
Здравейте! При престой на пътнически влакове в гара по време на престой има един човек с чук в ръка,който проверява нещо по колелата на вагоните. Можете ли да кажете какво точно се проверява и защо? Благодаря! 


Техник
disell написа:Проверяват дали не е разхлабен бандажът върху диска а също така и за загрели букси с леко допиране с външната страна на ръката.
Какво означават диск и букси?
Хмм,аз не съм забелязвал да го правят когато съм се возил.Изпусна най-важното, - спирачна проба.
Не би ли трябвало да се чуе ако го правят?

Глобален модератор
Диск е кръгъл детайл от колелото, набит на оста, а по периферията му е набит бандажа, с който колелото са търкаля по релсата. При колелата със спици дискът са нарича звезда. При повечето съвременни вагони дискът и бандажа са една цяла отливка и такива колелета са наричат моноблок.
Букса е кутия, в която е разположен лагерът на колооста, а тя от своя страна чрез ресорното окачване поема тежестта на возилото и по различни конструктивни начини са поддържа в правилното положение спрямо рамата.
Съкратената проба не се чува, защото при нея ревизор-вагона не чука по всички бандажи. А на пълна проба едва ли си присъствал.
Букса е кутия, в която е разположен лагерът на колооста, а тя от своя страна чрез ресорното окачване поема тежестта на возилото и по различни конструктивни начини са поддържа в правилното положение спрямо рамата.
Съкратената проба не се чува, защото при нея ревизор-вагона не чука по всички бандажи. А на пълна проба едва ли си присъствал.
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.
Благодаря,сега вече разбрах защо не се проверяват всички вагони и как се казва въпросното проверяващо лице. Относно пътната проба може и да си прав. Искам да попитам още нещо и ако не му е мястото тук се извинявам. При разкачане на състава на 8613 на Карнобат прави ли се пътна проба? Тогава съм чувал спирачките,но в другите случай не.




Глобален модератор

Глобален модератор
Не е вярно. В тоз случай няма усмотрение.plastikat написа:Лицето се казва "ревизор-вагони", а на Карнобат би трябвало да се прави проба тъй като има промяна в състава ,но ако не се лъжа не е задължителна ,а по осмотрение на машинистите.
За да няма свободни съчинения, ето ви подробно за пробите в ПДВ:
Код: Избери целия код
Проби на автоматичните спирачки
Чл. 299. Проби на спирачките са технологичните операции, чрез които се проверява и установява изправността на автоматичните спирачки на влака.
Чл. 300. (1) На автоматичните спирачки се извършват следните проби:
1. Проба А (пълна проба);
2. Проба В (частична проба);
3. Проба D (съкратена проба);
4. Топла проба.
(2) Всяка проба започва и завършва при напълно заредена и разхлабена автоматична
спирачка с налягане:
1. в главния въздухопровод за електрически мотрисни влакове серия 32.00 - 5,5 бара;
2. в главния въздухопровод за останалите влакове - 5,0 бара;
3. в главните въздушни резервоари на тяговия подвижен състав или станционарните
въздушни гарови инсталации - не по-малко от 6,5 бара.
Раздел V
Проба А (пълна проба )
Чл. 301. Целта на проба А е да се установи осигурен ли е влакът с необходимата спирачна
маса, като се провери:
1. изправността на автоматичните спирачки на вагоните, чиито спирачни маси ще се вземат
при изчисляване на наличната спирачна маса на влака;
2. автоматичните спирачки, които поради неизправност трябва да се изолират;
Чл. 302. (1) Проба А се извършва:
1. на всички влакове в началната за движението им гара;
2. на всички мотрисни влакове преди излизане от депо или екипировъчен пункт; (в този
случай в началната гара не се извършва проба А и удостоверението за спирачната маса се издава
за първия обслужван влак и е валидно за всички обслужвани влакове до края на денонощието или
до пристигане на последния обслужван влак в крайната гара);
3. на товарните влакове, когато им предстои пътуване по голямо и продължително
надолнище от профилни гари определени в чл. 332;
4. на вагоните, които се включват от посредна гара; при прикачване на група вагони към
международни, експресни, бързи или пътнически влакове се разрешава предварително да се
извърши проба А, но не по-рано от 30 мин. преди пристигането на влака;
5. по искане на локомотивния машинист при изпуснат влак, преминаване на затворен
светофор (семафор) и закриване на предна дистанция;
6. когато машиниста се усъмни в осигуряването на влака със спирачна маса;
7. когато влакът престои повече от един час и външната температура е равна или по-ниска
от минус 10оС;
8. при промяна на режимите на автоматичната влакова спирачка.
(2) На пътнически влакове, (с изключение на мотрисните влакове), които не променят
състава си и обслужват няколко влака с различни номера, с престой в крайни гари до 60 минути,
Проба А се извършва само за първия обслужван влак; в този случай издаденото удостоверение за
спирачната маса на влака, от първата начална гара, е валидно до приключване на движението за
денонощието или до пристигане на последния обслужван влак в крайната гара, без да се вписват
новите номера на влаковете.
Чл. 303. При извършването на проба А участват:
1. длъжностно лице с правоспособност за извършване на проба А.
2. машинистът на тяговия подвижен състав, който ще командва спирачките на влака;
3. дежурният ръководител движение.
Чл. 304. Участващите в пълната проба извършват:
1. извършващият пробата - всички манипулации със спирачките на вагоните от влака,
поставя ръчките на режимните обръщатели на автоматичната влакова спирачка в съответното
положение, подава необходимите сигнали, пресмята необходимата и наличната спирачна маси и
Pravila_DV_NRIC - 64 -
съставя удостоверение за спирачната маса на влака;
2. машинистът - всички манипулации със спирачните уреди на тяговия подвижен състав,
наблюдава извършващия пробата на автоматичните спирачки и изпълнява подаваните от него
сигнали и лично манипулира с кран-машиниста;
3. дежурният ръководител движение - след извършване на пробата проверява дали
необходимата спирачна маса е по-малка или равна от вписаната налична спирачна маса на влака в
удостоверението за спирачна маса на влака;
Чл. 305. Проба А на изпуснат влак се извършва от комисия с участие на длъжностно лице с
правоспособност за извършване на проба А, ръководител движение (началник гара) и машиниста
на влака, която издава ново удостоверение за спирачна маса и съставя протокол в който се описват
резултатите от пробата. Екземпляр от този протокол се изпраща в регионалната инспекция по
безопасност на превозите.
Чл. 306. Разрешава се проба А на спирачките на един влак да се извършва и на две части.
След свързването им се извършва проба D на целия влак.
Чл. 307. (1) Промяна в състава на влаковете се извършва в гари, в които има длъжностни
лица с правоспособност за извършване на проба А.
(2) Разрешава се извършване на промяна в състава на влаковете в гари без лицата по ал. 1
само при изваждане на повреден вагон.
(3) Когато към влак, на който е извършена проба А, се прикачват вагони, Проба А се
извършва само на тези вагони, а на целия влак се прави проба на плътност и Проба D.
(4) Когато съгласно плана за композиране в един влак са включени две или повече групи до
определени гари, се допуска за всяка отделна група да се издават отделни натурен лист и
удостоверение за спирачната маса. За влака се издава общо удостоверение за спирачната маса –
само лицева част. В този случай всяка една група се осигурява с необходима спирачна маса,
изчислена по спирачния процент, записан до номера на влака на основния състав. При
разделянето на групите или при съединяването им в един влак се извършва само проба D.
Чл. 308. При проба A на автоматичната спирачка на влак се извършват
технологичниоперации в последователност, както следва:
1. продухване на главните въздушни резервоари (ГВР) и проба на плътност на тяговия
подвижен състав (ТПС):
а) преди прикачване към състава на влака тяговия подвижен състав се установява на
разстояние около един метър от първия вагон (не се отнася за мотрисен влак);
б) машинистът продухва главните въздушни резервоари на ТПС в присъствието на
извършващия пробата (не се отнася за ТПС с автоматично продухване на ГВР);
в) машинистът и извършващият пробата заедно проверяват плътността на ТПС в следната
последователност:
аа) след зареждане на главния въздухопровод (ГВП) с предписаното налягане от кран-
машиниста от който ще се управлява влака, се извършва степенно спиране с 0,5 - 0,7 бара, след
което ръкохватката на кран-машиниста, в зависимост от типа му, се поставя на положение при
което няма допълване на ГВП (“изолирано”,“неутрално”и т.н.);
бб) по манометъра се наблюдава понижаването на налягането в ГВП; допуска се
максимална неплътност не повече от 0,3 бара в продължение на една минута;
г) при извършване на Проба А в профилни гари, които не са начални за влака, проба на
плътност и продухване на ГВР на ТПС не се прави;
2. прикачване на ТПС и продухване на спирачните съединителни ръкави - по устно
указание на извършващия пробата ТПС се придвижва за прикачване към състава; след прикачване
на ТПС към състава, извършващият пробата продухва спирачния съединителен ръкав на ТПС,
докато започне да излиза чист и сух въздух, след което го свързва с ръкава на ГВП на първия
вагон от състава; след свързването на ръкавите се отварят въздухоспирателните кранове;
продухват се и съединителните ръкави на въздухопровода за високо налягане, когато той се
свързва към състава;
3. зареждане на спирачната система на състава – след като спирачната система на състава е
цялостно подготвена за проба се отварят въздухоспирателните кранове на ГВП на локомотива и на
първия вагон; за правилното свързване на ръкавите между тяговите единици и към първия вагон
отговорност носят извършващият пробата и машиниста;
4. продухване на ГВП от последния вагон на състава – след зареждане на спирачните
системи на вагоните в състава с предписаното работно налягане, извършващият пробата продухва
ГВП през въздухоспирателния кран на последния вагон, докато започне да излиза чист и сух
въздух; при прикачване към влак на вагони, на които ще се извърши проба А, продухване на ГВП
се прави в мястото на съединяването, след което се извършва продухване и от последния вагон на
влака; продухва се и въздухопровода за високо налягане, когато той е свързан към състава;
5. проба на плътност на влака– след продухване на ГВП и след като спирачните системи на
вагоните са напълно заредени, машинистът прави проба на плътността на влака в присъствието на
извършващия пробата по следния начин:
а) зарежда ГВП със сгъстен въздух с предписаното налягане;
б) извършва намаляване на налягането в ГВП с 0,5 - 0,7 бара, поставя кран-машиниста в
зависимост от типа му, на положение при което няма допълване на ГВП
(“изолирано”,“неутрално”и т.н.) и следи понижението на налягането в ГВП; максимално
допустимата неплътност е:
аа) за всички категории пътнически и товарни влакове - до 0,5 бара за 60 секунди;
бб) за влакове, съставени само от товарни вагони със спирачка тип “Матросов”, или такива,
в които е включена група от товарни вагони със спирачка тип “Матросов” - до 0,5 бара за 30
секунди;
в) след измерване плътността на влака машинистът наново зарежда пневматичната
спирачна система с предписаното работно налягане;
6. проверка действието на спирачната система на влака:
а) при подаден сигнал от извършващия пробата машинистът прави степенно намаляване на
налягането чрез кран-машиниста, като изпуска:
аа) от 0,8 до 0,9 бара от ГВП и поддържа установеното налягане постоянно – за товарни
влакове в които са включени вагони с композиционни калодки;
бб) от 0,5 до 0,7 бара от ГВП и поддържа установеното налягане постоянно – за всички
останали влакове;
б) извършващият пробата проверява:
аа) спирачката на всеки вагон поотделно дали е задържала, като: за подвижен състав с
чугунени калодки почуква с чук, а с композиционни калодки побутва с чук, калодките на всеки
триъгълен вал от страната, от която извършва пробата; за подвижен състав с дискова спирачка
дали показанията на сигнализаторите от страната, от която се извършва пробата, са червени, като
не се разрешава почукване на накладките; за подвижен жп състав с магнитно-релсова спирачка,
след като установи правилното действие на дисковата спирачка, чрез бутон се задейства и
магнитно-релсовата спирачка, като се следи индикатора за нейната работа при натискане и
отпускане на бутона.
бб) за подвижен състав с калодкова спирачка големината на хода на буталото на
спирачните цилиндри, следи за неплътности по спирачните цилиндри и свързващите ги
тръбопроводи с функционните вентили; ходовете на буталата на спирачните цилиндри трябва да
съответстват на посочените в табл. 1 - 3 на приложение № 7;
вв) изправността на лостовата спирачна система;
гг) съответствието на ръкохватките на режимните обръщатели в зависимост от категорията
на влака и броя на осите, както и положението на ръкохватките на товарообръщателите и
показанията на индикаторите за натоварването на вагоните;
7. проверка действието на спирачната система в режим “разхлабване”:
а) след извършване на проверката в режим „спиране” на автоматичната спирачка
извършващият пробата подава сигнал на машиниста за разхлабване; последният поставя ръкохватката на кран-машиниста на положение "пътуване";
б) извършващият пробата проверява:
аа) за подвижен състав с калодкова спирачка дали калодките на всички вагони са отделени
от колелата и прибрани ли са буталата на спирачните цилиндри;
бб) за подвижен състав с дискова спирачка дали показанията на сигнализаторите от
страната, от която се извършва пробата, са зелени;
8. ако всички условия на проверката са изпълнени, извършващият пробата подава сигнал за
край на пробата;
9. при зимни условия, когато външната температура е по-ниска от минус 5 °C, преди да се
извърши проверката на спирачната система, задължително се извършват две-три краткотрайни
задействания на спирачката в режим „бързо спиране” и ударни разхлабвания;
10. изолират се спирачките на вагоните, които при пробата покажат една от следните
неизправности:
а) не действат или самозадействат;
б) не разхлабват или саморазхлабват;
в) неплътности на въздухопровода;
г) след разхлабване калодките не се отделят сами от колелата;
д) имат неизправна лостова спирачна система;
е) има повреда едновременно и в двата сигнализатора на дисковата спирачка (от двете
страни на вагона) - показанията им не съответстват на състоянието на спирачката („спиране” или
„разхлабване”); това се установява визуално чрез оглед на положението на накладките към
спирачния диск на свободно избран дисков спирачен комплект;
Чл. 309. (1) За всяка извършена Проба А на спирачката на влака или група вагони и при
всяка промяна в състава му или в състоянието на спирачките се издава удостоверението за
спирачната маса на влака. Удостоверението се написва в два екземпляра, ясно, четливо и без
поправки.
(2) Удостоверението за спирачната маса на влака се попълва и издава от:
1. извършващия пробата - при извършване на Проба А;
2. длъжностното лице, притежаващо правоспособност за извършване на Проба А, отразена
в свидетелството за заеманата длъжност - при промяна в състава на влака или при промяна
състоянието на спирачката на влака.
(3) На гърба на удостоверението се вписват пълните номера на всички вагони в състава на
влака. Срещу номерата на вагоните с изправни автоматични и обслужвани ръчни спирачки се
записва спирачната им маса, а срещу номерата на вагоните с изолирани спирачки се записва "не".
(4) Спирачната маса на вагоните с включени спирачки се сумира и се вписва в съответната
графа на лицевата страна на удостоверението от извършващия пробата.
(5) Лицевата страна се попълва съгласно графите. В бялото поле над “извършил пробата” се
записва времето (час и минути) на завършване на проба А;
(6) При промяна в състава на влака или състоянието на спирачката на влака новото
удостоверение за спирачната маса се попълва по следния начин:
1. при прикачване на вагони:
а) при извършена предварително проба А и издадено удостоверение за спирачната маса на
групата вагони, за влака се издава ново удостоверение за спирачната маса, на което се попълва
само лицевата страна;
б) когато се извършва проба А на групата вагони след прикачването им, на гърба се
записват номерата на всички прикачени вагони, като се записват спирачните маси на вагоните с
включени спирачки;
в) на лицевата страна за маса на влака и общ брой на осите се записват данните, получени
от сумиране на масата и общия брой на осите на влака с тези на групата вагони, прикачена към
него; необходимата спирачна маса се изчислява по новата маса на влака; наличната спирачна маса
и броя на осите с включени спирачки на основния състав се записват на ред “начална/останала
Pravila_DV_NRIC - 67 -
маса/оси”, а на групата вагони на ред “допълнителна маса/оси”; наличната спирачна маса и общия
брой оси с включени спирачки на влака са суми от съответните данни за основния състав и
прикачените вагони и се записват на ред “всичко спирачна маса/оси”;
г) удостоверението на прикачената група вагони (при предварително извършена Проба А)
и старото удостоверение на влака се прилагат към новото удостоверение за спирачната маса на
влака;
2. при откачване вагони, се попълва само лицевата страна на удостоверението за
спирачната маса; за маса на влака, общ брой оси, брой оси с включена спирачка, изчислените
налична и необходима спирачни маси, се записват данните за частта, която е останала във влака;
старото удостоверение за спирачната маса на влака се прилагат към новото, като на гърба му
срещу номерата на откачените вагони се записва “о”;
3. при прикачване и откачване на вагони:
а) на лицевата страна на ред “начална/останала маса/оси” се попълват броят на осите с
включени спирачки и наличната спирачна маса на оставащата част от влака;
б) на ред “допълнителна маса/оси” се попълват броят на осите с включени спирачки и
наличната спирачна маса на вагоните, които се прикачват;
в) общият брой на осите и наличната спирачна маса се получават чрез сумиране на данните
от букви "а" и "б" и се записва на ред “всичко спирачна маса/оси”;
г) общата брутна маса и общия брой оси на влака дежурният ръководител движение взима
от натурния лист и изчислява необходимата спирачна маса;
д) когато на прикачените вагони се извършва проба А, на гърба на удостоверението се
записват номерата на всички прикачени вагони, като се записват спирачните маси на вагоните с
включени спирачки;
е) старите удостоверения за спирачната маса на влака и групите прикачени вагони (при
предварително извършена Проба А) се прилагат към новото, като на гърба на старото
удостоверение на влака срещу номерата на откачените вагони се записва “о”;
4. когато по време на път се наложи изолиране спирачката на вагон (вагони):
а) когато новата налична спирачна маса е равна или по-голяма от необходимата се попълва
ново удостоверение за спирачната маса на влака, само лицева страна; старото удостоверение за
спирачната маса на влака се прилагат към новото, като на гърба му срещу номера (номерата) на
вагона (вагоните) на който (които) се изолира спирачката се записва “и”; в първата попътна гара
новото удостоверение се подписва от дежурния ръководител движение.
б) когато новата налична спирачна маса е по-малка от необходимата и се налага изваждане
на вагона (вагоните) от състава на влака се постъпва съгласно т.2.
(7) Допуска се при съединяване на влакове или съставяне на един влак от няколко части до
определена гара да се издава удостоверение за спирачната маса за целия състав на влака и отделни
удостоверения за спирачната маса за частите, които в гарите на разделянето се прикачват към
други влакове или заминават самостоятелно в друго направление. При разделянето и
съединяването на влакове в посредни гари се постъпва по същия начин. Старите удостоверения за
спирачната маса и удостоверенията за спирачната маса на прикачените групи вагони се прилагат
към новото удостоверение за спирачната маса на влака, към който се прикачва дадената група.
(8) Длъжностното лице, попълнило удостоверението за спирачната маса го подписва и
предава на дежурния ръководител движение, непосредствено преди заминаване на влака.
Дежурният ръководител движение проверява дали наличната спирачна маса е по-голяма или равна
на необходимата спирачна маса на влака. Ако това условие е изпълнено, той се подписва в
долната лява страна на лицевата част, предава първия екземпляр на началника на влака (старши
кондуктора, маневриста), който, след като провери удостоверението, го предава на машиниста.
Ако няма превозна бригада, дежурният ръководител движение предава удостоверението за
спирачната маса заедно с останалите влакови документи на машиниста.
(9) При смяна на локомотив или локомотивна бригада удостоверението за спирачна маса се
предава между машинистите. Когато новата локомотивна бригада не е в гарата и когато няма представител на превозвача, удостоверението за спирачната маса се предава на дежурния
ръководител движение, който го съхранява до идването на новата смяна.
(10) Забранява се на локомотивният машинист да приема удостоверение за спирачната маса
на влака с поправки, които пораждат съмнение за достоверността му.
Чл. 310 (1) На всички мотрисни влакове се извършва проба А и се издава удостоверение за
спирачната маса на влака, като се спазва в последователността, съгласно чл. 308, без т.т. 2, 3, 4 и 5.
Пробата се извършва в депо, екипировъчен пункт или гара от длъжностно лице, притежаващо
правоспособност за извършване на проба А.
(2) На удостоверението за спирачната маса на влака се попълва само лицева страна, която
съдържа:
1. датата, на която е извършена пробата;
2. номера на мотрисния влак;
3. забележка "спирачката изправна" - в графа "налична спирачна маса";
4. измерената неплътност на мотрисния влак;
5. часът на извършване на пробата.
(3) Удостоверението за спирачната маса на влака се издава за първия влак и важи до 24.00 ч
на същата дата. Когато влакът приключва движението си след 24 ч, издаденото удостоверение за
спирачната маса на влака важи до пристигането на влака в крайната му гара.
(4) При извършване на проба “А” в депо или екипировъчен пункт удостоверението за
спирачната маса се предава на дежурния деломайстор. Същият го проверява и в графа
“Забележка” записва длъжността и фамилията си и се подписва. Първия екземпляр се предава на
локомотивния машинист, който ще обслужва мотрисния влак при излизането му от депото или
екипировъчния пункт. Непосредствено, преди заминаване от начална гара на първия влак,
удостоверението за спирачна маса се предава за проверка и подпис на дежурния ръководител
движение от локомотивния машинист.
(5) При движение на влак съставен от два или повече мотрисни влака, всички
удостоверения за спирачната маса се съхраняват от машиниста, който ще командва автоматичната
влакова спирачка на целия влак. Общо удостоверение за спирачната маса на целия влак не се
изготвя.
Чл. 311. Във всички случаи - при заминаване на влак от гара или по време на пътуване,
когато се налага изолиране на автоматичната спирачка на вагон и (или) принудително разхлабване
на спирачката, чрез разхлабителния вентил, това се извършва от длъжностно лице с
правоспособност за извършване на Проба А на спирачките.
Чл. 312. Когато при движение на пътнически влак се повреди единия от
въздухоспирателните кранове или съединителните ръкави, влакът продължава движението си със
свързан един спирачен съединителен ръкав, между челните стени на съседните вагони в мястото
на повредата, като се извършва проба на плътност и проба “D”.
Раздел VI
Проба В (частична проба)
Чл. 313. (1) Целта на проба В е да се установи съответствието на данните на гърба на
удостоверението за спирачната маса на влака, с действителното състояние на автоматичната
влакова спирачка по време на извършване на пробата.
(2) Проба B представлява проверка на описаните на гърба на удостоверението за
спирачната маса на влака номера на вагони и спирачни маси. За установяване на изправността на
автоматичните спирачки се извършва само визуален контрол на положението на калодките и
показанията на сигнализаторите в зависимост от подадените сигнали за „спиране” и
„разхлабване”.
Чл. 314. Проба B се извършва в следните случаи:
1. На състав, на който е направена предварително проба А и влаковият локомотив се
прикачи след повече от 120 мин. след края на пробата (след извършване на проба В се прави и
Pravila_DV_NRIC - 69 -
проба D);
2. когато е извършена маневра със състава след приключването на проба А;
3. Когато влакът заминава след края на дежурството на извършилия проба А;
4. При отвозване на влак, който не е претърпял промяна в състава си и е престоял в гара
повече от 60 минути без локомотив или с локомотив в неработно състояние;
5. на всеки вагон, на който принудително е разхлабена спирачката, чрез разхлабителния
вентил (издърпване на разхлабителния тел); в този случай след принудителното разхлабване на
спирачката ГВП се зарежда с предписаното работно налягане и се изчакват минимум 3 мин. преди
да започне пробата.
Чл. 315. Проба В се извършва от длъжностни лица с право да извършват проба А по
следния начин:
1. при прикачване на влаковия локомотив се продухват главните въздушни резервоари (не
се отнася за локомотив с автоматично продухване на ГВР) и спирачният съединителен ръкав на
локомотива;
2. извършващият пробата застава с удостоверението за спирачната маса до първия вагон от
началото на влака с включена спирачка и описана в удостоверението:
а) подава сигнал "разхлаби спирачките", след което локомотивният машинист поставя
ръкохватката на кран-машиниста на положение "пътуване";
б) извършващият пробата следи за разхлабването на спирачката на вагона и след като се
увери, че е разхлабила, подава към машиниста сигнал за задействане на спирачката; машинистът,
след като се увери, че ГВП на влака е зареден с предписаното работно налягане, с кран-машиниста
изпуска 0,5 - 0,7 (за композиционни калодки 0,8 – 0,9) бара от ГВП и поддържа постоянно
установилото се налягане;
в) извършващият пробата проверява всички вагони с включени спирачки и описани на
гърба на удостоверението за спирачната маса на влака, дали спирачките са задържали; проверката
се извършва визуално по прилепването на калодките към колелата и ходовете на буталата на
спирачните цилиндри (които са от страната на извършване на пробата), за подвижен състав с
калодкова спирачка или по показанията на сигнализаторите за подвижен състав с дискова
спирачка;
г) след като се увери, че спирачката на последния вагон е задържала, подава сигнал за
разхлабване на спирачките; локомотивният машинист разхлабва спирачките;
д) след като извършващият пробата се увери, че спирачката на последния вагон е
разхлабила нормално, счита се, че проба В и проба D на влака са завършени и подава сигнал за
край на пробата;
3. разрешава се проба В да се извършва и от последния вагон към началото на влака, като в
този случай най-напред се извършва проба D на влака;
4. извършващият проба В прави на гърба на удостоверението за спирачната маса на влака
бележка със следния текст:
"ПРОБА В ДАТА . . . . . . . ЧАС . . . . . . .
МИНУТИ . . . . ГАРА. . . . . ПОДПИС. . .",
и го предава на дежурния ръководител движение;
5. при промяна номера на товарен или смесен влак и при отвозване на влак, който не е
претърпял промяна в състава си и е престоял в гара повече от 60 минути без локомотив или с
локомотив в неработно състояние, се издава ново удостоверението за спирачната маса на влака,
като се попълва само лицевата страна; старото удостоверение за спирачната маса на влака се
прилага към новото;
6. Извършването на проба В се регистрира:
а). за влаковете с превозна бригада - от началник влака (старшия кондуктор, маневриста) в
придружителния лист;
б). за влакове без превозна бригада - от локомотивния машинист в пътния лист.
Раздел VII
Съкратена проба (проба D)
Чл. 316. Целта на проба D е да се провери целостта и проходимостта на ГВП на влака от
кран-машиниста до последния вагон и обратно и дали автоматичната спирачка на последния вагон
е включена и изправна.
Чл. 317. (1) Проба D се извършва в следните случаи:
1. при всяко нарушаване целостта на главния въздухопровод на влака;
2. при заминаване на влак от профилни гари, от които започва голямо надолнище,
определени в чл.чл. 331, 333 и 334;
3. при прикачване на влаковия локомотив към влак, на който предварително е направена
проба А; в този случай предварително се продухват главните въздушни резервоари (не се отнася
за локомотиви с автоматично продухване на ГВР) и спирачния съединителен ръкав на локомотива
и се проверява плътността на локомотива и влака;
4. при прикачване и откачване на помощен локомотив начело и при прикачване на
помощен локомотив като бутащ;
5. преди тръгване на влак след престой повече от 20 мин. без промяна на състава от гара
или от междугарие (при невъзможност за извършване на проба D в междугарие, същата се
извършва в първата попътна гара);
6. при смяна на влаковия локомотив или командните пултове на локомотиви или мотрисни
влакове; при смяна на влаковия локомотив предварително се продухват главните въздушни
резервоари (не се отнася за локомотив с автоматично продухване на ГВР) и спирачният
съединителен ръкав на локомотива;
7. при смяна на локомотивната бригада;
8. след съединяването на частите на влак, на които предварително е извършена проба А;
9. на всички категории пътнически влакове от начална гара, обслужвани с мотрисни
влакове;
10. на всички категории пътнически влакове, (с изключение на мотрисните влакове), които
не променят състава си и след престой в междинни или крайни гари до 60 мин. продължават
движението си в същото, обратно или друго направление под други номера;
Чл. 318. (1) Проба D се извършва от машиниста на ТПС и длъжностно лице определено от
превозвача;
(2) Проба D на влакове за извършване на възстановяване, ремонт и поддръжка на
железопътната инфраструктура, се извършва от машиниста на ТПС и длъжностно лице
определено от организацията, която обслужва влака.
Чл. 319. Участващите в Проба D извършват:
1. машиниста - всички манипулации с кран-машиниста на автоматичната влакова спирачка;
2. извършващият пробата проверява изправността на автоматичната спирачка на последния
вагон на влака.
Чл. 320. (1) Проба D се извършва по следния начин:
1. продухва се ГВП от крана на последния вагон на влака, докато започне да излиза чист и
сух въздух; при съединяване на влак от две или повече части продухване на ГВП се извършва в
мястото на съединяването, след което се осъществява продухване и от последния вагон на влака;
разрешава се да не се продухва ГВП при извършване на проба D на спирачката на влак в
междинна гара;
2. извършващият пробата застава до последния вагон и подава сигнал за разхлабване на
автоматичната спирачка на влака; след като се увери, че спирачката на последния вагон е
разхлабила, подава сигнал за задържане на спирачката; машинистът прави степенно спиране, като
намалява налягането в ГВП с 0,5 - 0,7 бара (0,8 – 0,9 бара, за влакове в които са включени вагони с
композиционни калодки);
3. извършващият пробата проверява задържала ли е спирачката на последния вагон;
4. след като се убеди, че спирачката на последния вагон е задействана извършващият
пробата подава сигнал за разхлабване на спирачката; локомотивният машинист разхлабва
спирачката; извършващият пробата проверява разхлабила ли е спирачката на последния вагон и
ако това условие е изпълнено, той подава сигнал за край на пробата.
(2) Когато при извършване на проба D автоматичната спирачка на последния вагон на влака
не задържа или не разхлабва, се търси причината и след отстраняването й съкратената проба се
повтаря. Ако и след повторното извършване на проба D автоматичната спирачка не задържа или
не разхлабва, вагонът се изважда от влака или се променя мястото му във влака. В случай, че
съкратената проба се извършва на междугарие и се установи неизправност на автоматичната
спирачка на последния вагон, тя се изолира и влакът продължава до първата попътна гара по
условията на чл. 313.
(3) Извършването на проба D се регистрира:
1. за влаковете с превозна бригада - от началник влака (старшия кондуктор, маневриста) в
придружителния лист;
2. за влакове без превозна бригада - от локомотивния машинист в пътния лист.
Раздел VIII
Топла проба
Чл. 321. Топла проба е начин за установяване ефективността на обслужваните спирачки на
влака, чрез определяне степента на нагряване на фрикционните възли калодка-колело или
спирачен диск-накладка.
Чл. 322. Топлата проба се извършва в следните случаи:
1. при изпуснат влак;
2. при подминаване на затворен светофор от влак, който се е движил в продължително
надолнище в спирачен режим за регулиране на скоростта;
3. при закрита предна дистанция от влак, който се е движил в продължително надолнище в
спирачен режим за регулиране на скоростта при влизане в гара;
4. при съмнение на локомотивния машинист в ефективното действие на автоматичната
спирачка на влака.
Чл. 323. (1) В извършването на топлата проба вземат участие:
1. локомотивният машинист;
2. началникът на гарата или дежурният ръководител движение;
3. началникът на влак (старшият кондуктор, кондукторът), ако има такъв;
4. ревизор вагони;
5. маневрист;
6. други служители на НК ЖИ и превозвачите.
(2) Топлата проба се извършва незабавно, най-малко от тричленна комисия с председател
началника на гарата или дежурният ръководител движение. За резултатите председателя на
комисията съставя протокол в три екземпляра, които се подписва от членовете на комисията и се
заверява с гаров печат. Един екземпляр остава в гарата, вторият се изпраща в регионалната
инспекция по безопасност на превозите, а третият се изпраща на превозвача.
(3) В протокола се записват следните данни:
1. начален и краен час на извършване на топлата проба;
2. състояние на спирачките на локомотива или локомотивите на влака - нагряване на
калодките и колелата, посиняване, окопаване и др.; положение на въздухоспирателните кранове на
ГВП;
3. изправност на кран-машиниста, с който е управлявана автоматичната спирачка на влака,
и налягането, което поддържа в ГВП;
4. пълните номера на вагоните; за всеки вагон се описва положението на ръчките за
изолиране на спирачката, на товарообръщателите и на режимните обръщатели, нагряването на
всички калодки и колела или спирачни дискове и накладки;
5. пореден номер на колоосите по посока движението на влака, като за всяко колело се
записва:
а) студено;
б) топло - когато температурата е такава, че позволява безболезнено допиране на ръката
към колелото, калодката или спирачния диск;
в) горещо - когато температурата е такава, че не позволява безболезнено допиране на
ръката към колелото, калодката или спирачния диск;
6. други забелязани неизправности по спирачната система на вагоните.
(4) Членовете на комисията по време на извършване на топлата проба се движат заедно. Не
се разрешава да извършват никакви други манипулации по влаковата спирачка, освен опипване на
фрикционните възли, като не допускат до влака да се приближават други лица.
(5) След приключване на топлата проба на влака се извършва задължително Проба А на
автоматичните спирачки от тричленна комисия съгласно чл. 325, като се издава ново
удостоверение за спирачната маса. Ако наличната спирачна маса, установена при пробата, е по-
малка от посочената налична в удостоверението за спирачната маса на влака, задължително се
съставя протокол от комисията, в който се описват причините за появилите се различия
(неправилно поставени режимни обръщатели, разкачени елементи от спирачната лостова-
предавателна система, големина на ходовете на буталата на спирачните цилиндри, дебелината и
състоянието на калодките, различия в показанията на сигнализаторите на вагоните с дискови
спирачки, различия в наличните спирачни маси и др.). Екземпляр от този протокол се изпраща в
регионалната инспекция по безопасност на превозите. Ако се установи, че влакът е осигурен със
спирачна маса, протокол не се прави и влакът продължава движението си.
Парната машина няма проблеми с ТД, пантографи, прегряване и охлаждане.
Мнения: 11
Регистриран на: Съб Юни 03, 2006 7:18 am
Здравейте, като стана въпрос за тестване на колоосите, няколко въпроса от мен :
Колко често се извършва ултразвукова диагностика на колоосите на подвижния състав на БДЖ?
Каква апаратура и методи за диагностика се прилагат?
Съществува ли подвижен състав в парка на БДЖ или другите Български превозвачи, който ползва кухи колооси и ако да има ли разлика в методите за ултразвукова диагностка?
Често явление ли е подвижен състав да скъса колоос и какви са най-честите причини?
Преди време серия 46 бяха известни с честите късания на колооси. Предполагам че след модернизацията нещата са макар и малко по-различни. Къде точно се късаха колоосите на серия 46?
И накрая , ако някой може да сподели ниакоя снимчица по въпроса.
Благодаря .
Колко често се извършва ултразвукова диагностика на колоосите на подвижния състав на БДЖ?
Каква апаратура и методи за диагностика се прилагат?
Съществува ли подвижен състав в парка на БДЖ или другите Български превозвачи, който ползва кухи колооси и ако да има ли разлика в методите за ултразвукова диагностка?
Често явление ли е подвижен състав да скъса колоос и какви са най-честите причини?
Преди време серия 46 бяха известни с честите късания на колооси. Предполагам че след модернизацията нещата са макар и малко по-различни. Къде точно се късаха колоосите на серия 46?
И накрая , ако някой може да сподели ниакоя снимчица по въпроса.
Благодаря .
Информация
Модератори