С мотриса "Дезиро" до Аерогара София
Публикувано на: Чет Яну 04, 2007 6:31 pm
http://www.jptactis.com/jpt406/dejanov.htm
Инж. Димитър ДЕЯНОВ
За разлика от други столици и големи градове в Европа и света, където градските управи работят в тясно сътрудничество с националните жп администрации за максимално използване на железниците във вътрешноградския и крайградския пътнически транспорт, у нас не е така. Столичната община и БДЖ въобще не контактуват по тези проблеми или го правят, само ако трябва да се ликвидира някоя част от съществуващата жп мрежа на територията на столицата. Така беше при ликвидирането на гарите Сердика и Стан, а още по-рано на гара Перловец, по-голямата част от околовръстната линия и т.н. Вече няколко десетилетия жп инфраструктурата на територията на града като че ли пречи на Софийската община и тя всячески се стреми да я ликвидира, вместо да я усъвършенства и използва пълноценно за градски пътнически транспорт и икономично снабдяване на столицата с масови стоки и други товари.
Въпреки тази неблагоприятна ситуация, си позволявам да възобновя едно предложение отпреди девет години за бърза жп връзка между Централна гара София и Аерогарата, като се надявам, че този път то ще срещне разбиране. За целта може да се използва значителна част от вече съществуващата жп инфраструктура. Необходимо е само да се доизградят малки отсечки в района около гара Слатина (фиг. 1). Това са 400-500 метра нов железен път между съществуващата част на бившата околовръстна линия, от района на сп. Христо Смирненски до гара Слатина (поз. 1) и други около 800-900 метра от края на жп естакадата (между гара Слатина и гара Подуяне-разпределителна) до Аерогарата (поз. 2). Непосредствено до Аерогарата ще се развият два челни приемно-отправни коловоза (полезна дължина около 100 метра), с удобни перони за слизане и качване на пътниците.
За подвижен състав ще се използват една или при по-голяма честота на движението – две дизелови мотриси от типа "Дезиро" (серия 10). Във втория случай те ще се разминават в гара Слатина или между гарите София и Подуяне-пътническа. Времето за пътуване по маршрута Централна гара София - Подуяне - Слатина - Аерогарата или обратно ще бъде около 17-20 минути. Това време е недостижимо, за никакво друго превозно средство по градските улици.
Единственото място, където влакът и уличното движение ще се подчиняват на едни и същи светофари, е пресичането на улицата към Булгарплод (сега там е зеленчуковата борса). Затова спирката на влака, по посока към Аерогарата, ще бъде на перон (поз. 4), а в обратната посока – на перон (поз. 5). Светофарите ще са отворени постоянно за уличното движение и ще го спират само, когато влакът трябва да премине, след като се е установил и потегля от спирката.
Ако бъде възстановен и демонтираният понастоящем къс (около 250 метра) участък (поз. 3 на фиг.1), е възможно да се създаде и пряк железопътен маршрут: Аерогара - гара Слатина - надлез Дървеница (връзка с метрополитена на станция 10 и автогара Юг) - гара Пионер (за кв. "Дианабад") - Софияленд - Хладилника (връзка с трамвай № 9, 14 и автобусни линии). При този маршрут само Симеоновско шосе ще се пресича на ниво, като пресичането ще се регулира с обикновени светофари.
Възможността сравнително лесно да се усъвършенства наличната (но вече малко останала) жп инфраструктура в градските райони, за които става дума, предоставя отлични условия да се създадат нови, неразработени досега маршрути в помощ на столичния градски транспорт. Железниците могат да ускорят превоза на пътници по тях, да намалят замърсяването на околната среда в градските зони, да увеличат удобствата на пътуващите до и от такива транспортни възли като Централна гара и Аерогарата, а чрез връзките с метрополитена, трамвайните и автобусните линии да създадат условия за бърза връзка между железопътния, въздушния и градския транспорт в столицата.
Предлагам Министерството на транспорта, Столичната община, летищният комплекс, НК ЖИ, БДЖ ЕАД и други заинтересовани институции и граждани да подкрепят идеята за бърза железопътна връзка с Аерогара София. За целта е необходимо под егидата на Министерството на транспорта и Столичната община да се пристъпи към кратко инвестиционно проучване и ускорено проектиране на направените предложения, като едновременно се осигури целева финансова помощ за доизграждане на съществуващата жп инфраструктура, необходима най-напред за линията до Аерогара София.
Инж. Димитър ДЕЯНОВ
За разлика от други столици и големи градове в Европа и света, където градските управи работят в тясно сътрудничество с националните жп администрации за максимално използване на железниците във вътрешноградския и крайградския пътнически транспорт, у нас не е така. Столичната община и БДЖ въобще не контактуват по тези проблеми или го правят, само ако трябва да се ликвидира някоя част от съществуващата жп мрежа на територията на столицата. Така беше при ликвидирането на гарите Сердика и Стан, а още по-рано на гара Перловец, по-голямата част от околовръстната линия и т.н. Вече няколко десетилетия жп инфраструктурата на територията на града като че ли пречи на Софийската община и тя всячески се стреми да я ликвидира, вместо да я усъвършенства и използва пълноценно за градски пътнически транспорт и икономично снабдяване на столицата с масови стоки и други товари.
Въпреки тази неблагоприятна ситуация, си позволявам да възобновя едно предложение отпреди девет години за бърза жп връзка между Централна гара София и Аерогарата, като се надявам, че този път то ще срещне разбиране. За целта може да се използва значителна част от вече съществуващата жп инфраструктура. Необходимо е само да се доизградят малки отсечки в района около гара Слатина (фиг. 1). Това са 400-500 метра нов железен път между съществуващата част на бившата околовръстна линия, от района на сп. Христо Смирненски до гара Слатина (поз. 1) и други около 800-900 метра от края на жп естакадата (между гара Слатина и гара Подуяне-разпределителна) до Аерогарата (поз. 2). Непосредствено до Аерогарата ще се развият два челни приемно-отправни коловоза (полезна дължина около 100 метра), с удобни перони за слизане и качване на пътниците.
За подвижен състав ще се използват една или при по-голяма честота на движението – две дизелови мотриси от типа "Дезиро" (серия 10). Във втория случай те ще се разминават в гара Слатина или между гарите София и Подуяне-пътническа. Времето за пътуване по маршрута Централна гара София - Подуяне - Слатина - Аерогарата или обратно ще бъде около 17-20 минути. Това време е недостижимо, за никакво друго превозно средство по градските улици.
Единственото място, където влакът и уличното движение ще се подчиняват на едни и същи светофари, е пресичането на улицата към Булгарплод (сега там е зеленчуковата борса). Затова спирката на влака, по посока към Аерогарата, ще бъде на перон (поз. 4), а в обратната посока – на перон (поз. 5). Светофарите ще са отворени постоянно за уличното движение и ще го спират само, когато влакът трябва да премине, след като се е установил и потегля от спирката.
Ако бъде възстановен и демонтираният понастоящем къс (около 250 метра) участък (поз. 3 на фиг.1), е възможно да се създаде и пряк железопътен маршрут: Аерогара - гара Слатина - надлез Дървеница (връзка с метрополитена на станция 10 и автогара Юг) - гара Пионер (за кв. "Дианабад") - Софияленд - Хладилника (връзка с трамвай № 9, 14 и автобусни линии). При този маршрут само Симеоновско шосе ще се пресича на ниво, като пресичането ще се регулира с обикновени светофари.
Възможността сравнително лесно да се усъвършенства наличната (но вече малко останала) жп инфраструктура в градските райони, за които става дума, предоставя отлични условия да се създадат нови, неразработени досега маршрути в помощ на столичния градски транспорт. Железниците могат да ускорят превоза на пътници по тях, да намалят замърсяването на околната среда в градските зони, да увеличат удобствата на пътуващите до и от такива транспортни възли като Централна гара и Аерогарата, а чрез връзките с метрополитена, трамвайните и автобусните линии да създадат условия за бърза връзка между железопътния, въздушния и градския транспорт в столицата.
Предлагам Министерството на транспорта, Столичната община, летищният комплекс, НК ЖИ, БДЖ ЕАД и други заинтересовани институции и граждани да подкрепят идеята за бърза железопътна връзка с Аерогара София. За целта е необходимо под егидата на Министерството на транспорта и Столичната община да се пристъпи към кратко инвестиционно проучване и ускорено проектиране на направените предложения, като едновременно се осигури целева финансова помощ за доизграждане на съществуващата жп инфраструктура, необходима най-напред за линията до Аерогара София.