За италианските железници
Публикувано на: Сря Май 10, 2006 1:49 pm
Ето няколко думи за Trenitalia (www.trenitalia.it). Разказвам по памет, така че не претендирам за точна фактология.
Символ на компанията е бяло наклонено f на сивo-зелен фон (от 'ferrovia' - железница).
Основните категории влакове са:
ES* - Eurostar: най-бързите влакове (до 300км/ч). Свързват големи градове без междинни спирки и се движат по отделни скоростни трасета. Обслужват се предимно от локомотиви ETR500, които вдигат 350 км/ч и са доста шумни. Композициите са от по 10-тина климатизирани вагона с по един локомотив от двете страни, само първа класа, не се пуши.
Снимки.
IC - Intercity: масови влакове на всеки 1 или 2 часа между основните градове, някои покриват маршрути от порядъка на 1000 км (Торино - Рим - Реджо Калбриа). Теглят се от електровози със скорост 140-160 км/ч и по-бързо (докъм 190 км/ч), където линията позволява. Места - първа и втора класа.
Снимки.
Treni Notte: нощни влакове. Прекосяват Италия надлъжно (север-юг), имат обикновени купейни и спални вагони. За неспалните вагони се продават по 3 места в купе (от общо 6), като срещуположните седалки се изтеглят и събират и може да се лежи. Теглят се от същите електровози като IC.
IR - Treni Interregionali: интеррегионални, пътуват между областите, не спират на най-малките гари. Обикновено с двуетажни вагони. Места - само втора класа.
I - Treni Diretti: регионални, свързват малки гари с градове в рамките на една административна област (регион). Места - само втора класа. От тази категория се срещат стари вагони, които тракат през цялото време като часовник (тик-тик-тик-тик-тик...).
Интересни влакове, които могат да се видят по гарите на северните градове, са Cisalpino (чете се Чизалпино). Изцяло бели мотрисни композиции са и са проектирани така, че да се накланят към вътрешната страна по завоите. Това им позволява да се движат с 30% по-високи скорости по конвенционални трасета (мечтая да видя такива по нашите криволичещи линии, чудесни са тези влакчета). Комфортът естествено може да се сравни с бизнес-класата на самолет. Пътуват основно от Милано и Венеция през Швейцария (Алпите) до Германия (Щутгарт).
Снимки.
За Италия е характерно, че билетите се перфорират преди човек да се качи на влака.
Влаковете си движат в лявата линия, не тракат и не се люлеят. Вибрациите са едва доловими, шумът от движението е по-малък от този от климатиците (които духат доста силно и могат да ви простудят в горещите дни).
Особено комфортно се пътува по линиите Рим-Флоренция и Милано-Торино с ES*. Усещането е точно като от самолет, само че можете да наблюдавате отблизо как пейзажът се преобразява с бясна скорост.
Друго чудесно преживяване е пътуване в ясен слънчев ден или нощем по Лазурния бряг (в посока Монако/Ница) или по крайбрежната линия на юг от Генуа. Линията е калейдоскоп от тунели и къси мостове. Нощем ярко осветеният бряг изглежда като огърлица, която проблясва между тунелите и се скрива отново. Денем се вижда, че на места релсите минават на 2-3 метра от тъмносините морски вълни. Отгоре е планината (стръмните склонове на Апенините). Изключително красиво.
Символ на компанията е бяло наклонено f на сивo-зелен фон (от 'ferrovia' - железница).
Основните категории влакове са:
ES* - Eurostar: най-бързите влакове (до 300км/ч). Свързват големи градове без междинни спирки и се движат по отделни скоростни трасета. Обслужват се предимно от локомотиви ETR500, които вдигат 350 км/ч и са доста шумни. Композициите са от по 10-тина климатизирани вагона с по един локомотив от двете страни, само първа класа, не се пуши.
Снимки.
IC - Intercity: масови влакове на всеки 1 или 2 часа между основните градове, някои покриват маршрути от порядъка на 1000 км (Торино - Рим - Реджо Калбриа). Теглят се от електровози със скорост 140-160 км/ч и по-бързо (докъм 190 км/ч), където линията позволява. Места - първа и втора класа.
Снимки.
Treni Notte: нощни влакове. Прекосяват Италия надлъжно (север-юг), имат обикновени купейни и спални вагони. За неспалните вагони се продават по 3 места в купе (от общо 6), като срещуположните седалки се изтеглят и събират и може да се лежи. Теглят се от същите електровози като IC.
IR - Treni Interregionali: интеррегионални, пътуват между областите, не спират на най-малките гари. Обикновено с двуетажни вагони. Места - само втора класа.
I - Treni Diretti: регионални, свързват малки гари с градове в рамките на една административна област (регион). Места - само втора класа. От тази категория се срещат стари вагони, които тракат през цялото време като часовник (тик-тик-тик-тик-тик...).
Интересни влакове, които могат да се видят по гарите на северните градове, са Cisalpino (чете се Чизалпино). Изцяло бели мотрисни композиции са и са проектирани така, че да се накланят към вътрешната страна по завоите. Това им позволява да се движат с 30% по-високи скорости по конвенционални трасета (мечтая да видя такива по нашите криволичещи линии, чудесни са тези влакчета). Комфортът естествено може да се сравни с бизнес-класата на самолет. Пътуват основно от Милано и Венеция през Швейцария (Алпите) до Германия (Щутгарт).
Снимки.
За Италия е характерно, че билетите се перфорират преди човек да се качи на влака.
Влаковете си движат в лявата линия, не тракат и не се люлеят. Вибрациите са едва доловими, шумът от движението е по-малък от този от климатиците (които духат доста силно и могат да ви простудят в горещите дни).
Особено комфортно се пътува по линиите Рим-Флоренция и Милано-Торино с ES*. Усещането е точно като от самолет, само че можете да наблюдавате отблизо как пейзажът се преобразява с бясна скорост.
Друго чудесно преживяване е пътуване в ясен слънчев ден или нощем по Лазурния бряг (в посока Монако/Ница) или по крайбрежната линия на юг от Генуа. Линията е калейдоскоп от тунели и къси мостове. Нощем ярко осветеният бряг изглежда като огърлица, която проблясва между тунелите и се скрива отново. Денем се вижда, че на места релсите минават на 2-3 метра от тъмносините морски вълни. Отгоре е планината (стръмните склонове на Апенините). Изключително красиво.