Унгарските Железници (MАV)
Публикувано на: Съб Юли 10, 2010 4:12 pm
Magyar Állami Vasutak (в буквален превод Унгарски държавни железници) е основния железопътен оператор, осъществяващ пътнически и товарни превози на територията на република Унгария. Компанията е създадена като търговско сдружение още по времето на Австро-Унгарската империя. В създаването на МÁV участва цвета на инженерната мисъл на мултиетническата дуалистична монархия, която се стреми да свърже чрез железопътни връзки различните по отдалеченост провинции на империята с "имперска" Виена и бързо развивщата се млада столица Будапеща. В наши дни стратегическото местоположение на Унгария като кръстопът между Централна и Източна Европа позволява на унгарския железопътен оператор да поддържа ежедневни международни влакове до седем съседни страни : (Сърбия, Словения, Хърватия, Словакия, Австрия, Украйна и Румъния). Особено атрактивни като цена и комфорт на предлаганата услуга са совалковите влакове между Будапеща и Виена, които от 2011 г, ще се движат на тактов график, според подписаното споразумение между дирекциите на MÁV и ÖBB. Равнният терен на Унгария, както и липсата на планински профил позволява изключително разгърната железопътна мрежа, която включва 10 главни линии и над 30 второстепенни участъци в редовна експлоатация. Първата жп линия е построена през 1848 г. Това е участъка от Будапеща до дунавския град Вац. По-късно линията е удължена до унгарския граничен град Соб, респективно Словакия. В най-новата история на железопътна Унгария, страната поддържа цели седем международни влакове до различни големи градове в Румъния (Арад, Тимишоара, Клуж на Пока, Бая Маре, Сигишоара, Алба Юлия, Орадея). Градовете, които изреждам по-горе са населени с етнически унгарци и биват предадени на Румъния след края на Първата световна война като наказание за участието на Унгария на страната на Централните сили. Първият международен влак в Унгария е "Тиса Експрес" (по името на най-пълноводната река в Унгария), който свързва Будапеща с руската столица Москва. Влакове в международно съобщение, МÁV експлоатира до Прага, Братислава, Загреб (през активния летен сезон с директни вагони за Сплит), Сараево, Белград, Берлин, Мюнхен, Хамбург, Виена, Любляна, Венеция. Над 70 % от железопътната мрежа са електрифицирани,а удвоените и електрицифицирани участъци са малко над 45%. Най-високи скорости се поддържат по международните коридори Будапеща-Дьор-Хедешхалом-Виена , Будапеща-Цеглед-Бекешчаба-Румънска граница, Будапеща-Цеглед-Солнок-Дебрецен-Мишколц. По основните железопътни артерии към големите провинциални градове като : Печ, Сегед, Дебрецен, Мишколц,Дьор,Сомбатхей и крайбрежието на Балатон се практикува схемата на тактов график с влакове ИНТЕРСИТИ. Освен казионните пътнически и бързи влакове се в движение са пуснати и,т.нар. "INTERPICI" (в буквален превод-между малките градове). Това са влакове еквивалент на нашите междурегионални влакове 2654/2655,9620/9621,но с тази разлика,че спират на далече по-малко места,със задължителна резервация и по-висока класа на обслужване.