Какво да разкажа за Сръбските железници?! Каквото и да кажа ще е малко

Нека започна с някои данни за железниците на Сърбия.
Обща дължина на жп. линиите: 3 808,736 km
Електрифицирани от тях (25 KV, 50 HZ AC): 1196 051 km
Магистрални(главни) жп. линии: 1 767 488 km
Индустриални клонове: 772,568 km
Междурелсие(основно): 1.435 mm
Максимален наклон: 27.41%
Максимално колоосно натоварване: 22,5 t
Тягови возила: 417
Общ брой на пътническите вагони: 797
Общ брой на товарните вагони: 16 288
Брой на жп. персонала: 22 271 души
Нека кажа накратко за основните жп. линии в Сърбия.
Железопътното трасе Ниш - Београд е с преобладаващ равнинен профил. По трасето особеностите са Локомотивно депо Ниш, намиращо се при гара Цървени кръст, град Лапово и едноименната му гара, изкуственото развитие в участъка Младеновац - Раковица, което се преминава с 50 км/час. Средната скорост по трасето Ниш - Београд е 55, 7 км/час. Времепътуването от Ниш до Београд е приблизително 5 часа. Целия участък е електрифициран, като оисновния вид тягова единица са локомотивите серия 441. В товарно движение помагат румънските локомотиви серия 461 ,както и различни дизелови локомотиви. В участъка също така се срещат ЕМВ 412 и релсови автобуси серия 812. Последните сега обслужват т.нар. Кружни воз, който преди беше с един вагон и локомотив.
Железопътното трасе Београд - Нови Београд - Сремска митровица - Батайница - Рума - Шид е основен коридор за международни превози между Сърбия и Хърватска. Средна скорост 60, 5 км/час. По трасето, което също е електрифицирано работят предимно локомотиви серия 441 и в редки случаи румънските 461. Също така има редовни ПВ между Београд и Шид с ЕМВ серия 412. По това трасе се движат основните международни влакове, сред които ивзестния АВАЛА експрес от Београд до Виена. Времепътуването по линията с бърз влак е 2 часа и 15 мин, а с пътнически влак - 3 часа и 18 мин.
Интересно е също така да се каже нещо и за БЕОВОЗ - градската железница на Београд. Разписание на влаковете ще намерите ТУК.
Избирайки гара на тръгване и гара на пристигане Вие можете да прегледате разписанието на влаковете.
Най - голямата забележителност на БЕОВОЗ е гара Вуков споменик, намираща се на едноименния площад на Београд. Самата гара е разположена изцяло под земята, като достъпът до нея е по дълги ескалатори. Гарата е с един централен перон и два коловоза, съответно за двете посоки на движение. Изпълнена е тип "метростанция". Под Београд има общо 4 спирки на влаковете на БЕОВОЗ.
Друга атрактивна и забележителна линия е ШАРГАНСКАТА ОСМИЦА, информация за която ще намерите на линка. Там е поместено и разписанието на влаковете както и цени на билетите за пътуване.
Освен това, ŽELEZNICE SRBIJE предлагат и атрактивни пътувания с ретровлакове и парни локомотиви, както и с небезизвестния влак на Тито - PLAVI VOZ. Информация за него ще намерите ТУК. Искам тук да добавя, че аз имах щастието да видя този чудесен влак, когато слязох на спирка Тошин бунар.
Сръбските железници предлагат и чартърни пътувания по цялата жп. мрежа по предварителна заявка. Относно жп. любителите, решили да отидат на посещение в Сърбия е необходимо да кажа, че владеенето на сръбски език е голям плюс и е за предпочитане поне един от групата да знае този език. Снимането на локомотиви принципно не е проблем. Ако все пак искате да си извадите разрешително, това можете да сторите в управлението на ЖТП - Београд, намиращо се на ул. Nemanjina 6. Други интересни места в Сърбия са:
ЖП. МУЗЕЙ
Малка галерия със снимки на подвижен състав
За сега това е от мен. Скоро ще направя отново едно посещение в Сърбия, като този път ще събера повече информация и ще направя интересни снимки, с които ще допълня темата. Ако имате въпроси или искате да допълните нещо, Заповядайте, думата е Ваша!