Общо описание на елетрическия маневрен локомотив серия 61
Публикувано на: Сря Апр 12, 2006 10:42 am
Електрическите маневрени локомотиви серия 61 са доставени от заводите ŠKODA - Пилзен през 1994 г. Доставката на локомотивите е съпроводена с редица премеждия поради неуреждане на плащането, пореди което локомотивите вместо през 1990 са доставени чак през 1994 г. Все пак доставката е осъществена. Доставени са 20 бр. електрически локомотиви, които са разпределени по дапета според нуждите на прилежащите им маневрени райони. Официалното въвеждане в експлоатация на новите маневрени локомотиви се състоява на гара Подуяне - пазпределителна.
Електрическите маневрени локомотиви серия 61 са четириосни, двуталигови локомотиви за променлив ток 25 кV 50Хц. Регулирането на напрежението, подавано към четирите тягови двигателя става посредством тиристорен регулатор, който изменя възбудителния ток на ТД. Системата за управление е изградена на базата на електроника, която е групирана в общ шкаф в кабината за управление.
Общ вид на локомотивите серия 61
Механичната част се състои от двете двуосни талиги, изпълнени по принципно различен начин в сравнение с останалите локомотиви, производство на "ШКОДА". Буксовото окачване е изпълнено с металогумени пакети като гасящ елемент, а буксовото водене е шпинтонно както при локомотивите серия 44/45. Централното ресорно окачване е изпълнено с винтови пружини и един хидравличен гасител за гасене на напречните колебания. Централното окачване както при локомотивите серия 44/45 е изпълнено с люлкова греда, а предаването на тягово - спирачните усилия става през централния болт на талигата. Окачването на тяговите двигатели е опорно - осово. Тоест, тяговият двигател посредством моторно - осови лагери е окачен на самата колоос, а в другата точка на захващане - към рамата на талигата. Това окачване на ТД не позволява скорости над 100 км/час, порида факта, че при висока скорост, взаимодействието между колооста и пътя предизвиква вибрации и искрене под четките на ТД.
Максималната скорост на маневрените локомотиви серия 61 е 80 км/час.
Захранването на локомотива от контактната мрежа се обезпечава от пантографа тип 25LSP-4. Този пантограф е идентичен с използвания при локомотивите серия 44/45 и е напълно взаимозаменяем с тях. Пантографът осигурява контактен натиск 6 - 8 кг върху контактния проводник при скорости до 160 км/ч.
Високото напрежение се понижава от локомотивен трансформатор, пригоден за външен монтаж, който има две вторични тягови намотки, една намотка за електрическо отопление на влака и една намотка за собствени нужди. Трансформаторът е монтиран под кабината за управление.
Силовата част се състои от тиристорния регулатор на тяговите двигатели, реверсор, разединител на ТД и самите ТД. Спомагателните машини са подобни на тези при серия 44/45. Използват се два вентилатора за охлаждане на ТД и маслото за охлаждане на тиристорния регулатор и трансформатора. Локомотивите серия 61 са снабдени с два трицилиндрови редови компресора, задвижвани от постояннотокови двигатели. Освен тези СМ, на локомотивите са монтирани още и двигател - помпи за циркулация на маслото за охлаждане на тиристорния регулатор и трансформатора.
Кабината за управление е една, монтирана в средата на рамата. Тя е добре остъклена и осигурява добра видимост във всички посоки, което е много важно при маневрените локомотиви. Пултовете за управление са два на брой, разположени диагонално от дясно по посока на движението. На тях са монтирани по-важните командни и контролни прибори, както и някои сигнални лампи и магнитните указатели за положение на ГВП и влаковото отопление.
Измервателни прибори и МУ на ГВП
Командни ключове
Манометри и показател на заданието за тяга
Бутони, монтирани от дясно до контролера
Кранмашинист и бутони за пясък и свирка висок тон
От горните снимки се вижда, че на пултовете за управление са разпределени уредите, с които машинистът директно борави при работа, като са монтирани ергономично от двете страни на контролера за управление.
Контролерът за управление има слените положения:
Х - Неутрално положение;
> - Бавно задаване на референция за тяга;
>> - Бързо задаване на референция за тяга;
<< - Бързо понижаване на тягата;
СП - Електропневматично спиране на локомотива;
СТ - Положение "СТОЙ"; На него се задържа спирачката на локомотива и може да се обърне реверсора в едно от положенията:
P - Напред;
0 - По този начин се предава управлението към другия пулт;
Z - Назад;
Управлението на локомотива е леко, не изисква голям брой операции от машиниста, което облекчава работата му и намалява умората. Локомотивът може да се използва както за маневрена работа, така и за лека влакова служба по електрифицираните жп. линии.
_________________
Бел. авт: Снимките, използвани за това описание са авторска собственост на Радостин Момчилов! Всяко използване на тези снимки без съгласието на автора е недопустимо!
Електрическите маневрени локомотиви серия 61 са четириосни, двуталигови локомотиви за променлив ток 25 кV 50Хц. Регулирането на напрежението, подавано към четирите тягови двигателя става посредством тиристорен регулатор, който изменя възбудителния ток на ТД. Системата за управление е изградена на базата на електроника, която е групирана в общ шкаф в кабината за управление.
Общ вид на локомотивите серия 61
Механичната част се състои от двете двуосни талиги, изпълнени по принципно различен начин в сравнение с останалите локомотиви, производство на "ШКОДА". Буксовото окачване е изпълнено с металогумени пакети като гасящ елемент, а буксовото водене е шпинтонно както при локомотивите серия 44/45. Централното ресорно окачване е изпълнено с винтови пружини и един хидравличен гасител за гасене на напречните колебания. Централното окачване както при локомотивите серия 44/45 е изпълнено с люлкова греда, а предаването на тягово - спирачните усилия става през централния болт на талигата. Окачването на тяговите двигатели е опорно - осово. Тоест, тяговият двигател посредством моторно - осови лагери е окачен на самата колоос, а в другата точка на захващане - към рамата на талигата. Това окачване на ТД не позволява скорости над 100 км/час, порида факта, че при висока скорост, взаимодействието между колооста и пътя предизвиква вибрации и искрене под четките на ТД.
Максималната скорост на маневрените локомотиви серия 61 е 80 км/час.
Захранването на локомотива от контактната мрежа се обезпечава от пантографа тип 25LSP-4. Този пантограф е идентичен с използвания при локомотивите серия 44/45 и е напълно взаимозаменяем с тях. Пантографът осигурява контактен натиск 6 - 8 кг върху контактния проводник при скорости до 160 км/ч.
Високото напрежение се понижава от локомотивен трансформатор, пригоден за външен монтаж, който има две вторични тягови намотки, една намотка за електрическо отопление на влака и една намотка за собствени нужди. Трансформаторът е монтиран под кабината за управление.
Силовата част се състои от тиристорния регулатор на тяговите двигатели, реверсор, разединител на ТД и самите ТД. Спомагателните машини са подобни на тези при серия 44/45. Използват се два вентилатора за охлаждане на ТД и маслото за охлаждане на тиристорния регулатор и трансформатора. Локомотивите серия 61 са снабдени с два трицилиндрови редови компресора, задвижвани от постояннотокови двигатели. Освен тези СМ, на локомотивите са монтирани още и двигател - помпи за циркулация на маслото за охлаждане на тиристорния регулатор и трансформатора.
Кабината за управление е една, монтирана в средата на рамата. Тя е добре остъклена и осигурява добра видимост във всички посоки, което е много важно при маневрените локомотиви. Пултовете за управление са два на брой, разположени диагонално от дясно по посока на движението. На тях са монтирани по-важните командни и контролни прибори, както и някои сигнални лампи и магнитните указатели за положение на ГВП и влаковото отопление.
Измервателни прибори и МУ на ГВП
Командни ключове
Манометри и показател на заданието за тяга
Бутони, монтирани от дясно до контролера
Кранмашинист и бутони за пясък и свирка висок тон
От горните снимки се вижда, че на пултовете за управление са разпределени уредите, с които машинистът директно борави при работа, като са монтирани ергономично от двете страни на контролера за управление.
Контролерът за управление има слените положения:
Х - Неутрално положение;
> - Бавно задаване на референция за тяга;
>> - Бързо задаване на референция за тяга;
<< - Бързо понижаване на тягата;
СП - Електропневматично спиране на локомотива;
СТ - Положение "СТОЙ"; На него се задържа спирачката на локомотива и може да се обърне реверсора в едно от положенията:
P - Напред;
0 - По този начин се предава управлението към другия пулт;
Z - Назад;
Управлението на локомотива е леко, не изисква голям брой операции от машиниста, което облекчава работата му и намалява умората. Локомотивът може да се използва както за маневрена работа, така и за лека влакова служба по електрифицираните жп. линии.
_________________
Бел. авт: Снимките, използвани за това описание са авторска собственост на Радостин Момчилов! Всяко използване на тези снимки без съгласието на автора е недопустимо!