-Директна локомотивна спирачка, действаща на всички спирачни цилиндри;
-Автоматична влакова спирачка, действаща и на спирачната система на локомотива;
-Ръчна спирачка, действаща на вътрешните колооси, съответно 2-ра и 3-та;
Оборудване на пневматичната спирачна система на локомотивите
Спирачното обзавеждане на пневматичната спирачка е изцяло "Оерликон". В командните кабини са монтирани по един кранмашинист за директната локомотивна спирачка и по един кранмашинист за автоматичната влакова спирачка.
Кранмашинистът за директната спирачка е автоматичен, клапанно - мембранен тип "Оерликон - FD-1a"(сн.1). устройството му е следното:
Посредством ръкохватката се върти регулиращият винт, който натиска една пружина. Тя от своя страна влияе на регулатора на налягането, а той на двуседалищният клапан за пълнене. Когато се направи задържане, пружината натиска буталото на регулатора надолу, а от там се отваря и двуседалищният клапан. Въздух от ГВР протича под мембраната на регулатора, като от налягането тя се стреми да повдигне буталото и да затвори клапана. Когато налягането на въздуха под мембраната се изравни с натиска на пружината се получава равновесие в силите, буталото отива нагоре и освобождава лицето на двуседалищният клапан, който затваря връзката ГВР - СЦ. Когато от неплътности в инсталацията, налягането в СЦ(респективно в камерата под мембраната) падне, тогава пружината вече преодоляла силата на въздушното налягане натиска лицето на двуседалищния клапан и го отавя до ново изравняване на налягането. По този начин кранмашинистът поддържа зададено от машиниста налягане и практимчески прави спирачката неизтощаема. Освен това тук няма нужда от редуцир - вентили за намаляване на налягането от ГВР, тъй като регулаторът на кранмашиниста извършва и това действие.

снимка 1: Кранмашинист FD-1а
Кранмашинист за автоматичната спирачка "OERLIKON - FV-4a"
Този кранмашинист е клапанно - мембранен, автоматичен и осигурява следните действия:
-Автоматично прави пълнителен удар при разхлабване на спирачката;
-Поддържа налягане в главния въздухопровод, зададено с регулиращата капачка(шапка);
-Отстранява автоматично препълванията на ГВР;
Кранмашинистът има шест положения на ръкохватката, както следва:
1-Изолирано (Двойна тяга). а това положение заключващият палец попада в изрез на корпуса и плокира ръкохватката;
2-Удърно пълнене. Прави се пълнителен удар с високо налягане;
3-Пътуване. на това положение кранмашинистът поддържа постоянно налягане в ГВП, зададено с регулатора;
4-начало на степенните задържания и разхлабвания(сектор). От тук до положение 5 се извършва плавно понижаване или повишаване на налягането в ГВП, респ. задържане или разхлабване;
5-Пълно служебно задържане. При това положение е постигнато максимално снишаване на налягането в ГВП в областта на стапенните задържания и разхлабвания.
6-Екстрено задържане. на това положение се отваря клапанът за екстрено задържане и въздухът от ГВП през широк отвор излиза директно в атмосферата. а това положение налягането в ГВП пада до 0 атм.
Раблотата с кранмашиниста е лека и не изисква някакви специални умения. Автоматичното му действие улеснява локомотивния персонал при возене на дългосъставни влакове. При разхлабване, кранмашинистът прави кратък пълнителен удар с високо налягане, като по този начин спомага за почти едновременното разхлабване на всичките спирачки във влака. Също така може машинистът ръчно да направи дълготраен пълнителен удар с високо налягане като постави ръкохватката на положение 2 за толкова време, колкото желае да продължи пълнителният удар. При връщане на положение 3, регулаторът на кранмашиниста автоматично отстранява препълването на ГВП и започва нормално пълнене до достигане на налягане, дефинирано с регулатора.

снимка 2: Общ вид на кранмашинист "OERLIKON - FV-4a"
Следва...