Страница 1 от 3

Що е кръгов огън при ел.локовете?

Публикувано на: Сря Фев 01, 2006 10:19 pm
от Гост
Искам да разбера какво е кръгов огън при електрическите локомотиви.И нашите серии 44\45 имат ли защита против такова нещо :?:

Публикувано на: Сря Фев 01, 2006 10:48 pm
от bdz46
Кръговия огън е явление, което се проявява при колекторните електродвигатели. Проблема е свързан с комутацията на тяговия ток между четките и колектора. При голяма скорост и високо напрежение върху двигателя се създават условия за запалване на електрическа дъга между отделните пластини на колектора. Получава се лавинообразен процес при който появата на първата дъга между две пластини от колектора шунтира съответната намотка между тях и това предизвиква увеличаване на напрежението върху другите намотки. Така се подпомага запалването на дъги и между техните пластини и така за миг се запалват много малки дъги по целия колектор на двигателя. Колектора буквално светва целия, а дъгите с температура от около 6000 градуса стопяват пластините, но ако захранването се изключи навреме щетите са минимални.
При повечето електрически локомотиви в статора на тяговите двигатели има монтирани т. нар. допълнителни полюси, чиято задача е да намаляват индуцираните в котвената намотка обратни напрежения, които са причина за запалването на дъга между пластините на колектора. Въпреки това не е изключено възникването на кръгов огън, като основната причина за това е намаляване на съпротивлението на изолацията между пластините на колектора, причинено от замърсяване или овлажняване. В този случай почти винаги задейства максималнотоковата защита на локомотива, защото кръговия огън практически свързва котвата накъсо.

Кръгов огън

Публикувано на: Чет Фев 02, 2006 9:58 pm
от spand
Точно така, bdz46 е прав. Освен на локомотивите серии 44/45 такава защита е монтирана на всички останали електрически локомотиви. Причина за появата на кръгов оган може да бъде използването на графитни четки с некачествена изработка или много мек графит (при една такава сделка на БДЖ с производител на графитни четки се е установило че масовата поява на кръгов огън са монтираните некачествените четки, които били направени от прекалено мек графит и получаващият се графитен прах се задържал в пространството между отделните ламели на колектора и така много често се получавал кръгов огън). Другата честа причина за появата на кръгов огън при движението на локомотива е съчетанието между високо напрежение и малък ампераж на тяговия двигател. Пример: при обслужване на влак с голяма скорост и подаденото напрежение към тяговите двигатели е високо, съответно и консумираният от тях ток е голям понеже локомотива реализира теглителна сила, но в един момент локомотива навлиза в място където сцеплението между колелата и релсите е намалено (сенчесто място със слана, разкалян прелез и др.) в този момент при голяма тяга има вероятност колелата да избоксуват. По този начин реализираната теглителна сила ще намалее рязко съответно и консумираният ток ще намалее (т.е. ампеража ще е малък) но подаденото напрежение си остава високо - точно това съчетание може да доведе до поява на кръгов огън. В този случай по преценка на машинистът трабва предварително да бъдат намалени тяговите позиции преди навлизането на локомотива в мястото с намалено сцепление.

Публикувано на: Чет Фев 02, 2006 10:05 pm
от Гост
Добра работа другари Мерси. :P

Публикувано на: Чет Фев 02, 2006 11:46 pm
от bdz46
В пристъп на налудничавост насила предизвиках кръгов огън на едно двигателче от миксер. Не можах да осигуря достатъчно високо напрежение, за да се запали дъга по целия колектор, но се получи ефектно:

Изображение

Кръгов огън

Публикувано на: Съб Фев 04, 2006 12:17 pm
от spand
При това положение ако се опиташ по някакъв начин на укажеш някакво съпротивление или натоварване на моторчето (т.е. да не се върти свободно) ще видиш, че кръговият огън ще изчезне.

Публикувано на: Чет Юни 15, 2006 1:33 pm
от Гост
А при дизел-електрическите локомотиви може ли да се получи ? :wink:

Публикувано на: Чет Юни 15, 2006 6:06 pm
от bdz46
Може.

Публикувано на: Нед Сеп 17, 2006 11:24 pm
от Гост
Това ми се вижда леко страшно и не искам да съм там когато стане(да чукна на дърво(на бюрото),да не чуе господ и да не дава) :lol: :arrow:

Публикувано на: Пон Сеп 18, 2006 9:12 am
от Mario Evstatiev
Тони_Казичане написа:Това ми се вижда леко страшно и не искам да съм там когато стане(да чукна на дърво(на бюрото),да не чуе господ и да не дава) :lol: :arrow:
В кръговия огън няма нищо страшно. Той настъпва мигновено и понякога дори и не разбираш какво става. Задейства защита и изключва ГВП(при някои видове електровози само ЛК). В някои случай се чува гръм като от пиратка, в други направо задейства защитата.

Публикувано на: Пон Сеп 18, 2006 12:06 pm
от Гост
Eeee,сега вече не ми се вижда толкова зле :D :arrow:

Публикувано на: Сря Сеп 20, 2006 8:53 am
от Mario Evstatiev
Тони_Казичане написа:Eeee,сега вече не ми се вижда толкова зле :D :arrow:
Ами за теб не е зле, но за тяговия двигател може да бъде пагубно. Принципно не е задължително след кръгов огън, двигателят да "даде фира", но при по - тежки режими, съчетани с влага и т.н. може да стане мазало. Изпитвал съм кръгов огън на лок. 441, като отдолу се чу само "тряс" и изключи тяговата верига. Противно на очакванията ми, след като обезточих защитата и възобнових теглителен режим, двигателят рабоеше напълно нормално.

Кръгов огън

Публикувано на: Съб Юни 09, 2007 10:20 pm
от shotik
Днес за първи път разглеждах по-стари теми и попаднах на тази за кръгов огън.На 06-00 също при такива условия се получава кръгов огън,но тук допълнително може да се получи и на главния генератор,ако шунтовете за отслабване на електромагнитното поле не включат,което е често явление и трябва принудително да се включват тези контактори.Заради такава повреда 06-14 ,която беше дадена в Перник ,я бракуваха и нарязаха.

Публикувано на: Сря Юни 27, 2007 9:25 pm
от VESO
Добре,по тази логика,има ли вероятност за кръгов огън при локомотивите от серия 07-00?Те също са дизел-електрически.

Публикувано на: Сря Юни 27, 2007 9:29 pm
от bdz46
Винаги има вероятност, щом има електрически двигатели/генератори.