Първообразът на влаковете били вагоните,теглени от коне по просто дървени релси в мините през XVI век.През 1738 година в мината Уйатхейвън,Англия,за първи път били използвани железни релси.През 1803 година в Лондон имало релсов път за товарни колки теглени от коне.
НАЧАЛОТО
През 1804 година Ричард Треветик успешно демострирал парен локомотив на линия за вагонетки в в Южен Уелс,Англия.Парният локомотив бил усъвършенстван от Джон Блекиншоп,Уилям Хедли и Джордж Стивънсън,ноза първите локомотиви тогавашните железопътни линии били твърде слаби.Едва с въвеждането на стоманените релси по тях можели да преминават тежки товарни влакове.Първата обществена железница(Стоктън-Дарлингтън)била открита през 1825 година в Англия.Парен локомотив теглел влакова композиция от 33 вагона с товари и пътници и и се движел 24 км/ч.Първата редовна железопътна линия била открита през 1830 година между Ливърпул и Манчестър.По тази линия се движел локомотивът "Рокет"(Ракета),конструиран от Джордж Стивънсън.
П.С. На 21 февруари 1804 година английския инженер Ричард Траветик спечелил бас- построил първия парен локомотив,способен да придвижи 10 тона товар на разстояние 10 мили(16 км)
[img=http://img251.imageshack.us/img251/6787/img0425zi4.jpg]
ВЪЗХОД НА ЖЕЛЕЗНИЦАТА
Към края на XIX век железопътни линии покривали Европа,САЩ,Канада.Те се изкачвали високо в планините,преминавали тунели през тях,пресичали чироки реки.От 1843 година затворените пътнически вагони изместили откритите платформи.През 1864 година в САЩ били въведени спални вагони.В навечерието на Първата световна война. комфортните пътнически влакове достигали средна скорост 95 км/ч,а товарните влакове пренасяли до 2000 тона.През 30-те години на XX век парният локомотив достигнал върха на своето развитие.Вече имало електрически локомотиви, а в САЩ влизат в употреба дизеловите локомотиви.
ПОДЗЕМНИ ЖЕЛЕЗНИЦИ
Първата подземна железница(метро) е построена през 1863 година в Лондон.Тя имала успех,въпреки тунелите,пълни с пушека на парните локомотиви.Те били заменени с електрически през 1890 година.Скоро подземни железници били построени в много градове - Бостън,САЩ(1895),Будапеща (1896),Париж(1898),Ню Йорк(1904).Сред най-големите в света е Московското метро,започнато през 1932 година.Днес по него се движат по 6-7 млн. пътници дневно.
УПАДЪК И ПРЕУСТРОЙСТВО
От средата на XX век автомобилният и въздушният транспорт започнали да конкурират железниците.Мрежата от железопътни линии трябвало да бъде съкратена.През 50-те години в САЩ а през 60-те и в Европа било спряно производството на парни локомотиви.Железопътните инженери започнали да търсят начин да усъвършенстват железниците.През 1964 година в Япония били въведени високоскоростни влакове-стрели "ШИНКАНСЕН" или "ШИНКАЗЕН",които се движели по специални железопътни линии със скорост до 210 км/ч.В Франция през 1981 година по линията Париж-Лион потегля влакът ТЖВ(от TGV-съкръщение от френски израз високоскоростен влак).Той развива скорост средна скорост 260 км/ч и държи световния рекорд за най-бърз влак.Захранва се с електроенергия чрез пантографи,свързани с жиците горе.В Джакарта Индонезия е въведен 'Аеромобил" -лек влак<задвижван от сгъстен въздух, подаван от въздухопровод под линията.
БЪДЕЩЕТО
Търсенията за по-голяма ефектовност на железниците продължават.Правят се опити наземни водещи системи да заменят традиционните релсове линии.Например влаковетет на парижкото метро се движат по бетонна писта чрез специално устроени търкалящи се колела с пневматични гуми.В Англия се разработват проекти за влакове на въздушна възгалвница.Експериментират се железници,при които магнити издигат влака да специални писти,с което се осигурява подемна сила, и тяга.Тази системана магнитна възглавница е наречена "Маглев".Тя ще позволи както високи скорости,така и намаляване на шума.
П.С.С Надявам се да ви е харесало
