Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Всички жп. возила са съоръжени с автоматична спирачна система. Локомотивите са оборудвани с уреди за набавяне на сгъстения въздух, уреди за командване на спирачката и измервателни уреди. Вагонвите имат главен въздухопровоз, функционни вентили, спирачни цилиндри и запасни резервоари. Също така на всеки вагон и локомотив(мотриса) има приспособления за внезапно спиране(кранове).

Как точно действа автоматичната спирачка?

Схема 1:
Изображение

За пример ще вземеме спирачка с функционни вентили(ФВ) усл.№292-001, кран - машинист усл. №394-000(или Кнор - 8/10).

Главният компресор 1 набавя необходимото количество въздух в главният въздушен резервоар(ГВР) 2. От там въздухът преминава през тръбопровода високо налягане 3 и достига до кран-машиниста 4, където регулатор, вграден в него редуцира налягането на предварително зададена стойност(5 атм). От кран-машиниста, през главния въздухопровод(ГВ) 5 и гъвкавите съединения въздух достига до ФВ 8, а също така през еднопосочен клапан 7 зарежда запасния резервоар 9. Когато налягането в ГВ е 5 атм., тогава шибърът на ФВ е преместен от буталото му в положение "Разхлабване" и спирачният цилиндър(СЦ) 10 е свързан през ФС с атмосферата. Спирачката е разхлабена.
Когато машинистът предприеме задържане, поставяйки ръчката на КМ в положение 5 "Задържане" , налягането в ГВ ще спадне, и тогава буталото на ФВ ще премести шибъра в крайно дясно положение "Задържане". Тогава ЗР ще бъде свързан със СЦ и ще се предизвика задържане на спирачката. налягането в СЦ ще се покачи с толкова, с колкото е спаднало налягането в ГВ. Когато тези налягания се изравнят, буталото ще премести шибъра н средно положение "Прекратено задържане". Машиниста в този случай следва да е поставил ръчката на КМ на положение 4 "Прекратено задържане", в противен случай налягането в ГВ ще падне до 3, 5 атм, а налягането в СЦ ще достигне максималната стойност 3, 8 атм.
За да разхлаби спирачката, машинистът поставя ръчката на КМ на положение 2 "Пътуване и зареждане на спирачката". Тогава налягането в ГВ ще започне да се покачва и ФВ ще заемат положение "Разхлабване". Трябва да се знае, че ФВ 292-001 ще заемат положение "Разхлабване" дори при покачване на налягането в ГВ с 0,1 - 0,2 атм. За това след поставяне на рпъчката на КМ на положение 2, машинистът не бива да я връща в положение ", тъй като това няма да прекрати процеса на разхлабване. Спирачката е с безстепенно разхлабване и спада към т. нар. "Изтощаеми". Това е много важно да се знае и при возене на влака, машинистът трябва да има в предвид тази особеност. След направено задържане и последващо разхлабване, трябва да се изчака докато се заредят ЗР, в противен случай може да настъпи изтощаване на спирачката и при задържане да се окаже, че няма спирачен ефект.
При аналогичната американска спирачка "Уестингхаус" е монтиран един допълнителен резервоар за екстрено задържане, който действа само при екстрено задържане с КМ. Тази модификация е направена с цел, дори при напълно изтощена спирачка, ако машиниста предприеме екстрено задържане да се реализира спирачен ефект и влакът да спре.

Следва...
64.19

Обратно към “ТЕХНИЧЕСКА КОНСУЛТАЦИЯ | Technical Consultation”

Информация