Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
У нас, локомотивите EL-2 се използват в откритите рудници "Марица Изток" в Раднево и Гълъбово и "Открит въгледобив" в Перник. Локомотивите са четириосни, с индивидуална предавателна система и опорно - осево окачване на тяговите двигатели. Предназначени са за маневрена и развозна дейност по ЖП линии с електрозахранване 1500V постоянно напрежение. Произведени са от заводите KARL MARX - Babelsberg DDR. Според годината на доставка, локомотивите EL-2 са снабдени със спирачка "Кнор"(до №090) с кран-машинист Nr.8 и спирачка DAKO(след №090) с кран-машинист BS-2 за влаковата и ВР за директната спирачка. Локомотивите са с една кабина, разположена в средата на рамата. В кабината в двата края на челните стени с дясно разположение е ориентирано по едно работно място за машиниста. Пултовете по оборудване са идентични апарати и прибори с някои малки изключения между пулт 1 и пулт 2.

Общ вид:
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... 0_MOV3.jpg
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... 0_MOV2.jpg
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... 0_MOV1.jpg

Челен изглед
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... ntview.jpg

Командна кабина
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... 151cab.jpg
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... /el2-2.jpg
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... /el2-3.jpg

Пулт
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... pult~0.jpg

Панел с командни ключове на страничната стена над пулта
http://lokforum.com/gallery/albums/user ... _panel.jpg
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

С благодарност към "МОВ-Перник" ЕАД: Демонстрация на управлението на промишлен правотоков електровоз тип EL-2/25, извършена от машинист сл.№ 592 при БЛФ-Секция "ТПС" М. Евстатиев.

Гледай тук: http://www.youtube.com/watch?v=tYCpz7VRg4c
64.19
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

На 04 Юли 2011 г, ЕЛ2-150 беше ревизия и се издухваше с въздух от пепеляците, а негов заместник в заводска маневра беше ЕЛ2-151. ЕЛ2-133 беше предавателна "Република - ЦОФ". Следобяда 151 направи изолирано движение с учебна цел до "Република" и обратно.
64.19
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Локомотив EL2-150 по време на ревизия в депото на МОВ - Перник
Изображение

Локомотив EL2-151 на разтоварището за въглища
Изображение

В кабината на EL2-151
Изображение

В междугарието Мина "Република" - ЦОФ
Изображение
64.19
Модератор
Мнения: 7683
Регистриран на: Вто Яну 31, 2006 5:49 pm
Местоположение: Пловдив
Аватар
Модератор

Мнение от VESO »

Чудесни снимки!
Освен 150 и 151 , 3-тата машина в "М.О.В." е 133 , която не я виждам.Тя в движение ли е?
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

VESO написа:Чудесни снимки!
Освен 150 и 151 , 3-тата машина в "М.О.В." е 133 , която не я виждам.Тя в движение ли е?
На 4-ти свали пълен влак от Р-к "Република" и остана в заводската гара на ЦОФ. Покри 151, която се ползваше за стажовете.
64.19
Координатор УС
Мнения: 486
Регистриран на: Пет Юли 24, 2009 7:42 pm
Местоположение: Wien / Sofia
Обратна връзка:
Аватар
Координатор УС

Мнение от NiGhtPiSH »

Очаква се скоро да имам работа в района на Източномаришкия басейн и ще направя репортаж от царството на EL-овете.
"Бирата е най-великото изобретение. Колелото също не е зле, но не върви с пържени картофки."
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

NiGhtPiSH написа:Очаква се скоро да имам работа в района на Източномаришкия басейн и ще направя репортаж от царството на EL-овете.
Аз ще мина утре от там, ако има нещо наоколо ще фоткам здраво. На Раднево имам 12 мин престой, дай Боже да мерна нещо от близо, което да бъде заснето.
64.19
Модератор
Мнения: 7683
Регистриран на: Вто Яну 31, 2006 5:49 pm
Местоположение: Пловдив
Аватар
Модератор

Мнение от VESO »

Добре е също така да е види нещо и на Любеново предавателна.Там редовно излизат.
Мнения: 255
Регистриран на: Сря Мар 19, 2008 2:23 pm
Местоположение: Варна
Обратна връзка:

Мнение от vesko7 »

Попаднах на нещо интеревсно: http://www.lok-fabrik.de/produkte/alleLoks/EL_02.html
Само за периода 1977-1987 г. в България са внесени 73 локомотива. Преди това - едва ли някой знае.
До колкото знам от тези локомотиви са внасяли:
1. Мини "Марица Изток";
2. Мини "Перник";
3. Мини "Чукурово" - до колкото знам сега се обслужват с 06 000;
4. Мини "Кремиковци" - закрита. Като курсант в ПЖИ редовно ходех там "Да бутна контролера"
Ако някой се сеща нещо моля да бъда допълнен.
Powered by Mac OS X 10.7.3 /Lion/ & Safari 5.1.2

Изображение
Модератор
Мнения: 7683
Регистриран на: Вто Яну 31, 2006 5:49 pm
Местоположение: Пловдив
Аватар
Модератор

Мнение от VESO »

На мен са ми казвали , че доставяните локомотиви били два вида - чехословашки и немски (от ГДР) .В Кремиковци със закриването , мисля , че са нарязани.
Мнения: 255
Регистриран на: Сря Мар 19, 2008 2:23 pm
Местоположение: Варна
Обратна връзка:

Мнение от vesko7 »

Адаш,
Чешките локомотиви са преустроените юбилейни локомотиви 70-100 - 70-103 сегашната серия 60 000.
Първите маневрени електрически локомотиви на БДЖ серия 60

Инж. Димитър ДЕЯНОВ, Инж. Стефан ДЕЯНОВ

Изминаха 20 години след пускането в експлоатация на първия от четирите електрически маневрени локомотива на БДЖ, които по стечение на обстоятелствата не бяха набавени по пътя на редовна доставка, а бяха създадени у нас чрез разкомплектоване и основно преустройство на електрическата част и надстройката на три правотокови (1500 V) промишлени локомотива. Последните са трисекционни, тип Во+Во+Во, с мощност 1560 kW, произведени в заводите Љkoda със заводско означение 28Е. Те имат фабрични номера 4142-4144/1960 г. и са доставени и известно време използвани за обслужване на открити рудници. След разкачването на отделните секции (общо 9 броя) са комплектовани 4 машини, но вече двусекционни, тип Во+Во, с трайна мощност 800 kW и параметри на тока 25 kV, 50 Hz (таблица 1).

Цялата работа по реконструкцията е извършена в Локомотивно депо Стара Загора по инициатива и със силите на инженерно-техническата колегия, ръководена от инж. Любомир Ангелов. Приложена е българска електрическа схема и редица нови решения при преобзавеждането, конструктивното и дизайнерското оформление. В хода на работата по комплектоването на локомотивите са се наложили някои промени от конструктивен характер и по-удачни схемни решения, използване на различни налични апарати и спомагателни машини, подобряване на обзавеждането и неговото разполагане в кабината за управление, поради което в общия вид на отделните единици има известни различния.

Първият локомотив е пуснат на 23 декември 1982 г. с експлоатационен номер 70-100 (юбилеен пореден номер 100 години от рождението на Г. Димитров). Той е комплектован от две крайни секции на локомотивите 28Е. Останалите са завършени и пуснати в експлоатация, както следва: 70-101 на 6 ноември 1983 г., 70-102 на 21 юни 1984 г. и 70-103 на 20 юни 1985 г. Те са комплектовани от една средна и от една крайна секция на локомотивите 28Е. Доколкото рамата на средната секция е малко по-дълга от тази на крайните, то и общата дължина на последните три локомотива се различава от дължината на първия.

Изложеното в статията “Първият български маневрен електрически локомотив 70-100” (сп. “Железопътен транспорт”, 1/1985 г.) от инж. Любомир Ангелов се отнася главно за електрическата част на новосъздадените машини, където е и същинската тежест на работата по реконструкцията. По основните рами на отделните секции, заедно с тяговите двигатели и колоосните редуктори, колоосите и спирачното движене не са правени съществени изменения. Оформени са стандартните за БДЖ теглично-отбивачни съоръжения. Свалена е част от баласта и ресорното окачване е нагодено за натоварване от 25 t/колоос (каквото са имали локомотивите 28Е) на 20 t/колоос. Запазено е и лагеруването на колоосите с плъзгащи лагери в самомажещи се букси Isothermos.

Целта на настоящата статия е да се предоставят за историята на нашите железници (локомотивите са вече извън експлоатацията и са бракувани) максимално близки до действителността чертежи на общия вид на първите български електрически маневрени локомотиви. Чертежи на общия вид на новосъздадените машини не са правени. Представените тук схеми са получени, като е използвана оригиналната чертежна документация на локомотивите 28Е и множество фотоснимки на всяка от реконструираните маневрени машини, направени по времето на тяхната експлоатация.

Първоначално и през по-голямата част от времето на използването им локомотивите серия 60 са боядисани, както следва: рамата на секциите и ходовата част - в черно, а надстройката - в синьо или в комбинация от сини цветове с бели линии (препаски). Едва след пристигането на новите електрически маневрени локомотиви серия 61 през 1994 г. надстройката на някои от все още останалите в работа единици серия 60 е пребоядисана като тяхната - в оранжево-червени цветове с оксидножълти препаски.

Новосъздадените електрически маневрени локомотиви остават зачислени в парка на депо Стара Загора и се използват за развозна и маневрена дейност в района на железопътните възли Стара Загора и Тулово. Съгласно промените в серийното и в номерното означение на тракционния подвижен състав от 1 януари 1988 г. те получават нова серия и номера по първоначалния си ред - 60 001.5, 60 002.3, 60 003.1 и 60 004.9, като запазват предназначението и местодомуването си.

След използването им в продължение на 12-16 години локомотивите серия 60 са извадени от експлоатация и бракувани: 60 001.5 на 27 декември 1994 г., 60 004.9 на 30 декември 1998 г., 60 002.3 на 30 август 1999 г. и 60 003.1 на 14 февруари 2000 г. Интересно е да се отбележи, че според колегите, извършили реконструкцията и поддържащи тези локомотиви, те са бракувани преждевременно, защото не са достигнали до пределното общо износване, а и не са показали липса на достатъчна надеждност на отделните апарати и машини, вложени при създаването им.

Към настоящия момент за музейни цели е запазен локомотив 60.003.1, който се намира в района на ЖП тракция Стара Загора (Локомотивно депо Тулово), и би могъл след доокомплектоването му с някои стандартни елементи като пантограф, ГВП и др. да бъде боядисан с първоначалните цветове и използван епизодично от железопътния музей за къси атракционни пътувания с туристически групи от любители на железниците (българи и чужденци), които отправят често запитвания и желаят да участват в такива ретропътувания с разнообразен исторически подвижен състав.
Клипче на Skoda 28E
Преди EL-2 е имало малки количества съветски локомотиви IVКП1 - Снимка
Powered by Mac OS X 10.7.3 /Lion/ & Safari 5.1.2

Изображение
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Да обновя темата с малко снимки от самото царство на ЕЛ-овете.

Линк: http://lokforum.com/gallery/thumbnails.php?album=123
64.19
Мнения: 282
Регистриран на: Съб Юли 17, 2010 4:56 pm
Местоположение: Велинград

Мнение от vkakachev »

Ама тези EL-ове и странични пантографи ли имат?
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Да, EL2 имат централни и странични пантографи. Както се вижда от снимките, на някои места в рудниците, контактната мрежа е странично разположена и това налага използването и на такива пантографи. Оригинално, локомотивът има 2 централни и 4 странични токоснемателя.
64.19
Публикувай отговор

Обратно към “Други превозвачи | Other rail carriers”

Информация