на ТД. В свободното пространство до блок “К”, откъм коридор “В” са монтирани зарядното устройство на АБ и блокът на АЛС “І”.

Блоковете със спирачни резистори S6 и S7 са монтирани напречно от двете страни на трансформатора, като блокът S6 е достъпен и отпред, а блок S7 – само отстрани, поради факта, че предната му стена е до охлаждащия блок и достъпът до нея е невъзможен. В тези блокове са монтирани по два комплекта спирачни резистори (за два ТД), които се охлаждат от два центробежни вентилатора, монтирани в долната част на блоковете.

Следва...
64.19
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

1.2.2 Разположение на оборудването в командните кабини

Локомотивите серия 441 са съоръжени с две командни кабини, в които е разположена по – голямата част от командно – измерителната апаратура, необходима за управлението на локомотива и наблюдение на работните му процеси. По монтирано в тях оборудване и разположението му, двете кабини са идентични.
По – голямата част от оборудването е разположено в блокове, а малка част от него – извън тях.
Блок F1 – Намира се на пулта за управление и е съставен единствено от контролера за управление, състоящ се от две части: реверсивен барабан с реверсивна ръкохватка F1.1 и команден барабан F1.2, който се задвижва от машиниста посредством малък волан. Чрез контролера се избира посоката на движение и се управлява тяговия, респ. спирачния режим на локомотива. Електрическите връзки на контролера са изпълнени с многополюсни конектори.
Блок F2 – Представлява метална кутия, на чиято наклонена плоскост са монтирани измервателни уреди, сигнални лампи, ключове и бутони. Намира се на пулта за управление пред контролера.
На модифицираните локомотиви този блок е изменен, като на него са монтирани две сигнални табла за информиране на машиниста за работните режими или възникналите повреди на локомотива. Освен това са монтирани четири амперметъра за ток на ТД. За всеки ТД има отделен амперметър, което предоставя на машиниста по – голяма възможност за контрол на буксуването и др.
Блок F3 - Блак F3 се намира се намира в средната долна част на пулта за управление на вратата, затваряща пространството под пулта. На вратата са монтирани пакетни прекъсвачи(при локомотиви “Основна конструкция” е един), контакт за 220V, контакт за подвижна лампа 24V и др., а във вътрешното пространство - два резистора и четири многополюсни конектора за свързване на пулта към веригите за управление. На локомотиви с монтирани климатици, на вратата на блока са монтирани два нови бутона и сигнална лампа.
Блок F4 – Намира се на тавана над челния прозорец(респ. над пулта F2). Представлява метална кутия с правоъгълна форма, на чиято лицева страна се намира следната апаратура:
От ляво на дясно:
-Волтметър за напрежение в контактната мрежа;
-Волтметър за напрежението, подавано на клемите на ТД;
-Амперметър за тока на отопление на влака;
-Амперметър заряд – разряд на аку. батерията;

На локомотивите “Подобрена конструкция” и модифицираните локо-мотиви, са направени малки промени в разположението на съоръженията в кабините. Липсва блок F4, като апаратите, които досега бяха монтирани на него са монтирани на блок F2 или F3.

Приложения:

1. Панел F2 на лок. Основна конструкция
2. Блок F2 на модифицирани локомотиви
3. Блок F3
4. Блок F4

1.2.3 Оборудване извън блоковете

Много съоръжения в кабините са монтирани извън гореописаните блокове или самите те образуват даден блок. Това са например, осветителните тела в кабините, отоплителните тела на пода, калориферното устройство, котлонът, скоростомерите, в кабина “В” – блокът на радио – диспечерската връзка и блокът на устройството за бдителност и др.

1.3. Оборудване, разположено на рамата на коша, под нея, на талигите и покрива

Освен високоволтовата апаратура, на коша на локомотива се намират прожекторите, сигналните надбуферни фарове, въздушните свирки.
Под коша се намира шкафът с елементите на акумулаторната батерия, конектор за външно захранване от депо на спомагателните машини, конектор за придвижване в депо, на челата под рамата на коша се намират две заключващи се кутии с конектори за електрическо влаково отопление.
На локомотивите, съоръжени със система “Много единици” са предвидени и конектори за свързване на локомотивите в синхрон, разположена на челата между надбуферните фарове.
На талигите се намират тягови двигатели, тахопреобразувател за скоростомерите, датчици на противобуксовъчна защита, буксови заземителни огледала. На локомотиви, съоръжени с автостоп “INDUSI – I60R”, под първата дясна букса се намира приемната глава на автостопа.

Следва...
64.19
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

3.1. Електрическо оборудване на локомотивите серия 441

3.1.1 Пантографи

На локомотивите серия 441 и 444 са монтирани два асиметрични пантографа тип POS-245/III, производство на сръбската фирма MINEL-ELVO. Пантографите осигуряват добро токоснемане при скорости до 160 км/час. Ето и някои по - важни техн. данни:

-Номинално напрежение: 25 kV 50Hz
-Номинален ток: 600А
-Контактен натиск: 60 - 80N
-Работна височина:
Минимална: 300 мм
Максимална: 2500 мм
-Време за вдигане: 10 - 12 сек.
-Време за спускане: 5 - 6 сек.
-Снимка: ТУК

3.1.2. Разединител на пантографите

На локомотивите е монтиран един двураменен разединител за обезпечаване на електрическо разединяване на силовата верига на двата пантографа по отделно. Разединителят има следните по - важни технически данни:

-Тип: RSP-25
-Производител: MINEL-ELVO
-Номинално напрежение: 25 kV 50 Hz
-Номинален ток: 500А
-Маса: 74 кг.
-Снимка:ТУК

3.1.3. Високоволтов разрядник

На локомотивите за предпазване от атмосферни пренапрежения е монтиран един високоволтов разрядник, производство на АСЕА. Ето по - важните му технически данни:
-Тип: XAD 33s
-Номинално напрежение: 33 kV 50 Hz
-Напрежение, при което реагира разрядника:
Минимално: 45 kV
Максимално: 58 kV
-Максимално пиково напрежение: 85 kV
-Маса: 45 кг.

3.1.4. Главен прекъсвач

На локомотивите серия 441 е монтиран един главен въздушен прекъсвач, който осъществява изключването на силовата верига на локомотива в работни и аварийни режими. Косвено ГВП се явява главен защитен апарат, тъй като той единствено може да изключи ток на късо съединение пред намотките на трансформатора. По - важните технически данни на ГВП са:
-Тип: DBTF 30 i 250
-Производител: BROWN-BOWERI
-Номинално напрежение: 30 kV
-Работно напрежение: 25 kV
-Честота: 50 Hz
-Ток: 400А
-Минимално работно налягане: 4 bar
-Минимално налягане, при което ГВП може да изключи: 3,5 bar
-Изключваща мощност при 25 кV и налягане 7 bar: 250 MVA
-Управляващо напрежение: 72V
-Маса: 150 кг.
ЗАМЯНА ЗА ГВП
-Тип: BVAC - M97
-Производител: Secheron
-Начин на гасене на дъгата: В среда на вакуум
-Работно напрежение: 25 кV
-Работен ток: 400A
-Снимка:ТУК

3.1.5. Напреженов измервателен трансформатор

На локомотива за нуждите на защитата, измерването и сигнализацията на главната силова верига е монтиран един измервателен напреженов трансформатор за открит монтаж, имащ следните по - важни данни:
-Тип: VFI 36
-Производител:BROWN-BOWERI
-Максимално напрежение: 36 кV
-Честота: 50 Hz
-Трансофрмиращо отношение: 25 кV/404V
-Мощност: 600VА
-Стопяем предпазител на трансформатора: 2А 500V

3.2. Силово оборудване на тяговите вериги

3.2.1. Главен трансформатор

Главният трансформатор е оснвния електрически възел от входящата силова верига. Той понижава напрежението, получавано от контактната мрежа до стойности, необходими за работата на отделните възли. Трансформатора на серия 441 е с маслено охлаждане, предназначен за монтаж в коша на локомотива. Той има следните технически данни:
-Тип: MLR 5500-1
-Производител: ENERGOINVEST
-Работно напрежение: 25 кV 50 Hz
-Ток на първичната страна: 202А
-Напрежение на тяговите вторични намотки: 4Х1265V
-Мощност за тягови нужди: 5060 кVА
-Напрежение на вторичните намотки за спомагателни нужди на празен ход: 403V, 546V, 718V, 1007V
-Ток на изводите за спомагателни машини: 175 А
-Маса:
-Активна част: 6 000 кг
-Трансформатора без масло: 7 190 кг
-Масло: 1 710 кг
-Обща маса пълен: 8 900 кг
-Позиция в схемите: T1

3.2.2. Охлаждащ блок на трансформатора

Монтиран е непосредствено до трансформатора от страната към втора кабина. Служи за охлаждане на трансформаторното масло посредством маслени радиатори, обдухвани от вентилатор. Има следните по - важни данни:
-Производител: KLIMA
-Дебит на вентилатора: 350 куб.м/мин
-Дебит на преминаващото масло през радиаторите: 400 л/мин
-Охлаждаща мощност: 80kW
Температури:
-входящо масло: 83 градуса( макс 88 )
-изходящо масло: 76 градуса( макс 81 )
-входящ въздух: 35 градуса( макс 40 )
-Изходящ въздух: 47 градуса( макс 52 )
-Позиция в схемите: К2

Следва...
64.19
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Автотрансформаторен превключвател на степените

На локомотивите серия 441 е монтиран един автотрансформаторен превключвател на степените, задвижван от постояннотоков сервомотор, който чрез пакет от гърбични блок - контакти се установява на дадена позиция. По конструкция АТП на локомотивите серия 441 представлява електромеханичен апарат, който посредством дисковия избирач и контакторен блок превключва секциите на автотрансформаторната намотка в 41 степени(позиции). Конструктивно АТП се състои от няколко главни възли:
-Контакторен блок: Монтиран е на два подпорни изолатора и служи за превключване на двата преходни резистора при превключване на степените. Контатките са два на брой и в схемите са означени като Gk "Glavni kontaktor" и Pk "Pomoćni kontaktor". Задвижването на контакторния блок е посредством кардан и конична зъбна предавка;
-Избирач на степените: Той е основния комутационен апарат на АТП. Състои се от две контактни рамена, които се плъзгат по специални шпилки(клеми). Двете контактни рамена се задвижват червячно. Избирача на степените е затворен в метален казан, който е напълнен с трансформаторно масло за изолация и гасене на дъгата(доколкото я има) при превключване. Отдолу на казана има пробка за източване на маслото от него.
-Сервозадвижване с блокировъчен механизъм(Управляваща единица): Тук е монтиран зъбният редуктор от сервомотора, както и управляващите блок - контакти на сервозадвижването. Отгоре се намира ръчен превключвател "Моторно - ръчно", който отцепва и зацепва съединителя към електродвигателя. На оста на главното задвижване има изведена специална ос, на която се зацепва ръчката за ръчно задвижване на АТП.
-Помощни контакти: Те служат за сигнализация, контрол и информация за работата на АТП. Монтирани са вертикално под сервозадвижването. На едната страница на кутията им има монтирани две сигнални лампи за информация при ръчно управление на АТП.
Като цяло АТП е сложен апарат и неговата поддръжка и качествен ремонт оказва пряко влияние върху надеждната му работа. За него трябва да се знае, че работи по строго определена програма и при ремонт тя трябва да бъде проверена на стенд. Нарушаването на програмата на АТП може да предизвика тежкщи преходни процеси и дори къси съединения с тежки за трансформатора последици. Необходимо е ремонтният персонал да съблюдава на периодичните прегледи всички възли на АТП, да проверява смазването на лагери, оси, карданни връзки и др., да проверява състоянието на блок - контактите, на преходния резистор и контакторния блок. Също така периодично е необходимо вземане на проба от маслото в казана на избирача и при всяко отклонение то да бъде източено, казана отворен и избирача ревизиран.

Ето по важните данни на превключвателя на степените:
-Тип: RTN-25
-Производител: MINEL-ELVO
-Означение в схемите: Т2
-Номинално напрежение: 25 кV
-Брой степени: 41
-Схема: ТУК
-Снимка: ТУК

Следва...
64.19
Публикувай отговор

Обратно към “Чуждите железници | Foreign railway administrations”

Информация