През 1965-1966г. от фирмата "Хеншел АГ" - Касел са доставени теснопътни дизел-хидравлични локомотиви серия 75.00, тип B'-B', за линията Септември-Добринище и Пазарджик-Варвара. Замяната на парната тяга с дизеловата тяга по теснопътните 760mm железопътни линии се замисля веднага след доставката на първите магистрални дизелови локомотиви. През 1961-1965г. се появяват затруднения в експлоатационната дейност по 760mm железопътни линии поради недостатъчен тягов подвижен съставм за осигуряване на нарастналия трафик. За установяване на най-подходящ тип влаков локомотив за междурелсия 760mm през 1963г. в участъка Септември-Якоруда се извършват пробни пътувания с локомотив на Австрийските държавни железници с мощност 600 hp, тип B'-B'. Преценява се, че мощността му е недостатъчна за универсална влакова служба и се взема решение за закупуване на локомотиви с 1100hp (серия 75), съоръжение както нормалните влакови дизелови локомотиви. По компактност на конструкцията, разпределение и инсталациите въпреки неудобствата, които създава ограниченият габарит, те се равняват на редица нормални локомотиви. Имат две челни командни кабини, разделени с машинно помещение.
Дизеловият двигател е четиритактов предкамерен със свръхпълнене и V-образно разположение на цилиндрите. Хидропредавателната кутия работи с три хидротрансформатора, всеки от които се включва автоматично в определена част от скоростния диапазон за реализиране на най-ефективно пренасяне на мощността. Локомотивите серия 75.00 са съоръжени с автоматична и допълнителна въздушна спирачка тип "Кнор", устройство за бдителност активен тип, устройство за мазане на ребордите и автоматично работещ парен котел за отопление на пътническите влакове.
Двустепенното ресорсно окачване на двете двуосни талиги с паралелно включените амортисьори и доброто разпределение на теглата позволяват локомотивът да има плавен ход и отлично вписване в кривите. Има конструктивна скорост 70 km/h. Локомотивите серия 75.00 поемат изцяло пътническия и товарния трафик по линията Септември-Добринище и Пазарджик-Варвара. В пътническо движение постигат високи експлоатационни показатели - над 400 km среден денонощен пробег, показват добра динамика, много добри теглителни възможности и икономичност.
Източник: Железопътният Транспорт в България 1866-1983
Дизеловият двигател е четиритактов предкамерен със свръхпълнене и V-образно разположение на цилиндрите. Хидропредавателната кутия работи с три хидротрансформатора, всеки от които се включва автоматично в определена част от скоростния диапазон за реализиране на най-ефективно пренасяне на мощността. Локомотивите серия 75.00 са съоръжени с автоматична и допълнителна въздушна спирачка тип "Кнор", устройство за бдителност активен тип, устройство за мазане на ребордите и автоматично работещ парен котел за отопление на пътническите влакове.
Двустепенното ресорсно окачване на двете двуосни талиги с паралелно включените амортисьори и доброто разпределение на теглата позволяват локомотивът да има плавен ход и отлично вписване в кривите. Има конструктивна скорост 70 km/h. Локомотивите серия 75.00 поемат изцяло пътническия и товарния трафик по линията Септември-Добринище и Пазарджик-Варвара. В пътническо движение постигат високи експлоатационни показатели - над 400 km среден денонощен пробег, показват добра динамика, много добри теглителни възможности и икономичност.
Източник: Железопътният Транспорт в България 1866-1983
Понеже това е единствената тема за серия 75-00 , тук пускам и питането си.
Преди време в кабинета на инж. Димитър Рибников в депо Септември попаднах на една интересна картина , закачена на стената.Картината показваше тази сцена с участието на локомотив от серия 75-00 , странно боядисан целият в червено , преминаващ един мост (предполагам се касае за моста след Черна Места , където долу на пътя едно време изпичаха тухли).
Някой има ли представа защо локомотивът е боядисан така и какво точно се е случвало на фотографията , увековечена в картина? С Марио предположихме , че може би се касае за пробите на новодоставената тогава серия 75-00 за междурелсие 760 мм , преди пускането на локомотивите в редовна експлоатация по линиите Септември - Добринище и Пазарджик - Варвара.Как мисли форумът?
Преди време в кабинета на инж. Димитър Рибников в депо Септември попаднах на една интересна картина , закачена на стената.Картината показваше тази сцена с участието на локомотив от серия 75-00 , странно боядисан целият в червено , преминаващ един мост (предполагам се касае за моста след Черна Места , където долу на пътя едно време изпичаха тухли).
Някой има ли представа защо локомотивът е боядисан така и какво точно се е случвало на фотографията , увековечена в картина? С Марио предположихме , че може би се касае за пробите на новодоставената тогава серия 75-00 за междурелсие 760 мм , преди пускането на локомотивите в редовна експлоатация по линиите Септември - Добринище и Пазарджик - Варвара.Как мисли форумът?

Администратор

Администратор

Администратор

Акредитиран фотограф

Здравейте колеги. Реших да се включа и аз и да ви дам малко актуална информация "от извора" относно теснопътните магистрални локомотиви. Аз съм РС-Е в депо Септември и ръководя експлоатацията в участъка Септември-Добринище. Относно снимката на червения Хеншел в моя кабинет, тя не е правена в България, а в страната производител-Германия по време на пробно пътуване. Наистина, моста прилича на този в Черна места, но не е той. За локомотивите в експлоатация-наистина положението е трудно, но се справяме. В експлоатация в момента имаме 4 магистрални локомотива-75006,77002,77005 и 77009. Относно локомотив 75006-той не чака цилиндрови втулки, а отдавна е бракуван и нарязан за скраб. Ето защо, ако нямате сигурна информация, по-добре на пишете във форума, отколкото да даваме предположения и догадки във форума. За обвръзката на ГДВ с локомотиви, ежедневно са ни необходими в момента 3 локомотива, но имаме 4 в експлоатация-за да извършваме ТП и др. ремонти по необходимост. До момента нямаме необслужен (отменен) влак от начална гара поради липса на локомотив. А парната тяга (парен локомотив 609-76) използваме единствено за атракционни пътувания, главно на чуждестранни туристи. Надявам се да съм бил полезен с тази информация.

Администратор
За парната машина - ясно, че само за атракционни пътувания се ползва.Lokodim написа:Здравейте колеги. Реших да се включа и аз и да ви дам малко актуална информация "от извора" относно теснопътните магистрални локомотиви. Аз съм РС-Е в депо Септември и ръководя експлоатацията в участъка Септември-Добринище. Относно снимката на червения Хеншел в моя кабинет, тя не е правена в България, а в страната производител-Германия по време на пробно пътуване. Наистина, моста прилича на този в Черна места, но не е той. За локомотивите в експлоатация-наистина положението е трудно, но се справяме. В експлоатация в момента имаме 4 магистрални локомотива-75006,77002,77005 и 77009. Относно локомотив 75006-той не чака цилиндрови втулки, а отдавна е бракуван и нарязан за скраб. Ето защо, ако нямате сигурна информация, по-добре на пишете във форума, отколкото да даваме предположения и догадки във форума. За обвръзката на ГДВ с локомотиви, ежедневно са ни необходими в момента 3 локомотива, но имаме 4 в експлоатация-за да извършваме ТП и др. ремонти по необходимост. До момента нямаме необслужен (отменен) влак от начална гара поради липса на локомотив. А парната тяга (парен локомотив 609-76) използваме единствено за атракционни пътувания, главно на чуждестранни туристи. Надявам се да съм бил полезен с тази информация.
Що се касае до наличните локомотиви серия 75, интересно е да се разкаже нещо за 75 001 и 75 004. За първата - историята около бракуването и, а за втората - подробности за климатика. Доколкото знам, 75 004 е единствения локомотив от серията, на който преди две - три години експериментално се монтира климатична инсталация.
Когато думата "карък" се използва в преносен смисъл , в това няма нищо нередно.Но когато това се случва в реалния живот , всякакво използване на думата губи смисъл.
Точно такава съдба сполетя днес единствената движеща се машина от серията - 75006-7 , която потегли навреме от Сп начело на 16105.В композицията имаше завиден брой пътници , голяма част от които седнали в станалия известен на форума модернизиран син теснопътен вагон.Ето една снимка в минутата преди потегляне.
Когато дойде часът на актракционния влак да потегля (15:10) , се разбра , че 16105 е аварирал , един вагон е дерайлирал , а положението на 75-00-цата е незавидно.От депото по спешност бе изкарана 77002-4 , която да изтегли закъсалия влак , а от БДЖ бяха вече осигурили автобуси за пътниците.Към 17:00 локомотивът довлачи злополучният влак в Септември , а ето на тази гледка попаднахме на Варвара:
- снимка 1;
- снимка 2.
Поговорихме си с работниците , които споделиха , че това е първата повеска на машината след "големият сън" , което название използват за локомотивите от тази серия.
Добрата новина обаче е , че 75004-2 също се подготвя за излизане , тук има още има малко работа по нея , но се очаква от юни да вози влакове.
75009-1 ще продължава своя "голям сън" в компанията на 80001-1 , а за 008 и 005 засега няма изгледи скоро да излизат.
За финал - плачевното състояние на 75010-9.
Точно такава съдба сполетя днес единствената движеща се машина от серията - 75006-7 , която потегли навреме от Сп начело на 16105.В композицията имаше завиден брой пътници , голяма част от които седнали в станалия известен на форума модернизиран син теснопътен вагон.Ето една снимка в минутата преди потегляне.
Когато дойде часът на актракционния влак да потегля (15:10) , се разбра , че 16105 е аварирал , един вагон е дерайлирал , а положението на 75-00-цата е незавидно.От депото по спешност бе изкарана 77002-4 , която да изтегли закъсалия влак , а от БДЖ бяха вече осигурили автобуси за пътниците.Към 17:00 локомотивът довлачи злополучният влак в Септември , а ето на тази гледка попаднахме на Варвара:
- снимка 1;
- снимка 2.
Поговорихме си с работниците , които споделиха , че това е първата повеска на машината след "големият сън" , което название използват за локомотивите от тази серия.
Добрата новина обаче е , че 75004-2 също се подготвя за излизане , тук има още има малко работа по нея , но се очаква от юни да вози влакове.
75009-1 ще продължава своя "голям сън" в компанията на 80001-1 , а за 008 и 005 засега няма изгледи скоро да излизат.
За финал - плачевното състояние на 75010-9.
Информация
Модератори