Мнения: 316
Регистриран на: Чет Юни 08, 2006 12:06 pm
Местоположение: Русе
На 7 ноември 2011 се навършват 145 години от построяването на първата железопътна линия на територията на България между Русе и Варна. На 7 ноември 1866 г. тогавашния валия на Туна вилает, Мидхат паша пътува от Русе до Варна без прехвърляне и обявава линията за открита.

http://photo-zona.net/index.php?APP_ACT ... _ID=109941

Из книгата на инж. Димитър Деянов "ЖЕЛЕЗОПЪТНАТА МРЕЖА В БЪЛГАРИЯ 1866 - 1975", стр. 11:

Начало на железопътните съобщения в България

Не може да се каже, че българският народ е бил някога галеник на съдбата. Напротив, борбите за оцеляване и утвърждаване са главен елемент в нашата история, изпълнена с извисявания, но и с падения. Пораженията върху оформянето и съзряването на българите като европейски народ, нанесени от последното петвековно робство обаче, надминават всичко, те са най-страшните. Защото през епохата, обхващаща втората половина на ХVІІІ и първата половина на ХІХ век, когато свободно развиващите се европейски народи тласнаха науката и техниката с невиждани темпове, направиха най-големите открития, дадоха най-големите изобретения и в края на краищата осъществиха световната научно-техническа революция, когато украсиха градовете си с възхитителни архитектурни шедьоври и великолепни паметници, създадоха най-великите художестевни и музикални произведения, когато култивираха в човека най-съвършени и благородни добродетели и пр., за българите времето беше спряло.
Има ли по-колосална вреда от оная, да лишиш един народ от възможността да разгърне свободно творческите си сили и предприемчивост, енергия и изобретателност, за изграждането на една истинска европейска държава, ведно с останалите свободни народи, тъкмо по времето на описания тотален подем в Европа?
За съжаление, пропуснато е златно време, което не е оползотворено. Това време е загубено безвъзвратно. То принадлежи на историята, но безпорно дава своето негативно отражение върху народопсихологията и изобщо върху качествата на нашия народ.
Съдбата е отредила началото на железопътните съобщения в България да бъде поставено преди създаването на третата българска държава, към края на едно робство, в което най-печалното е, че българите са поставени в състояние на подчиненост от поробител, стоящ далеч по-назад от тях според общочовешките ценности на цивилизацията. В този смисъл бедите, нанесени от турците върху цялостното развитие на нашия народ са неизмеримо по-тежки, ако се сравнят с други случаи от историята, когато владетелят във всяко отношение е издигнат и по-напреднал от поробените.
Върху две гуми или върху две талиги по две релси!
Мнения: 665
Регистриран на: Пет Юли 21, 2006 7:49 pm
Местоположение: По
Обратна връзка:

Мнение от 44-134 »

Mного хубава информация! И отново никой от БДЖ не се сети да направи нещо и да се отпразнува годишнината. Последното до колкото помня беше на 100 години Цариград-Белово с 01.23 и нищо не пречеше сега да запалят 03.12 или 16.01 от Горна и да се направи едно пътуване по линията...
Най-великата доблест не е в това никога да не паднеш, а да се изправиш всеки път, когато паднеш.
Мнения: 1030
Регистриран на: Вто Фев 14, 2006 12:31 am
Местоположение: Варна , България

Мнение от disell »

Най-правило беше да пуснат 2 атракционни влака един от Русе и един от Варна и да се срещнат на гара Хитрино тъй като тя е единствената останала горе-долу "старичка" гара на външен вид . Да се направи някакво малко тържество, да се раздадат в бързите влакове флаери по повод събитието и още много други работи та ако щете и безплатно пътуване на този ден , дано за 150 годишнината се сетят ако изобщо има превоз на пътници все още у нас :!:
Мнения: 316
Регистриран на: Чет Юни 08, 2006 12:06 pm
Местоположение: Русе

Мнение от Railroader »

За съжаление всичко пак си остава в сферата на мечтите и намеренията. То и покрай това напечено положение в родните железници, покрай тази стачна готовност, когато всичко завира и закипява... :?

Още малко история:
http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%A2%D1% ... 0%BA%D0%B0

:cry:
Върху две гуми или върху две талиги по две релси!
Мнения: 46
Регистриран на: Пон Юли 19, 2010 10:59 am
Местоположение: София

Мнение от kikiface »

Да попитам през коя година е чествана 100 години Цариград-Белово?
Модератор
Мнения: 7683
Регистриран на: Вто Яну 31, 2006 5:49 pm
Местоположение: Пловдив
Аватар
Модератор

Мнение от VESO »

През 1973-та година.Помня , че през 2008 г. имаше честване на 135 години от линията и за тази цел пуснаха правителствен влак към Белово , начело с 01.23.Следователно като извадиш от 2008-ма 35 години се получава 1973-та. :wink:
Мнения: 151
Регистриран на: Сря Апр 21, 2010 8:15 pm
Местоположение: Пирдоп,София

Мнение от Petko Ivanov »

През 1993 също имаше честване на 120 г от линията. Организирано бе пътуване от Белово до Септември с парен локомотив 26.26 и двуосни и триосни ретро вагони от музея в Русе. След това не съм чувал тези вагони да са били в движение на друг влак.
Техник
Мнения: 4170
Регистриран на: Пет Фев 25, 2005 8:36 pm
Местоположение: София
Обратна връзка:
Аватар
Техник

Мнение от bdz46 »

Били са. Разхождаха ги до Свищов.
Мнения: 46
Регистриран на: Пон Юли 19, 2010 10:59 am
Местоположение: София

Мнение от kikiface »

За 26.26 можете да гледате филма със спомени от 90те години. Не знам някой има ли клипове като моя... ако не значи аз съм ценен за 26.26, защото в Гугъл нищо нямаше за тази машина , но когато качих видеото всеки който напише примерно БДЖ 26.26 и излизат мойте клипове. Който има 1час свободен нека го гледа филма.
Публикувай отговор

Обратно към “ПАРНИ ЛОКОМОТИВИ И МОТРИСИ | Steam locomotives and railcars”

Информация