Диспечерска централизация (София)Илиянци - Карлово
Диспечерската централизация по линията Илиянци - Обединена - Столник - Златица - Карлово е изградена на базата на руската блочна маршрутно - релейна централизация с възможност за централизирано и местно управление на гарите. Всички гари в участъка са съоръжени с руска блочна МРЦ. Прелезите са автоматизирани и действат комбинирано с централизацията. Сигнализацията е със светофори по скоростната сигнализация. ДЦ София - Карлово е изпълнена с проходни сигнали с дължина на блок-участъка приблизително 2000 м.

Фиг.1 Общ вид на централния диспечерски пост
Централен диспечерски пост
Централният диспечерски пост е ситуиран в шумоизолирано и проветриво помещение. Оборудван е с
две работни места за диспечерите, съответно Илиянци - Златица и Златица - Карлово. Работното място на диспечера представлява пулт - маса, в централната част на която заводски е бил интегриран влакограф, който в последствие е изолиран, а графика се чертае на ръка. В лявата част на масата е пулт манипулатор, чрез който се избира първо гарата, която ще се управлява, а в последствие с маршрутните, сигналните, стрелковите и помощните бутони се извършва дистанционно управление на гаровата ОИ. В дясната част на пулт - масата е разположено устройство за комплексни свръзки, както и телефон на ВДРВ.

Фиг.2 Работно място на диспечера от ДЦ София - Карлово

Фиг.3 Пулт - манипулатор на ДЦ
Светосхемното табло е изпълнено като отворен трапец. На лицевата му част са изобразени в немащабен план гарите с прилежащите им сигнали, коловози и съоръжения. На всяка контролирана точка е вградена светлинна сигнализация, изпълнена с ел. крушки и светлофилтри. Елементите на пулт - манипулаторите и светосхемното табло са взаимозаменяеми с тези, използвани при руска блочна МРЦ за големи гари.
Изобразяване и визуализация
Какво означават светлинките на таблото? Този въпрос със сигурност ще бъде зададен, поради което избързвам с отговора. В нашия спецарий, показан на приложената снимка, избрали сме за управление на централно ниво гара КЛИСУРА. Очакваме влак в посока София, който видимо от приложената картинка се намира при сп. Розино. Нареден е транзитен маршрут през гара КЛИСУРА по разрешително показание на входен сигнал "Н" и изход "Н1". Маршрута и участващите в входни стрелки 1 и 5 и изходните стрелки 6 и 2 са заключени в положение за движение по правия елемент. Маршрута е подреден и заключен и на таблото при диспечера се очертава с жълта светлина готовия маршрут. Когато влака настъпи изолираното звено при входния сигнал "Н", същият ще се затвори, а на таблото ще угасне зелената светлина. МАршрутните секции ще светят в червено последователно и съответно ще се изчистват след преминаване на влака. Аналогично е действието за всички гари. При местно управление, диспечера вижда всички действия и маршрути за дадената гара, подобно на централното управление.

Фиг.4 Визуализация на сигналите, маршрутите и заетостите
Особености на ДЦ
Диспечерската централизация София - Карлово има няколко гари, които постоянно работят на самостоятелно управление(СУ). Това са гарите Илиянци, Казичене, Яна, Златица и Карлово. Тези гари са изобразени в съкратен вариант, като диспечера вижда само коловозната заетост и даден вход/изход. Изхода е изобразен групово. Всички останали гари могат да бъдат управлявани в режим "Централно диспечерско управление"(ЦДУ) или при повреда и други обстоятелства, налагащи местно управление, да се премине в режим "Резервно местно управление"(РМУ).
Енергозахранването на пътните съоръжения на АБ става от собствени трансформатори, получаващи захранване от енергопреносна мрежа 6 kV променлив ток. Захранването на ДЦ се управлява също от централен пулт, разположен в съседно на ЦДП помещение с непосредствена комуникация между тях.

Фиг.5 Табло за управление на енергозахранването на ДЦ
Диспечерската централизация София - Карлово е работила в комбинация с непрекъсната система АЛС тип АЛС-Н, използван при ЕМВ 32 и някои от локомотивите серия 43. АЛС е получавал честотни сигнали по релсите и в реално време е предоставял информация на локомотивния машинист за сигналите, към които подхожда. Това е ставало посредством ЛОКОМОТИВЕН СВЕТОФОР, монтиран на челната средна конзола в кабината на локомотива/мотрисния влак. В последствие тази система е извадена от експлоатация.

Фиг.6 Локомотивен светофор на системата АЛС-Н
Осигурителните инсталации в гарите Обединена и Крлово са руска блочна МРЦ за големи гари, като тази в Обединена е с пулт - табло, а тази в Карлово стандартна конструкция с изнесено светосхемно табло и пулт-манипулатор. В останалите гари в участъка Мусачено - Сопот, се използва руска ЕЦ за малки гари с пулт - табло, обединено с работна маса за дежурния ръководител.
Ето примери за използваните в участъка с ДЦ осигурителни инсталации
МРЦ в гара Обединена
МРЦ в гара Карлово
ЕЦ за малки гари в гара Долно Камарци
