
Здравеите на всички,
От исзвестно време чета с наслада форума и, като профан имам постоянно въпроси по много от темите които се обсъждат.
Един от тези въпроси е според вас каква е причината да няма все още частен превозвач на пътници? Аз лично мисля, че една частна фирма може да печели много от ЖП превози ан пътницн!
Поздрави,
Валери
От исзвестно време чета с наслада форума и, като профан имам постоянно въпроси по много от темите които се обсъждат.
Един от тези въпроси е според вас каква е причината да няма все още частен превозвач на пътници? Аз лично мисля, че една частна фирма може да печели много от ЖП превози ан пътницн!
Поздрави,
Валери

Валери,
първо добре дошъл във форума!
Второ, частниците ако вземат лиценз за пътнически превози ще предлагат много по-качествена услуга, но въпреки това пак няма да са на печалба и затова се занимават само с товарни превози и точно затова липсват желаещи да конкурират БДЖ в пътническите превози и така само БДЖ като държавен превозвач поема субсидията, която се дава и превозва пътниците на територията на нашата държава.
първо добре дошъл във форума!
Второ, частниците ако вземат лиценз за пътнически превози ще предлагат много по-качествена услуга, но въпреки това пак няма да са на печалба и затова се занимават само с товарни превози и точно затова липсват желаещи да конкурират БДЖ в пътническите превози и така само БДЖ като държавен превозвач поема субсидията, която се дава и превозва пътниците на територията на нашата държава.

Всички истински мъже бачкат в БДЖ!
Мнения: 1131
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 7:26 pm

Ясно. Освен това мисля, че тази година или миналата имаше нещо като конкурс за превозвач, осигуряващ пътнически превози на територията на страната и естествено спечели БДЖ поради липса на други участници. Май за следващите 5 години беше разрешението за пътнически превози, пък по-нататък ще видим.43.309 написа:Има и друго нещо, закона все още не позволява да се лицензират пътнически жп. превозвачи. Имаше срок 2012 или 2015 нещо подобно, не си спомням.

Всички истински мъже бачкат в БДЖ!

Здравей,43.309 написа:Има и друго нещо, закона все още не позволява да се лицензират пътнически жп. превозвачи. Имаше срок 2012 или 2015 нещо подобно, не си спомням.
Мисля, че законово няма пречки да установиш пътнически жп транспорт. Има такива за обществени нужди, т.е. най общо казано, да предлагаш услуги на губещи линии, за което получаваш субсидия.
Но според мен има направления по които и в момента може да се печели. Примерно София-Пловдив-Бургас и София-Варна са такива. С малко инфраструктурни подобрения най-вероятно и Сф-Благоевград може да е печеливща.
Естествено за да са такива трябва малко да се промени концепцията на ЖП пътническия превоз (вид вагони, начин на купуване на билети, комфорт на пътниците, скорост). И не последно таксите за инфраструктурата, които в момента са безумно високи за предлаганата услуга спрямо другите инфраструктурни цени в Европа.

Няма такова нещо в нито един закон. От първи януари тази година действа абсолютно задължителна директива на Европейската комисия - т.нар. "отворени релси". Съгласно тази директива всеки лицензиран ж.п. превозвач има право да вози товари и/или пътници на територията на ЕС. Чича ви Дунча, Шенкер и Булмаркет не са получили лиценз за пътнически превози, защото не са го поискали - не им е това предмет на дейност, а и нямат файда. Въпросният "договор" с БДЖ не представлява изключително право на БДЖ да вози пътници на територията на България, а договор с държавата за "социална услуга". Тоест БДЖ ще получава от държавата субсидия за социални превози срещу по-ниски цени на билетите. Единствено по този начин - субсидирайки пътуванията с намаление на ученици, студенти, пенсионери и т.н. държавата има легален начин да дава пари на БДЖ - всичко останало е незаконна държавна помощ за търговско дружество. Но и за този договор страната ни ще отнесе глоба от комисията първо заради прекалено дългия срок - 15 години и второ защото в конкурса за определяне на "социален" превозвач не са участвали и други фирми. А тези глоби се плащат от бюджета, демек от нашите данъци. Този договор не пречи всеки ж.п. превозвач да вози пътници у нас на търговски принцип за своя сметка. Ама никой не иска заради калпавата ни инфраструктура. Отделно от това, от ИА Железопътна администрация се е*ават непрекъснато с частните превозвачи, а понеже всички говеда там са шуробаджанаци с БДЖ, си затварят очите и узаконяват абсолютно негодните бракми за движение по ж.п. мрежата.

Глобален модератор
Да Благодарим!, на Павел за изчерпателния и точен отговор!.




В спора се ражда истината!. - А тя боли!!!. http://fedya.snimka.bg/daily/lokomotivi ... 9.18147603

До коя година беше лиценза на БДЖ, за пътнически превози? Дано след като им изтече, някой от частниците се нагърби в обслужване на ПВ в някои направления! Например в Румъния има частни оператори, които са закупили едно и двувагонни дизелови мотриси и обслужват ПВ и БВ в някои направлени. Най-много влакове имат по отклонителни линии, които CFR не може да потдържа, интересно е че имат пътници, а курсовете не са по 1, 2 ами по 5, 6. Имат и БВ, който минава по различни линии, нещо като 4640/41, но и тези БВ са с мотриски, но по-конфортни. Незнам дали не би било печелившо да се пробва нещо такова по някои линии 22, 83 и други. Имат Румънците и линии по които половината влакове са на частниците, половината на CFR.

Щеше да е хубаво и тук да можем да избираме например между БДЖ и БЖК когато се налага да пътуваме, но не се надявай да се случи... частниците знаят много добре, че от пътнически превози няма печалба, затова се занимават само с товари - чиста работа. Не помня до кога беше лицензът, но 2015 или 2020 ми се върти в главата.
Що се отнася до предложението ти например по 22-ра линия да се възстанови пътническото движение, не се надявай... линията е от окаяна по-окаяна. За 83-та може и да стане нещо.

Що се отнася до предложението ти например по 22-ра линия да се възстанови пътническото движение, не се надявай... линията е от окаяна по-окаяна. За 83-та може и да стане нещо.

Всички истински мъже бачкат в БДЖ!



Добре де, защо да е невъзможно да се печели от пътнически превози. Представете си един частен превозвач, който си купува няколко мотриси от сорта на сименските (само че малко по-големи и предназначени за комфортно пътуване на по-дълги разстояния) и пуска следните линии - София-Пловдив, София-Плевен-Шумен-Варна, София-Плевен-Русе. И по трите линии влаковете да спират само на изброените гари без никакви междинни спирки. Според мен при това положение може да се постигнат времена за пътуване конкурентни на автобусните превозвачи. Ако на този превозвач не му тежи цялата администрация, а има просто по една продавачка на билети на изброените 6 гари и минималната необходима бройка друга администрация мисля че може да се постигне доста добре печалба.
Билетите да се продават само със запазено място, без правостоящи,
ако си направят и един хубав сайт с възможност за купуване на билети по интернет (което дори мнозинството от автобусните превозвачи още нямат) мисля, че могат да привлекат клиентите с качество на услугата.
Билетите да се продават само със запазено място, без правостоящи,
ако си направят и един хубав сайт с възможност за купуване на билети по интернет (което дори мнозинството от автобусните превозвачи още нямат) мисля, че могат да привлекат клиентите с качество на услугата.

А при товарните превози няма ли ги пак тези разходи? Ако в един такъв влак се качат около 150 човека до варна * 30лв/човек = 4500лв. приход от един курс. Колко пари се изкарват от товарни превози нямам представа може наистина там да е по-голяма далаверата. Между другото ми е интересно какви са разходите за електроенергия в сравнение с разхода за дизелово гориво на един автобус.
Информация
Модератори