
Железопътна Администрация на Тайван - въведение
Железопътната Администрация на Тайван (Taiwan Railway Аdministration - TRA, 臺灣鐵路管理局) е държавна компания с единствен предмет на дейност експлоатацията на 1067 км железен път с междурелсие 1067 мм и всичкия подвижен състав по него. Частни превозвачи няма. Над 80% от трасето са удвоени и електрифицирани, като се очаква до 2014 да са 100%. Максимална скорост е 130 км/ч, контактната мрежа - на 25 кВ/50 Хц.
ЖП линията описва затворен кръг около острова и се разделя на две главни линии, западна и източна. Няколко къси клона са отворени за пътническо движение главно с туристически цели. В най-северната част, малък издатък, който формално е началото на Западната линия, свършва на кея на голямото товарното пристанище (и голям град) Кийлонг. Това е най-старата гара в Тайван, отворена през 1891 с цел транспорт на хора и товари пристигащи с кораб от тогавашния владетел на острова, Япония, към вътрешността. Следващата гара, Баду, е северната разделна точка на двете линии, а втория по големина град, Гаошионг, е южната.
Дневния пътникопоток е от порядъка на 500 000 души. През почивните дни правостоящи пътници са обичайна гледка дори и в експресните влакове. Влаковете са около 90% пътнически. Товарното движение е по-силно по красивата източна линия, където пътниците са по-малко. Според електронния пътеводител, на 04 Юни 2011, по 140 влака са назначени да минат през столичната централна гара Тайпей във всяка една посока, "нагоре" и "надолу" между 05:15 и 00:30 на следващия ден. По посока "нагоре", т. е. по посока на часовниковата стрелка, влаковете по западната линия са са четни номера, а тези по източната - нечетни. Движението е отляво по посока на движението и сигнализацията, също.
И до ден днешен, Япония оказва силно влияние на тайванския начин на живот, включително и на ЖП транспорта. През 2007, Тайванската високоскоростна железница, строена като копие на японската Shinkansen, започна движение между Гаошионг и Тайпей на 1435 мм междурелсие под мениджмента на частен холдинг.
В следващите съобщения на тази тема ще представя (както времето ми позволява) подвижния състав на Тайванската ЖП администрация със снимков материал заснет през март 2011 по Западната главна линия.
Приятно четене и гледане.
Железопътната Администрация на Тайван (Taiwan Railway Аdministration - TRA, 臺灣鐵路管理局) е държавна компания с единствен предмет на дейност експлоатацията на 1067 км железен път с междурелсие 1067 мм и всичкия подвижен състав по него. Частни превозвачи няма. Над 80% от трасето са удвоени и електрифицирани, като се очаква до 2014 да са 100%. Максимална скорост е 130 км/ч, контактната мрежа - на 25 кВ/50 Хц.
ЖП линията описва затворен кръг около острова и се разделя на две главни линии, западна и източна. Няколко къси клона са отворени за пътническо движение главно с туристически цели. В най-северната част, малък издатък, който формално е началото на Западната линия, свършва на кея на голямото товарното пристанище (и голям град) Кийлонг. Това е най-старата гара в Тайван, отворена през 1891 с цел транспорт на хора и товари пристигащи с кораб от тогавашния владетел на острова, Япония, към вътрешността. Следващата гара, Баду, е северната разделна точка на двете линии, а втория по големина град, Гаошионг, е южната.
Дневния пътникопоток е от порядъка на 500 000 души. През почивните дни правостоящи пътници са обичайна гледка дори и в експресните влакове. Влаковете са около 90% пътнически. Товарното движение е по-силно по красивата източна линия, където пътниците са по-малко. Според електронния пътеводител, на 04 Юни 2011, по 140 влака са назначени да минат през столичната централна гара Тайпей във всяка една посока, "нагоре" и "надолу" между 05:15 и 00:30 на следващия ден. По посока "нагоре", т. е. по посока на часовниковата стрелка, влаковете по западната линия са са четни номера, а тези по източната - нечетни. Движението е отляво по посока на движението и сигнализацията, също.
И до ден днешен, Япония оказва силно влияние на тайванския начин на живот, включително и на ЖП транспорта. През 2007, Тайванската високоскоростна железница, строена като копие на японската Shinkansen, започна движение между Гаошионг и Тайпей на 1435 мм междурелсие под мениджмента на частен холдинг.
В следващите съобщения на тази тема ще представя (както времето ми позволява) подвижния състав на Тайванската ЖП администрация със снимков материал заснет през март 2011 по Западната главна линия.
Приятно четене и гледане.

Експресни влакове 1 - "Taроко Експрес"
Най-бързите и скъпи влакове на TRA могат да се нарекът "Експрес" - китайското име е "Дзъ-джианг" (自強). Подвижния състав се дели на 3 основни разновидности. Най-новия вид е накланящ се (pendolino) ЕМВ произведен от Хитачи с максимална скорост 160 км/ч (TEMU1000).
Влаковете от този тип са специална "туристическа" категория наречена "Експрес Тароко" (太魯閣列車). Тароко е японското произношение на името 太魯閣, много живописно дефиле в средната част на Тайван, близо до голямото пристанище и гара на източната линия Хуалиен. Много туристи пътуват да разгледат дефилето, за това в началото (2005 г.) тези мотриси обслужваха току-що напълно удвоения и електрифициран участък Тайпей - Хуалиен. Поради накланящятя се конструкция TEMU1000 вдигат значително по-висока скорост по виещата се в тясното пространство между планина и море източна линия, съкращавайки пътуването от 3 на 2 часа. По онова време запазените места се изкупуваха с месеци напред. Днес тези влакове се движат на по-дълги разстояния и по западната линия. По принцип билети със запазени места са "задължителни", но правостоящи пътници с билет от билетен автомат не се гонят - цената е същата. Това е единствения влак в който до днес не съм се возил.
Ето снимки:
1. TEMU1000 влиза транзит на голямата и обновена гара Чиду по път от източната линия надолу към Тайпей. Чиду е начална/крайна гара на експресните и бързите влакове по западната линия и има голямо депо към нея

2. TEMU1000 излиза от гара Баду, началото на източната линия, откъм Тайпей на път за Хуалиен

3.

4.

5. Новата гара Сонгшан в източен Тайпей - 7 гари в района на Тайпей са под земята, поради недостиг на свободно пространство.

6.

7.

8. Гара Шулин в югоизточните покрайнини на Тайпей е първата над земята. Това е начална/крайна гара на експресните и бързите влакове по източната линия и също има голямо депо към нея.

Най-бързите и скъпи влакове на TRA могат да се нарекът "Експрес" - китайското име е "Дзъ-джианг" (自強). Подвижния състав се дели на 3 основни разновидности. Най-новия вид е накланящ се (pendolino) ЕМВ произведен от Хитачи с максимална скорост 160 км/ч (TEMU1000).
Влаковете от този тип са специална "туристическа" категория наречена "Експрес Тароко" (太魯閣列車). Тароко е японското произношение на името 太魯閣, много живописно дефиле в средната част на Тайван, близо до голямото пристанище и гара на източната линия Хуалиен. Много туристи пътуват да разгледат дефилето, за това в началото (2005 г.) тези мотриси обслужваха току-що напълно удвоения и електрифициран участък Тайпей - Хуалиен. Поради накланящятя се конструкция TEMU1000 вдигат значително по-висока скорост по виещата се в тясното пространство между планина и море източна линия, съкращавайки пътуването от 3 на 2 часа. По онова време запазените места се изкупуваха с месеци напред. Днес тези влакове се движат на по-дълги разстояния и по западната линия. По принцип билети със запазени места са "задължителни", но правостоящи пътници с билет от билетен автомат не се гонят - цената е същата. Това е единствения влак в който до днес не съм се возил.
Ето снимки:
1. TEMU1000 влиза транзит на голямата и обновена гара Чиду по път от източната линия надолу към Тайпей. Чиду е начална/крайна гара на експресните и бързите влакове по западната линия и има голямо депо към нея
2. TEMU1000 излиза от гара Баду, началото на източната линия, откъм Тайпей на път за Хуалиен
3.
4.
5. Новата гара Сонгшан в източен Тайпей - 7 гари в района на Тайпей са под земята, поради недостиг на свободно пространство.
6.
7.
8. Гара Шулин в югоизточните покрайнини на Тайпей е първата над земята. Това е начална/крайна гара на експресните и бързите влакове по източната линия и също има голямо депо към нея.

Експресни влакове 2 - "Push-Pull Състави"
Най-бързите и скъпи влакове на TRA могат да се нарекът "Експрес" - китайското име е "Дзъ-джианг" (自強). Подвижния състав се дели на 3 основни разновидности. Стандартизираните състави от два еднокабинни локомотива и 12 вагона (Е1000) са най-често срещания тип експресен влак.
Локомотивите са строени в ЮАР, а вагоните в Южна Корея (Daewoo), но визуално си пасват отлично. Внесени са в края на 1980-те години. Рядко се случва локомотиви от този тип да се движат изолирани. Максималната скорост е 130 км/ч. Съставите се композират в депата, така че вагони с различни номера се оказват един до друг. Основния цвят е оранжев, но понякога се случва отделни вагони с винено червен или тъмно розов цвят да се смесят с оранжевите.
Тези състави обслужват почти 100%-во експресите от Тайпей (начална/крайна гара - Чиду) до Гаошионг, които се движат по тактов график - всеки един час - и вземат 395 км от Чиду до Гаошионг за около 4 ч 20 мин. Експресите от/до други гари са с по-разнороден състав. Всички експресите спират на големите населени места и отделно всеки чифт на няколко по-малки. TRA изглежда има политика всяка гара с изключение на най-малките да се обслужва от поне един чифт експресен или бърз влак до столицата.
Билети се купуват от касата (с място) или автомат, на една и съща цена. Пътници без места сядат където е свободно, а ако влака е пълен - прави. Билетите се проверявят автоматично при влизане на перона и при излизане. Ако се возеш на влак от различна категория или слезеш на гара не за която си купил билет, доплаща се на гишето. Случва се от време на време и превозната бригада да провери билети във влака. Освен това минава количка със храна - кутия с готвено, (нарича се Bento на японски), закуски и напитки. Всеки влак има и чистачка която чисти по време на път. Това е системата на обслужване във всички експресни и бързи влакове.
Ето снимки:
1.
2.
3. Е1000 излиза от перона в началната гара Чиду на път към Гаошионг - оранжев и розов вагон един до друг.

4.

5. Разминаване на два Е1000 - първия влиза в гарата, а зелен светофор е подготвен за другия.

6.

7.

8.

Най-бързите и скъпи влакове на TRA могат да се нарекът "Експрес" - китайското име е "Дзъ-джианг" (自強). Подвижния състав се дели на 3 основни разновидности. Стандартизираните състави от два еднокабинни локомотива и 12 вагона (Е1000) са най-често срещания тип експресен влак.
Локомотивите са строени в ЮАР, а вагоните в Южна Корея (Daewoo), но визуално си пасват отлично. Внесени са в края на 1980-те години. Рядко се случва локомотиви от този тип да се движат изолирани. Максималната скорост е 130 км/ч. Съставите се композират в депата, така че вагони с различни номера се оказват един до друг. Основния цвят е оранжев, но понякога се случва отделни вагони с винено червен или тъмно розов цвят да се смесят с оранжевите.
Тези състави обслужват почти 100%-во експресите от Тайпей (начална/крайна гара - Чиду) до Гаошионг, които се движат по тактов график - всеки един час - и вземат 395 км от Чиду до Гаошионг за около 4 ч 20 мин. Експресите от/до други гари са с по-разнороден състав. Всички експресите спират на големите населени места и отделно всеки чифт на няколко по-малки. TRA изглежда има политика всяка гара с изключение на най-малките да се обслужва от поне един чифт експресен или бърз влак до столицата.
Билети се купуват от касата (с място) или автомат, на една и съща цена. Пътници без места сядат където е свободно, а ако влака е пълен - прави. Билетите се проверявят автоматично при влизане на перона и при излизане. Ако се возеш на влак от различна категория или слезеш на гара не за която си купил билет, доплаща се на гишето. Случва се от време на време и превозната бригада да провери билети във влака. Освен това минава количка със храна - кутия с готвено, (нарича се Bento на японски), закуски и напитки. Всеки влак има и чистачка която чисти по време на път. Това е системата на обслужване във всички експресни и бързи влакове.
Ето снимки:
1.
2.
3. Е1000 излиза от перона в началната гара Чиду на път към Гаошионг - оранжев и розов вагон един до друг.
4.
5. Разминаване на два Е1000 - първия влиза в гарата, а зелен светофор е подготвен за другия.
6.
7.
8.

Експресни влакове 3 - "Стари Състави"
Най-бързите и скъпи влакове на TRA могат да се нарекът "Експрес" - китайското име е "Дзъ-джианг" (自強). Подвижния състав се дели на 3 основни разновидности. Покрай Е1000 и TEMU 1000, и по-стари електрически и дизелови мотрисни състави обслужват експресни влакове. Днес те са сравнително рядки.
ЕМВ серия 100 до 300 са внесени от Великобритания започвайки от началото на 1970-те години. Серия 100 не се движи от 2009, но има поне една запазена за туристи, която се движи много рядко. Серия 200 са модернизирани и преномерирани под серия 1200. С тяхната ливрея от чисто бяло и винено червено и не повече от 10-12 броя, те са едни от най-рядките и същевременно визуално най-забележителните влакове в Тайван.
Ето снимки на серия 1200:
1.
2. Баду е стара гара със сини колони и зелени надвеси в остра крива. Тук се разделят двата пътя на източната линия (отдясно) и двата пътя до крайната гара на западната линия до Кийлонг, които веднага след гарата преминават през внушителен мост и влизат в тунел. Много живописно място, което е точно за снимки с широкоъгълен обектив (снимката е заснета с Pentax K-r/Pentax-DAL SMC 18-55 mm f/3.5-5.6). Единственият чифт експреси Кийлонг - Гаошионг редовно се обслужваше от мотриса 1200 по време на снимковия период. Заснел съм го поне на 10 гари през различните дни. Тук е за кратък престой на гара Баду...

3. ...и потегли към Тайпей и от там Гаошионг.

Отделни единици от серия 300 все още се движат в оригиналната ливрея.
Ето снимки:
4.

5.

6. Голямата гара и депо Чангхуа в средата на Тайван - мотриса 1200 серия обслужваща редовен влак по посока "нагоре", т. е. на север към Тайпей е спряла за пътници, а до нея две мотриси серия 300 са паркирани в гарата.

7. Снимка на двете паркирани мотриси серия 300 направена от другата страна на перона

Преди електрифицирането на източната линия, много дизелови мотриси от серии 2ххх (най-новите са 2800) и 3ххх (най-новите са 3100) обслужваха влаковете там. Повечето от тези са бракувани, някои са преустроени на по-луксозни пътнически влакове по неелектрифициране клонове за туристически цели, а някои са оставени в експлоатация.
Ето снимки:
8. Tamron 70-300 f/4-6.5 "in action" с Pentax K-r:

9. Tamron 70-300 f/4-6.5 "in action" с Pentax K-r:

Най-бързите и скъпи влакове на TRA могат да се нарекът "Експрес" - китайското име е "Дзъ-джианг" (自強). Подвижния състав се дели на 3 основни разновидности. Покрай Е1000 и TEMU 1000, и по-стари електрически и дизелови мотрисни състави обслужват експресни влакове. Днес те са сравнително рядки.
ЕМВ серия 100 до 300 са внесени от Великобритания започвайки от началото на 1970-те години. Серия 100 не се движи от 2009, но има поне една запазена за туристи, която се движи много рядко. Серия 200 са модернизирани и преномерирани под серия 1200. С тяхната ливрея от чисто бяло и винено червено и не повече от 10-12 броя, те са едни от най-рядките и същевременно визуално най-забележителните влакове в Тайван.
Ето снимки на серия 1200:
1.
2. Баду е стара гара със сини колони и зелени надвеси в остра крива. Тук се разделят двата пътя на източната линия (отдясно) и двата пътя до крайната гара на западната линия до Кийлонг, които веднага след гарата преминават през внушителен мост и влизат в тунел. Много живописно място, което е точно за снимки с широкоъгълен обектив (снимката е заснета с Pentax K-r/Pentax-DAL SMC 18-55 mm f/3.5-5.6). Единственият чифт експреси Кийлонг - Гаошионг редовно се обслужваше от мотриса 1200 по време на снимковия период. Заснел съм го поне на 10 гари през различните дни. Тук е за кратък престой на гара Баду...
3. ...и потегли към Тайпей и от там Гаошионг.
Отделни единици от серия 300 все още се движат в оригиналната ливрея.
Ето снимки:
4.
5.
6. Голямата гара и депо Чангхуа в средата на Тайван - мотриса 1200 серия обслужваща редовен влак по посока "нагоре", т. е. на север към Тайпей е спряла за пътници, а до нея две мотриси серия 300 са паркирани в гарата.
7. Снимка на двете паркирани мотриси серия 300 направена от другата страна на перона
Преди електрифицирането на източната линия, много дизелови мотриси от серии 2ххх (най-новите са 2800) и 3ххх (най-новите са 3100) обслужваха влаковете там. Повечето от тези са бракувани, някои са преустроени на по-луксозни пътнически влакове по неелектрифициране клонове за туристически цели, а някои са оставени в експлоатация.
Ето снимки:
8. Tamron 70-300 f/4-6.5 "in action" с Pentax K-r:
9. Tamron 70-300 f/4-6.5 "in action" с Pentax K-r:
Последно промяна от abkantchev на Нед Юни 05, 2011 10:15 pm, променено общо 1 път.

Бързи влакове
Следващата категория влакове могат да се нарекат "Бърз влак" - китайското име е "Джу Гуанг" (莒光). Обслужват се от оранжеви вагони, като по старите модели са с ръчни сгъващи се при отваряне врати, а новите - с плъзгащи се автоматични. Обслужването е същото като при експресите, но билетите са с 20% по-евтини, скоростта е до 100 км/ч и спират на значително повече малки гари. Разстоянието от 395 км между Чиду и Гаошионг се взема за около 5 ч и 15 мин. Някои композиции също така возят фургон, а тези които минават по малкия участък който все още не е електрифициран - и вагон-генератор.
Най-после електровози! TRA експлоатира General Еlectric Е42 в три серии - Е200, Е300 (около 40 във всяка серия) и E400 (17). Това са 6-остни тиристорни локомотиви с две кабини и мощност 4200 к. с. Серия 200 са внесени през 1978, 1982 и 1992, серия 300 - 1979-1980. Двете серии са до 110 км/ч. Серия 400 е внесена през 1980 и са до 130 км/ч. Понеже няма влакове с вагони над 100 км/ч, трите серии обслужват и пътнически, и товарни композиции.
Ето снимки:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Следващата категория влакове могат да се нарекат "Бърз влак" - китайското име е "Джу Гуанг" (莒光). Обслужват се от оранжеви вагони, като по старите модели са с ръчни сгъващи се при отваряне врати, а новите - с плъзгащи се автоматични. Обслужването е същото като при експресите, но билетите са с 20% по-евтини, скоростта е до 100 км/ч и спират на значително повече малки гари. Разстоянието от 395 км между Чиду и Гаошионг се взема за около 5 ч и 15 мин. Някои композиции също така возят фургон, а тези които минават по малкия участък който все още не е електрифициран - и вагон-генератор.
Най-после електровози! TRA експлоатира General Еlectric Е42 в три серии - Е200, Е300 (около 40 във всяка серия) и E400 (17). Това са 6-остни тиристорни локомотиви с две кабини и мощност 4200 к. с. Серия 200 са внесени през 1978, 1982 и 1992, серия 300 - 1979-1980. Двете серии са до 110 км/ч. Серия 400 е внесена през 1980 и са до 130 км/ч. Понеже няма влакове с вагони над 100 км/ч, трите серии обслужват и пътнически, и товарни композиции.
Ето снимки:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Последно промяна от abkantchev на Нед Юни 05, 2011 9:51 pm, променено общо 1 път.


Пътнишки влакове
Пътнишките влакове по западната линия днес се обслужват изцяло от ЕМВ. движат се на тактов график - на 10, 20 или 30 мин, в зависимост от пътникопотока. Спират на всяка гара и когато се налага изчакват експресните и бързите влакове да ги надминат. Скоростите и разстоянията между проходните светофори са такива че спирането за надминаване е от порядъка на 2-3 мин. Билети се купуват от автоматите, и композициятя обикновено се придружава от един началник влак, който също играе ролята на кондуктор. Ръчна проверка на билетите обаче се прави много рядко.
ЕМВ които обслужват пътнишки влакове са разделени на 4 серии. Всяка мотриса е от 4 вагона, 1 до 2 мотриси на влак.
EMU 700 са най-новите мотриси, внос от Япония.
Ето снимки:
1.
2.
3.
4.
EMU 600 и EMU 500 изглеждат по един и същи начин. Различават се отвън само по производителя - Daewoo на 500 и Rotem (Hyundai) (Южна Корея) на 600.
Ето снимки на серия 600:
1. Серия 600 в ляво и серия 500 в дясно.

2.
3.
Ето снимки на серия 500:
2.
3.
4.
EMU 400 е най-стария тип пътнишки мотриси. Ливреята като цяло е запазена с тази разлика че серия 400 е боядисана в матов сиво-бял тон. мотрисата е произведена в ЮАР.
1.
2.
3.
ДМВ преустроен от експресен на пътнишки влак - няколко такива специални композиции овслужват една къса но много красива неелектрифицирана туристическа линия, която се вие в планината и достига почти до самия географски център на Тайван.
1.
Пътнишките влакове по западната линия днес се обслужват изцяло от ЕМВ. движат се на тактов график - на 10, 20 или 30 мин, в зависимост от пътникопотока. Спират на всяка гара и когато се налага изчакват експресните и бързите влакове да ги надминат. Скоростите и разстоянията между проходните светофори са такива че спирането за надминаване е от порядъка на 2-3 мин. Билети се купуват от автоматите, и композициятя обикновено се придружава от един началник влак, който също играе ролята на кондуктор. Ръчна проверка на билетите обаче се прави много рядко.
ЕМВ които обслужват пътнишки влакове са разделени на 4 серии. Всяка мотриса е от 4 вагона, 1 до 2 мотриси на влак.
EMU 700 са най-новите мотриси, внос от Япония.
Ето снимки:
1.
2.
3.
4.
EMU 600 и EMU 500 изглеждат по един и същи начин. Различават се отвън само по производителя - Daewoo на 500 и Rotem (Hyundai) (Южна Корея) на 600.
Ето снимки на серия 600:
1. Серия 600 в ляво и серия 500 в дясно.
2.
3.
Ето снимки на серия 500:
2.
3.
4.
EMU 400 е най-стария тип пътнишки мотриси. Ливреята като цяло е запазена с тази разлика че серия 400 е боядисана в матов сиво-бял тон. мотрисата е произведена в ЮАР.
1.
2.
3.
ДМВ преустроен от експресен на пътнишки влак - няколко такива специални композиции овслужват една къса но много красива неелектрифицирана туристическа линия, която се вие в планината и достига почти до самия географски център на Тайван.
1.

Товарни влакове
Обслужват се както от електровози така и от дизелови локомотиви, дори и в електрифицираните участъци.
Товарни влакове с електровози:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Товарни влакове с дизелови локомотиви:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
------
Край на репортажа.
Обслужват се както от електровози така и от дизелови локомотиви, дори и в електрифицираните участъци.
Товарни влакове с електровози:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Товарни влакове с дизелови локомотиви:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
------
Край на репортажа.

Администратор
Високоскоростните линии са на 1435 мм. Иначе 1067 мм е не лошо междурелсие и на него австралийците возят най-тежките товарачки в света.
А тайванците ги устройват скорости до 160 за конвенционалните им линии.
А тайванците ги устройват скорости до 160 за конвенционалните им линии.
"Бирата е най-великото изобретение. Колелото също не е зле, но не върви с пържени картофки."
Чудесни репортажи от тази далечна държава!
Имам въпрос - защо при изписване на азиатски йероглифи (китайски , корейски , японски....) , вместо традиционния символ , на компютъра излизат странни знаци.Ето първото мнение на abkantchev в тази тема и обърнете внимание в скобите на първия ред в първия абзац след инициалите "TRA" какво се вижда (със стрелката) .Определено това не е оригиналният надпис на железницата на Тайван.
Дали е от конкретно кодиране на Windows-а , или просто в България не можем да компютър да виждаме този тип писменост?

Имам въпрос - защо при изписване на азиатски йероглифи (китайски , корейски , японски....) , вместо традиционния символ , на компютъра излизат странни знаци.Ето първото мнение на abkantchev в тази тема и обърнете внимание в скобите на първия ред в първия абзац след инициалите "TRA" какво се вижда (със стрелката) .Определено това не е оригиналният надпис на железницата на Тайван.
Дали е от конкретно кодиране на Windows-а , или просто в България не можем да компютър да виждаме този тип писменост?

Весо,VESO написа:Чудесни репортажи от тази далечна държава!
Имам въпрос - защо при изписване на азиатски йероглифи (китайски , корейски , японски....) , вместо традиционния символ , на компютъра излизат странни знаци.
Това е точно пълното име на "ЖП Администрация на Тайван" написан с традиционните китайски знаци които се използват в Тайван (също и в Хонг Конг) а не опростените използвани в Народната Република.
На въпроса на лок.45111, и японските линии са 1067 мм. Предполагам икономически огромната инвестиция неовходима за смяната и загубите от спрени влакове през периода я правят икономически неизгодна. Железният им път e добре така както си е, дори и TEMU 1000 не вдигат 160 км/ч а само 130. Както и в България усещат силна конкуренция от автобуси а също и високоскоростна железница и вътрешни авиолинии.
Tи не ме разбра.Става въпрос , че написаното от теб не следва да изглежда така.Погледни това:abkantchev написа:....
Весо,
Това е точно пълното име на "ЖП Администрация на Тайван" написан с традиционните китайски знаци които се използват в Тайван (също и в Хонг Конг) а не опростените използвани в Народната Република.
.

Знаците , които си искал да напишеш изглеждат по този начин.Това в тези странни букви и цифри в малките квадратчета не са знаци , а е същото название , само че в България Windows-ите не разпознават този вид стил и прилагат някакво странно енкодиране.
Още един пример - столицата на Япония Токио се пише по този начин (виж символите под Tokyo):
Ние няма как да ги напишем тези знаци , понеже ги нямаме на клавиатурата.Затова , ако копираш надписа на японски и го пуснеш тук , няма да ти излезе същия , а ще излезе ето тази странна смесица от квадратчета с цифри и букви в тях - 東京
Затова казвам , че писмеността на тези държави не е пригодена за компютър и ако се напише , излиза енкодирането.

Токио което си копирал по горе от японски изглежда нормално при мен.VESO написа:Сега разбирам какво искаш да кажеш. Аз използвам стандартен сингапурски Windows XP Pro 64 bit и при мен всичко изглежда нормално. Това най-вероятно е проблем на българските версии на Windows. Аз използвам българска двуезична клавиатура пренесена от България без никакви проблеми, само дето набирането на кирилица е ужас за мен.abkantchev написа:....
Tи не ме разбра.Става въпрос , че написаното от теб не следва да изглежда така.Погледни това:
Знаците , които си искал да напишеш изглеждат по този начин.Това в тези странни букви и цифри в малките квадратчета не са знаци , а е същото название , само че в България Windows-ите не разпознават този вид стил и прилагат някакво странно енкодиране.![]()
VESO написа:Затова , ако копираш надписа на японски и го пуснеш тук , няма да ти излезе същия , а ще излезе ето тази странна смесица от квадратчета с цифри и букви в тях - 東京
Затова казвам , че писмеността на тези държави не е пригодена за компютър и ако се напише , излиза енкодирането.
Голяма играчка е, дори и за азиатците. Набирането на пиктографския китайски и полу-пиктографския японски става чрез набиране на латиница от стандартната английска клавиатура и селекция на знака от спускащо се меню. Фонетичните корейски и тай си имат пригодена qwerty клавиатура като българския. В Тайван е още по-сложно. В началото на 20-и век в Китайската Република са измислили някаква тяхна (фонетична) азбука. Чианг Кай-шек я въвежда в Тайван и всички деца я учеха в училище доскоро (може и още да я учат - не съм сигурен). В Тайван използват двузначни клавиатури с тази азбука (като българския). Набраното на тази азбука автоматично се обръща в знаци в зависимост от произношението. По време на писане, всеки знак се появява на малко прозорче в случай че софтуера избере не този който искаш понеже на едно произношение може да има до 10-12 различни знака. От това прозорче можеш да промениш този който софтуера ти предложи с този който искаш. Народната република от началото е започнала да пише китайски фонетично с латиница, и набирането също става директно на латиница по начина по който описах. Напоследък Тайван започна също да използва директна система. Веднъж набрани всички азиатски писмености би трябвало да работят на всеки Windows - явно не на българския.
Между другото, аз се опитах да поставя снимките директно да се появяват на форумната страница със имидж таговете, но те не искаха. Принудих се да сложа интервали поне да излизат като нормални линкове. Можеш ли да ми обясниш какъв е проблема и как да го оправя?
Информация
Модератори