Парни мотриси в БДЖ
Публикувано на: Съб Окт 10, 2009 12:36 pm
В БДЖ единствената серия парни мотриси е доставена в периода 1905-1908 г. от унгарската фирма "Ганц - Будапеща".
Първата панрна мотриса пристига у нас по предложение на завода - производител с цел да бъдат проведени изпитания. Мотрисата е двуосна с мощнвост на парната машина 50 к.с., с котел система DION BOUTON, приспособен за изгаряне на дървени въглища. Мотрисата е развивала скорост до 50 км/час.
Мотрисата има следното разположение. В челната част на вагона се намира отделението за машиниста, в което са ситуирани парният котел, арматурата за управление и контрол, както и експлоатационните запаси от гориво. Следва отделение за багаж и колети, от което през една въртяща се врата се попада в отделението за пътници ІІ-ра класа с 10 места, разположени по схемата 2+3. От това отделение отново през въртяща се врата се влиза в салона ІІІ-та класа, който разполага с 30 места за сядане, отново разположени в схемата 2+3. Всички седящи места са изпълнени с дървени лакирани пейки. След третокласното отделение се намира задната платформа на вагона, където е разположено отделението за кондуктора и началник - влака, а срещу него санитарния възел.
Парната машина система COMPOUND е двуцилиндрова с вграден редуктор за бърз и бавен ход.
Мотрисата е закупена през 1906 г., а на завода производител е възложена доставката на още 4 бр. мотриси от същия тип, но с увеличена мощност на парната машина - 80 к.с.
При новодоставените мотриси, парната машина задвижва не първата(под отделението на машиниста колоос), а втората - под пътническото отделение. Това се налага поради нуждата от намаляване разликата в натоварването на двете колооси. Уравновесяване е постигнато, но се създава значително неудобство от по - дългите паропроводи.
И тук парната машина е система COMPOUND, но тук е премахнат редуктора за бавен и бърз ход.
Коша на мотрисата е удължен със 150 мм, което се налага поради необходимостта от повече място в отделението за машиниста. Разположението на салона е както при първата мотриса.
Парните мотриси с №202-205 са доставени през 1907 г. - 2 бр. и през 1908 г. - 3бр. Извършват превози на пътници по линиите Сомовит - Плевен, СОфия - Новоселци(Елин Пелин), София - Сливница и София - Лакатник. Парните мотриси работят редовно в продължение на 8-10 години, след което поради настъпването на войната и тежкото икономическо състояние, съпроводени с редицата дефекти, които показват, същите са постепенно извадени от експлоатация през 20-те години на 20-ти век.
Днес няма запазен нито един образец от тази уникална серия парни мотриси, единствени по рода си, използвани в Българските железници.
Първата панрна мотриса пристига у нас по предложение на завода - производител с цел да бъдат проведени изпитания. Мотрисата е двуосна с мощнвост на парната машина 50 к.с., с котел система DION BOUTON, приспособен за изгаряне на дървени въглища. Мотрисата е развивала скорост до 50 км/час.
Мотрисата има следното разположение. В челната част на вагона се намира отделението за машиниста, в което са ситуирани парният котел, арматурата за управление и контрол, както и експлоатационните запаси от гориво. Следва отделение за багаж и колети, от което през една въртяща се врата се попада в отделението за пътници ІІ-ра класа с 10 места, разположени по схемата 2+3. От това отделение отново през въртяща се врата се влиза в салона ІІІ-та класа, който разполага с 30 места за сядане, отново разположени в схемата 2+3. Всички седящи места са изпълнени с дървени лакирани пейки. След третокласното отделение се намира задната платформа на вагона, където е разположено отделението за кондуктора и началник - влака, а срещу него санитарния възел.
Парната машина система COMPOUND е двуцилиндрова с вграден редуктор за бърз и бавен ход.
Мотрисата е закупена през 1906 г., а на завода производител е възложена доставката на още 4 бр. мотриси от същия тип, но с увеличена мощност на парната машина - 80 к.с.
При новодоставените мотриси, парната машина задвижва не първата(под отделението на машиниста колоос), а втората - под пътническото отделение. Това се налага поради нуждата от намаляване разликата в натоварването на двете колооси. Уравновесяване е постигнато, но се създава значително неудобство от по - дългите паропроводи.
И тук парната машина е система COMPOUND, но тук е премахнат редуктора за бавен и бърз ход.
Коша на мотрисата е удължен със 150 мм, което се налага поради необходимостта от повече място в отделението за машиниста. Разположението на салона е както при първата мотриса.
Парните мотриси с №202-205 са доставени през 1907 г. - 2 бр. и през 1908 г. - 3бр. Извършват превози на пътници по линиите Сомовит - Плевен, СОфия - Новоселци(Елин Пелин), София - Сливница и София - Лакатник. Парните мотриси работят редовно в продължение на 8-10 години, след което поради настъпването на войната и тежкото икономическо състояние, съпроводени с редицата дефекти, които показват, същите са постепенно извадени от експлоатация през 20-те години на 20-ти век.
Днес няма запазен нито един образец от тази уникална серия парни мотриси, единствени по рода си, използвани в Българските железници.