Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Отварям темата с цел да внеса малко светлина в необятния свят на имената на ТПС. Тук ще поместя всички нарицателни(официални и тези, които аз често използвам и дори съм дал на някои серии). Официалните имена ще се в удебелен шрифт, а тези, дадени и използвани като помощни от мен, оцветени в някакъв цвят(зелено или червено):

Започвам с дизелите:

51 000 "ганц" - От фабриката производител. Нарицателно, използвано до бракуването им от всички;
52 000 "фау" - Заради заводския тип V60, където "V" се чете като "фау";
55 000 "Жигули", "Пеперуда" - И двете много разпространени и употребявани. Жигули ги наричат в Горна Оряховица, Варна и околията.
75 000 "хеншели" - От името на завода - строител;
06 000 "Чаушеско" - Сещате се от къде идва :wink:
07 000 "Людмила", "Коломонка" - първото е разпространено по цяла Европа. Във Варна съм чул да ги наричат "Коломонки".

Електровози:
41 000 "Стар файтър" - От къде е дошло точно не знам, но из депата доста е разпространено;
42 000 "Трабант", "Ламинатка" - И двете много разпространени;
43 000 "Файтери" - След като скрапват 41-ва серия, 43-ките стават приемници на името "Файтър". Има и галено нарицание даже - "Файо" :wink:
44 001/002 "Банани", "Синигери", "Дъждовници" - Украската подсказва от къде идва името им :wink:
44/45 "Иванки" - Тука вече аз съм кръщавал :wink: Има и по - нежни названия, които не са за насред форума :wink:
46 000 "Блейк", "Карпатска мечка", "Карпатка", "Станимирка" - Всичките доста разпространени. Последното известно в Карлово и Подуяне и внедрено от мен. Някои зевзеци в Карлово им казваха "Станимиря" :lol:
46 200 "Моника" и пак "Станимирка";

Това е в общи линии. Приемат се всякакви допълнения за всякакъв ТПС.
64.19
Мнения: 3359
Регистриран на: Сря Фев 15, 2006 10:28 pm
Местоположение: Костинброд, София

Мнение от rexkos »

Поздравления Марио, чудесна и интересна тема! :lol: Ето малко и от мен.

44/45 серия "Ерки" - заради реостатната им спирачка. :)
46 серия (парни) "Баба Меца"
ЕМВ 32/33 серия "Чамуги","Секции","Електрички"
Един вагон, ама пълен! (4627)
Мнения: 52
Регистриран на: Сря Фев 01, 2006 7:08 pm
Местоположение: Димитровград
Обратна връзка:
Прозвища и имена

Мнение от spand »

Интересна тема и наистина има какво да се научи особенно от хора извън ЖП средите. Ето и още някои които аз съм чувал и понякога употребявам.
ДЛ серия 06 - "нафтарка".
ЕЛ серия 43 - "електрожен", "шкодилак".
ЕЛ серия 46 - "марципан", "кончарка".
ЕЛ серия 61 - "совалка", "бъги", "менгеме", "паток".
ДМВ серия 10 - "подводница".
И може би едно от най-известните нарицания е обръщението към пътническите вагони - "каруци".
Ако администратора разреши предлагам да обсъдим и споделим имената и прозвищата на влаковете къстосвали нашата страна преди и сега.
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Разрешавам да се говори и за тези влакове!
64.19
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

rexkos написа:Поздравления Марио, чудесна и интересна тема! :lol: Ето малко и от мен.

44/45 серия "Ерки" - заради реостатната им спирачка. :)
46 серия (парни) "Баба Меца"
ЕМВ 32/33 серия "Чамуги","Секции","Електрички"
;

33-та серия "Горбачов" - От братята Сърби е измислено;

Малко за сръбските лок.:

Дизели
661 "Кенеди"

Електровози
441 "Шведенка", "Жаба";
461 "Ромунка"

ЕМВ 412 "Горбачов"
64.19
Мнения: 665
Регистриран на: Пет Юли 21, 2006 7:49 pm
Местоположение: По
Обратна връзка:

Мнение от 44-134 »

Щом има влакове
сегашния 1602/1601-белия влак или още белия гълъб
също да спомена че в Пловдив на 55-000 им казват Параходи или "Големия кораб"
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

44-134 написа:Щом има влакове
сегашния 1602/1601-белия влак или още белия гълъб
също да спомена че в Пловдив на 55-000 им казват Параходи или "Големия кораб"
На ЕВ 101/102 Вц-По-Вц му казват и "Белия кон"
64.19
Мнения: 52
Регистриран на: Сря Фев 01, 2006 7:08 pm
Местоположение: Димитровград
Обратна връзка:
Прозвища и имена

Мнение от spand »

Продължавам с имената на някои влакове в нашата страна, като задавам един въпрос свързан с имената, а именно: Кой е първият именуван влак в България и как се казва? - предварително казвам че материални награди няма да има.
БВ №1650/1651 Димитровград - София - Димитровград - този влак се нарича "Хебър" и само той и единствено той може и трябва да се нарича така, а не БВ №4640/4641 Плодив - Шумен - Пловдив както някои явно не запознати хора го наричат така. Истината е следната - БВ №1650/1651 е пуснат в движение по маршрут Свиленград - София - Свиленград, като по голямата част от трасето на линията върви успоредно или в близост до река Марица (Hebros от Гръцки) като по тази причина влака се кръщава така и дори на вагоните отстрани е пишело "БЪРЗ ВЛАК ХЕБЪР". В последствие този влак е спрян, а вагоните му започват да обслужват бърз влак Пловдив - Нови Пазар - Пловдив (сегашният Пловдив - Шумен - Пловдив) и по тази причина започват и него да наричат "Хебър". След време обаче отново е пуснат бързият влак Свиленград - София - Свиленград и той се движи до ден днешен, като през различните ГДВ-та е ту до Свиленград, ту до Димитровград както е в момента.
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Първият именуван влак в България е небезизвестният на любителите "Тракия експрес", обслужван с новодоставените тогава дизелови четириосни мотриси серия 04(24), които са доставени от ФИАТ- Торино по много интересен начин. Няма да описвам точно начина на доставяне, но ще спомена, че първоначално е взета мотриса под наем, с която тръгва "Тракия"-та. При удар на прелез, мотрисата е повредена и Железницата изпада в неловко положение пред италианците и не остава нищо друго освен да се плати мотрисата. От Италия предлагат да възстановят тази и да ни продадат още 7 мотриси от същия тип. Експресът е спиран на два пъти и после отново пускан. След дълго преустановяване на движението му, той е пуснат по - късно с електрически локомотив серия 41, като за по - голяма сигурност са прикачали по два локомотива на чело. В много по - съвременен вариант, аналог на "Тракията" беше "Влакът - мечта" със стюардеси и кондуктори с бели ръкавици, обслужван с френските вагони, които отдавна са на скрап и за атракция и задължително софийски електровоз. Влак №121/120 е каран винаги от най - елитните и лачени Софийски "Иванки", каквато беше 44 145.1, преди да и видят сметката.
64.19
Мнения: 52
Регистриран на: Сря Фев 01, 2006 7:08 pm
Местоположение: Димитровград
Обратна връзка:
Прозвища и имена

Мнение от spand »

lok45111 написа:Първият именуван влак в България е небезизвестният на любителите "Тракия експрес"
Съжалявам Марио, но не позна. Тракия Експрес е първият експресен влак в България, но не е първият влак на който е поставено име. Влакът за който говоря си се движи от десетки години и до ден днешен не е спиран от движение, освен това с пускането на влака БДЖ въвежда нова категория влакове и той е първият в тази категория. Само ще кажа, че доста ще се изненадате като разберете за кой влак става въпрос.
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

Добре, подскажи малко, случайно не е ли международен тоя влак?!
Защото за международни се сещам доста имена, като един от тях се движи откакто е пуснат, само дуто му намаляха вагоните. Т.нар. "Болгария експрес" София - Москва - Киев - София. Също така съм чувал и за друг известен МБВ - "Панония", който е бил с вагони от Германия, Чехиля, Унгария и Полша и редовно се е движел със състав от 20-23 вагона. Относно именувани влакове се сещам за "Плевен" експрес, спрян през 2000 г. Също така и влак "Арда", който също май вече не се движи. На международния 4661/4664 му казват "Трансбалкан", на 490/491 му викат нарицателно "Турчина".
64.19
Мнения: 3359
Регистриран на: Сря Фев 15, 2006 10:28 pm
Местоположение: Костинброд, София

Мнение от rexkos »

Още два експреса:
490/491 - "Балкан Експрес"
1003/1004 - Варна-Минск - "Черно море"

Аз също си спомням България Експрес с по около 15 вагона-всичките руски. Преди време сезонният за Саратов не беше с два вагона, а с 6-7 и не беше в състава на 4613/4612, т.е. беше изцяло с руски вагони. :wink:
Един вагон, ама пълен! (4627)
Администратор
Мнения: 7749
Регистриран на: Нед Яну 29, 2006 3:58 pm
Местоположение: София
Администратор

Мнение от Mario Evstatiev »

А някой спомня ли си за "Вида" експрес - Видин - София - Видин, който сега се движи като БВ 7620/7625.
64.19
Мнения: 3359
Регистриран на: Сря Фев 15, 2006 10:28 pm
Местоположение: Костинброд, София

Мнение от rexkos »

За съжаление не, защото преди време не съм се занимавал така с влакове. За колко време "Експрес Вида" изминаваше разстоянието от София до Видин? Сега 7625 го изминава за 4 ч. и 50 мин., което го прави най-бързия влак по това направление.
Един вагон, ама пълен! (4627)
Мнения: 52
Регистриран на: Сря Фев 01, 2006 7:08 pm
Местоположение: Димитровград
Обратна връзка:
Прозвища и имена

Мнение от spand »

Ами колкото и да ви подсказвам пак няма да отгатнете, затова направо ще ви кажа. С откриването на ЖП линията между селата Михайлово и Раковски (днес Димитровград) през 1936 година, става възможно развиването на въгледобива в месността след като се откриват доста богати находища на въглищни залежи в така наречения "Маришки басеин". Главната ЖП линия и допълнително изградените индустриални клонове позволяват много по пълноценно използване на ЖП транспорта за извозване на добитата суровина към крайните потребители на въглища. Двата най-богати рудника намиращи се непосредственно до ЖП линията са "Христо Смирненски" в гр. Меричлери и "Гита Господинова" намиращ се до с. Гита. За тази цел обаче освен влаковете натоварени с въглища, трябва удобно и бързо да се осигурява извозването на голямо количество работна ръка за рудниците по няколко пъти в денонощието. За тази цел е договорено пускането на работнически пътнически влак, като до този момент в БДЖ няма такава категория влакове и тук е пуснат първия такъв влак. Освен това се решава този влак да бъде именуван и се официално с пускането си той носи името - Работнически пътнически влак "МИНЬОР". И така той се движи и до ден днешен но вече като крайградски и не извозва миньори понеже всички рудници вече са спрени от експлоатация. Точната година на пускане не ми е известна но е някъде между 1940 и 1950 година. А може и да е от по-рано. Това е първият именуван влак в България.
Публикувай отговор

Обратно към “Да си поговорим за железници | Let's talk about railways”

Информация