
Администратор
В рамките на провелото се вчера форумно мероприятие до Видин, с колегите в процеса на разговора засегнахме превозните документи, използвани в миналото и реших, че е редно да има подобна тема.
До 2000 г. все още в употреба бяха картонените талони, оцветени в различен цвят според класа и маршрута на пътуване, на които се щамповаше дата на гърба посредством компостьор, разположен стационарно върху бюро или друга хоризонтална повърхност в билетната каса. Всяка гара имаше набор от билети за съответните обслужвани маршрути, които се подреждаха и съхраняваха в т.нар. билетно казие, което буквално представляваше вертикален шкаф в стената с отделения за подреждане на билетите. Когато се издаваше билет по 1/2 тарифа, талонът се разделяше на две части, като едната половинка оставаше в пътника. От тук е дошло и използваното в разговорния език понятие "половин билет".
Друг интересен и вече неизползван документ бяха издаваните във влака "листови" билети, които представляваха цветни талони с фиксирана цена, продавани от кондуктора. Билетите бяха обр. 310-Л. С листови билети се събираха и глобите за различни нарушения във влака.
Колкото и да е странно, компютърните билети също през годините след въвеждане на системата за електронно билетоиздаване, са претърпявали промени, но по - незначителни. При старта на системата например, билетите са се печатали на обикновена принтерна хартия, а на по - късен етап се въвежда бланката, позната на пътуващите днес.
Би било интересно да се публикуват снимки на посочените образци и главно на картонените билети, продавани по жп гари и спирки до 2000 г. В някои гари до към средата на 2001 г. различните добавки се таксуваха с такъв картонен билет.
До 2000 г. все още в употреба бяха картонените талони, оцветени в различен цвят според класа и маршрута на пътуване, на които се щамповаше дата на гърба посредством компостьор, разположен стационарно върху бюро или друга хоризонтална повърхност в билетната каса. Всяка гара имаше набор от билети за съответните обслужвани маршрути, които се подреждаха и съхраняваха в т.нар. билетно казие, което буквално представляваше вертикален шкаф в стената с отделения за подреждане на билетите. Когато се издаваше билет по 1/2 тарифа, талонът се разделяше на две части, като едната половинка оставаше в пътника. От тук е дошло и използваното в разговорния език понятие "половин билет".
Друг интересен и вече неизползван документ бяха издаваните във влака "листови" билети, които представляваха цветни талони с фиксирана цена, продавани от кондуктора. Билетите бяха обр. 310-Л. С листови билети се събираха и глобите за различни нарушения във влака.
Колкото и да е странно, компютърните билети също през годините след въвеждане на системата за електронно билетоиздаване, са претърпявали промени, но по - незначителни. При старта на системата например, билетите са се печатали на обикновена принтерна хартия, а на по - късен етап се въвежда бланката, позната на пътуващите днес.
Би било интересно да се публикуват снимки на посочените образци и главно на картонените билети, продавани по жп гари и спирки до 2000 г. В някои гари до към средата на 2001 г. различните добавки се таксуваха с такъв картонен билет.
64.19
Картонените билети си бяха розови, имаше две тарифи Р и Н - Редовна и Намалена (по тази тарифа бяха пенсионерите), и двете имаха "половинки" но половин от тарифа "Н" не знам в какъв случай се е издавал, имаше билети за "отиване и връщане" - нямаха половинки, пишеше:
Вл.Павлов
Карагеоргиево
Тополица
Черноград
И Обратно
РР
1.80 лв
Имаше и добавки за Бърз Влак цените бяха по Зони - Имаше I II III зона имаха и половинки (и тарифа Н и Р) имаше и добака за експресен влак, пак бяха на зони, но текста по билета беше написан по дължина, бяха розови и имаха сини лентички, там имаше и графа за вагон и място... към края на 80те се появиха и билети в тъмно жълто
Вл.Павлов
Карагеоргиево
Тополица
Черноград
И Обратно
РР
1.80 лв
Имаше и добавки за Бърз Влак цените бяха по Зони - Имаше I II III зона имаха и половинки (и тарифа Н и Р) имаше и добака за експресен влак, пак бяха на зони, но текста по билета беше написан по дължина, бяха розови и имаха сини лентички, там имаше и графа за вагон и място... към края на 80те се появиха и билети в тъмно жълто


Някой снимки да приложи?

Мнения: 1990
Регистриран на: Вто Дек 26, 2006 1:40 pm

Мнения: 1990
Регистриран на: Вто Дек 26, 2006 1:40 pm


Мнения: 1990
Регистриран на: Вто Дек 26, 2006 1:40 pm
Имам стари на билети на "Югославски железници" от 1977 г. по направление Димитровград ЮЖ- Суботица, както и билет на Deutsche reichsbahn- Железниците на ГДР пак от същата година по направление Bad Schandau GR-Berlin-Bad Schandau GR, билет на Унгарските железници- Magyar Allamvasutak, Ceskolovenske statni drahy- Чехословашки железници, все от 1977 г.
Ако колегите имат интерес, ще ги подам своевременно (все пак темата е за стари билети, но за нашето си БДЖ)...
Ако колегите имат интерес, ще ги подам своевременно (все пак темата е за стари билети, но за нашето си БДЖ)...

Между другото на Централна гара въпросните билетчета, вероятно поради многото направления, се издаваха от едни огромни машинарии, приличащи на чертожни дъски А0, върху които под предпазно пано от прозрачна пластмаса бяха изписани всички гари и спирки на територията на България. Касиерката намираше нужната гара с помощта на два метални линеала - аршина - те трябваше да се срещнат, след което пъхаше празното билетче в печатащото устройство и накрая май натискаше някакво копче, чрез което се щамповаше датата, гарата до която пътува пътника и цената.

Мнения: 1990
Регистриран на: Вто Дек 26, 2006 1:40 pm

Администратор
Азсъм имал щастието през 1998 г. под надзора на началника на гара Боровци(вече бивша гара) да издавам такива билети. Да, с компостьора се биеше датата на гърба на билета, като за целта той се пъхваше с надписа надолу и след това се придържаше леко, а с дланта удряше компостьора навътре. Ако билета беше "ОВ", на гърба пак млатиш дата и пишеш примерно "За влак 71212".pavkata_zaraboy86 написа:И ако не се лъжа тези бивши билети се издаваха чрез т.нар. компостьори. Бях снимал запазен такъв на гара Черквица...
64.19

Сега се сетих и друго - за втора класа билетите бяха розови или светлокафяви, а за първа - зелени.
Между другото почти по всички автогари едно време издаваха абсолютно същия чешит билети и за автобус. Единствената разлика беше, че отзад вместо примерно "бърз влак" пишеше "обикн.автобус". Тогава и междуградските/междуселищни автобуси бяха с перфоратори и само ако знаете какво шоу беше, когато някоя баба се мъчеше да си перфорира билета. Те и самите перфоратори не бяха много читави и съответно често по-дебелите картонени билети ги разсипваха....
На мен за последно ми издадоха такъв билет през 2001-ва за детската железница в Будапеща. А, тогава и бюро Рила използваше все още такива билети за запазени места за международните влакове.
Ето информация за този чешит билети, създадени от Tomas Edmondson през далечната 1840-та година:
http://en.wikipedia.org/wiki/Edmondson_railway_ticket
Между другото почти по всички автогари едно време издаваха абсолютно същия чешит билети и за автобус. Единствената разлика беше, че отзад вместо примерно "бърз влак" пишеше "обикн.автобус". Тогава и междуградските/междуселищни автобуси бяха с перфоратори и само ако знаете какво шоу беше, когато някоя баба се мъчеше да си перфорира билета. Те и самите перфоратори не бяха много читави и съответно често по-дебелите картонени билети ги разсипваха....
На мен за последно ми издадоха такъв билет през 2001-ва за детската железница в Будапеща. А, тогава и бюро Рила използваше все още такива билети за запазени места за международните влакове.
Ето информация за този чешит билети, създадени от Tomas Edmondson през далечната 1840-та година:
http://en.wikipedia.org/wiki/Edmondson_railway_ticket
Информация
Модератори